Πανελλαδικές 2022: Πού πέφτουν οι βάσεις - Εκτιμήσεις - Aftodioikisi.gr
Παρασκευή
29
Ιούλιος
Back
Πανελλαδικές εξετάσεις: Όλο το πρόγραμμα (έγγραφα)

Πανελλαδικές 2022: Πού πέφτουν οι βάσεις – Εκτιμήσεις

Πτώση των βάσεων 2022 αναμένεται στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις σύμφωνα με τα βαθμολογικά στοιχεία των υποψηφίων.

Χαμηλότερες πτήσεις σε σχέση με το 2021 αναμένεται να κάνουν φέτος οι βάσεις των περιζήτητων σχολών των ελληνικών πανεπιστημίων. Αντίθετα, η διαβάθμιση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων ανά μάθημα στις Πανελλαδικές θα προκαλέσει, για ακόμη μία χρονιά, το φαινόμενο των «βάσεων διαφορετικών ταχυτήτων και προσήμων», τόσο στις σχολές που κινούνται στα μεσαία βαθμολογικά πεδία όσο και στις χαμηλόβαθμες, πέριξ της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Ο κατώτερος βαθμός που θα εξασφαλίσει σε κάποιον υποψήφιο ένα εισιτήριο για τα ΑΕΙ θα είναι 8,37, από 8,27 πέρυσι. Αυτά δείχνουν τα πρώτα συμπεράσματα από την ανακοίνωση, χθες, των φετινών υποψηφίων.

Στις εξετάσεις μετείχαν 87.159 υποψήφιοι, εκ των οποίων οι 72.012 Γενικών Λυκείων και οι 15.138 Επαγγελματικών Λυκείων. Για όλες τις κατηγορίες υποψηφίων για το ακαδημαϊκό έτος 2022-23 διατίθενται 68.394 θέσεις στα ΑΕΙ. Σε αυτές τις θέσεις θα προστεθούν οι περίπου 2.000 στις παραγωγικές σχολές (Στρατού, Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Λιμενικού, Εμπορικού Ναυτικού). Ωστόσο εκτιμάται ότι, λόγω της ΕΒΕ, θα καλυφθούν λίγο περισσότερες από τις 60.000 θέσεις.

Από τη σύγκριση των φετινών επιδόσεων με εκείνες του 2021 προκύπτει ότι το μάθημα που τα πήγαν χειρότερα οι υποψήφιοι ήταν η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας. Στην Εκθεση ζητήθηκε από τους υποψηφίους να εκφράσουν τη γνώμη τους για την αξία της ιστορικής γνώσης και να αναφέρουν βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον τους για το ιστορικό παρελθόν. Πρόκειται για ζητήματα (ιστορία, μνήμη, νεκροί, επέτειοι) που δεν τους είναι ιδιαίτερα οικεία και αυτό αποτυπώθηκε στις επιδόσεις, καθώς το 17,13% έγραψε κάτω από τη βάση έναντι 22,77% πέρυσι. Αντίθετα δεν υπήρξε διαφοροποίηση γραπτών κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά και στη Βιολογία.

Οι βαθμολογίες που ανακοινώθηκαν, σε συνδυασμό με τους συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα και την ελάχιστη βάση εισαγωγής, αναμένεται να προκαλέσουν πτωτική πορεία των βάσεων εισαγωγής στα Πανεπιστήμια στη συντριπτική πλειονότητα των σχολών.

Ειδικότερα, προβλέπεται θεματική πτώση των βάσεων στο 1ο πεδίο (θεωρητικές σχολές) και στο 4ο πεδίο (οικονομικά) και πτωτική τάση στο 2ο επιστημονικό πεδίο (θετικών σπουδών) και ακόμα μεγαλύτερη στο 3ο (σπουδών Υγείας).

Σύμφωνα με την «μετάφραση» των βαθμών που δημοσιοποιήθηκαν κρίνεται ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των εισακτέων καθώς λόγω των χαμηλών βαθμολογιών θα «πέσει» σε αρκετές σχολές. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς μεγάλο ποσοστό μαθητών που τα δυο τελευταία χρόνια έκαναν τηλεκπαίδευση, επηρεάστηκε η απόδοσή τους την απόδοσή τους.

Εκτιμήσεις

Στο 1o πεδίο των Ανθρωπιστικών Επιστημών περίπου οι μισοί υποψήφιοι έγραψαν κάτω από τη βάση στα λατινικά (ποσοστό 45,13), δηλαδή επιδόσεις χειρότερες από τις αντίστοιχες περσινές στην κοινωνιολογία, και ποσοστό 47,9 «έπεσε» κάτω από τη βάση στην Ιστορία και το 37,2% στα Αρχαία Ελληνικά. Καλύτερα είναι η εικόνα στην Νεοελληνική Γλώσσα ωστόσο συρρικνώθηκαν τα άριστα γραπτά. Ενδεικτικό είναι ότι στην Νεοελληνική Γλώσσα μόνο 55 υποψήφιοι κατάφεραν να πάρουν βαθμούς από 19 έως 20, ενώ στα Αρχαία Ελληνικά το άριστα πήραν μόνο 65 υποψήφιοι. Έτσι στο 1ο επιστημονικό πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες) αναμένεται πτώση και στις περιζήτητες σχολές.

