το-debate-της-aftodioikisi-gr-για-το-δήμο-θεσσαλονίκης-ο-217672
ΔΗΜΟΙ | 15.05.2014 | 07:07

Το debate της aftodioikisi.gr για το Δήμο Θεσσαλονίκης – Οι απαντήσεις των υποψήφιων για όλα τα θέματα της πόλης τους

Λίγες ώρες πριν στηθούν οι κάλπες των αυτοδιοικητικών εκλογών  η aftodioikisi.gr διοργανώνει DEBATE αρχής γενομένης από το δήμο της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα,  ζητήσαμε από τους υποψήφιους δημάρχους να απαντήσουν στις ίδιες ερωτήσεις έτσι ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε τις απαντήσεις τους. Η μόνη ερώτηση που διαφέρει είναι η πρώτη στην οποία ο νυν δήμαρχος καλείται να κάνει αυτοκριτική για το έργο του ενώ οι υπόλοιποι υποψήφιοι καλούνται να κρίνουν τα υπερ και τα κατά της θητείας Μπουτάρη. Στο debate απαντούν: Γιάννης Μπουτάρης, Σταύρος Καλαφάτης (ΝΔ), Τριαντάφυλλος Μηταφίδης (ΣΥΡΙΖΑ), Γιάννης Δελής (ΚΚΕ), Γιάννης Κουριαννίδης και Μάκης Στεργίου. Σημειώνουμε ότι ζητήσαμε από όλους τους υποψήφιους να συμμετέχουν.

1) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά της θητείας  σας;

Γιάννης Μπουτάρης: Αυτή η πρώτη «καλλικρατική» θητεία, που ήταν «κολοβή» από πλευράς διάρκειας, ήταν στην πραγματικότητα μια θητείας υποδομής. Σε πάρα πολλά θέματα σηκώναμε το χαλί και καθαρίζαμε όσα ήταν κρυμμένα από κάτω – και έως σήμερα το κάνουμε γιατί έως σήμερα ανακαλύπτουμε παραλείψεις και λάθη ετών.

Στα θετικά της θητείας αυτής θεωρώ ότι είναι η ο αέρας της εξωστρέφειας που φέραμε, προβάλλοντας το πολυπολιτισμικό παρελθόν της πόλης κυρίως στις αγορές της Τουρκίας και του Ισραήλ που έχουν ιστορικούς δεσμούς με τη Θεσσαλονίκη και συμβάλλοντας ουσιαστικά στην κατακόρυφη αύξηση επισκεπτών από αυτές τις χώρες και στην τόνωση της τοπικής αγοράς. Επίσης, η οικονομική εξυγίανση του δήμου, που ήταν σε άθλια κατάσταση εξαιτίας της κακοδιαχείρισης του πρόσφατου παρελθόντος και της υπεξαίρεσης. Καταφέραμε, με σχεδόν 60% λιγότερους κρατικούς πόρους να ισοσκελίσουμε ελλείμματα 51 εκ. Ευρώ, να αποπληρώσουμε κατά 90% χρέη προς προμηθευτές, κυρίως μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της περιοχής, και για απαλλοτριώσεις – χρέη που χρόνιζαν ακόμη και από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 – να εξυπηρετούμε κανονικά τα δάνεια που είχαν πάρει οι προηγούμενες διοικήσεις τα οποία και έχουμε αποπληρώσει κατά 25% χωρίς να προβούμε σε περαιτέρω δανεισμό. Επιπλέον, στήσαμε ξανά από το μηδέν ένα σύγχρονο και δημόσιο σύστημα καθαριότητας, εξυγιαίνοντας τον τομέα της καθαριότητας του δήμου, τον οποίο και παραλάβαμε σχεδόν σε κατάρρευση, μόλις με 7 απορριμματοφόρα σε λειτουργία. Εφαρμόσαμε νέο σύστημα ανακύκλωσης και καταφέραμε σε λιγότερα από δύο χρόνια που το σύστημα βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη να ανεβάσουμε το ποσοστό των ανακυκλώσιμων πάνω από το 11%, μειώνοντας έτσι το κόστος αποκομιδής κατά 12,7% ετησίως αφού ο δήμος εξοικονομεί περίπου 450.000 Ευρώ από το κόστος εναπόθεσης απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Μ’ αυτόν τον τρόπο, και με τον εξορθολογισμό του συστήματος προμηθειών ανταλλακτικών και καυσίμων καταφέραμε μείωση των δημοτικών τελών κατά 20% στην τριετία, ενώ οι προηγούμενες διοικήσεις τα είχαν αυξήσει από 100% έως 450%. Παράλληλα, δημιουργήσαμε μόνιμες δομές για την κοινωνική μέριμνα και αλληλεγγύη, περνώντας από την επιδοματική πολιτική στη βάση των πελατειακών σχέσεων, σε μια ενεργητική κοινωνική πολιτική για κοινωνική συνοχή. Ασχοληθήκαμε, επίσης, σοβαρά με αυτό που λέμε βιώσιμη πόλη, μέσα από μικρές αλλά ουσιαστικές αστικές αναπλάσεις, πεζοδρομήσεις και οδούς ήπιας κυκλοφορίας που άλλαξαν τις γειτονιές σε όλη την πόλη, δημιουργώντας δημόσιο χώρο για τους πολίτες.

