ν-σ-ασεπ-συριζα-καρφώνει-αγχωμένο822-816781
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 18.11.2020 | 14:26

Ν/σ ΑΣΕΠ: ΣΥΡΙΖΑ “καρφώνει” “αγχωμένο” Θεοδωρικάκο -Το φέρνει εσπευσμένα λόγω… ανασχηματισμού

Στο «άγχος» Θεοδωρικάκου για έναν επικείμενο ανασχηματισμό αποδίδει ο Τομέας Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ την εσπευσμένη κατάθεση του ν/σ για το ΑΣΕΠ εν μέσω lockdown. «Μια τέτοια μεταρρύθμιση είτε διαφωνεί είτε συμφωνεί κάποιος με το περιεχόμενο της αξίζει να έχει μια πραγματική και ζωντανή διαβούλευση και όχι να περάσει απαρατήρητη από την ειδησεογραφία και τη δημόσια συζήτηση λόγω άλλης έντονης επικαιρότητας, εκτός και αν αυτό εξυπηρετεί η διαβούλευση του νομοσχεδίου με την κορύφωση της πανδημίας, εκτός και αν τα προσωπικά άγχη για έναν επικείμενο ανασχηματισμό όπως αναφέρει ο φιλοκυβερνητικός τύπος είναι πάνω από τις ανάγκες της ανοιχτής και ευρείας δημόσιας διαβούλευσης», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΣΥΡΙΖΑ,

Αναφορικά με την ουσία, σε συνέχεια και σχετικών ρεπορτάζ της aftodioikisi.gr, με βάση παρατηρήσεις στελεχών της δημόσιας διοίκησης και της ίδιας της Ανεξάρτητης Αρχής, ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι:

-Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να παραγνωριστούν πλήρως οι σπουδές και η εμπειρία των υποψηφίων. Ιδίως,  όταν επί δεκαετίες το δημόσιο προσλαμβάνει με βασικά κριτήρια τους τίτλους σπουδών και την εργασιακή εμπειρία, στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας δικαίου, επιβάλλουν  μία εξισορρόπηση του συστήματος.

-Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η μείωση των ποσοστών που αντιστοιχούν σε διορισμό πολυτέκνων, τριτέκνων και συγγενών ατόμων με αναπηρία.

-Εξίσου προβληματική  είναι η πρόβλεψη περί δυνατότητας συμμετοχής ιδιωτών στις πρόσθετες διαγωνιστικές διαγωνιστικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ.   Σε συνδυασμό με  κάποιες διαρροές, περί εμπλοκής ιδιωτικών φορέων που θα συνδράμουν το ΑΣΕΠ στις διαγωνιστικές διαδικασίες, δημιουργούν περαιτέρω επιφυλάξεις για τις αληθινές προθέσεις των κυβερνώντων.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

H επιχειρούμενη αλλαγή δεν μπορεί να προχωρήσει εν μέσω γενικού lock down και υπολειτουργίας του κοινοβουλίου. Καλούμε τον Υπουργό να καταθέσει το νομοσχέδιο στη Βουλή σε συνθήκες κανονικής λειτουργίας ώστε να δοθεί απεριόριστη δυνατότητα στα κόμματα, τους Βουλευτές αλλά και τους θεσμικούς και κοινωνικούς  φορείς να τοποθετηθούν αρμοδίως. Μην ξεχνά και ο ίδιος ότι βρέθηκε προληπτικά σε καραντίνα το περασμένο σαββατοκύριακο. Μια τέτοια μεταρρύθμιση είτε διαφωνεί είτε συμφωνεί κάποιος με το περιεχόμενο της αξίζει να έχει μια πραγματική και ζωντανή διαβούλευση και όχι να περάσει απαρατήρητη από την ειδησεογραφία και τη δημόσια συζήτηση λόγω άλλης έντονης επικαιρότητας, εκτός και αν αυτό εξυπηρετεί η διαβούλευση του νομοσχεδίου με την κορύφωση της πανδημίας, εκτός και αν τα προσωπικά άγχη για έναν επικείμενο ανασχηματισμό όπως αναφέρει ο φιλοκυβερνητικός τύπος είναι πάνω από τις ανάγκες της ανοιχτής και ευρείας δημόσιας διαβούλευσης.

Το αρχικό συμπέρασμα είναι προφανές. Η κυβέρνηση επιχειρεί αλλαγή της πολιτικής ατζέντας. Εμφανώς στριμωγμένη από την πλήρη αποτυχία της στη διαχείριση της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης καταβάλλει μια αγωνιώδη προσπάθεια  να εμφανίσει μια μεταρρυθμιστική ατζέντα οικειοποιούμενη μεταρρυθμίσεις του παρελθόντος. Ταυτόχρονα είναι προφανές ότι αποσκοπεί στην εκμετάλλευση της αγωνίας  των  ανέργων νέων ανθρώπων, δημιουργώντας κλίμα προσδοκίας περί χιλιάδων προσλήψεων στο δημόσιο. (Πρόκειται για την ίδια παράταξη που μέχρι πρότινος απέλυε δημοσίους υπαλλήλους και δήλωνε ότι θα επαναφέρει τον κανόνα 1/5 στο λόγο προσλήψεων/αποχωρήσεων δημοσίων υπαλλήλων).