Στο 2ο πεδίο των θετικών επιστημών το ποσοστό των γραπτών στην Εκθεση που κινήθηκε κάτω από τη βάση ανήλθε στο 8,70% καθώς η συντριπτική πλειοψηφία (91,30) βαθμολογήθηκε μεταξύ του 10 και 20, αλλά σε χαμηλές βαθμολογίες. Στη Φυσική ποσοστό 45% έγραψε κάτω από τη βάση , στη Χημεία 39,9% και στα Μαθηματικά 34,9%. Γι’ αυτό, στο 2ο επιστημονικό πεδίο αναμένεται ελαφριά πτώση από τα πάνω και σημαντική πτώση στις πιο χαμηλόβαθμες σχολές

Στο 3ο πεδίο των επιστημών Υγείας, η Φυσική και η Χημεία φαίνεται ότι δυσκόλεψε ιδιαίτερα τους υποψηφίους με γραπτά κάτω από τη βάση σε ποσοστό 49,8 και 38,3% αντίστοιχα. Μείωση αριστούχων σημειώθηκε και σε αυτό το πεδίο σε βιολογία και Φυσική. Στο 3ο επιστημονικό πεδίο (Επιστήμες Υγείας και Ζωής) θα σημειωθούν μικρές αυξομειώσεις των βάσεων στα επιμέρους τμήματα

Στο 4ο πεδίο των Οικονομικών Σπουδών στα Μαθηματικά ποσοστό 73,56% έγραψε κάτω από τη βάση, πάνω από τη βάση έγραψε ποσοστό 73,5%, στην Εκθεση, στην Πληροφορική 60,1%, στα Οικονομικά 64,69%, αλλά τα ποσοστά των αρίστων είναι πολύ χαμηλά. Έτσι, στο 4ο επιστημονικό πεδίο προβλέπεται «γκρέμισμα» των βάσεων, ακόμα και στις περιζήτητες σχολές.

Συντελεστές βαρύτητας

Υπενθυμίζεται ότι από φέτος ισχύουν συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων Γενικού Λυκείου, Επαγγελματικού Λυκείου, των ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εφεξής, όπως αυτοί ορίστηκαν από κάθε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα για κάθε Τμήμα/Σχολή/Εισαγωγική Κατεύθυνσή του. Ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.

Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες (αγωνίσματα), ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται στο ειδικό μάθημα ή τις πρακτικές δοκιμασίες είναι είτε 10% είτε 20%. Οι Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ένα (1) ή δύο (2) ειδικά μαθήματα με επιλογή των υποψηφίων μεταξύ περισσοτέρων, αποδίδουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας σε όλα τα ειδικά μαθήματα επιλογής, ο οποίος είναι είτε 10% είτε 20%. Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, στις οποίες εξετάζονται δύο (2) ειδικά μαθήματα το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας που τους αποδίδονται είναι το 20% και το ποσοστό που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα ειδικά μαθήματα δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 8%. Τα ποσοστά που αποδίδουν τα ειδικά μαθήματα προστίθενται στο 100% που αποδίδουν τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.

Άρα, σύμφωνα με τα παραπάνω, κάθε υποψήφιος που συμμετείχε στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ, για κάθε Τμήμα που θα δηλώσει στο μηχανογραφικό του δελτίο, θα πρέπει να υπολογίσει τα μόριά του, πολλαπλασιάζοντας τους βαθμούς στα 4 πανελλαδικά μαθήματα (και σε τυχόν ειδικά μαθήματα και αγωνίσματα) επί τους αντίστοιχους συντελεστές για κάθε μάθημα, όπως φαίνονται στις παρακάτω Υπουργικές Αποφάσεις. Έτσι, κάθε υποψήφιος φέτος θα έχει πιθανόν διαφορετικό αριθμό μορίων για κάθε Τμήμα/Σχολή και όχι έναν ενιαίο αριθμό μορίων για ολόκληρο το Επιστημονικό Πεδίο (για τα ΓΕΛ) ή τον Τομέα (για τα ΕΠΑΛ), που είναι υποψήφιος.

Μηχανογραφικά δελτία

Μέχρι και την Πέμπτη 30 Ιουνίου μπορούν οι υποψήφιοι (ΓΕΛ – ΕΠΑΛ) των Πανελλαδικών 2022 που ενδιαφέρονται να υποβάλουν μηχανογραφικό δελτίο ή και παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο, να αποκτήσουν από το λύκειό τους τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας.

Από εφέτος περισσότερες θα είναι οι ειδικότητες που θα παρέχονται στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.), ενώ αυξημένες θα είναι και οι ειδικότητες αλλά και οι θέσεις στις οποίες θα έχουν πρόσβαση οι υποψήφιοι μέσω παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου, στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειας του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αναβάθμιση και ανάδειξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Συγκεκριμένα με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας Γεώργιου Βούτσινου, ορίζεται ότι  134 θα είναι πλέον οι ειδικότητες που θα παρέχονται στα Ι.Ε.Κ. από το έτος κατάρτισης 2022-2023, αυξημένες κατά 31 σε σύγκριση με τις 103 ειδικότητες που λειτουργούν κατά το τρέχον έτος κατάρτισης 2021-2022.

ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!