νδ-υπουργοί-του-συριζα-πήραν-παράνομα-183772
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 06.06.2018 | 15:39

ΝΔ: Υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ πήραν παράνομα φακέλους υποψηφίων γραμματέων (βίντεο+έγγραφα)

Υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησαν και πήραν παρανόμως φακέλους υποψηφίων γραμματέων υπουργείων, κατήγγειλε ο τομεάρχης Διοικητικής Ανασυγκρότησης της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτής Κιλκίς Γιώργος Γεωργαντάς.

“Έμελλε να το δούμε και αυτό: οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ που εδώ και μήνες επιδιώκουν με φωτογραφικό τρόπο να διορίσουν τα δικά τους παιδιά ως γραμματείς και της επόμενης κυβέρνησης, ζήτησαν και πήραν παρανόμως από το ΑΣΕΠ τους φακέλους των συνυποψηφίων τους.

“Η Νέα Δημοκρατία έχει στα χέρια της τις αποδείξεις της παρανομίας. Καλούμε την αρμόδια υπουργό, κυρία Όλγα Γεροβασίλη να πάψει να κρύβεται και να καταργήσει μόνη της αυτήν τη διαδικασία-παρωδία”, καταλήγει ο βουλευτής της ΝΔ.

Ενημερωτικό Σημείωμα για το σκάνδαλο στη διαδικασία

επιλογής Γραμματέων στα Υπουργεία.

  1. Ιστορικό της υπόθεσης της δήθεν αποκομματικοποίησης της δημόσιας διοίκησης από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ

Τον Φεβρουάριο του 2016 η κυβέρνηση ψήφισε νόμο με τον οποίο μετέτρεπε τις θέσεις των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων σε μόνιμες διοικητικές θέσεις τετραετούς θητείας. Το αφήγημα της Κυβέρνησης βασίστηκε στο ότι η επιλογή των νέων γραμματέων θα γινόταν με μία αδιάβλητη και αξιοκρατική διαδικασία. Η πραγματικότητα, όμως, αποδείχθηκε τελείως διαφορετική.

Ο νόμος εξαρχής ήταν πολλαπλώς προβληματικός γιατί άφηνε πολλά παράθυρα χειραγώγησης της διαδικασίας με τους εξής τρόπους:

α) Δεν εφαρμόστηκε άμεσα από τον Φεβρουάριο του 2016 που είχε ψηφιστεί αλλά με σειρά παρατάσεων, ξεκίνησε η εφαρμογή του στις αρχές του 2018.

β) Δεν απέκλειε τους υφιστάμενους γραμματείς που είναι κομματικά τοποθετημένοι και οι οποίοι θα είχαν ενεργό ρόλο στη διαδικασία κατάρτισης των προκηρύξεων για τις νέες θέσεις.

γ) Στην επιτροπή της προεπιλογής των υποψηφίων συμμετέχουν και κυβερνητικά στελέχη

δ) Ο νόμος δεν προέβλεπε αντικειμενική μοριοδότηση αλλά μόνον συνέντευξη.

ε) Την τελική επιλογή ανάμεσα στους 3 επικρατέστερους υποψηφίους, την κάνει ο Υπουργός.

Η απόπειρα κομματικοποίησης της δημόσιας διοίκησης που ήταν ήδη εμφανής από τις διατάξεις του νόμου που ψήφισε η Κυβέρνηση, επιβεβαιώθηκε και από τον τρόπο εφαρμογής του. Συγκεκριμένα:

α) Η σχεδόν διετής καθυστέρηση στην εφαρμογή του νόμου επέτρεψε στην Κυβέρνηση  να πριμοδοτήσει τους υφιστάμενους, κομματικά διορισμένους Γραμματείς ώστε να διεκδικήσουν εκ νέους τις μόνιμες πλέον θέσεις. Στη διάρκεια δε των δύο αυτών ετών, η Κυβέρνηση αύξησε τους Γραμματείς κατά 45%

β) Η δυνατότητα των υφιστάμενων γραμματέων να συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής  είχε ως αποτέλεσμα την έκδοση φωτογραφικών προκηρύξεων καθώς στην πλειονότητα των περιπτώσεων  αυτές συντάχθηκαν από τους ίδιους. Εξ ου και το γεγονός ότι για ίδιες ή παρεμφερείς θέσεις, ζητούνται σε πολλές περιπτώσεις τελειώς διαφορετικά προσόντα.

Η κορύφωση όμως της μεθόδευσης που ακολουθήθηκε αποδεικνύεται από τις παρεμβάσεις που έγιναν από την Κυβέρνηση στο ΑΣΕΠ και κυρίως από το γεγονός ότι η κ. Γεροβασίλη απέκρυψε έγγραφα του ΑΣΕΠ στα οποία αναφέρεται ότι η Κυβέρνηση ζήτησε και πήρε παρανόμως τους φακέλους με τα στοιχεία των υποψηφίων.

  1. Ιστορικό της ερώτησης προς την κ. Γεροβασίλη σχετικά με την επιλογή Γραμματέων Υπουργείων.

α) Στις 29/3/2018 κατατέθηκε ερώτηση από τον Τομεάρχη Διοικητικής Ανασυγκρότησης προς την αρμόδια Υπουργό, κ. Γεροβασίλη, σχετικά με τις παρεμβάσεις Υπουργών στο ΑΣΕΠ αναφορικά με τη διαδικασία επιλογής γραμματέων καθώς και αίτηση κατάθεσης εγγράφων όλων των διαβιβαστικών του ΑΣΕΠ προς τους Υπουργούς. Μέχρι σήμερα, και ενώ έχουν εκπνεύσει οι προθεσμίες του Κανονισμού της Βουλής, δεν έχει υπάρξει καμία απάντηση εκ μέρους της Υπουργού ούτε καν για να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους δεν έχουν αποσταλεί τα έγγραφα, όπως ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής.

β) Στις 18.5.2018, ο Τομεάρχης Διοικητικής Ανασυγκρότησης μαζί με τον Τομεάρχη Δικαιοσύνης της ΝΔ υπέβαλαν γραπτώς ερώτημα προς τον Πρόεδρο του ΑΣΕΠ για το εάν έχει στείλει τα απαιτούμενα στοιχεία στην Υπουργό ώστε να απαντήσει στην ερώτηση.

γ) Στις 21.5.2018 το ΑΣΕΠ απάντησε στον Τομεάρχη της ΝΔ πως όλα τα στοιχεία και τα έγγραφα έχουν αποσταλεί από 23-4-2018 στην Υπουργό, δηλαδή πριν από ένα μήνα. Από την απάντηση προκύπτει πως το ΑΣΕΠ κοινοποίησε τα στοιχεία και τα προσόντα των υποψηφίων σε 4 Υπουργούς ενώ μετά από επανεκτίμηση του πλαισίου, μόνο τα ονοματεπώνυμα στους υπόλοιπους. Και αυτό συνέβη πριν ξεκινήσει η διαδικασία επιλογής από την αρμόδια Επιτροπή.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν την κορύφωση μιας εξαιρετικά σκανδαλώδους διαδικασίας για την οποία η ΝΔ έχει εκδώσει 15 δελτία τύπου, έχει κάνει 3 ερωτήσεις και 1 επίκαιρη επερώτηση.

  1. Γιατί είναι απαράδεκτο και σκανδαλώδες αυτό που συνέβη με τις λίστες;

α) ‘Ενα πρώτο θέμα ηθικής και κοινοβουλευτικής τάξης που τίθεται είναι η απόκρυψη από την πλευρά της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης των ληφθέντων από το ΑΣΕΠ εγγράφων και η άρνηση της να ανταποκριθεί στο αίτημα του Τομεάρχη Διοικητικής Ανασυγκρότησης για την κατάθεση των εγγράφων αυτών. Δόθηκε υπερβολικά μεγάλο χρονικό περιθώριο στην Υπουργό να ανταποκριθεί, πλην όμως η απάντηση από το ΑΣΕΠ βρίσκεται στο γραφείο της από 24-4-2018 χωρίς να εκπληρώσει το καθήκον της ως Υπουργού κατά τη διαδικασία του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου. Η ύποπτη αυτή συμπεριφορά της Υπουργού είναι ενδεικτική των πραγματικών κινήτρων της Κυβέρνησης.

