Debate Βορίδη -Ζαχαριάδη για το νέο εκλογικό νόμο της Αυτοδιοίκησης

Debate Βορίδη -Ζαχαριάδη για το νέο εκλογικό νόμο της Αυτοδιοίκησης

Ενόψει της σημερινής συζήτησης στη Βουλή του νομοσχεδίου για το νέο εκλογικό νόμο της Αυτοδιοίκησης, ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης και ο τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Ζαχαριάδης απαντούν στα ερωτήματα της aftodioikisi.gr για όλα τα επίμαχα θέματα:

Την απλή ή την ενισχυμένη αναλογική, τα όρια του 43% και του 3%, την πενταετή θητεία, τη μείωση του αριθμού των δημοτικών συμβούλων αλλά και τις Δημοτικές Κοινότητες.

-Απλή ή ενισχυμένη αναλογική για την Αυτοδιοίκηση και γιατί;

ΜΑΚΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Το συγκεκριμένο ερώτημα έχει ήδη απαντηθεί από τη συντριπτική πλειονότητα των αιρετών που κλήθηκαν να ασκήσουν τα καθήκοντα τους με το προηγούμενο εκλογικό σύστημα και οι οποίοι τάχθηκαν αναφανδόν υπέρ της ενισχυμένης αναλογικής, την οποία ερχόμαστε τώρα, σε υλοποίηση και της προεκλογικής μας δέσμευσης και νομοθετούμε. Τα αποτελέσματα της απλής αναλογικής τα είδαμε όλοι και είδαμε και τα δεινά που προκάλεσε στην πλειονότητα των Δήμων της χώρας φέρνοντάς τους ακόμα και στα όρια της διάλυσης. Η απλή αναλογική που εφάρμοσε ο ΣΥΡΙΖΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση την οδήγησε σε ακυβερνησία και αναποτελεσματικότητα ενώ επέβαλε στις Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές ένα ιδιότυπο καθεστώς ομηρείας. Εν τοις πράγμασι, οι εκλεγμένοι Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες αδυνατούσαν να ασκήσουν πολιτική καθώς δεν συγκέντρωναν την πλειοψηφία στο ανώτατο βουλευόμενο όργανο, το εκάστοτε Δημοτικό ή Περιφερειακό Συμβούλιο. Και τελικά “τη νύφη την πλήρωνε” ο πολίτης. Με την ενισχυμένη αναλογική η κατάσταση αυτή θεραπεύεται και δίνεται ισχυρή νομιμοποίηση στους νικητές των εκλογών προκειμένου να υλοποιήσουν το πρόγραμμα για το οποίο οι πολίτες τους τιμούν με την ψήφο τους και να επιτραπεί στον α’ και β΄ βαθμό αυτοδιοίκησης να κάνει την δουλειά του.

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ: Η ενισχυμένη έχει εφαρμοστεί σε βάθος στην Ελλάδα και αποδεδειγμένα δεν λειτουργεί. Δεν βάζει νέο αίμα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν δημιουργεί μεγάλες συναινέσεις, δεν κινητοποιεί τους πολίτες, δημιουργεί αδιαφάνεια και κακοδιοίκηση.

Η απλή δεν πρόλαβε κατ΄ ουσίαν να εφαρμοστεί, αλλιώς ξεκίνησε  αλλιώς την εφάρμοσε η Κυβέρνηση της ΝΔ. Άλλο ψήφισαν οι πολίτες και άλλο γίνεται σήμερα στους Δήμους. Είναι φανερό ότι η ΝΔ θέλει, χρειάζεται, προσπαθεί συνεχώς για Δήμους και Δημάρχους κομματικά και κυβερνητικά ελεγχόμενους. Έτσι σκέπτονται, έτσι νομοθετούν, είναι έξω από το πεδίο τους οι χειραφετημένοι Δήμαρχοι και οι ανεξάρτητοι Δήμοι.

