υπδα-εξαγγέλει-μητρώο-πολιτών-e-kep-ψηφι-427168
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 24.12.2017 | 08:29

ΥΠΔΑ: Εξαγγέλει Μητρώο Πολιτών, e-kep & ψηφιακές προσλήψεις, προαγωγές, μετακινήσεις, αξιολόγηση

Την βελτίωση των υπαρχουσών υποδομών των ΚΕΠ, λειτουργία του e-kep και έως το 2020 της λειτουργίας του λεγόμενου μητρώου πολιτών, εξαγγέλει με συνέντευξή του στην «Αυγή» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γρηγόρης Θεοδωράκης.  «Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε από κοινού με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής την μετάβαση στο ψηφιακό ΚΕΠ (e-kep). Ώστε οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να εξυπηρετούνται άμεσα χωρίς να απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία», τονίζει χαρακτηριστικά. Και προσθέτει: «Σε πολύ σύντομο χρόνο θα είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε μια σειρά από εμβληματικές δράσεις, όπως είναι:

  • Η βελτίωση των υπαρχουσών υποδομών των ΚΕΠ.
  • Η ηλεκτρονική αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών.
  • Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης», λέει χαρακτηριστικά.

Παράλληλα τονίζει «ότι με την ολοκλήρωση του συνόλου της μεταρρυθμιστικής μας προσπάθειας με ορίζοντα το 2020, θα έχει συντελεστεί η επιθυμητή διασύνδεση των μητρώων, με στόχο τόσο την μείωση της γραφειοκρατίας όσο και την αποδοτικότητα της δημόσιας διοίκησης».

Παράλληλα ο κ. Θεοδωράκης μιλάει για ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών «που αφορούν τους ανθρώπους της διοίκησης: την πρόσληψη, την υπηρεσιακή τους εξέλιξη, τις μετακινήσεις τους, την εκπαίδευση τους, την επιμόρφωσή τους, τις εκθέσεις αξιολόγησης, όλα τα δεδομένα του υπηρεσιακού φακέλου των υπαλλήλων, με τις απαραίτητες δικλείδες ασφάλειας και προστασίας αυτών», από τις αρχές του 2018.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

-Η υπουργός Όλγα Γεροβασίλη στο πλαίσιο της ομιλίας της για τον Προϋπολογισμό αναφέρθηκε σε μια σειρά ψηφιακών έργων υποδομής, όπως το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ για την κάλυψη των τηλεπικοινωνιακών αναγκών όλων των φορέων της Γενική Κυβέρνησης. Πώς είστε αισιόδοξοι ότι θα το πετύχετε, με δεδομένη την ψηφιακή υστέρηση του Δημοσίου, με αποκορύφωμα την έλλειψη συνέχειας και αναβάθμισης του ΣΥΖΕΥΞΙΣ Ι, που ήταν και το πρωταρχικό έργο με στόχο την ψηφιακή αναβάθμιση των δημόσιων υποδομών;

Γρηγόρης Θεοδωράκης: Θα σας έλεγα ότι δεν είμαστε απλώς αισιόδοξοι, είμαστε έτοιμοι και αποφασισμένοι, γιατί υλοποιούμε ήδη τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους. Πρόκειται για μια ουσιαστική και ολιστική μεταρρύθμιση για πρώτη φορά στα χρονικά της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Και αναφέρθηκα σε μια ολιστική προσπάθεια, καθώς κάθε δράση που αφορά στην χρήση Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών αφήνει αποτύπωμα, όχι μόνο επί του ειδικού αλλά σε ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών του Δημοσίου.

Στο πλαίσιο αυτό, το έργο ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ είναι ένα εμβληματικό έργο στον τομέα των ψηφιακών έργων υποδομής, δεδομένου ότι θα μας δώσει τη δυνατότητα να παρέχουμε αναβαθμισμένες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες σε 34.000 σημεία της Γενικής Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα τόσο τη σημαντική εξοικονόμηση πόρων, όσο και τις υψηλές επενδύσεις στον κλάδο των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών. Υπενθυμίζω ότι πρόκειται για ένα έργο, που ενώ αρχικά ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013 στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε. Εμείς εργαζόμαστε ήδη για την επανεκκίνησή του, με τις αναγκαίες βελτιωτικές κινήσεις, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις του δημόσιου τομέα.