Στα αρνητικά θα έβαζα την αδυναμία μας να συνεισφέρουμε στη λύση του κυκλοφοριακού, το οποίο, όμως είναι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα που τελικά δεν εξαρτάται από τους δήμους, αφού αυτοί δεν έχουν αρμοδιότητες. Για παράδειγμα, στη Θεσσαλονίκη την ευθύνη για την πλειονότητα των φωτεινών σηματοδοτών έχει η Περιφέρεια και ο δήμος ελέγχει μόνο ελάχιστους από αυτούς. Επίσης, η Περιφέρεια – κατόπιν εμπνεύσεως του Σουφλιά – έχει αρμοδιότητες στο κύριο οδικό δίκτυο, με αποτέλεσμα οι ρυθμίσεις που είχαμε προτείνει για τους ποδηλατοδρόμους να μην εγκριθούν ποτέ. Παράλληλα, η κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας από την κυβέρνηση μας στέρησε το μοναδικό εργαλείο αστυνόμευσης και επιβολής της τάξης, έχει επικρατήσει το χάος και η ασυδοσία. Εμείς από την πλευρά μας προωθήσαμε, και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, τα μέσα μαζικής μετακίνησης ως λύση στο κυκλοφοριακό που προκαλείται από την αλόγιστη χρήση του ΙΧ: την παράκτια αστική συγκοινωνία, το τραμ που το έχουμε εντάξει στις προτάσεις μας για χρηματοδότηση από τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020, καταφέραμε να πάρουμε την αρμοδιότητα για τον σχεδιασμό και την κατασκευή λεωφορειολωρίδων από το υπουργείο Μεταφορών και κατασκευάσαμε τις τελευταίες τέσσερις λωρίδες, και γενικότερα προωθήσαμε τη βιώσιμη κινητικότητα με το σχέδιο πεζοδρομήσεων και οδών ήπιας κυκλοφορίας που σας ανέφερα. Αυτά θα τα συνεχίσουμε, εφόσον επανεκλεγούμε, αλλά παράλληλα θα παρέμβουμε στην κεντρική διοίκηση για την επίλυση του προβλήματος της έλλειψης αστυνόμευσης στην πόλη – δεν είναι μόνο η δημοτική αστυνομία που λείπει αλλά και η Τροχαία που διαθέτει μόλις 16 τροχονόμους για τη Θεσσαλονίκη!

 

1)Ποια θεωρείτε ότι είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά της θητείας  του σημερινού δημάρχου;

Σταύρος Καλαφάτης: Ψάχνω πολύ για να βρω κάποιο ουσιαστικό θετικό σημείο στη θητεία του Γιάννη Μπουτάρη, κάποιο έργο που να ξεκίνησε και να ολοκληρώθηκε τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια αλλά δεν τα καταφέρνω. Όπως πιστεύω και οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς, θυμάμαι αρκετές ατάκες ή συμπεριφορές του απερχόμενου δημάρχου, αλλά έργο δεν θυμάμαι. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι ξεκίνησε πολλά αλλά δεν πρόλαβε. Αμφιβάλω και για αυτό. Αλλά πέρα από τις δικές μου αμφιβολίες, σημασία έχει η πόλη και οι πολίτες. Και στην πόλη η κατάσταση είναι χειρότερη. Η πόλη είναι πραγματικά βρώμικη. Και το πρώτο πράγμα που θα έπρεπε να ασχολείται ο δήμαρχος είναι αυτό: η καθαριότητα. Διότι από αυτό κρίνεται κάθε δήμαρχος, σε κάθε πόλη, σε όλο τον κόσμο. Απλά στις άλλες πόλεις ο δήμαρχος δεν κουνά το δάκτυλο στους πολίτες, δεν τους απαξιώνει, δεν τους προσβάλλει. Αντίθετα, στις κανονικές πόλεις, κάθε κανονικός δήμαρχος συνεργάζεται με τους πολίτες και τους φορείς, τους ακούει, περπατά στις γειτονιές. Αυτό επιθυμώ και εγώ για την πόλη μου. Να είναι μία κανονική πόλη, με έναν κανονικό δήμαρχο που να απευθύνεται σε κανονικούς ανθρώπους. Όλα αυτά δηλαδή που περικλείουν το νόημα του ονόματος του συνδυασμού μας: «εντάξει».

Τριαντάφυλλος Μηταφίδης: Το μοναδικό θετικό είναι ότι επέτρεψε να μεταδίδονται οι συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου από τη δημοτική τηλεόραση. Όμως εκεί σταμάτησε. Το υπόλοιπο πρόγραμμα της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου δεν απηχούσε τις ανάγκες της πόλης, η ενημέρωση ήταν «σφιγμένη» και σε ώρες που σχεδόν κανένας δεν μπορεί να δει ειδήσεις και τα πυροτεχνήματα για σταθμό των πολιτών έμειναν στον αέρα δυο λεπτά και έσβησαν. Το να απαριθμώ τα αρνητικά είναι μίζερο. Αλλά θα σας παραπέμψω στο πρόγραμμά του και θα δείτε ότι δεν έπραξε ούτε τα πιο απλά. Μια πεζοδρόμηση πήγε να κάνει, σε τμήμα της Αγίας Σοφίας και βλέπετε καθημερινά τα χάλια της. Ακόμη κι οι διαπλατύνσεις πεζοδρομίων σύντομα αχρηστεύτηκαν καθώς καταλήφθηκε ο ελεύθερος χώρος από τραπεζοκαθίσματα γνωστών και φίλων. Υπάρχουν  δρόμοι όπου πια δεν υπάρχουν πεζοδρόμια, π[.χ. στην Κατούνη. Το χειρότερο όμως είναι ότι ο κ. Μπουτάρης και η παρέα του ανέθεσαν την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης στο πιο αντιδραστικό κομμάτι της ελληνικής Εκκλησίας και στον κερδοσκόπο Σόρος.

 Γιάννης Δελής: Πρόκειται για μια αντιλαϊκή διοίκηση, η οποία εφάρμοσε στο ακέραιο όλες τις κατευθύνσεις του Καλλικράτη, της κυβέρνησης και της ΕΕ. Αυτές οι ατευθύνσεις έρχονται να ενισχύσουν το κεφάλαιο και να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του για κερδοφορία, να βάλουν χέρι σε  υπηρεσίες του δήμου, σε υποδομές, σε λειτουργίες. Ο δημοτική αρχή αναδείχθηκε πρωταθλητής στην προώθηση των ελαστικών μορφών εργασίας, στην παραχώρηση σε εργολάβους λειτουργιών του Δήμου (πχ πράσινο, μηχανουργείο, τεχνικό πρόγραμμα κλπ), στην “εξαφάνιση” σχεδόν των κοινωνικών δαπανών , στην ουσιαστική αύξηση των τελών, στην επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης πέρα από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, στην ανταποδοτικότητα σε όλες σχεδόν τις υπηρεσίες. Άρα, το θέμα είναι ποια συμφέροντα εξυπηρέτησε η θητεία Μπουτάρη: των μεγαλοεπιχειρηματιών ή των λαϊκών στρωμάτων; Η απάντηση είναι προφανής.

