το-μαξίμου-πίκρανε-τον-μαρινάκη-798357
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ | 05.07.2021 | 08:49

Το Μαξίμου… πίκρανε τον Μαρινάκη

Ο γνωστός για τις στενότατες σχέσεις του με τη Νέα Δημοκρατία -στην οποία άλλωστε παρέχει αμέριστη στήριξη ως εκδότης- Βαγγέλης Μαρινάκης ετοιμαζόταν να μπει δυναμικά στην ανερχόμενη αγορά της επεξεργασίας απορριμμάτων, όμως οι όροι του σχετικού διαγωνισμού της Περιφέρειας Αττικής για την ανέγερση μονάδων επεξεργασίας- ένα έργο άνω του 1 δισ. ευρώ- δεν ήταν όσο ευνοϊκοί θα ήθελε και έτσι κινδυνεύει να χάσει από Βαρδινογιάννη ή Μυτιληναίο…

Συμβαίνουν και στις… καλύτερες οικογένειες. «Εξω φρενών» με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη εμφανίζεται ο γνωστός επιχειρηματίας Βαγγέλης Μαρινάκης γιατί θεωρεί πως κάποιοι «κύκλοι» δεν τον βοηθούν να μπει δυναμικά ως εργολάβος-κατασκευαστής στην αναπτυσσόμενη αγορά της επεξεργασίας απορριμμάτων όπου προκηρύχθηκαν τεράστιες μονάδες στην Αττική, που αναμένεται να ξεπεράσουν σε αξία το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

Ο γνωστός τόσο για τις εφοπλιστικές του δραστηριότητες επιχειρηματίας όσο και για την αμέριστη υποστήριξη στην κυβέρνηση μέσω των μέσων ενημέρωσης που κατέχει εξεμάνη, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, όταν έμαθε τους όρους των προκηρύξεων που αφορούν τις δύο Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) σε Φυλή και Σχιστό.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο κ. Μαρινάκης προσδοκούσε στις σχετικές διακηρύξεις να πριμοδοτούνται με απόλυτη σαφήνεια και βαρύτητα οι επιχειρήσεις εκείνες που έχουν προηγούμενη εμπειρία σε έργα απορριμμάτων που κατασκευάζονται με Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα. Ομως, τέτοια εμπειρία φέρεται να διαθέτει μόνον η εταιρεία ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή (ΣΔΙΤ Ηπείρου-Πελοποννήσου) στην οποία ο κ. Μαρινάκης απέκτησε την περασμένη άνοιξη το 6% των μετοχών.

Πώς θα κέρδιζε ο Μαρινάκης

Εφόσον έμπαινε σχετικός όρος στις διακηρύξεις, η απόφαση του κ. Μαρινάκη να γίνει βασικός μέτοχος της ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή με 6% θα του απέφερε σημαντικά κέρδη για τα επόμενα 30 χρόνια που οι ΜΕΑ αρχικώς θα κατασκευάζονται και στη συνέχεια θα λειτουργούν. Θα του απέφερε επίσης και πολύ σημαντικό έλεγχο επιρροής στην καθημερινότητα των 5 εκατομμυρίων κατοίκων και επισκεπτών της Αττικής αλλά και στη λειτουργία των 66 δήμων και της Περιφέρειας Αττικής.

Εξάλλου, όποιος αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία των ΜΕΑ θα ελέγχει και την παραγωγή επεξεργασμένων απορριμμάτων τα οποία, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, θα προωθούνται σε εργοστάσια καύσης για παραγωγή ενέργειας αλλά και σε τσιμεντάδικα ως καύσιμη ύλη, όπως αναφέραμε και σε παλαιότερο δημοσίευμα (6/2/2021, «Η καύση απορριμμάτων και τα ερωτήματα-“φωτιά”»).

Οι δύο διακηρύξεις για τις ΜΕΑ σε Φυλή και Σχιστό βγήκαν στον αέρα στις αρχές Ιουνίου από τον ΕΔΣΝΑ, τον διαβαθμιδικό φορέα της Αυτοδιοίκησης που είναι αρμόδιος για τα απορρίμματα της Αττικής. Θεωρητικώς, ο ΕΔΣΝΑ ελέγχεται από την Περιφέρεια Αττικής, αλλά ο κ. Μαρινάκης όπως και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι οι σχετικές αποφάσεις δεν λαμβάνονται μονομερώς από τον περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη. Εχουν την έγκριση του μεγάρου Μαξίμου.

Το πρόβλημα με τα έργα ΣΔΙΤ τέτοιας αξίας είναι ότι απαιτούν αφ’ ενός σημαντική οικονομική επιφάνεια, αφ’ ετέρου ειδική εμπειρία στο αντικείμενο της σύμβασης. Εάν λοιπόν ο κύριος φορέας της σύμπραξης που παρέχει την οικονομική επιφάνεια έπρεπε να διαθέτει και εμπειρία σε έργα απορριμμάτων, θα είχε εξασφαλισμένη προπορεία η ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή, ενδεχομένως και η «Μυτιληναίος» που το τελευταίο διάστημα αναλαμβάνει πρότζεκτ εκτός Ελλάδας.

Ομως, η διακήρυξη επιτρέπει στους μικρότερους συνεργαζόμενους φορείς να δίνουν εκείνοι το «πιστοποιητικό» της εμπειρίας στα σκουπίδια. Και με τον τρόπο αυτό, ο κ. Μαρινάκης κατάλαβε ότι ξεκινά από την ίδια αφετηρία με τον Βαρδή Βαρδινογιάννη, που αποφάσισε να ασχοληθεί και εκείνος με τα απορρίμματα.

Για να αποκτήσει την εμπειρία, ο όμιλος Motor Oil ανακοίνωσε ότι εξασφάλισε συνεργασία με την εταιρεία Thalis που ασχολείται από τη δεκαετία του ’90 με έργα απορριμμάτων. Μάλιστα, όταν ανακοινώθηκε η συγκεκριμένη συνεργασία, τα μέσα ενημέρωσης του Β. Μαρινάκη σχολίασαν ότι αυτό έγινε με μεγάλο κόστος για τον Β. Βαρδινογιάννη. Αντιστοίχως είχε σχολιαστεί και το κόστος με το οποίο ο Β. Μαρινάκης είχε αποκτήσει το 6% της ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή.

Ταυτόχρονα, ο Μυτιληναίος φέρεται να ετοιμάζει πρόταση μαζί με την εταιρεία «Μεσόγειος», που έχει επίσης εμπειρία από την εποχή που τα μόνα έργα απορριμμάτων ήταν οι Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ). Στη «Μεσόγειο», που ελέγχεται από τον Διον. Γεωργόπουλο, συμμετείχαν η Eurobank και ο Ομιλος Λασκαρίδη, ενώ μέσα από την εταιρεία αυτή ξεκίνησε και ο Β. Παπαζήσης της Thalis. Με αυτά τα δεδομένα, ΤΕΡΝΑ, Motor Oil και Μυτιληναίος ξεκινούν από την ίδια αφετηρία και όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά.

Τα ύστερα του κόσμου!

Από εδώ προκύπτουν δύο αξιοσημείωτα. Αφ’ ενός η διαφαινόμενη σύγκρουση Βαρδινογιάννη-Μαρινάκη καθώς για πολλά χρόνια ο δεύτερος θεωρούνταν κινούμενος υπό την εποπτεία ή και την προστασία του πρώτου. Αφ’ ετέρου τα ενδοκυβερνητικά στρατόπεδα και οι στηρίξεις που παρέχουν τα κέντρα εξουσίας γύρω από το Μαξίμου.

Στη μάχη που έδωσε ο Β. Μαρινάκης για να αποκτήσει προπορεία η ΤΕΡΝΑ μέσα από τις διακηρύξεις, φημολογείται ότι πρόσφεραν αμέριστη στήριξη οι αρμόδιοι επί Αυτοδιοίκησης και επενδύσεων υπουργοί Μάκης Βορίδης και Αδωνις Γεωργιάδης.

Ομως, υπουργοί που εκφράζουν στενότερα το Μαξίμου, όπως οι Γ. Γεραπετρίτης και Ακ. Σκέρτσος (παρά τις γνωστές σχέσεις του πρώτου με την ΤΕΡΝΑ), τάχθηκαν υπέρ του «ανοίγματος» σε παίκτες χωρίς εμπειρία. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο κ. Μαρινάκης διόλου δεν ικανοποιήθηκε από επιχειρήματα του είδους «αν το κάνουμε αυτό, ο Βαρδινογιάννης θα ρίξει την κυβέρνηση» (σ.σ. λέγονται τέτοια πράγματα σε τόσο αφοσιωμένους εκδότες;).

Η ΜΕΑ στη Φυλή θα επεξεργάζεται για 30 χρόνια ετησίως 450.000 τόνους υπολειμματικών σύμμεικτων απορριμμάτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων. Η συνολική αξία της σύμβασης ΣΔΙΤ προϋπολογίζεται στα 461 εκατομμύρια ευρώ με περιθώρια επεκτάσεων. Η ΜΕΑ στο Σχιστό (εδώ ο κ. Μαρινάκης έχει πρόσθετο ενδιαφέρον καθώς αφορά τα απορρίμματα των Δήμων Πειραιά και πέριξ) θα έχει δυναμικότητα επεξεργασίας 250.000 τόνων ετησίως για 29 χρόνια, ενώ η αξία της ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια ευρώ με περιθώρια επεκτάσεων. Το ενδιαφέρον των υποψήφιων αναδόχων πρέπει να εκδηλωθεί ώς τις 26 Ιουλίου 2021.

Πηγή: ΕΦ.ΣΥΝ. /Άρης Χατζηγεωργίου