-Πλην των υποδομών, η ψηφιοποίηση των λειτουργιών του δημοσίου, πώς προχωράει; Τι δυσκολίες συναντάτε;

Γρηγόρης Θεοδωράκης: Η ψηφιοποίηση των λειτουργιών του Δημοσίου προχωρά με εντατικούς ρυθμούς. Σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής σχεδιάζουμε σειρά ολοκληρωμένων δράσεων που θα αποδώσουν σύντομα καρπούς. Δράσεις όχι αποσπασματικές, αλλά ενταγμένες σε ένα συνεκτικό πλαίσιο. Γιατί, απώτερος στόχος μας είναι να ψηφιοποιήσουμε τις λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης και να τις διασυνδέσουμε μεταξύ τους, με στόχο οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να εξυπηρετούνται στο μικρότερο δυνατό χρόνο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αντίθετα με τη συνήθη πρακτική των περασμένων δεκαετιών, όπου τεράστια ποσά διακινήθηκαν σε έργα πληροφορικής χωρίς τις αναγκαίες προβλέψεις για τη διασύνδεση των συστημάτων.

Ξεκινήσαμε, λοιπόν, από τη βάση, αναβαθμίζοντας το Μητρώο Ανθρωπίνου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου, πιο γνωστό ως «Απογραφή». Με αφετηρία την «Απογραφή», υλοποιήσαμε το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, μια ψηφιακή πλατφόρμα για την επιτάχυνση διοικητικών μεταβολών (αποσπάσεις, μετατάξεις), με απόλυτη διαφάνεια και αντικειμενικότητα. Με ψηφιακά οργανογράμματα και περιγράμματα θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά στην ελληνική δημόσια διοίκηση.

Και φυσικά το 2018 γίνεται ψηφιακή και η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, επιταχύνοντας τη διαδικασία και περιορίζοντας το γραφειοκρατικό κόστος. Αρχές του νέου έτους ξεκινά η διαδικασία για την υλοποίηση του Ενιαίου Συστήματος Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού (HRMS). Εξορθολογίζουμε και ψηφιοποιούμε δηλαδή πλήρως όλες τις διαδικασίες που αφορούν τους ανθρώπους της διοίκησης: την πρόσληψη, την υπηρεσιακή τους εξέλιξη, τις μετακινήσεις τους, την εκπαίδευση τους, την επιμόρφωσή τους, τις εκθέσεις αξιολόγησης, όλα τα δεδομένα του υπηρεσιακού φακέλου των υπαλλήλων, με τις απαραίτητες δικλείδες ασφάλειας και προστασίας αυτών.

Επίσης, δρομολογείται άμεσα η απλοποίηση και ψηφιοποίηση δεκάδων διαδικασιών που επηρεάζουν άμεσα πολίτες και επιχειρήσεις, με απώτερο στόχο την υλοποίηση αυτών των διαδικασιών χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη.

-Μπορείτε να μου δώσετε μερικά παραδείγματα τι εστί «σταδιακή μετάβαση στο ψηφιακό ΚΕΠ», που ανέφερε στην ομιλία της η Όλγα Γεροβασίλη, ποιες είναι δηλαδή οι νέες υπηρεσίες που πρόκειται να ενταχθούν και αναμένεται να διευκολύνουν την καθημερινή συνδιαλλαγή των πολιτών με το κράτος;

Γρηγόρης Θεοδωράκης: Σας ανέφερα προηγουμένως ότι κεντρική μας επιλογή είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, ώστε η δημόσια διοίκηση να είναι φιλική απέναντι στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά και να ανταποκρίνεται με αξιώσεις στις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής του 21ου αιώνα, της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και της ψηφιακής αγοράς.

