μητσοτάκης-επαναλαμβάνει-τη-δέσμευσ-234398
ΔΗΜΟΣΙΟ | 17.01.2014 | 18:21

Μητσοτάκης: Επαναλαμβάνει τη δέσμευση για 15.000 απολύσεις – προχωράει το 2ο κύμα διαθεσιμότητας

«Κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια για να δρομολογήσουμε μια συνολική μεταρρύθμιση του Δημοσίου που θα ξεπερνά κατά πολύ τις απολύσεις και την κινητικότητα» τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκος Μητσοτάκης, και προσθέτει: «Η μεταρρύθμιση αυτή εστιάζεται στο πώς το Δημόσιο μπορεί να παρέχει, με αποδεκτό κόστος, ποιοτικές υπηρεσίες σε πολίτες και επιχειρηματίες.»

Υποχρέωση οι 15.000 απολύσεις

Ο υπουργός επαναλαμβάνει τη μνημονιακή υποχρέωση των 15.000 απολύσεων από το Δημόσιο μέχρι το τέλος του 2014, καθώς και το ότι οι υπάλληλοι προς αποχώρηση, θα προέρχονται από διάφορες κατηγορίες: υπάλληλοι που μπήκαν παράνομα στο Δημόσιο με πλαστά δικαιολογητικά ή με παράνομες μετατροπές συμβάσεων, διευκρινίζοντας συγκεκριμένα ότι:

“Είναι μια κατηγορία που αρχίζουμε και την ψάχνουμε πολύ μεθοδικά και έχουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα, τα οποία είναι ενθαρρυντικά και στενάχωρα από την άλλη, γιατί φαίνεται ότι αυτές οι πρακτικές ήταν πιο διαδεδομένες από ό,τι πιστεύαμε. Από εκεί και πέρα υπάρχουν οι περιπτώσεις των υπαλλήλων που εργάζονται σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, που είτε κλείνουν, είτε συρρικνώνονται. Υπάρχουν περιπτώσεις υπαλλήλων, που είναι σε καθεστώς διαθεσιμότητας και για τους οποίους δεν θα βρεθεί κάποια άλλη απασχόληση. Υπάρχουν και κάποιες άλλες κατηγορίες, ειδικές περιπτώσεις τις οποίες συζητούμε με την τρόικα αν προσμετρώνται, ή όχι, όπως και οι περιπτώσεις των υπαλλήλων που απολάμβαναν καθεστώς προσωρινής προστασίας για πάρα πολλά χρόνια, ένα καθεστώς το οποίο αίρεται τώρα με αποφάσεις των δικαστηρίων. Και φυσικά, οι πειθαρχικά ελεγχόμενοι υπάλληλοι και όσοι αποχωρήσουν για λόγους υγείας”.

Εκκρεμότητα το δεύτερο κύμα διαθεσιμότητας 12.500 υπαλλήλων

Ο υπουργός Διοκητικής Μεταρρύθμισης τονίζει ότι εν όψει της επίσκεψης της τρόικας «η βασική εκκρεμότητα αφορά τη διευθέτηση του δεύτερου κύματος της διαθεσιμότητας». «Όπως ξέρετε» λέει «έχουμε πάρει μια τρίμηνη παράταση για τους επόμενους 12.500 υπαλλήλους, που θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας. Είμαστε σε καλό δρόμο».

Περί οριζόντιας μείωσης

Επιπλέον, ο κ. Μητσοτάκης διαψεύδει κατηγορηματικά ότι υπάρχουν σκέψεις για οριζόντια μείωση κατά 5-10% του προσωπικού σε κάθε δημόσιο οργανισμό ιδιωτικού δικαίου μετά την αξιολόγηση: «Οχι,δεν συζητάμε τέτοιες σκέψεις. Δεν συζητάμε τέτοιες σκέψεις, γιατί θα αδικούσαμε την ουσία της αξιολόγησης» τονίζει.

