μυστηριώδης-πίνακας-που-παραπέμπει-σ-695595
ΚΟΣΜΟΣ | 29.10.2019 | 13:26

Μυστηριώδης πίνακας που παραπέμπει σε Ντα Βίντσι και Νταν Μπράουν αποκαλύπτεται

Ο πρώτος «Μυστικός Δείπνος» δημιουργήθηκε από… γυναίκα!

Η ελάχιστα γνωστή ιστορία της Plautilla Nelli, μιας ζωγράφου της Φλωρεντίας του 16ου αιώνα, είδε το φως της δημοσιότητας 450 χρόνια μετά τη δημιουργία του, μετά από τέσσερα χρόνια εκτεταμένων εργασιών αποκατάστασης.

Στο «Μυστικό δείπνο» της Plautilla Nelli -μιας καλόγριας που είναι η πρώτη γυναίκα γνωστή ζωγράφος από τη Φλωρεντία της Αναγέννησης- παρουσιάζεται ο Ιησούς και οι 12 Απόστολοι να γιορτάζουν με αρνί, μαρούλι, ψωμί και κρασί. Οι άνδρες ανταποκρίνονται στην πρόβλεψη του Ιησού ότι ένας από αυτούς θα τον προδώσει. Ο Ιούδας κάθεται μόνος στην αντίθετη πλευρά της ομάδας, με το πρόσωπό του γυρισμένο και χωρίς κίνηση.

Ο Μυστικός Δείπνος του Ντα Βίντσι

Ο Νταν Μπράουν, με τον «Κώδικα Ντα Βίντσι», είχε προκαλέσει σάλο «αποκαλύπτοντας» ότι στο «Μυστικό Δείπνο», το έργο του αναγεννησιακού ζωγράφου, η φυσιογνωμία με τα μακριά κόκκινα μαλλιά δεν είναι ο Ιωάννης, αλλά η Μαρία Μαγδαληνή, ενώ ανάμεσα τους σχηματίζεται ένα V, σύμβολο του ιερού θηλυκού.

Ο πίνακας, με διαστάσεις 460 επί 880 εκατοστά, καλύπτει έναν ολόκληρο τοίχο στο μοναστήρι της Σάντα Μαρία ντέλε Γκράτσιε στο Μιλάνο. Ο Ντα Βίντσι άρχισε να τον ζωγραφίζει το 1495 και τον ολοκλήρωσε τρία χρόνια αργότερα, το 1498.

Σε αυτόν απεικονίζεται ο Μυστικός Δείπνος του Ιησού με τους μαθητές του. Στη συγκεκριμένη σκηνή, σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη, ο Ιησούς ανακοινώνει ότι κάποιος από τους μαθητές του θα τον προδώσει, ωστόσο ορισμένοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για την στιγμή όπου ο Ιησούς κάνει την τελετή της Θείας Ευχαριστίας.

Η συμβολή του ιδρύματος

«Ήθελα να της δώσω μια φωνή», δήλωσε η Jane Fortune, ιδρυτής του ιδρύματος «Advancing Women Artists» (AWA), το οποίο είναι αφιερωμένο στην υποστήριξη της τέχνης και της συντήρησης, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για την αποκατάσταση έργων τέχνης που δημιουργήθηκαν από γυναίκες από τον 15ο έως τον 19ο αιώνα.

Η Fortune, η οποία πέθανε το 2018, είχε εκτιμήσει ότι υπήρχαν περισσότερα από 1.500 ιστορικά έργα τέχνης από γυναίκες στην Τοσκάνη.

«Η πραγματική αποκατάσταση είναι όταν το κοινό μπορέσει να δει ένα έργο και να μάθει ότι είναι μέρος της ιστορίας», λέει η Linda Falcone, διευθυντής της AWA.