Για να επιτύχουμε τους στόχους αυτούς, ενσωματώνουμε διεθνείς, καλές πρακτικές και τεχνογνωσία και με νέες πηγές χρηματοδότησης, οικοδομώντας στρατηγικές συμμαχίες. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε από κοινού με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής την μετάβαση στο ψηφιακό ΚΕΠ (e-kep). Ώστε οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να εξυπηρετούνται άμεσα χωρίς να απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία. Αξιοποιώντας διαθέσιμους πόρους από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» (Ε.Π. Μ.Δ.Τ.).

Παράλληλα, στο πλαίσιο της συνεργασίας με τη Νορβηγία, μέσω του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), σε πολύ σύντομο χρόνο θα είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε μια σειρά από εμβληματικές δράσεις, όπως είναι:

  • Η βελτίωση των υπαρχουσών υποδομών των ΚΕΠ.
  • Η ηλεκτρονική αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών.
  • Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης.

-Συχνά αναφέρεται ότι η ηλεκτρονική διασύνδεση και η διαλειτουργικότητα των μητρώων συνιστά ίσως τον κομβικότερο παράγοντα για την ψηφιακή αναβάθμιση του Δημοσίου και την απομείωση της γραφειοκρατίας. Συμφωνείτε με αυτό; Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η υλοποίηση ενός τέτοιου στόχου;

Γρηγόρης Θεοδωράκης: Νομίζω ότι με την ολοκλήρωση του συνόλου της μεταρρυθμιστικής μας προσπάθειας με ορίζοντα το 2020, θα έχει συντελεστεί η επιθυμητή διασύνδεση των μητρώων, με στόχο τόσο την μείωση της γραφειοκρατίας όσο και την αποδοτικότητα της δημόσιας διοίκησης.

Οι καθυστερήσεις, στις οποίες αναφέρεστε, οφείλονται εν πολλοίς σε πολλές, αποσπασματικές προσπάθειες που έχουν γίνει στο παρελθόν και αυτό ακριβώς προσπαθούμε να θεραπεύσουμε αυτή τη στιγμή, από κοινού με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, για να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο για τη χώρα στον τομέα αυτό.

-Πρόσφατα, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας μαζί με την αρμόδια υπουργό παρουσίασαν ένα φιλόδοξο σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, στο πλαίσιο της καμπάνιας «Δημόσιο 2020» για ένα αποτελεσματικό κράτος. Πιστεύετε ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο για την επίτευξή του;

Γρηγόρης Θεοδωράκης: Η σημερινή κυβέρνηση έθεσε από την πρώτη στιγμή την ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους στον πυρήνα των προτεραιοτήτων της.         Για το λόγο αυτό, εκπονήσαμε την «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019», με σαφή χρονοδιαγράμματα και ήδη υλοποιούνται σημαντικές μεταρρυθμίσεις.

Εκτός, λοιπόν, από όσα σας ανέφερα, η ελληνική δημόσια διοίκηση απέκτησε νέους οργανισμούς υπουργείων, που αναρτώνται ψηφιακά, περιγράμματα θέσεων, πάγιο σύστημα κινητικότητας, επιλογή προϊσταμένων με αντικειμενικές και αδιάβλητες διαδικασίες.

Επίσης, για πρώτη φορά η χώρα απέκτησε –μεταξύ των πρώτων στην ΕΕ– ψηφιακό αποθετήριο (κόμβο), που θα φιλοξενεί με ασφάλεια και θα υποστηρίζει όλες τις δημόσιες, υπολογιστικές εφαρμογές, το G-Cloud. Στο οποίο κεντρική θέση καταλαμβάνει πλέον το σύστημα «Διαύγεια», που αναβαθμίστηκε και με υποδομές G-Cloud.

Παράλληλα, υποστηρίζουμε ενεργά την ενσωμάτωση και διευρυμένη χρήση των ψηφιακών υπογραφών στη δημόσια διοίκηση, έχοντας ήδη εκδώσει 53.540 πιστοποιητικά προς υπαλλήλους και ιδιώτες.

Εργαζόμαστε, λοιπόν, εντατικά για μια δημόσια διοίκηση ανεξάρτητη, αξιοκρατική, αποτελεσματική, που θα αποτελέσει τη βάση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης.