νεφρική-ανεπάρκεια-η-τροφή-που-αυξάνε-102162
ΥΓΕΙΑ | 17.07.2016 | 18:59

Νεφρική ανεπάρκεια: Η τροφή που αυξάνει κατά 40% τον κίνδυνο

Ακούστε το άρθρο
Προσθήκη του aftodioikisi.gr ως προτεινόμενη πηγή στην Google

Τα νεφρά καθαρίζουν το αίμα και επιτελούν πολλές ακόμη σημαντικές λειτουργίες, όπως το φιλτράρισμα και η αποβολή του νερού και των ουσιών που δεν είναι απαραίτητες στον οργανισμό, η απομάκρυνση φαρμάκων και τοξινών από το αίμα, η έκκριση και αδρανοποίηση ορμονών κλπ.

Όταν υφίστανται κάποια βλάβη, δυσκολεύονται ή αδυνατούν να εκτελέσουν τις βασικές αυτές λειτουργίες, με αποτέλεσμα να προκαλούνται επιπλοκές, συχνά απειλητικές για τη ζωή.

Παρότι δεν υπάρχουν τροφές που επιβαρύνουν άμεσα τη λειτουργία των νεφρών, υπάρχουν τροφές που επιδεινώνουν τους παράγοντες εκείνους που επιτείνουν ή προκαλούν νεφρική βλάβη.

Σύμφωνα με νέα επιστημονική μελέτη, η υπερκατανάλωση κόκκινου κρέατος μπορεί να αυξάνει τον κίνδυνο νεφρικής ανεπάρκειας.

Η σχετική μελέτη πραγματοποιήθηκε σε 63.257 εθελοντές, ηλικίας 45-74 ετών, από τη Σιγκαπούρη, τους οποίους οι επιστήμονες παρακολούθησαν επί 15,5 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων οι 951 εκδήλωσαν τελικού σταδίου νεφρική νόσο.

bigstock Assorted delicious grilled mea 91112675

Οι εθελοντές συμπλήρωναν ανά τακτά χρονικά διαστήματα αναλυτικά ερωτηματολόγια διατροφής, τα οποία έδειξαν ότι στον συγκεκριμένο πληθυσμό το 97% της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος προερχόταν από χοιρινό, καθώς και ότι άλλες συνηθισμένες πηγές πρωτεϊνών ήταν πουλερικά, ψάρια, θαλασσινά, αυγά, γαλακτοκομικά, σόγια και όσπρια.

Όπως γράφουν στην «Επιθεώρηση της Αμερικανικής Εταιρείας Νεφρολογίας» (JASN), όσοι εθελοντές κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες κόκκινου κρέατος είχαν κατά 40% περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν τελικού σταδίου νεφρική νόσο, σε σύγκριση με όσους έτρωγαν το λιγότερο κρέας.

Δεν παρατηρήθηκε ανάλογη συσχέτιση με την κατανάλωση των άλλων ειδών πρωτεϊνών, ενώ ειδικά η κατανάλωση σόγιας και οσπρίων φάνηκε να δρα προστατευτικά έναντι της νεφρικής νόσου.

Η μελέτη έδειξε ακόμα ότι η αντικατάσταση έστω και μίας μερίδας κόκκινου κρέατος μειώνει τον κίνδυνο νεφρικής νόσου, με την μεγαλύτερη μείωση του κινδύνου (62%) να παρατηρείται με την αντικατάστασή της με πουλερικό.

Οι συσχετίσεις αυτές παρέμειναν ισχυρές και όταν οι ερευνητές συνυπολόγισαν άλλους παράγοντες κινδύνου για νεφρική νόσο, όπως παράγοντες του τρόπου ζωής και χρόνια προβλήματα υγείας.

Όπως δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης δρ Γουν-Πουάι Κο, καθηγητής στο Τμήμα Κλινικών Επιστημών της Ιατρικής Σχολής Duke-NUS, στη Σιγκαπούρη, οι πάσχοντες από χρόνια νεφροπάθεια και ο γενικός πληθυσμός που ανησυχεί για την υγεία των νεφρών του, πρέπει να μην κάνει υπερβολές με την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και να προτιμά τις φυτικές πηγές πρωτεϊνών.

Διευκρίνισε μάλιστα ότι ακόμη και αν προτιμά τις ζωικές πρωτεΐνες, τα ψάρια, τα θαλασσινά και τα πουλερικά είναι προτιμότερα από το κόκκινο κρέας.

Πηγή: onmed.gr

Aftodioikisi News

Η aftodioikisi.gr είναι η βασική Διαδικτυακή πύλη για τους ΟΤΑ, το Δημόσιο και την Εργασία στην Ελλάδα, λειτουργώντας από τον Απρίλιο του 2008 ως πηγή έγκυρης και συνεχούς ροής ενημέρωσης με ειδήσεις και θέματα από το χώρο της Αυτοδιοίκησης, της Δημόσιας Διοίκησης, της Εργασίας, της Ασφάλισης αλλά και γενικότερης επικαιρότητας από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο. Τον Μάιο του 2010, μόλις δύο χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας της τιμήθηκε με το δημοσιογραφικό Βραβείο Μπότση. Παράλληλα, αποτελεί κόμβο αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ πολιτικών, αιρετών της Αυτοδιοίκησης αλλά και επιχειρηματιών με τους πολίτες και τους εργαζόμενους στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ενώ λειτουργεί ως δίαυλος διαδραστικής ενημέρωσης και επικοινωνίας μεταξύ της Περιφέρειας και του Κέντρου. Καθημερινά δέχεται εκατοντάδες χιλιάδες επισκέψεις από εργαζόμενους στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, πολιτικούς, αιρετούς της Αυτοδιοίκησης, επιχειρηματίες και, κυρίως, πολίτες που ενδιαφέρονται για τοπικά, εργασιακά, ασφαλιστικά αλλά και για γενικότερα θέματα της επικαιρότητας.