Μεταβατικός ο τρόπος αξιολόγησης

Ερωτηθείς για το αν είναι αυθαίρετη η διαδικασία της αξιολόγησης με συγκεκριμένα ποσοστά (25%άριστοι, 60% καλοί και 15% κατώτεροι από τις προϋποθέσεις), ο κ. Μητσοτάκης τονίζει ότι αυτός ο τρόπος αξιολόγησης θα είναι μεταβατικός. «Ο σκοπός είναι να ταράξουμε τα νερά με μια μεταβατική παρέμβαση μέχρι να πάμε σε οριστικό σύστημα αξιολόγησης. Η μεταβατική αυτή παρέμβαση θα υποχρεώνει τους αξιολογητές να αξιολογούν τους υπαλλήλους συγκριτικά. Δεν μπορούν να παίρνουν όλοι άριστα, γιατί τότε δεν έχουμε αξιολόγηση. Θα είναι μια διάταξη που θα ισχύσει σίγουρα για την αξιολόγηση του 2013.»

Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης σημειώνει ότι δεν θα απολύονται όσοι υπάλληλοι βαθμολογούνται κάτω από τη βάση: «Όχι. Θέλω να είμαι σαφής σε αυτό. Εξάλλου, δεν υπάρχει καμιά συνταγματική πρόβλεψη που να επιτρέπει κάτι τέτοιο» λέει.

Ολόκληρη η συνέντευξη του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκου Μητσοτάκη, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έχει ως εξής:

ΕΡ: Κύριε υπουργέ, σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύει η εφημερίδα «Το Έθνος», έχει ολοκληρωθεί ο κυβερνητικός σχεδιασμός για την έξοδο 11.400 εργαζομένων από το Δημόσιο εντός του 2014 και απομένει μόνο η διαπραγμάτευση με την τρόικα. Τι ακριβώς ισχύει;

Απ: Όπως γνωρίζετε, η χώρα έχει μια μνημονιακή υποχρέωση να απολύσει 15.000 υπαλλήλους από το Δημόσιο μέχρι το τέλος του 2014. Υπάρχει σχεδιασμός σε επίπεδο του υπουργείου και συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, σύμφωνα και με τις αποφάσεις του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης. Έχω πει πολλές φορές ότι οι υπάλληλοι, που θα αποχωρήσουν, θα προέρχονται από διάφορες κατηγορίες: υπάλληλοι που μπήκαν παράνομα στο Δημόσιο με πλαστά δικαιολογητικά ή με παράνομες μετατροπές συμβάσεων. Είναι μια κατηγορία που αρχίζουμε και την ψάχνουμε πολύ μεθοδικά και έχουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα, τα οποία είναι ενθαρρυντικά και στενάχωρα από την άλλη, γιατί φαίνεται ότι αυτές οι πρακτικές ήταν πιο διαδεδομένες από ό,τι πιστεύαμε. Από εκεί και πέρα υπάρχουν οι περιπτώσεις των υπαλλήλων που εργάζονται σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, που είτε κλείνουν, είτε συρρικνώνονται. Υπάρχουν περιπτώσεις υπαλλήλων που είναι σε καθεστώς διαθεσιμότητας και για τους οποίους δεν θα βρεθεί κάποια άλλη απασχόληση. Υπάρχουν και κάποιες άλλες κατηγορίες, ειδικές περιπτώσεις τις οποίες συζητούμε με την τρόικα αν προσμετρώνται, ή όχι, όπως και οι περιπτώσεις των υπαλλήλων, που απολάμβαναν καθεστώς προσωρινής προστασίας για πάρα πολλά χρόνια, ένα καθεστώς το οποίο αίρεται τώρα με αποφάσεις των δικαστηρίων. Και φυσικά, οι πειθαρχικά ελεγχόμενοι υπάλληλοι και όσοι αποχωρήσουν για λόγους υγείας.

Ερ: Ποιες είναι οι εκκρεμότητες, που έχει το υπουργείο σας εν όψει της επίσκεψης της τρόικας;

Απ: Η βασική μας εκκρεμότητα αφορά τη διευθέτηση του δεύτερου κύματος της διαθεσιμότητας. Όπως ξέρετε, έχουμε πάρει μια τρίμηνη παράταση για τους επόμενους 12.500 υπαλλήλους, που θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας. Είμαστε σε καλό δρόμο. Από εκεί και πέρα έχουμε μια σειρά άλλες εκκρεμότητες, οι οποίες για μένα είναι πολύ πιο ουσιαστικές και έχουν πολύ πιο έντονο μεταρρυθμιστικό στοιχείο. Κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια για να δρομολογήσουμε μια συνολική μεταρρύθμιση του Δημοσίου που θα ξεπερνά κατά πολύ τις απολύσεις και την κινητικότητα και θα εστιάζεται στο πώς το Δημόσιο μπορεί να παρέχει με αποδεκτό κόστος ποιοτικές υπηρεσίες σε πολίτες και επιχειρηματίες. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας έχουμε αρκετά ζητήματα τα οποία έχουμε αναλάβει ως υποχρεώσεις να φέρουμε εις πέρας. Αναφέρω ενδεικτικά δύο: απλοποίηση διοικητικών βαρών για επιχειρήσεις, όπου ήδη στο νομοσχέδιο, που έχουμε θέσει σε δημόσια διαβούλευση, έχουμε κάποιες πρώτες προβλέψεις, αλλά θα ακολουθήσει ένα πολύ μεγαλύτερο νομοσχέδιο, όταν θα παραλάβουμε και την τελική μελέτη του ΟΟΣΑ σε αυτή την κατεύθυνση. Δεύτερον, καινούργιο σύστημα επιλογής προισταμένων, τμηματαρχών και διευθυντών, που πιστεύω ότι θα αλλάξουμε δραστικά τη διαδικασία και θα εισάγουμε ένα ουσιαστικό σύστημα αξιολόγησης για τις θέσεις ευθύνης στο Δημόσιο.

Ερ: Ανακοινώσατε, κύριε υπουργέ, ότι 21 οργανισμοί κλείνουν. Το ερώτημα είναι έπρεπε να περάσουν τρία χρόνια μέσα στην κρίση, για να κλείσουν οργανισμοί, όπως «η Λίμνη Κωπαΐδας» και «Ο Γέρος Του Μοριά»; Γιατί;

Απ: Δεν θα πρέπει να ρωτήσετε εμένα γι αυτό. Υπήρχε πάντα μια πολύ μεγάλη καθυστέρηση και αναγνώριση της ανάγκης να μικρύνει το κράτος και αυτό πρέπει να το παραδεχτούμε πια. Το κράτος έχει μικρύνει αρκετά τα τελευταία χρόνια, αλλά μπορεί να μικρύνει κι άλλο. Και όταν ένας οργανισμός, ένας φορέας, έχει ολοκληρώσει το έργο του, ή επιτελεί ένα έργο που μπορεί να επιτελέσει ένας άλλος φορέας -έχουμε δηλαδή επικάλυψη αρμοδιοτήτων – θα πρέπει να είμαστε τολμηροί, και αυτοί οι φορείς θα πρέπει ή να συγχωνεύονται, ή και να κλείνουν. Στο παρελθόν είχαμε αρκετές συγχωνεύσεις φορέων, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι πάρα πολλές έμειναν στα χαρτιά. Συγχώνευση χωρίς αποχώρηση κανενός εργαζόμενου δεν εξυπηρετεί επί της ουσίας την έννοια της εξοικονόμησης πόρων. Εμείς είμαστε τολμηροί και λέμε ότι, όταν ένας φορέας δεν χρειάζεται, θα κλείσει με τις προφανείς συνέπειες που θα έχει για το προσωπικό.

