προς-πακέτο-γιουνγκέρ-ο-βοακ-ποια-τ-171426
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ | 18.04.2015 | 16:00

Προς «πακέτο Γιουνγκέρ» ο ΒΟΑΚ – Ποια τα προγραμματισμένα έργα

Η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού που θα εκπονηθεί για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) θα δείξει, εάν το έργο πληροί της προϋποθέσεις για ένταξη -μεταξύ άλλων- στο επενδυτικό πακέτο «Γιουνκέρ».

Αυτό συμπεραίνεται σε έγγραφο που διαβίβασε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, σε απάντηση ερώτησης του βουλευτή Ρεθύμνης της ΝΔ, κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη, σύμφωνα με tovima.gr.

Στο έγγραφο, το οποίο υπογράφεται από την επικεφαλής της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» κυρία Ζωή Παπασιώπη, σημειώνεται ότι προκειμένου να ιεραρχηθούν τα προς υλοποίηση έργα για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ και να αποφασιστεί ο τρόπος χρηματοδότησής τους, καθίσταται αναγκαία η εκπόνηση μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού, με προεκτιμώμενο προϋπολογισμό 7,5 εκατ. ευρώ.
«Από τη μελέτη αυτή θα προκύψουν ο ενιαίος σχεδιασμός, οι βασικές προτεραιότητες με τις αντίστοιχες δαπάνες τους και οι εναλλακτικοί τρόποι κατασκευής και χρηματοδότησης» αναφέρεται.
Όπως σημειώνεται, η μελέτη θα χωροθετήσει τον άξονα γεωγραφικά, θα ιεραρχήσει την σκοπιμότητα και την αναγκαιότητα των επιμέρους τμημάτων με βάση αντικειμενικές παραμέτρους, όπως ο τρέχων και ο μελλοντικά αναμενόμενος φόρτος κυκλοφορίας, στατιστικά στοιχεία ατυχημάτων, επιδιωκόμενη χρονο-απόσταση μεταξύ βασικών προορισμών, ταχύτητες κυκλοφορίες κα.
Μάλιστα, σημειώνεται ότι η μελέτη είχε προταθεί στα εμπροσθοβαρή έργα του νεόυ ΕΣΠΑ, αλλά λόγω οργανωτικών αλλαγών στο πρώην υπουργείο Υποδομών και της συνακόλουθης αλλαγής του αρμόδιου φορέα υλοποίησης, υπήρξε σχετική καθυστέρηση της διαδικασίας.
Σύμφωνα με την Διαχειριστική Αρχή, έχει ήδη υποβληθεί το τεχνικό δελτίο υποέργου το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία εξέτασης, ενώ η μελέτη προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από πόρους της Τεχνικής Βοήθειας του επιχειρησιακού προγράμματος.
«Οι παρεμβάσεις για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ των οποίων την αναγκαιότητα και την ιεράρχηση θα αναδείξει η εν λόγω μελέτη, είναι δυνητικά επιλέξιμες προς συγχρηματοδότηση από το επιχειρησιακό πρόγραμμα, ανάλογα με την διαθεσιμότητα των πόρων του» επισημαίνεται.
Σύμφωνα με το έγγραφο, βάσει του επιχειρησιακού προγράμματος, που έλαβε την έγκριση της Κομισιόν, για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ προβλέπεται να διατεθεί το σύνολο των πόρων του άξονα προτεραιότητας 4, οι οποίοι ανέρχονται περίπου σε 165 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο του προγράμματος έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν τα έργα Γούρνες – Χερσόνησος, Πάνορμος – Εξάνης και συνδετήριος Μουρνιές – Χανιά, καθώς και τα έργα της Οδικής Ασφάλειας. Ήδη, έχει προενταχθεί το έργο Πάνορμος – Εξάντης και δρομολογείται η προένταξη του έργου Γούρνες – Χερσόνησος, σημειώνει η κυρία Παπασιώπη.
Η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ έχει περιληφθεί στις αρχικές προτάσεις που είχε στείλει η κυβέρνηση Σαμαρά τον Νόεμβριο του 2014 για χρηματοδότηση στο πακέτο Γιούνκερ.
«Σημειώνεται ωστόσο ότι με βάση νεώτερη ενημέρωση για να τύχει χρηματοδότησης ένα έργο από το επενδυτικό Πακέτο Γιούνκερ, θα πρέπει να παρουσιάζει ωριμότητα, υψηλούς δείκτες βιωσιμότητας / ανταποδοτικότητας και ει δυνατόν να προκαλεί μόχλευση ιδιωτικών πόρων» αναφέρει η Διαχειριστική Αρχή.
«Κατά συνέπεια για την υποστήριξη του έργου ιδιαίτερα σημαντικά καθίστανται τα αποτελέσματα της Μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού» συνεχίζει.
Οπως αναφέρει, έχουν γίνει και προκαταρκτικές συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για δανειοδότηση, δεδομένου ότι έργα όπως η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ είναι δυνητικά επιλέξιμα προς χρηματοδότηση από την τράπεζα.
Σε ερώτηση του, ο κ Κεφαλογιάννης ζήτησε να μάθει εάν έχει ενταχθεί στο επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομές & Περιβάλλοντος η στρατηγική μελέτη για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ, εάν θα χρηματοδοτηθουν οι μελέτες του ΒΟΑΚ κι εάν θα ενταχθεί το έργο στο πακέτο Γιούνκερ.
Πηγή: tovima.gr