Γιάννης Κουριαννίδης: Οι άστοχες, θεσμικού τύπου πρωτοβουλίες και επεμβάσεις του κ. Μπουτάρη σε θέματα που τείνουν να αλλάξουν την ιστορική και πολιτισμική φυσιογνωμία της πόλης. Η συμβολή του λ.χ. στην δημιουργία του τουρκικού προξενείου του Μουσείου Κεμάλ προσβάλλει τις εκατοντάδες χιλιάδες προσφυγικής καταγωγής Έλληνες της Μικρασίας, της Θράκης και του Πόντου, που ένοιωσαν το λεπίδι του Νεότουρκου. Η λειτουργία γραφείου του Ιδρύματος Σόρος στην καρδιά της πόλης, που εγκαινίασε ο ίδιος πριν μερικούς μήνες, ενός ανθρώπου που καταζητείται διεθνώς ως οικονομικός εγκληματίας, αλλά και με τις ανθελληνικές θέσεις του επί του Σκοπιανού, προσβάλλει όλους τους Έλληνες. Ακόμη, η θεσμική (οικονομική και ηθική) στήριξη που παρέσχε ο Δήμος Θεσσαλονίκης στην παρέλαση των ομοφυλοφίλων θίγει την αισθητική και την ηθική μας, τη στιγμή μάλιστα που ο. δήμαρχος δεν βρήκε χρήματα για να δώσει τα βραβεία στους αριστούχους μαθητές της πόλης μας ή να φωταγωγήσει την πόλη στις μεγάλες χριστιανικές γιορτές. Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε την ανικανότητά του να διαχειριστεί μείζονα θέματα της καθημερινότητας, όπως την καθαριότητα, το κυκλοφοριακό και η στάθμευση, ότι το όργιο των απευθείας αναθέσεων συνεχίστηκε και έγινε «επιστήμη», ότι η κοινωνική ευαισθησία του Δήμου είναι κενό γράμμα, τότε αντιλαμβάνεται κανείς ότι το έργο του είναι μηδενικό.

Μάκης Στεργίου: Η Διοίκηση Μπουτάρη προεκλογικά είχε υποσχεθεί πως έχει τον τρόπο να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της και το πρόγραμμά της. Δυστυχώς, τα χρόνια που ακολούθησαν απέδειξαν το αντίθετο. Οι περισσότερες από τις δεσμεύσεις δεν υλοποιήθηκαν και σίγουρα η εικόνα της πόλης όσο αφορά κύρια ζητήματα, καθαριότητα, κυκλοφοριακό, πράσινο και όχι μόνο δεν βελτιώθηκε αλλά έγινε χειρότερη. Είναι γεγονός πως μια Διοίκηση όταν προσπαθεί να υλοποιήσει το πρόγραμμά της, αντιμετωπίζει δυσκολίες και καθυστερήσεις, είναι όμως πρωτοφανές μια Διοίκηση να προσπαθεί να ρίξει το βάρος συνεχώς σε τρίτους χωρίς να έχει το θάρρος να αποδεχτεί την αποτυχία της. Ιδιαίτερα μετά την παραδοχή του κ. Μπουτάρη ότι τον στηρίζει το ΠΑ.ΣΟ.Κ, δηλαδή ένα κόμμα της συγκυβέρνησης, δεν μπορεί να προβάλλει ως άλλοθι το Μνημόνιο και τα μέτρα του.

2)Ποιο θα είναι το πρόγραμμα των πρώτων 100 ημερών στην περίπτωση που αναλάβετε τη διοίκηση του δήμου;

Γιάννης Μπουτάρης: Υπάρχουν πολλά πράγματα που ήδη «τρέχουν» και τα οποία θα συνεχιστούν εφόσον επανεκλεγούμε στη διοίκηση του δήμου. Μεγάλες αστικές παρεμβάσεις, όπως η ανάπλαση του άξονα της Ιπποδρομίου, της περιοχής του μνημειακού συνόλου των Δώδεκα Αποστόλων, του άξονα της Αγίας Σοφίας. Νέες δομές κοινωνικής αλληλεγγύης που έχουν ήδη προωθηθεί, όπως ο ξενώνας υποδοχής μεταναστών. Ρυθμίσεις για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη, όπως οι αυτόματες ηλεκτρονικές συναλλαγές και η λειτουργία ασύρματης σύνδεσης στο ίντερνετ σε δημόσιους χώρους. Αυτά θα συνεχίσουν και θα προχωρήσουν.

Οι γενικοί άξονες του προγράμματός μας, πάντως, είναι η ανάπτυξη με στόχο την απασχόληση, μέσα από παρεμβάσεις όπως η μετατροπή της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης Α.Ε. σε ενδιάμεση διαχειριστική αρχή, διαδημοτική, για καλύτερη και απλούστερη εκμετάλλευση κονδυλίων για την πόλη. Επίσης, η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης μέσα από τη στήριξη των κοινωνικών δομών που ήδη λειτουργούν και τη δημιουργία νέων. Προτεραιότητα αποτελεί και η βελτίωση της ποιότητας ζωής με τη συνέχιση των αστικών αναπλάσεων σε όλες τις γειτονιές, την αναβάθμιση των δημόσιων χώρων και την ανάπτυξη του πρασίνου. Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού είναι βασικός τομέας, όπου θα συνεχίσουμε την προώθηση των μέσων μαζικής μετακίνησης, όπως η παράκτια αστική συγκοινωνία που έχει προχωρήσει και το τραμ που προωθούμε για χρηματοδότηση από τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020, αλλά και με την αξιοποίηση των μελετών του ΣΑΣΘ για μέτρα και ρυθμίσεις που θα βελτιώσουν την κυκλοφορία. Τέλος, η περαιτέρω βελτίωση της καθαριότητας με εφαρμογή συστημάτων υπογειοποίησης των κάδων, τοποθέτησης press-containers και νέων σύγχρονων μεθόδων αποκομιδής και ανακύκλωσης, αλλά και με τη συστηματική ενημέρωση του πολίτη για την ανάγκη της ενεργού συμμετοχής του στην προσπάθεια.