Ερ: Είπατε ότι η αξιολόγηση φορέων συνεχίζεται και θα οδηγήσει σε νέο κύμα φορέων προς κατάργηση. Από πού θα ξεκινήσει το δεύτερο κύμα;

Απ: Δεν θα σας πω κάτι επ΄ αυτού. Θα σας πω μόνο ότι όλα τα υπουργεία έχουν ξεκάθαρα χρονοδιαγράμματα για να ολοκληρώσουν τις αξιολογήσεις των εποπτευόμενων φορέων και φυσικά τα υπουργεία έχουν αναλάβει ξεκάθαρες δεσμεύσεις στο πλαίσιο του προϋπολογισμού για τις μειώσεις των προϋπολογισμών των φορέων αυτών. Άρα, πολλές φορές η ενδεχόμενη μείωση του προσωπικού σε έναν φορέα είναι η φυσική απόρροια του γεγονότος ότι δεν υπάρχουν χρήματα για να κάνει ο φορέας αυτός τη δουλειά, όπως την έκανε στο παρελθόν.

Ερ: Υπάρχουν σκέψεις για οριζόντια μείωση κατά 5-10% του προσωπικού σε κάθε δημόσιο οργανισμό ιδιωτικού δικαίου μετά την αξιολόγηση;

Απ: Όχι, δεν συζητάμε τέτοιες σκέψεις. Δεν συζητάμε τέτοιες σκέψεις, γιατί θα αδικούσαμε την ουσία της αξιολόγησης.

Ερ: Πώς θα αξιολογούνται στο εξής οι δημόσιοι υπάλληλοι; Έχετε πει ότι «σε μια αξιολόγηση πρέπει μόνο να βγαίνει το 25% άριστοι, το υπόλοιπο 60% καλοί και ένα 15% κατώτεροι από τις προϋποθέσεις». Μήπως είναι αυθαίρετη αυτή η διαδικασία; Από τη στιγμή που βάζετε ποσοστά, δεν αναιρείται αυτομάτως η αξιολόγηση;

Απ: Ο σκοπός είναι να ταράξουμε τα νερά με μια μεταβατική παρέμβαση μέχρι να πάμε σε οριστικό σύστημα αξιολόγησης. Η μεταβατική αυτή παρέμβαση θα υποχρεώνει τους αξιολογητές να αξιολογούν τους υπαλλήλους συγκριτικά. Δεν μπορούν να παίρνουν όλοι άριστα, γιατί τότε δεν έχουμε αξιολόγηση. Η αξιολόγηση από τη φύση της έχει συγκριτικά στοιχεία και η συγκριτική αξιολόγηση έχει την αξία της, όταν έρχεται να διαταράξει μια λογική που λέει ότι η αξιολόγηση επί της ουσίας είναι παντελώς αδιάφορη, είναι μια μηχανιστική διαδικασία που όλοι παίρνουν τον ίδιο βαθμό και αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε.

Ερ: Άρα, θα είναι προσωρινός αυτός ο τρόπος αξιολόγησης;

Απ: Θα είναι μια διάταξη, που θα ισχύσει σίγουρα για την αξιολόγηση του 2013.

Ερ: Κύριε υπουργέ, και όσοι υπάλληλοι βαθμολογούνται κάτω από τη βάση, θα απολύονται;

Απ: Όχι. Θέλω να είμαι σαφής σε αυτό. Εξάλλου, δεν υπάρχει καμιά συνταγματική πρόβλεψη που να επιτρέπει κάτι τέτοιο. Το να βαθμολογηθεί ένας υπάλληλος κάτω από τη βάση, ή με τη βάση, σημαίνει ότι δεν αποδίδει στον βαθμό που θα έπρεπε να αποδίδει σε σχέση με τους συναδέλφους του. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι χρειάζεται κάποια παραπάνω υποστήριξη, κάποια παραπάνω εκπαίδευση, ή μπορεί να σημαίνει και κάτι πιο απλό: ότι χρειάζεται μια ειλικρινής συζήτηση με τον προϊστάμενο, η οποία να λέει: «κοίταξε να δεις εδώ πρέπει να δουλέψεις καλύτερα». Αυτονόητα πράγματα. Αυτή η λογική υποχρεώνει τους προϊσταμένους μερικές φορές να κάνουν δύσκολες κουβέντες με τους υφισταμένους τους, τις οποίες, αν δεν υποχρεωθούν να τις κάνουν, μπορεί να βολευθούν πίσω από το «δεν βαριέσαι, όλοι καλοί είναι».