Ας δούμε τι ισχύει και τι εφαρμόζεται σε χώρες που έχουν ισχυρή και αποτελεσματική αυτοδιοίκηση. Ας δούμε τι ισχύει στην Ευρώπη. Εφόσον η κυβέρνηση Μητσοτάκη ομνύει στον Ευρωπαϊσμό, ας μας υποδείξει σε ποιες ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζεται στην Αυτοδιοίκηση το εκλογικό σύστημα που η ίδια προτείνει. Θα δυσκολευτεί να βρει. Τα αναλογικά εκλογικά συστήματα, σε διάφορες παραλλαγές στις ευρωπαϊκές χώρες, αποτελούν το κυρίαρχο μοντέλο στην Αυτοδιοίκηση, με το δημοτικό συμβούλιο να συνιστά το κυρίαρχο σώμα. Οι πολιτικές συνθέσεις και οι πολιτικές συναινέσεις είτε μέσα στα πλειοψηφικά σχήματα (εντός του πλειοψηφούντος ψηφοδελτίου) είτε μεταξύ όμορων πολιτικών χώρων είναι μονόδρομος για να υπάρχει κυβερνησιμότητα. Με το δεύτερο όμως επιτυγχάνεται και δημοκρατική αντιπροσωπευτικότητα. Δεν υπάρχει λειτουργικό μοντέλο για την αυτοδιοίκηση «αποφασίζουμε και διατάσσουμε». Όλοι θυμούνται ότι την περίοδο 2010 – 2014 και την περίοδο 2014 – 2019 υπήρχαν συνδυασμοί που είχαν το 60% των εδρών, έχαναν την πλειοψηφία στα δημοτικά συμβούλια γιατί υπήρχαν ενδοπαραταξιακές ρωγμές.

Σύντομα θα κατανοήσουν όλοι και όλες ότι ο πολιτικός κάματος που χρειάζεται για να συνθέσουν όμοροι πολιτικοί χώροι στα Δημοτικά Συμβούλια είναι λιγότερος από τους πονοκεφάλους που θα έχουν οι Δήμαρχοι, που θα έχουν πάρει 43%, θα έχουν 60% στα Δημοτικά Συμβούλια, αλλά θα εκβιάζονται από τμήματα των παρατάξεων τους να μην τους «αδειάσουν» και τους υπονομεύσουν στις κρίσιμες στιγμές.

-Είναι ή όχι το 43% ένα ποσοστό με το οποίο νομιμοποιείται πολιτικά να κυβερνήσει ένας δήμαρχος ή περιφερειάρχης και μάλιστα με το 60% των συμβούλων: Για ποιο λόγο;

ΜΑΚΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Οποιοσδήποτε αμφισβητεί την νομιμοποίηση αυτού του ποσοστού θέτει κατ΄επέκταση σε αμφισβήτηση τα αποτελέσματα των εθνικών εκλογών της τελευταίας δεκαετίας. Καμιά δημοκρατική αρχή δεν παραβιάζεται και το σκεπτικό πίσω από αυτήν την αλλαγή είναι πολύ απλό : Ο ορισμός του ποσοστού του 43% (συν μία ψήφο) επί των εγκύρων ψηφοδελτίων για την ανάδειξη των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, δίχως να χρειαστεί επαναληπτική εκλογή, στηρίζεται στην ευρύτερη λαϊκή δημοκρατική νομιμοποίηση του -έστω και σχετικώς- πλειοψηφήσαντος συνδυασμού. Άλλωστε ο επιτυχών συνδυασμός θα διαθέτει ένα πολύ υψηλό ποσοστό (και μάλιστα υψηλότερο από αυτό που ίσχυσε στις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές του 2006 κατά μία μονάδα). Επιπλέον, η θέσπιση του ορίου του 43% για τον επιτυχόντα συνδυασμό συμβάλλει στην αποτροπή προεκλογικών και ευκαιριακών συμμαχιών, ιδίως μεταξύ της κύριας και της επαναληπτικής εκλογής, και, εν τέλει, διασφαλίζει την αποτελεσματική διακυβέρνηση του Δήμου ή της Περιφέρειας για μια διευρυμένη θητεία των 5 ετών, στη βάση των εγκεκριμένων από τους ψηφοφόρους προγραμματικών δεσμεύσεων. Και πάντως, ένα μικρότερο ποσοστό, αυτό του 42%, έχει κριθεί  στο παρελθόν από το Συμβούλιο της Επικρατείας ως συνταγματικό.

 ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ: Σε καμία περίπτωση. Η δημοκρατία δεν είναι «κολοκυθιά». Γιατί 43% κι όχι 35%; Υπάρχει κάτι άλλο που νομιμοποιεί στην κοινωνία την δημοτική αρχή πέρα από το 50% + 1 ψήφο; Αυτή είναι θέση αρχής… Όλα τα υπόλοιπα είναι εκλογομαγειρέματα. Η ΝΔ με το νόμο της μας καλωσορίζει στο 2006. Έχει την εντύπωση οι αυτοδιοικητικοί συσχετισμοί που αποτυπώθηκαν το 2019 μπορούν να παγιωθούν με θεσμικές παρεμβάσεις ώστε να κλείσει ο δρόμος για την επιστροφή των προοδευτικών αυτοδιοικητικών δυνάμεων ως πλειοψηφία.

Η ΝΔ επειδή δεν πιστεύει στην αποκέντρωση, επειδή θέλει το κράτος συγκεντρωτικό και κομματικά ελεγχόμενο θέλει μία Τοπική Αυτοδιοίκηση στραγγαλισμένη, μια αυτοδιοίκηση εύκολα χειραγωγίσιμη.

Υπάρχει και κάτι άλλο όμως πολύ πιο σημαντικό. Η ΝΔ φοβάται τη συσπείρωση των προοδευτικών δυνάμεων στο δεύτερο γύρο, απεχθάνεται τις συνεργασίες και τον δημόσιο έλεγχο, στρέφεται σε αυτό που ξέρει καλά από την  προϊστορία της στα άδικα και καλπονοθευτικά συστήματα. Η ΝΔ ξέρει ότι οι συντηρητικές ιδέες είναι μειοψηφικό ρεύμα στην ελληνική κοινωνία έναντι των προοδευτικών.

Μας πηγαίνουν πίσω ολοταχώς, σε ένα μοντέλο λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που είχε εξαντλήσει τα όριά του και έπρεπε να αλλάξει, ενσωματώνοντας θετικές ευρωπαϊκές πρακτικές και στο επίπεδο της αντιπροσωπευτικότητας και στο επίπεδο της αποτελεσματικότητας.

Για να μπορέσει η τοπική αυτοδιοίκηση να αναλάβει τον ρόλο της είναι κρίσιμο να εκπονηθεί ένα συνολικότερο στρατηγικό πλαίσιο για τη δημοκρατική μεταρρύθμιση, που δεν θα εστιάζει μόνο στο εκλογικό σύστημα, αλλά θα επιδιώκει μια πραγματική διοικητική αναδιάρθρωση, η οποία θα ενισχύσει τους ρόλους και θα αποσαφηνίσει τις σχέσεις μεταξύ κεντρικού κράτους, τοπικών δημόσιων θεσμών και τοπικής αυτοδιοίκησης, και θα οδηγήσει σε μια ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων, πόρων και εξουσιών. Άρα συνεπώς σε μια ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση. 