Σταύρος Καλαφάτης: Κακά τα ψέματα, σε 100 ημέρες δεν λύνονται τα προβλήματα της Θεσσαλονίκης. Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές. Αυτό που υπάρχει ή μάλλον καλύτερα αυτό που πρέπει να έχει κάθε δήμαρχος είναι όρεξη για δουλειά, διάθεση συνεργασίας, σχέδιο και αποτελεσματικό σύστημα διοίκησης. Αυτά είναι η βάση. Και δυστυχώς σήμερα λείπουν από τη Θεσσαλονίκη. Ούτε αυτά διαθέτει η παρούσα δημοτική διοίκηση, ούτε έργο έχει να επιδείξει. Ειλικρινά πιστεύω ότι η πόλη δεν αντέχει ακόμη πέντε χαμένα χρόνια. Εμείς έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις. Το πρόγραμμά μας έχει παρουσιαστεί και συζητείται στην πόλη, γιατί έχει κάνει εντύπωση. Σε αντίθεση με τον νυν δήμαρχο ο οποίος δεν παρουσίασε καν πρόγραμμα αλλά ένα «περίγραμμα προγράμματος». Προφανώς διότι δεν θέλει να δεσμευτεί σε τίποτε. Ο συνδυασμός «εντάξει», ως νέα δημοτική αρχή, αφού ενημερωθεί για το τί ακριβώς παραλαμβάνει από τη διοίκηση Μπουτάρη, θα προχωρήσει σε διάλογο με τους φορείς και τους πολίτες μέσα από τις δομές του δήμου, όπως τα διαμερίσματα, για να ιεραρχηθούν οι προτεραιότητες. Θα οργανώσει αμέσως ένα αποτελεσματικό σύστημα διοίκησης και ελέγχου. Θα προχωρήσουμε πρώτα στα εφικτά, στα άμεσα εφαρμόσιμα, στα αναγκαία για τους συμπολίτες μας. Θα εστιάσουμε πρώτα από όλα στην καθαριότητα και στην ευταξία στην πόλη. Και αμέσως μετά θα εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας ώστε να μπορέσουμε πραγματικά να γίνει η Θεσσαλονίκη «εντάξει» σε όλα μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.

 

Τριαντάφυλλος Μηταφίδης: Το θέμα είναι τι θα κάνεις ολόκληρη την πενταετία. Αυτήν την «αμερικανιά» την είχαμε ακούσει και από τον κ. Μπουτάρη και διάφορους άλλους «σωτήρες», αλλά δεν την κατανοούμε. Αν κρίνω από τους κ.κ. Παπαγεωργόπουλο και Μπουτάρη, τις πρώτες 100 μέρες απλώς χαίρονταν και τις υπόλοιπες έβλεπαν το χρόνο να περνάει. Εμείς έχουμε ένα πρόγραμμα, στοιχεία του οποίου απαιτούν κυβερνητικές αποφάσεις, άλλα που είναι δυνατό να υλοποιηθούν σε 2,5-3 χρόνια και άλλα που απαιτούν πάνω από μια πενταετία. Πάντως, αν επιμένετε, να σας πω τι θα κάνουμε την πρώτη εβδομάδα: θα μαζέψουμε όλους τους υπαλλήλους και τους εκπροσώπους φορέων που έχουν ταχθεί στην καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης και θα οργανώσουμε τον πόλεμο εναντίον της. Η πρώτη μάχη θα λήξει όταν δεν θα υπάρχει κανένας πολίτης χωρίς τροφή, στέγη, νερό, ρεύμα, περίθαλψη, εκπαίδευση. Παράλληλα, με τις μικρές δυνάμεις που έχει ο Δήμος, όσο ετεροδιοικείται και δεν αυτοδιοικείται, θα κάνουμε το παν για να μειώσουμε την ανεργία.

 Γιάννης Δελής:  Κατά τη γνώμη μας, το πρόγραμμα που καταθέτει ένας συνδυασμός αποτελεί ενιαίο σύνολο, η εφαρμογή του ξεκινά από την αρχή της θητείας και ελέγχεται κατά τη διάρκειά της. Η έκφραση “πρόγραμμα 100 ημερών” αποτελεί ένα παραπλανητικό σύνθημα με το οποίο προσπαθούν να καλύψουν οι άλλοι συνδυασμοί “τις προεκλογικές υποσχέσεις” που στην πορεία γίνονται “καπνός”. Η Λαϊκή Συσπείρωση έχει καταθέσει προτάσεις για την ανεργία και την προστασία της μόνιμης και σταθερής δουλειάς, τη λαϊκή κατοικία, τις συγκοινωνίες, το δάσος του Σειχ Σου, την αντισεισμική και αντιπλημμυρική προστασία, την κατασκευή σχολείων και παιδικών σταθμών, τη διαχείριση απορριμμάτων, το Λιμάνι, το Νερο και το ξεπούλημα της ΕΥΑΘ. Μπήκαμε μπροστά σε όλες τις εργατικές – λαϊκές διεκδικήσεις, για να καλύπτονται όλες οι λαϊκές ανάγκες σε υγεία – παιδεία – πρόνοια – αθλητισμό – πολιτισμό δωρεάν και σε υψηλό επίπεδο, χωρίς χαράτσια. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια είναι ο ίδιος ο λαός να παλέψει για τα δικαιώματά του, να μην περιμένει τους επίδοξους «σωτήρες» που σήμερα ξεφυτρώνουν σα τα μανιτάρια, ενώ είναι δοκιμασμένοι στη στήριξη της αντιλαϊκής πολιτικής, είτε ως βουλευτές των κομμάτων του «ευρωμονόδρομου» είτε ως «αυτοδιοικητικοί».

