πληθωρισμός-εκρηκτική-αύξηση-15-στα-είδ-1100837
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 09.12.2022 | 13:07

Πληθωρισμός: Εκρηκτική αύξηση 15% στα είδη διατροφής

Στο 15% έφτασε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο στα είδη διατροφής και τα μη αλκοολούχα ποτά. Η ακρίβεια επιδεινώνεται παρά την υποχώρηση του γενικού δείκτη.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοίνωσε ότι τον Νοέμβριο ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε κατά 8,5% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, ενώ ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2021 – Νοεμβρίου 2022 παρουσίασε αύξηση 9,5%.

Ειδικότερα, η τιμή για το φυσικό αέριο σημείωσε άνοδο 27,8% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2021, το ηλεκτρικό ρεύμα ήταν μειωμένο κατά 5,3%, τα καύσιμα αυξημένα κατά 17,6% και το πετρέλαιο θέρμανσης ήταν αυξημένο κατά 11,6%.

Η εικόνα στα τρόφιμα όμως ήταν μάλλον αρνητική. Τα ποσοστά ανατιμήσεων στα τρόφιμα επιμένουν…διψήφια και ενισχύονται μάλιστα σε ορισμένες κατηγορίες όπως το λάδι που έχει ανατιμηθεί 20,4% από πέρυσι. 18,7% είναι η αύξηση στο ψωμί, 25,3% στα γαλακτοκομικά και τα αυγά, 16,7% στα κρέατα, 12,6% στα λαχανικά και 11,9% στον καφέ και το τσάι.

Παρότι Νοέμβριος, πεισματικά πολύ ψηλά βρίσκονται και οι ανατιμήσεις στο τουριστικό πακέτο και τις μεταφορές κι εδώ με επιδείνωση των μεγεθών. Στο 42,3% είναι σε σχέση με πέρυσι η ανατίμηση των μεταφορών με αεροπλάνο, στο 26,7% οι μεταφορές με πλοίο και στο 14,5%(μειωμένη εδώ) η αύξηση του κόστους διαμονής σε ξενοδοχεία , μοτέλ και πανδοχεία. Επιπλέον οι υπηρεσίες ταξί έχουν αυξηθεί κατά σχεδόν 33%.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 8,5% τον μήνα Νοέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 15% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 2,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 10,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 4,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας,

    υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.

  • 11% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 14,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 2,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
  • 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 8,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 4,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Δείτε πίνακες της ΕΛΣΤΑΤ:

elstat

elstat2