Ναι ή όχι στο πλαφόν του 3% για την είσοδο ενός συνδυασμού στο Δημοτικό -Περιφερειακό Συμβούλιο και με ποιο επιχείρημα;

ΜΑΚΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Το κατώφλι του 3% τίθεται σε πλήρη αντιστοιχία με το όριο που ισχύει για την εκλογή βουλευτών. Ένα το κρατούμενο. Επίσης, με τον τρόπο αυτό αποθαρρύνονται ευκαιριακά εκλογικά σχήματα και ενισχύεται ακόμα περισσότερο ο ρόλος του Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίου αλλά και του Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβούλου. Σημειώνεται δε, ότι το όριο του 3% λειτουργεί ανεξαρτήτως του αριθμού των μελών του Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίου, έτσι ώστε να διευκολύνεται η εκλογή τους σε Δήμους ή Περιφέρειες όπου ο αριθμός των μελών του Συμβουλίου είναι, βάσει του πληθυσμού τους, σχετικά μικρός.

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ: Το 3% στις εθνικές εκλογές έχει να κάνει με ευαίσθητα ζητήματα για τη χώρα, με την πιθανή κάθοδο θεματικών, μη πανελλαδικών ψηφοδελτίων. Υφίσταται ένα τέτοιο διακύβευμα στους δήμους; Η πρόβλεψη για διάθεση του συνόλου των εδρών της αντιπολίτευσης στον δεύτερο γύρο και ο «κόφτης» του 3% θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια στη συρρίκνωση των μικρών παρατάξεων στις μεγάλες πόλεις, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τη διάθεση συμμετοχής και αντιπροσώπευσης. Στα μικρότερα Δημοτικά Συμβούλια της Περιφέρειας, με δεδομένο ότι ο πρώτος θα παίρνει 60%, θα υπάρξουν και σχήματα, που με μεγαλύτερο ποσοστό θα μείνουν εκτός δημοτικού συμβουλίου.

-Πενταετής ή τετραετής (όπως για την κυβέρνηση) θητεία για τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης και γιατί;

ΜΑΚΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Η πενταετής θητεία διασφαλίζει στους αιρετούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ένα εύλογο και επαρκές χρονικό διάστημα για να ολοκληρώσουν το έργο τους για το  οποίο έχουν άλλωστε ψηφιστεί. Παράλληλα, με την πενταετία δημιουργούνται οι αναγκαίες συνθήκες λογοδοσίας για την ολοκλήρωση των προγραμματικών δεσμεύσεων που έχουν ληφθεί από τον εκάστοτε αιρετό, τόσο έναντι των τοπικών κοινωνιών όσο και έναντι των υπόλοιπων παρατάξεων.

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ: Το κρίσιμο για εμάς είναι η διαφορετική ημερομηνία κομματικής και αυτοδιοικητικής κάλπης και όχι τόσο το διάστημα της θητείας των Δημάρχων και Περιφερειαρχών. Δεν μπορεί να ψηφίζουμε ευρωεκλογές και αυτοδιοικητικές μαζί, δεν μπορεί να ψηφίζουμε εθνικές και αυτοδιοικτικές μαζί. Δημιουργεί καταστροφικές – αντιαυτοδιοικητικές στρεβλώσεις.

 -Εκφράζονται διαφωνίες από την πλευρά της ΚΕΔΕ για τη μείωση του αριθμού των δημοτικών συμβούλων που, όπως τονίζεται, σε κάποιες περιπτώσεις φτάνει και το 20%. Ποια είναι η άποψή σας;

ΜΑΚΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Κατ’ αρχάς να διευκρινίσω ότι πρόκειται για οριακή μείωση στον αριθμό των συμβούλων και η μείωση αυτή θα βρίσκεται σε αναλογία με τον πληθυσμό του εκάστοτε Δήμου. Η γενική προσπάθεια που κάνουμε, είναι να ενισχύσουμε την αποτελεσματικότητα και την λειτουργικότητα των περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων. Η δημιουργία ενός ανταγωνιστικότερου εκλογικού περιβάλλοντος κινείται σε αυτή την κατεύθυνση και αυτό εξηγεί και τον λόγο που αυξάνουμε τον αριθμό των υποψηφίων σε σχέση με τη μείωση του αριθμού των μελών των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων. Η αύξηση της εκλογικής ανταγωνιστικότητας θα οδηγήσει εύλογα σε αύξηση της ποιότητας των υποψηφίων και σε ενίσχυση του ρόλου τους. Αλλά ταυτόχρονα, λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας τις παρατηρήσεις των αιρετών και θα περιορίσουμε το ποσοστό της μείωσης με νομοτεχνική βελτίωση του νομοσχεδίου.

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ: Νομίζω ότι αυτή η ρύθμιση πρέπει να ανακληθεί. Μπορεί να ανακληθεί δεν είναι μείζον ιδεολογικό ζήτημα. Η ΚΕΔΕ, όντως έχει εκφράσει την έντονη αντίθεσή της για τη μείωση των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα. Υπάρχουν Δήμοι πολλών ταχυτήτων και Δήμοι που προήλθαν από συνενώσεις πολλών Δημοτικών Ενοτήτων. Στην κυβέρνηση, δεν αντιλαμβάνονται τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Ο υπερσυγκεντρωτισμός που προτείνουν και η μείωση του αριθμού των δημοτικών συμβούλων αφήνει στην άκρη τις ανάγκες της συνοικίας, της γειτονιάς, του χωριού.

Το νέο εκλογικό σύστημα ενδυναμώνει ή αποδυναμώνει τις Δημοτικές Κοινότητες και γιατί;

ΜΑΚΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Διατηρούμε τη συντριπτική πλειοψηφία των Κοινοτήτων. Διατηρούμε τη διάκριση τους με βάση τον αριθμό των κατοίκων στους 300. Διατηρούμε το αξίωμα του Προέδρου. Από την άλλη καταργούμε την τέταρτη κάλπη και την αυτονόμηση της εκλογής των Κοινοτικών Αρχών από την εκλογή των Δημοτικών Αρχών. Οι Κοινότητες ενισχύονται γιατί ενδυναμώνονται πολιτικά οι δεσμοί τους με τους Δήμους.

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ: Η κυβέρνηση πρακτικά στοχεύει στην αποδυνάμωση τόσο των ξεχωριστών τοπικών ψηφοδελτίων στις κοινότητες και τα διαμερίσματα των αστικών πόλεων όσο και στην εξάρτησή τους από το κεντρικό ψηφοδέλτιο. Με αυτό τον τρόπο, κάθε συλλογικότητα και πρωτοβουλία σε οικισμούς μεγαλύτερους των 300 κατοίκων, θα αναγκαστεί να στοιχηθεί με τα κεντρικά δημοτικά ψηφοδέλτια, με συνέπεια τα τοπικά συμβούλια, που θα εκλεγούν, να συγκροτηθούν με βάση την αναλογία δύναμης των δημοτικών ψηφοδελτίων, ανεξάρτητα από το τι έχει ψηφίσει η κάθε περιοχή. Η αντίδραση στην συγκεκριμένη ρύθμιση που προσπαθεί να κουκουλώσει το Υπουργείο Εσωτερικών δεν προέρχεται μόνο από τις προοδευτικές δυνάμεις της αυτοδιοίκησης, αλλά και από τις συντηρητικές. Όλοι και όλες αντιλαμβάνονται ότι η κατάργηση της κοινοτικής κάλπης κάνει κακό στην αυτοδιοίκηση συνολικά. Ουσιαστικά, δηλαδή, στοχεύει στην αποδυνάμωση των τοπικών κοινωνιών και άρα στην αποδυνάμωση της ψήφου των ίδιων των πολιτών και δημοτών. Δεν θέλουν αποκέντρωση, δεν εμπιστεύονται τους πολίτες. Η ΝΔ μιλάει φιλελεύθερα αλλά νομοθετεί ως παλαιοδεξιά.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΟΤΑ, DEBATE, ΒΟΡΙΔΗΣ, ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ, PROTEINOMENA, ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ


ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!

[yield_ad_afto_invideo]