Γιάννης Κουριαννίδης: Η άμεση προσπάθεια συγκρότησης της «Διαδημοτικής Θεσσαλονίκης», ενός οργάνου δημάρχων δηλαδή, που θα προσπαθήσει να υλοποιήσει τη μητροπολιτική διαχείριση του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, που μας αρνήθηκε η κεντρική εξουσία, προκειμένου να αντιμετωπίσει τα μείζονα προβλήματα της καθημερινότητας (απορρίμματα, κυκλοφοριακό, στάθμευση, περιβάλλον, θαλάσσιο μέτωπο, αδέσποτα κ.λπ.). Μέχρι να γίνει αυτό, άμεση λήψη προσωρινών μέτρων για την περιφερειακή του κέντρου αξιοποίηση χώρων στάθμευσης (λιμάνι, ΔΕΘ κ.λπ.) και θεσμοθέτηση διπλής βάρδιας καθαριότητας στο ιστορικό κέντρο της πόλης, που αποτελεί τη βιτρίνα μας.

Μάκης Στεργίου: Βασική αρχή του προγράμματός μας είναι να θεσπίσουμε το δημόσιο έλεγχο των οικονομικών από ομάδες πολιτών . Θα συγκροτήσουμε συγκεκριμένες ομάδες για κάθε Αντιδημαρχία και με αυτό τον τρόπο θα «βάλουμε» τους δημότες μέσα στη διοίκηση του Δήμου. Από εκεί και πέρα, θα προχωρήσουμε σε ανοιχτή διαβούλευση για σημαντικά ζητήματα της πόλης, όπως η αξιοποίηση δημοτικών υπαίθριων χώρων, είτε ως χώρους στάθμευσης, είτε ως ανοικτά γυμναστήρια. Θα ξεκινήσουμε τη Δημοτική Αστική Συγκοινωνία. Θα Θεσμοθετήσουμε βαριά πρόστιμα για τους λαθρέμπορους και θα καταστρέφονται την ίδια στιγμή τα αφορολόγητα προϊόντα από την δημοτική αστική συγκοινωνία καταπολεμώντας με αυτό τον τρόπο το παρεμπόριο. Θα προβούμε στην αγορά του πρώτου Δημοτικού Ασθενοφόρου για την εξυπηρέτηση ευπαθών ομάδων. Θα μειώσουμε το κόστος του παρκινγκ του Δημαρχείου ώστε να αποσυμφορίσουμε το κέντρο της πόλης. Προτεραιότητά μας είναι να αναπτύξουμε μηχανισμούς για την καταπολέμηση της ανεργίας με τη δημιουργία Γραφείου Διασύνδεσης και Επαγγελματιών ώστε να επιταχύνουμε τους ρυθμούς εύρεσης εργασίας.

Θα αντικαταστήσουμε τους κάδους απορριμμάτων με υπόγειους κάδους τελευταίας γενιάς. Θα τοποθετήσουμε σύστημα παρακολούθησης και τηλεδιαχείρισης στα απορριμματοφόρα. θεσπίζουμε το μήνα πρασίνου και προωθούμε την καμπάνια πράσινα μπαλκόνια και ταράτσες. Τέλος, θα θεσπίσουμε άμεσα τις προνομιακές Δημοτικές κάρτες ευπαθών ομάδων με προνόμια και εκπτώσεις για τις Δημοτικές Υπηρεσίες.

3) Θα εξαχθούν πολιτικά συμπεράσματα από την ψήφο των πολιτών στις εκλογές του Μαΐου για το δήμο της πρωτεύουσας. Τι πολιτικά ;

Γιάννης Μπουτάρης: Οι εκλογές της 18ης Μαΐου είναι αυτοδιοικητικές. Εάν αρχίσουμε την κουβέντα για το ποιο κόμμα κέρδισε και ποιο έχασε, για το «τι χρώμα θα βαφτεί ο χάρτης την επομένη των εκλογών», τότε το χάσαμε το παιχνίδι. Το διακύβευμα των αυτοδιοικητικών εκλογών είναι οι δημοτικές αρχές που θα προκύψουν να οδηγήσουν τις πόλεις μπροστά, να δώσουν αναπτυξιακές προοπτικές, να μην επιτρέψουν να χαθεί το τρένο της ανάπτυξης που έρχεται με το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. Ελπίζω, λοιπόν, το πολιτικό συμπέρασμα αυτών των εκλογών να αφορά την αυτοδιοίκηση και την προοπτική της να χειραφετηθεί επιτέλους από την κεντρική διοίκηση ώστε να μπορέσει να σταθεί στο πλευρό του πολίτη, ως η πλέον κοντινή έκφανση του κράτους που θα έπρεπε να είναι.