Ερ: Μήπως, όμως, για να κάνω και τον συνήγορο του διαβόλου, οι προϊστάμενοι έχουν και υποκειμενικά κριτήρια, προσωπικές σχέσεις, κακές σχέσεις ή μήπως τελικά επικρατήσει η κολακεία στην αξιολόγηση; Δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος;

Απ: Η αξιολόγηση, μη γελιόμαστε, είναι μια υποκειμενική έννοια. Το Προεδρικό Διάταγμα ορίζει ξεκάθαρα τα κριτήρια αξιολόγησης και πάντα υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής του υπαλλήλου, εάν θεωρεί ότι σε κάποια αξιολόγηση έχει αδικηθεί. Αυτό δεν αλλάζει. Δεν αλλάζουν, δηλαδή, τα κριτήρια της αξιολόγησης. Από εκεί και πέρα δεν μπορώ να διαφωνήσω μαζί σας ότι μπορεί να υπεισέλθουν και τέτοια κριτήρια, αυτό μπορεί να ισχύει και σήμερα. Αυτό το οποίο δεν μπορούμε να δεχθούμε είναι μια αξιολόγηση, η οποία επί της ουσίας είναι μη αξιολόγηση από τη στιγμή που όλοι λίγο πολύ περνούμε από αυτή.

Ερ: Κύριε υπουργέ, η Λερναία Ύδρα της γραφειοκρατίας πνίγει το ελληνικό κράτος εδώ και δεκαετίες. Πρόσφατα είδαμε ένα πολύ καλό μέτρο με το θέμα της κατάργησης επικύρωσης των εγγράφων που, όπως μας είχατε πει σε μια άλλη συνέντευξη, θα καταργήσει 30 εκατ. τέτοιες πράξεις σε όλη τη χώρα τον χρόνο. Υπάρχει τελικά τρόπος να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία, ύστερα από 190 χρόνια ύπαρξης του ελληνικού κράτους;

Απ: Το γκρέμισμα της γραφειοκρατίας γίνεται σιγά – σιγά. Γίνεται καταρχήν με το να εντοπίζουμε διαδικασίες, οι οποίες είναι περιττές, διαδικασίες οι οποίες μπορούν να απλοποιηθούν και οι οποίες δεν εισφέρουν ουσιαστικά, δεν προωθούν το δημόσιο συμφέρον και μια τέτοια περίπτωση είναι και η οριζόντια κατάργηση της επικύρωσης των αντιγράφων όλων των δημοσίων εγγράφων. Πολύς κόσμος θα γλιτώσει από μια περιττή ταλαιπωρία. Δεν θα χρειάζεται να πηγαίνει στα ΚΕΠ να επικυρώνει ένα αντίγραφο, να χάνει χρόνο αυτός και ο εργαζόμενος του ΚΕΠ. Θα προσκομίζει απλά ένα ευκρινέστατο αντίγραφο στη δημόσια υπηρεσία. Νομίζω ότι αυτό είναι μια σημαντική τομή, η οποία θα απελευθερώσει και χρόνο υπαλλήλου και θα διευκολύνει και τους πολίτες. Θα ακολουθήσουν πολλές τέτοιες στην πορεία, καθώς θα ξεδιπλώνεται το σχέδιό μας για απλοποιήσεις, απλοποιήσεις που θα κάνουν και τη ζωή του πολίτη πιο εύκολη, γιατί σεβόμαστε τον χρόνο του πολίτη, καθώς ταλαιπωρείται πολύ ο πολίτης σήμερα. Πληρώνει πολλούς φόρους, τουλάχιστον να μην κάνουμε τη ζωή του ακόμη πιο δύσκολη με την περιττή γραφειοκρατία. Ένα επίπεδο γραφειοκρατίας είναι απαραίτητο, αλλά όπου βρίσκουμε περιττές διαδικασίες δε θα διστάζουμε να τις καταργούμε.