β) Απαράδεκτο είναι και το αίτημα των Υπουργών να λάβουν καταστάσεις με τα ονόματα και τα πλήρη στοιχεία των υποψηφίων, κάτι που έχει νομικές, πολιτικές και ηθικές διαστάσεις:

Ι. Νομικές γιατί στοιχεία όπως οι σπουδές και η επαγγελματική εμπειρία των υποψηφίων είναι προσωπικά δεδομένα. Ο νομοθέτης ανέθεσε τη φύλαξή τους στο ΑΣΕΠ –και όχι σε κάθε υπουργείο- ακριβώς για να μην υπάρχει πρόσβαση σε αυτή από τους υπουργούς πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία των αξιολογήσεων και των συνεντεύξεων. Ο Υπουργός νομιμοποιείται να αποκτήσει πρόσβαση στα στοιχεία μόνο μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, όταν το ΑΣΕΠ θα του διαβιβάσει τα σχετικά πρακτικά.

ΙΙ. Η πολιτική διάσταση έγκειται στο γεγονός ότι μόνο έναν λόγο μπορεί να έχει ένας Υπουργός για να ζητήσει σε αυτή την πρώιμη φάση τα ονόματα και τα στοιχεία των υποψηφίων: για να εκτιμήσει τις πιθανότητες επιλογής των εκλεκτών του και να παρέμβει με διάφορους τρόπους. Και φυσικά, είναι και πολιτικά και ηθικά απαράδεκτο να γνωρίζουν οι εν ενεργεία γενικοί γραμματείς τους ανθυποψηφίους τους και τα προσόντα τους τη στιγμή που οι άλλοι υποψήφιοι αγνοούν τα δικά τους. Είναι ανήκουστο να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία οι Γενικοί Γραμματείς πριν ακόμη λάβουν γνώση τα μέλη της επιτροπής αξιολόγησης.

Με δεδομένο μάλιστα ότι η συντριπτική πλειοψηφία των υπηρετούντων γενικών γραμματέων υπέβαλε αίτηση για κάποια από τις προκηρυσσόμενες θέσεις, καταλαβαίνει κανείς τη μεθόδευση που δρομολογήθηκε.

Εν ολίγοις, οι υπουργοί απέκτησαν πρόσβαση στα στοιχεία χιλιάδων υποψηφίων που εξεδήλωσαν ενδιαφέρον για δημόσιες θέσεις κάτι που θα μπορούν να αξιοποιήσουν στο μέλλον ανεξαρτήτως μάλιστα της  διαδικασίας που αφορά τους διοικητικούς γραμματείς. Και όλα αυτά χωρίς να ζητηθεί η σύμφωνη γνώμη των υποψηφίων. Εάν μάλιστα ληφθεί υπόψιν ότι από την επαγγελματική διαδρομή κάποιων υποψηφίων μπορεί κανείς να συνάγει τα πολιτικά πιστεύω τους (βλ. υποψήφιοι που διετέλεσαν σύμβουλοι υπουργών, διοικητές δημοσίων οργανισμών κ.λπ.), καταλαβαίνει ότι οι υπουργοί και οι γενικοί γραμματείς απέκτησαν πρόσβαση σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.

Επιπλέον, η αποστολή μόνο των ονομάτων είναι επίσης προβληματική. Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έχει αποφανθεί ότι η δημοσιοποίηση των ονομάτων όσων δεν επιλέγονται σε μια διαδικασία πρόσληψης παραβιάζει προσωπικά δεδομένα και επιβάλλει να αναγράφονται με κωδικούς και ανώνυμα. Συνεπώς και η απλή κοινοποίηση ονομάτων πριν καν αρχίσει η αξιολόγηση είναι καταδικαστέα.

  1. Πέρα από την κριτική επί της διαδικασίας

Ακόμα και αν όλα τα διαδικαστικά διορθώνονταν εμείς διαφωνούμε και με τη φιλοσοφία του νόμου ο οποίος στο όνομα μίας ψευδεπίγραφης αποκομματικοποίησης δεν επιλύει κανένα ουσιαστικό πρόβλημα στη δημόσια διοίκηση.

α) Αποκομματικοποίηση δεν είναι η μετατροπή θέσεων με πολιτικό χαρακτήρα σε διοικητικές. Αυτό προσθέτει μόνον ένα επιπλέον επίπεδο γραφειοκρατίας πάνω από τα υφιστάμενα τρία, τα οποία είναι και αυτά που πάντα διασφάλιζαν τη θεσμική συνέχεια της διοίκησης.