 

Σταύρος Καλαφάτης: Τα πολιτικά συμπεράσματα που θα εξαχθούν από τις εκλογές για το δήμο της Θεσσαλονίκης είναι συγκεκριμένα. Επιθυμούμε έναν δήμαρχο για την ουσία και την κοινωνία ή έναν δήμαρχο για την επικοινωνία; Επιθυμούμε έναν δήμαρχο και μία δημοτική αρχή κοντά στους πολίτες ή κλεισμένους στο δημαρχείο και στα γραφεία; Επιθυμούμε μία δημοτική διοίκηση που να ενδιαφέρεται για τις γειτονιές της πόλης ή όσους ενδιαφέρονται μόνο για τη δική τους ατζέντα; Επιθυμούμε έναν δήμαρχο που να μπορεί να κάνει τη δουλειά ή έναν δήμαρχο που μόνο μιλά χωρίς να πράττει; Οι απαντήσεις που δίνουν την Κυριακή οι πολίτες με την ψήφο τους θα καθορίσει το αποτέλεσμα. Και είναι βαθιά πολιτικές απαντήσεις, βαθιά πολιτικές επιλογές για το μέλλον της πόλης, εξάγουν σαφή πολιτικά συμπεράσματα. Καλώ τους πολίτες να σκεφθούν, να κρίνουν και να αξιολογήσουν τους υποψηφίους και τα προγράμματά τους. Και αφού ορίσουν τί οι ίδιοι επιθυμούν για την πόλη τους την επόμενη πενταετία, να επιλέξουν τον καλύτερο. Αυτά είναι τα πολιτικά συμπεράσματα που ενδιαφέρουν εμάς.

 

Τριαντάφυλλος Μηταφίδης: Οσο κι αν οι δημοτικές εκλογές και λιγότερο οι περιφερειακές έχουν και ιδιαιτερότητες, ωστόσο είναι πέραν του βέβαιου ότι θα εξαχθούν  πολιτικά συμπεράσματα, η ανάλυση των οποίων και όχι ο μπογιατισμένος χάρτης θα είναι πολύ χρήσιμη σε όλους. Και να μην υπάρχει έδαφος, πάλι οι γνωστοί μιντιάρχες θα δημιουργήσουν όσο θόρυβο μπορούν για να επηρεάσουν το αποτέλεσμα της επόμενης Κυριακής, και κυρίως των ευρωεκλογών. Αυτός ήταν και ο λόγος που οι ευρωεκλογές δεν γίνονται μαζί με τον πρώτο γύρο. Εκεί που οι «εκλεκτοί» του κλεπτοκρατικού συστήματος θα πατώσουν, θα επικρατήσει άκρα του τάφου σιωπή. Εκεί που έχουν κατορθώσει να συντηρούν ερείσματα στους ψηφοφόρους, θα στηθούν πανηγύρια σαν να τελειώσανε τα μνημόνια.

 Γιάννης Δελής:  Οι επικείμενες εκλογικές μάχες αποτελούν μία μεγάλη ευκαιρία για τα λαϊκά στρώματα να εκφράσουν σε αγωνιστική κατεύθυνση την αγανάκτηση και την οργή που νιώθουν για την αντιλαϊκή πολιτική και την εξειδίκευσή της σε τοπικό, περιφερειακό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Να ενισχύσουν τα ψηφοδέλτια της Λαϊκής Συσπείρωσης στο Δήμο και την Περιφέρεια, για να μπουν εμπόδια στο χαράτσωμα, στην ελαστική απασχόληση, στη μείωση των κοινωνικών δαπανών, για να βρουν διέξοδο οι νέοι στον αθλητισμό και τον πολιτισμό, για να προστατευτούν οι άνεργοι και οι οικογένειές τους. Οι εκλεγμένοι με τη Λαϊκή Συσπείρωση θα μπουν μπροστά στον αγώνα για να γίνουν παιδικοί σταθμοί, σχολεία, έργα αντιπλημμυρικής και αντισεισμικής θωράκισης. Για να έχει ο λαός της περιοχής πραγματικό σύμμαχο στις διεκδικήσεις του, βγαλμένο από τα σπλάχνα του.

Γιάννης Κουριαννίδης: Πιστεύω ότι δίδεται μία μεγάλη ευκαιρία στον πολίτη να καταψηφίσει τους κομματικούς υποψηφίους, είτε αυτοί συνετέλεσαν με τη συμμετοχή τους σε δωσιλογικές κυβερνήσεις στο σημερινό κατάντημα της χώρας είτε αυτοί εξακολουθούν να εκφράζουν μία παρωχημένη αντίληψη περί τοπικής αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με την οποία το κόμμα σχεδιάζει και προτείνει και ο υποψήφιος παπαγαλίζει. Αν, μάλιστα ο πολίτης καταδικάσει και τους όποιους ευκαιριακούς και τυχοδιώκτες υποψηφίους, θεωρώ ότι θα δώσει το μήνυμα ότι η τοπική κοινωνία μπορεί να αντισταθεί και να αποτελέσει την ελπίδα για μία πραγματικά αξιοπρεπή αλλαγή στο γενικότερο πολιτικό σκηνικό.

 

Μάκης Στεργίου: Σίγουρα θα ήταν απογοητευτικό να δούμε Μνημονιακούς υποψήφιους βουλευτές, που ψήφισαν όλα τα σκληρά μέτρα, να καταφέρουν να αποσπάσουν την ψήφο των συμπολιτών μας. Από την άλλη, οι Θεσσαλονικείς πρέπει να είναι κριτικοί απέναντι στην απερχόμενη διοίκηση και να καταλάβουν πως η ανικανότητα, η αναβλητικότητα και η αυτοπροβολή δεν πρέπει να επιβραβευθούν. Σίγουρα λοιπόν, θα εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα, ανάλογα με την ψήφο των πολιτών. Εμείς πιστεύουμε πως οι συμπολίτες μας, θα δώσουν ένα ηχηρό μήνυμα τόσο στην απερχόμενη διοίκηση όσο και στη Μνημονιακή πολιτική της Κυβέρνησης.

4) Πώς προτίθεστε να «ανακουφίσετε» τους πολίτες από τις συνέπειες της κρίσης;

Γιάννης Μπουτάρης: Όπως σας ανέφερα ήδη, έχουμε δημιουργήσει ένα δίκτυο μόνιμων δομών κοινωνικής αλληλεγγύης, αξιοποιώντας κοινοτικά προγράμματα και πόρους, αλλά και χάρη σε συμπράξεις μας με την τοπική κοινωνία, τους φορείς, ιδρύματα, τις ΜΚΟ. Το υπνωτήριο και το κέντρο ημερησίας φροντίδας αστέγων, τον ξενώνα κακοποιημένων γυναικών, την τράπεζα ρούχων και τροφίμων, το κοινωνικό φαρμακείο, τους δημοτικούς λαχανόκηπους, συσσίτια, κοινωνικά παντοπωλεία. Στόχος μας, αυτές οι δομές να αποκτήσουν βιωσιμότητα και να επεκταθούν. Επίσης οι παιδικοί σταθμοί του Δήμου προσφέρουν πλέον επιδοτούμενες θέσεις μέσω ΕΣΠΑ για τις μισές περίπου θέσεις που διατίθενται και μειώσαμε έως και 60% τα τροφεία, όπως επίσης και τις συνδρομές για αθλητικές εγκαταστάσεις του δήμου. Μειώσαμε, επίσης, τα δημοτικά τέλη κατά 20% στην τριετία. Επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε και νεες δομές, όπως κοινωνικά παντοπωλεία και κέντρα υποστήριξης (νομικής, ιατρικής, ψυχολογικής) σε κάθε κοινότητα.

 

Σταύρος Καλαφάτης: Τα πρώτα μας βήματα στο θέμα της κοινωνικής αλληλεγγύης είναι να αναδιοργανώσουμε ορθολογικά και να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά τις παρεχόμενες κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου Θεσσαλονίκης. Να ενισχύσουμε άμεσα το Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής με προσωπικό για την εξάλειψη της απαράδεκτης αναμονής, που φτάνει σήμερα μέχρι και τις 5 ώρες, για την ιατροφαρμακευτική κάλυψη και την καταβολή όλων των προνοιακών επιδομάτων. Οφείλουμε, επίσης άμεσα, να  επισπεύσουμε τη διαδικασία χορήγησης βιβλιαρίων, καθώς οι δικαιούχοι της πρόνοιας μένουν χωρίς βιβλιάρια πάνω από ένα μήνα και χωρίς φάρμακα. Αυτά είναι τα πρώτα βήματα. Από εκεί και πέρα, πρέπει να προχωρήσουμε σε πραγματική και διαρκή στήριξη των αναξιοπαθούντων από το Δημοτικό Συμβούλιο. Οι έκτακτες ενισχύσεις απόρων, αναξιοπαθούντων και άλλων αιτούμενων οικονομική στήριξη να αντικατασταθούν από σταθερή οικονομική ενίσχυση σε μόνιμη βάση, με βάση την έρευνα και την παρακολούθηση των συγκεκριμένων οικογενειών από μέρους των κοινωνικών λειτουργών του Δήμου. Στόχος μας είναι η ουσιαστική βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης τους και η επανένταξή τους στην αγορά εργασίας. Τέλος θα διεκδικήσουμε, αποτελεσματικά, στην πράξη, με διάλογο και πειθώ, χωρίς λαϊκισμούς και θεατρινισμούς, την ουσιαστική αύξηση του προνοιακού επιδόματος τέκνου που καταβάλλεται σε συγκεκριμένες ευπαθείς κατηγορίες οικογενειών, το οποίο ανέρχεται σε 49 ευρώ το μήνα και είναι ίσως το μόνο προνοιακό επίδομα που υπολείπεται σημαντικά των πραγματικών αναγκών.

 

Τριαντάφυλλος Μηταφίδης: Σας θυμίζω ότι ήδη από τις 9 Ιουλίου 2010, είχαμε  καταθέσει στο δημοτικό συμβούλιο μια δέσμη 12 έκτακτων μέτρων ανακούφισης των συμπολιτών μας που πλήττονται από την κρίση. Η εκκωφαντική σιωπή του τότε και του νυν δημάρχου και των λοιπών δημοτικών συμβούλων ήταν η απάντηση. Τώρα, στο πρόγραμμά μας έχουμε επικαιροποιήσει –δυστυχώς- εκείνη την πρόταση και τα μέτρα ανακούφισης έγιναν 17. Γι’ αυτό είναι τουλάχιστον υποκριτική η όψιμη ευαισθησία για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες του δημάρχου και των λοιπών δεξιών ή δεξιόστροφων που τον στηρίζουν.  Όπως προανέφερα, θα επιδιώξουμε τη συστράτευση όλων των δυνάμεων της πόλης, των κοινωνικών κινημάτων και των φορέων που πασχίζουν να ανακουφίσουν τους μη έχοντες, ώστε συντονισμένα και στο ταχύτερο δυνατό διάστημα κάθε κάτοικος της Θεσσαλονίκης να μη στερείται τα βασικά για την επιβίωση του. Και φυσικά με εξάντληση κάθε δυνατότητας για επαναπρόσληψη απολυμένων, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και δημιουργίας κινήτρων σε επιχειρήσεις για πρόσληψη ανέργων με σεβασμό των εργασιακών τους δικαιωμάτων. Επιπλέον, με άσκηση κάθε δυνατής πίεσης στην κυβέρνηση να περιορίζει την αντιλαϊκή της πολιτική και εντέλει με συμμετοχή στον αγώνα για την ανατροπή του διδύμου Σαμαρά – Βενιζέλου και των προστατών τους.