Παρά ταύτα, παραγνωρίζοντας τα επικοινωνιακά παιχνίδια της κυβέρνησης, η ανάγκη για προσέλκυση νέου καταρτισμένου στελεχιακού δυναμικού στο δημόσιο, μέσω γραπτού διαγωνισμού είναι υπαρκτή. Άλλωστε, δεν πρέπει να περνά απαρατήρητο το γεγονός, ότι η προηγούμενη κυβέρνηση εν μέσω ασφυκτικών δημοσιονομικών και μνημονιακών περιορισμών, προχώρησε στην πρόσληψη εκατοντάδων υπαλλήλων μέσω του γραπτού διαγωνισμού της ΑΑΔΕ.

Επίσης, είναι αναγκαία η περαιτέρω απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών του ΑΣΕΠ. Προφανώς απαιτούνται και κάποιες στοχευμένες τροποποιήσεις του νομοθετικού πλαισίου. Όμως, το βασικό πρόβλημα συνίσταται, όπως συμβαίνει τις περισσότερες φορές, όχι στην απουσία επαρκούς νομοθετικού πλαισίου αλλά στην εφαρμογή.  Παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες περί ψηφιακής επανάστασης, η αλήθεια είναι ότι στους 16 μήνες της κυβέρνησης της ΝΔ δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστα, στο ζήτημα της διαλειτουργικότητας των φορέων του δημοσίου και της δυνατότητας αυτόματης ανάκτησης και ελέγχου των απαιτούμενων δικαιολογητικών.  Γι’ αυτό  άλλωστε η πρώτη εφαρμογή των γραπτών διαγωνισμών (σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Θεοδωρικάκου) μετατίθεται για το 2022.

 Το σχέδιο εισάγει ως υποτιθέμενες καινοτομίες τις ακόλουθες προβλέψεις:

  • Το Α.Σ.Ε.Π. διαμορφώνει ετησίως τον προγραμματισμό του για τους διορισμούς ή τις προσλήψεις τακτικού και εποχικού προσωπικού που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του, μετά τη γνωστοποίηση από το αρμόδιο για τα θέματα δημόσιας διοίκησης υπουργείο του εγκεκριμένου ετήσιου προγραμματισμού
  • Θα υπάρχει δυνατότητα ομαδοποίησης των προκηρυσσόμενων θέσεων ανά κατηγορία/ειδικότητα/φορέα κλπ.
  • Θα διενεργείται πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός τουλάχιστον μια φορά κάθε δύο (2) έτη.
  • Ο γραπτός διαγωνισμός θα περιλαμβάνει εξέταση σε δύο πεδία: α) εξέταση γνώσεων β) δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας.
  • Η εξέταση μπορεί να γίνεται με ρωτήσεις πλήρους ανάπτυξης με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή με συνδυασμό και των δύο.
  • Η βαθμολογία της γραπτής εξέτασης θα κυμαίνεται στην κλίμακα 1-100
  • Η σταθμισμένη βαθμολογία υποψηφίων των κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ προσαυξάνεται ως ακολούθως:

α. Κατά πέντε (5) μονάδες για τους/τις κατόχους διδακτορικού διπλώματος.

β. Κατά δύο (2) μονάδες για τους/τις κατόχους αυτοτελούς μεταπτυχιακού τίτλου ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης που θα αναφέρεται ως αποδεκτός στην προκήρυξη.

γ. Κατά μία (1) μονάδα για τους/τις κατόχους ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master).

  • Η υποβολή των δικαιολογητικών θα γίνεται ηλεκτρονικά.

Ας δούμε τι ισχύει σήμερα:

  • Ο ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων προβλέφθηκε ήδη από τον Φεβρουάριο 2019 (αρχικά με το ν. 4590/2019 και στη συνέχεια με το ν. 4622/2019)
  • Η δυνατότητα έκδοσης ενιαίων προκηρύξεων από το ΑΣΕΠ, βρίσκεται σε ισχύ επίσης, από τον Φεβρουάριο 2019  (ν. 4590/19).
  • Η διεξαγωγή γραπτών διαγωνισμών προβλέπεται από τον ιδρυτικό νόμο του ΑΣΕΠ (ν. 2190/1994). Άλλωστε, κατά το παρελθόν διεξήχθησαν γραπτοί διαγωνισμοί ευρείας κλίμακας, με επιτυχία.
  • Επίσης, το ΑΣΕΠ έχει τη δυνατότητα ειδικής γραπτής δοκιμασίας (test), κατά την οποία εξετάζονται και βαθμολογούνται οι γενικότερες και πρακτικές γνώσεις, καθώς και οι δεξιότητες (αριθμητικές, αναλυτικές, λεκτικές, κρίσης και αντίληψης) των υποψηφίων.
  • Με βάση διάταξη του ν. 4590/19 προβλέπεται η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων και δικαιολογητικών για τις διαδικασίες προσλήψεων από 1.1.2020.
  • Με τις κείμενες διατάξεις, προβλέπεται διαφορετική μοριοδότηση διδακτορικών και μεταπτυχιακών  τίτλων σπουδών αναλόγως της συνάφειας τους ή μη με τις προκηρυσσόμενες θέσεις.

Με βάση τα ανωτέρω το ερώτημα τίθεται αβίαστα: Είναι τόσο σημαντικές οι αλλαγές που επιφέρει το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών; Τι εξυπηρετεί η πολύμηνη επικοινωνιακή προπαγάνδα της κυβέρνησης περί επανάστασης στον τρόπο πρόσληψης των δημοσίων υπαλλήλων; Η συντριπτική πλειονότητα όσων εξαγγέλλονται αποτελούν ήδη ψηφισμένες διατάξεις και εφαρμοζόμενες πολιτικές.

Πέραν αυτών, αξίζει να σταθούμε σε κάποια ειδικότερα και προβληματικά σημεία του σχεδίου:

-Η μοριοδότηση με 5 μονάδες των συναφών διδακτορικών και με 2 μονάδες των συναφών μεταπτυχιακών είναι εξαιρετικά χαμηλή σε σχέση με τις 100 μονάδες που δύναται να λάβει κάποιος από τη γραπτή εξέταση. Το ίδιο ισχύει με τον πλήρη παραγκωνισμό της εργασιακής εμπειρίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία συμφωνεί στη βασική αρχή ότι η γραπτή εξέταση πρέπει να είναι ο πρωτεύων  παράγοντας για την πρόσληψη. Σε καμία περίπτωση όμως, δεν μπορούν να παραγνωριστούν πλήρως οι σπουδές και η εμπειρία των υποψηφίων. Ιδίως,  όταν επί δεκαετίες το δημόσιο προσλαμβάνει με βασικά κριτήρια τους τίτλους σπουδών και την εργασιακή εμπειρία, στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας δικαίου, επιβάλλουν  μία εξισορρόπηση του συστήματος.

 Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η μείωση των ποσοστών που αντιστοιχούν σε διορισμό πολυτέκνων, τριτέκνων και συγγενών ατόμων με αναπηρία.

 Εξίσου προβληματική  είναι η πρόβλεψη περί δυνατότητας συμμετοχής ιδιωτών στις πρόσθετες διαγωνιστικές διαγωνιστικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ.   Σε συνδυασμό με  κάποιες διαρροές, περί εμπλοκής ιδιωτικών φορέων που θα συνδράμουν το ΑΣΕΠ στις διαγωνιστικές διαδικασίες, δημιουργούν περαιτέρω επιφυλάξεις για τις αληθινές προθέσεις των κυβερνώντων.

 Καλούμε επίσης, τους κυβερνώντες να είναι ιδιαίτερα προσεχτικοί στις δηλώσεις τους απέναντι σε θεσμικές αλλαγές αυτού του είδους. Δηλώσεις του υπουργού Εσωτερικών του τύπου «σκοπός της νομοθετικής πρωτοβουλίας, είναι το ΑΣΕΠ, πέραν της αντικειμενικότητας που το χαρακτηρίζει στα 25 χρόνια ζωής που μετράει, να εμπλουτιστεί και με άλλα χαρακτηριστικά, όπως αυτό της αξιοκρατίας»  δημιουργούν εύλογο προβληματισμό.  Τι υπονοεί ο υπουργός; Οι υφιστάμενες διαδικασίες του ΑΣΕΠ είναι μη αξιοκρατικές;

Η ίδρυση του ΑΣΕΠ από τον αείμνηστο Αναστάση Πεπονή, αποτελεί τη σοβαρότερη μεταρρύθμιση που έλαβε χώρα στην ελληνική δημόσια διοίκηση και έδωσε τη δυνατότητα  κοινωνικής κινητικότητας και δημοκρατικής στελέχωσης του δημοσίου, στη βάση των αρχών της αξιοκρατίας, της αντικειμενικότητας, της ισότητας και της διαφάνειας. Αυτές οι αρχές για τον ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία είναι αδιαπραγμάτευτες.  Η οποιαδήποτε επιχειρούμενη αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου δεν επιτρέπεται να λάβει χώρα με όρους επικοινωνίας και μικροκομματικών σκοπιμοτήτων.