β) Οι θέσεις των Γραμματέων των Υπουργείων, δεν είναι απλώς θέσεις manager σε κάποιον φορέα με τυποποιημένες και εκτελεστικές λειτουργίες. Είναι θέσεις που συμμετέχουν στο πολιτικό σχεδιασμό δημοσίων πολιτικών και, υπό αυτή την έννοια, όσοι τις κατέχουν πρέπει να συμφωνούν με τις βασικές κυβερνητικές επιλογές. Σε ένα νοσοκομείο π.χ. μπορούμε και πρέπει να έχουμε έναν υπερκομματικό μάνατζερ. Υπενθυμίζουμε πως η πρώτη αποκομματικοποίηση σε νοσοκομεία έγινε από τη ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ καρατόμησε όλους τους managers για να τοποθετήσει ο κ. Πολάκης φίλους του, ιδιοκτήτες βουλκανιζατέρ και άλλους ακατάλληλους για τις θέσεις. Αυτή είναι η “αποκομματικοποίηση” του ΣΥΡΙΖΑ.

  1. Σχετικά με το προαπαιτούμενο που μπήκε στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο:

Άποψη μας είναι πως η Τρόικα μάλλον κατάλαβε τη λάθος επιλογή της να εντάξει μια τόσο προβληματική πολιτική, τόσο από άποψης διαδικασίας όσο και φιλοσοφίας στο Μνημόνιο.  Κάτι που επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι έχει παγώσει η διαδικασία, πράγμα  που δικαιώνει την επιχειρηματολογία  και την κριτική της Νέας Δημοκρατίας.

Δυστυχώς οι Θεσμοί απέτυχαν με αυτή την επιλογή τους  και κατά την άποψη μας είναι αργά για οποιαδήποτε διορθωτική παρέμβαση καθώς το σύνολο των κυβερνητικών επιλογών δεν επιτρέπουν να υπάρχει απολύτως καμία εμπιστοσύνη για μια τέτοια υπερκομματική μεταρρύθμιση.

Βασικά στατιστικά στοιχεία: σήμερα η κατάσταση με τις θέσεις των Γραμματέων είναι η εξής: 79 συνολικά θέσεις στα Υπουργεία οι οποίες αναλύονται ως εξής:

17 Γενικοί Γραμματείς Υπουργείων που θα μετεξελιχθούν σε Διοικητικούς Γραμματείς (λείπει μόνο το Άμυνας που φαίνεται να κατήργησε τη θέση του ΓΓ του Υπουργείου)

13 Αναπληρωτές Γραμματείς εκ των οποίων οι 11 θα γίνουν Αναπληρωτές Διοικητικοί Γραμματείς, όσοι δηλαδή και οι αναπληρωτές Υπουργοί σήμερα (σήμερα είναι κενές αυτές). Κατά καιρούς βέβαια και σύμφωνα με παλαιότερο νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4320/2015) έχουν υπάρξει και άλλοι αναπληρωτές γραμματείς.

42 Γενικοί Γραμματείς που προΐστανται Γενικών Γραμματειών, οι οποίοι θα μετεξελιχθούν σε Τομεακούς Γραμματείς.

18 Ειδικοί Γραμματείς που θα μετεξελιχθούν σε Ειδικοί Τομεακοί Γραμματείς.

Υπάρχει η δυνατότητα που ψήφισε η Κυβέρνηση, για κάποιο χρονικό διάστημα να συνυπάρξουν οι παλιοί με τους νέους (εφόσον δεν καταλάβουν οι παλιοί τις θέσεις) φτάνοντας τον αριθμό τους σε πάνω από 100.

Σε σχέση με την Κυβέρνηση Σαμαρά, και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις θέσεων που έκανε ο ΣΥΡΙΑ (π.χ. ΓΓ Επικοινωνίας με ΓΓ Ενημέρωσης), τότε στα Υπουργεία έχουμε 28 θέσεις παραπάνω, δηλαδή 45% αύξηση με το κόστος μισθοδοσίας να φτάνει το 1,4 εκατ. € ετησίως.

Αν σε αυτά συμπεριληφθούν και οι μετακλητοί και αποσπασμένοι σύμβουλοι τότε είναι άλλα 140 άτομα, με το επιπλέον κόστος να φτάνει τα 1.350.000 μαζί με υπερωρίες για τους μετακλητούς ενώ είναι άλλα 200.000 για τις υπερωρίες των αποσπασμένων.

Συνολικά 3 εκατ. περίπου επιπλέον ετησίως

ΑΣΕΠ

ΕΠΙΚΑΙΡΗ_ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

ΕΡΩΤΗΣΗ.01