κκε-δίκαια-και-αποτελεσματικά-για-363454
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 01.08.2018 | 13:51

ΚΚΕ: “Δίκαια και αποτελεσματικά” για την Ευρ. Επιτροπή τα χαράτσια των διοδίων

Την απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε ερώτηση του ΚΚΕ σχετικά με τα χαράτσια των διοδίων σχολιάζει με ανακοίνωση της η η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα.

Μεταξύ άλλων η ΚΟ αναφέρει ότι τα χαράτσια των διοδίων πλήττουν καθημερινά τη μετακίνηση των εργαζομένων και εγκυμονούν κινδύνους και για την ασφάλειά τους ενώ τονίζει ότι η απάντηση αρμόδιας Επιτρόπου είναι μία προκλητική αντιστροφή της πραγματικότητας.

Δείτε αναλυτικά:

«Τα χαράτσια των διοδίων που αυξάνεται η τιμή τους και πολλαπλασιάζονται κιόλας διαρκώς, όχι μόνο πλήττουν καθημερινά τη μετακίνηση των εργαζομένων ή κάνουν απαγορευτικό ακόμη και το ταξίδι για ολιγοήμερες διακοπές, αλλά εγκυμονούν κινδύνους και για την ασφάλειά τους, καθώς πολλοί εργαζόμενοι -μη μπορώντας να αντέξουν αυτό το κόστος- επιλέγουν εναλλακτικούς παράδρομους που βρίσκονται σε κακή κατάσταση. Αυτά όμως είναι…ψιλά γράμματα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που απάντησε κυνικά σε ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ ότι είναι “δίκαια και αποτελεσματικά”, απορρίπτοντας με συνοπτικές διαδικασίες το λαϊκό αίτημα για την πλήρη κατάργησή τους.

Συγκεκριμένα στην απάντηση της αρμόδιας Επιτρόπου Bulc αναφέρεται ότι “η χρηματοδότηση εκ μέρους των χρηστών μπορεί να θεωρηθεί ως “ένας δίκαιος και αποτελεσματικός τρόπος για τη δημιουργία και τη διατήρηση υψηλής ποιότητας δικτύου αυτοκινητοδρόμων, σε αντίθεση με την αποκλειστική εξάρτηση από τις συνεισφορές των φορολογουμένων, δηλ. την απαίτηση από όλους τους πολίτες να καταβάλλουν εισφορές, ανεξαρτήτως του αν χρησιμοποιούν το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων”.

Πρόκειται για μία προκλητική αντιστροφή της πραγματικότητας, καθώς η κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων έχει ήδη διπλά και τριπλά χρηματοδοτηθεί από τη φορολογία όλων των εργαζόμενων. Χρήματα τα οποία καταλήγουν στους κατασκευαστικούς ομίλους που αναλαμβάνουν τα σχετικά έργα είτε ως επιδοτήσεις είτε ως “πανωπροίκια” για την τήρηση προθεσμιών κατά την υλοποίηση των έργων με βάση τις προκλητικού περιεχομένου συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογράψει τόσο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις NΔ-ΠΑΣΟΚ. Τα δε χαράτσια των διοδίων είναι μία πρόσθετη δυσβάσταχτη επιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων που ήδη πλήττονται από τη γενικευμένη φορολεηλασία προκειμένου να έχουν εγγυημένα κέρδη τα μονοπώλια. Άλλωστε, σύμφωνα και με προηγούμενη απάντηση της Επιτροπής σε ερώτηση της Ευρωκονοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ, τα διόδια νομιμοποιούνται από την ΕΕ και με βάση την απαράδεκτη αρχή του ο “ρυπαίνων πληρώνει” που εντάσσεται στην “περιβαλλοντική πολιτική” της και που καταλήγει στο να πληρώνουν κα πάλι οι εργαζόμενοι.

Όσο δε για τις απαράδεκτες προκλητικές ποινικές διώξεις -που το ΚΚΕ ζήτησε επίσης την πλήρη άρση τους στην ερώτησή του- σε βάρος εργαζομένων λόγω κινητοποιήσεών τους ενάντια στην επιβολή διοδίων, η Επιτροπή πετάει την μπάλα στην ελληνική κυβέρνηση, επικαλούμενη την τυπικά μη αρμοδιότητά της, ενώ στην πράξη από κοινού σχεδιάζουν και υλοποιούν την αντιλαϊκή πολιτική τους που πάει χέρι -χέρι με την ένταση της καταστολής.

Γι’ αυτό και οι δίκαιες κινητοποιήσεις ενάντια στα χαράτσια των διοδίων και ενάντια στις προκλητικές διώξεις χρειάζεται να σημαδεύουν τόσο το ρόλο της ΕΕ όσο και των ελληνικών κυβερνήσεων. Να στρέφονται συνολικά ενάντια στην πολιτική τους που υπηρετεί την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, χτυπώντας τα εργατικά λαϊκά δικαιώματα. Να παλεύουν με αιτήματα που έχουν ορίζοντα της πάλης οι αυτοκινητόδρομοι κι οι άλλες υποδομές να αποτελούν λαϊκή περιουσία που θα μπορεί ο λαός να τις απολαμβάνει χωρίς διόδια, χαράτσια κι επιβαρύνσεις με κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.

Ακολουθούν η ερώτηση της Ε.Ο. του ΚΚΕ και η απάντηση της Επιτροπής:

Ερώτηση:

“Το μπαράζ νέων διοδίων και οι αυξήσεις στις τιμές τους στους αυτοκινητοδρόμους συνεχίζονται (ενδεικτικά Βαρυπόμπη, Αγ. Στέφανος, Ε65 της Θεσσαλίας, αυτοκινητόδρομος Αθηνών-Πατρών, Βελεστίνο και Κιλελέρ, αυτοκινητόδρομος Αθήνας-Θεσσαλονίκης). Τα χαράτσια των διοδίων όχι μόνο φορτώνουν τα βάρη στους εργαζόμενους που έχουν ήδη πληρώσει τους δρόμους με τη φορολεηλασία τους, αλλά θέτουν και σε κίνδυνο την ασφάλειά τους, καθώς πολλοί αναγκάζονται να επιλέγουν εναλλακτικούς δρόμους που βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση.

Παράλληλα, προετοιμάζεται από την κυβέρνηση το νέο σύστημα «ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων» που δρομολογεί τη γενικευμένη επιβολή διοδίων με νέες αβάσταχτες επιβαρύνσεις στο ήδη τεράστιο κόστος μετακίνησης των λαϊκών στρωμάτων. Πρόκειται για υλοποίηση της αντιλαϊκής αρχής της ΕΕ ότι «ο χρήστης και ο ρυπαίνων πληρώνει» που καταλήγει στο να πληρώνουν μόνο οι εργαζόμενοι, καθώς οι κατασκευαστικοί όμιλοι με τις προκλητικού περιεχομένου «συμβάσεις παραχώρησης» και τα αλλεπάλληλα πανωπροίκια (με την υπογραφή όλων ανεξαιρέτως των κυβερνήσεων) έχουν εγγυημένα κέρδη από τα διόδια και τις εθνικές και ενωσιακές χρηματοδοτικές ενισχύσεις. Στις δίκαιες κινητοποιήσεις του λαού για πλήρη κατάργηση των διοδίων η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ απαντάει με διώξεις και καταστολή.

Πώς τοποθετείται η Επιτροπή στο δίκαιο αίτημα των εργαζομένων για πλήρη κατάργηση των διοδίων και για παύση κάθε ποινικής δίωξης για όσους αγωνίζονται ενάντια στην επιβολή τους;”

Απάντηση:

“Κατά την άποψη της Επιτροπής, η χρηματοδότηση εκ μέρους των χρηστών μπορεί να θεωρηθεί ως ένας δίκαιος και αποτελεσματικός τρόπος για τη δημιουργία και τη διατήρηση υψηλής ποιότητας δικτύου αυτοκινητοδρόμων, σε αντίθεση με την αποκλειστική εξάρτηση από τις συνεισφορές των φορολογουμένων, δηλ. την απαίτηση από όλους τους πολίτες να καταβάλλουν εισφορές, ανεξαρτήτως του αν χρησιμοποιούν το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Προκειμένου να διασφαλιστεί συνοχή κατά την επιβολή διοδίων για όλες τις κατηγορίες οχημάτων στην ΕΕ, η Επιτροπή, τον Μάιο του 2017, πρότεινε να επεκταθεί το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 1999/62/ΕΚ(1) στα οχήματα με τουλάχιστον τέσσερις τροχούς(2).

Στις 19 Ιανουαρίου 2018, η ελληνική κυβέρνηση κοινοποίησε στην Επιτροπή την προβλεπόμενη τροποποίηση των ρυθμίσεων περί διοδίων με τέλος υποδομής που εφαρμόζονται στα βαρέα φορτηγά οχήματα στην Εγνατία Οδό. Δεδομένου ότι η οδηγία εφαρμόζεται σήμερα μόνο στα βαρέα φορτηγά οχήματα (δηλ. σε όσα έχουν μέγιστο επιτρεπόμενο μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων), τα κράτη μέλη δεν υποχρεούνται να ενημερώνουν την Επιτροπή σχετικά με τις αλλαγές στις ρυθμίσεις περί διοδίων που εφαρμόζονται στις άλλες κατηγορίες οχημάτων.

Όσον αφορά την ποινική δίωξη, πρέπει να σημειωθεί ότι η Επιτροπή δεν διαθέτει την αρμοδιότητα να παρεμβαίνει σε μεμονωμένες υποθέσεις εικαζόμενης παραβίασης δικαιωμάτων οι οποίες δεν συνιστούν παραβίαση της νομοθεσίας της ΕΕ. Η καθημερινή διοίκηση των δικαστικών συστημάτων των κρατών μελών εναπόκειται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των κρατών μελών.”

(1)

(2)

Οδηγία 1999/62/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περί επιβολής τελών στα βαρέα φορτηγά οχήματα που χρησιμοποιούν ορισμένα έργα υποδομής.

Πρόταση ΟΔΗΓΙΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για την τροποποίηση της οδηγίας 1999/62/ΕΚ περί επιβολής τελών στα βαρέα φορτηγά οχήματα που χρησιμοποιούν ορισμένα έργα υποδομής, COM(2017) 275 final, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/com-2017-275_el (προτεινόμενο νέο άρθρο 2 παράγραφος 15)»