 Γιάννης Δελής:  Η ανακούφιση έχει ως βασική προϋπόθεση την αντίθεση στις πολιτικές που εξαθλιώνουν τα λαϊκά στρώματα. Πχ δεν μπορεί να αποδέχεται κάποιος το οικοδόμημα της ΕΕ, δηλαδή το αντεργατικό οπλοστάσιό της, τις αποφάσεις της για λειτουργία των δήμων και των περιφερειών ως το μακρύ χέρι του κράτους με όσα ενσωματώνονται στον Καλλικράτη και από την άλλη να χύνει δάκρυα για τους άνεργους και άστεγους συμπολίτες μας. Αποτελεί το λιγότερο υποκρισία. Από εκεί και ύστερα, η Λαϊκή Συσπείρωση έχει καταθέσει σειρά προτάσεων προς αυτή την κατεύθυνση, όπως να αποδοθούν οι παρακρατηθέντες πόροι στους Δήμους, να μειωθούν τα δημοτικά τέλη και τα τροφεία για τα λαϊκά στρώματα με άμεση κατάργησή τους για τους ανέργους,  να μην περάσουν οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις, να ενισχυθούν οι δομές για την προστασία των αστέγων και όσων συμπολιτών μας το έχουν ανάγκη, να καταργηθεί το χαράτσωμα στην υγεία και παιδεία, να μειωθούν τα εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς, να μην προχωρήσουν οι πλειστηριασμοί στα σπίτια, να μην κοπεί το ρεύμα και το νερό κ.ά. Είναι ζητήματα που τα παλεύουμε καθημερινά. Για εμάς, χρειάζεται συνδυασμός της πάλης για την κατάκτηση των σύγχρονων δικαιωμάτων και παράλληλα το εργατικό – λαϊκό κίνημα και οι εκπρόσωποί του από κάθε θέση να παίρνουν όλα τα μέτρα ώστε να αποτρέψουν την εξαθλίωση.

Γιάννης Κουριαννίδης: Πιστεύουμε ότι ακόμη και σε έναν μεγάλο Δήμο, όπως ο Δήμος Θεσσαλονίκης, μπορούν να λειτουργήσουν οι αρχές του κοινοτισμού ή της δυτικής εκδοχής του, του διανεμισμού δηλαδή. Αναφέρομαι στην ανάδειξη, ενθάρρυνση και ενίσχυση από τον Δήμο των μικρών οικογενειακών ή συνεταιριστικών επιχειρήσεων, που θα παράγουν, θα διανέμουν και θα εμπορεύονται τα προϊόντα τους υπακούοντας σε ένα πνεύμα υψηλών ηθικών αξιών απέναντι στην κοινότητα και την κοινωνία. Η αξιοποίηση εγκατελειμμένων κτηριακών συγκροτημάτων (όπως αυτό της παλιάς Λαχαναγοράς) ή η ανέγερση νέων (όπως λ.χ. στους Λαχανόκηπους) για τη δημιουργία εργαστηρίων τέχνης ή καλλιέργειας βιολογικών προϊόντων και ήπιας μορφής βιοτεχνιών, η συνεργασία με τα Επιμελητήρια και η καθιέρωση εκθέσεων και βραβεύσεων τοπικών προϊόντων, πιστεύουμε ότι θα δώσουν ώθηση στην τοπική παραγωγή και θα αποτελέσουν τρόπους παραγωγής πλούτου στην περιοχή μας.

 

Μάκης Στεργίου: Η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία, έχουν πληγεί όσο λίγες περιοχές από τα Μνημόνια. Η οικονομία έχει καταρρεύσει και πλέον πολλοί συμπολίτες μας έχουν φτάσει στα όρια της εξαθλίωσης. Δυστυχώς, η διοίκηση του Δήμου υπήρξε θεατής αυτής της εξαθλίωσης των συμπολιτών μας. Ελάχιστα ήταν αυτά που προσπάθησε να κάνει και μηδαμινά όσα κατάφερε να ολοκληρώσει. Στο πρόγραμμά μας, υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα για την ανακούφιση των ευπαθών κοινωνικά ομάδων και ιδιαίτερα όσων έχουν πληγεί από το Μνημόνια.

Ο Δήμος οφείλει να δηλώσει παρών και να ενισχύσει τους συμπολίτες μας που πλήττονται. Ειδικά στον τομέα της υγείας, που έχει φτάσει από δικαίωμα για όλους να είναι προνόμιο των ολίγων.

Καταρχήν, δημιουργούμε θέση Εντεταλμένου Συμβούλου Υγείας και δημιουργούμε δημοτικές υπηρεσίες γύρω από την Υγεία, όπως:

1. 24ωρη δημοτική γραμμή τηλεφωνικής εξυπηρέτησης για θέματα υγείας

2. Ενίσχυση των δημοτικών ιατρείων

3. Αγορά δημοτικού ασθενοφόρου για την εξυπηρέτηση ηλικιωμένων.

Θεσπίζουμε την προνομιακή δημοτική κάρτα τρίτεκνου, πολύτεκνου, ηλικιωμένου και τους παραχωρούμε εκπτώσεις και προνόμια στις δημοτικές υπηρεσίες.

Ενισχύουμε την έννοια του εθελοντισμού και προωθούμε την οργάνωση εθελοντικών ομάδων συμμετοχής για να ενισχύσουμε τις δημοτικές δράσεις.

  

5) Μπορεί να συμβάλει η δημοτική Αρχή στο πρόβλημα της αντιμετώπισης της ανεργίας;

Γιάννης Μπουτάρης: Και ναι και όχι. Σίγουρα δεν μπορεί να συμβάλλει με τον τρόπο που συνηθίζονταν προ κρίσης: προσλαμβάνοντας με κάθε τρόπο όσους ήταν δυνατόν. Αυτές οι εποχές πέρασαν. Και σίγουρα, δυστυχώς δεν μπορεί να ασκήσει συνολική οικονομική πολιτική, για παράδειγμα να θέσει αναπτυξιακά κίνητρα στην περιοχή του για να προσελκύσει επενδύσεις, πράγμα το οποίο διεκδικούμε.

Όμως ένας δήμος μπορεί να δημιουργήσει γενικότερα ευνοϊκές συνθήκες για την επιχειρηματικότητα και την οικονομική δραστηριότητα. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε εμείς, με την εξωστρέφεια που φέραμε και επιδιώκουμε, η οποία δίνει ώθηση στον τουρισμό και άρα ανοίγει το δρόμο για θέσεις εργασίας. Στην ίδια κατεύθυνση βρίσκεται και η προσπάθειά μας για μια βιώσιμη πόλη μέσα από την εφαρμογή μέτρων βιώσιμης κινητικότητας και την προώθηση των μέσων μαζικής μετακινήσης για μια πόλη όπου οι άνθρωποι μπορούν να κυκλοφορούν άνετα και το κυκλοφοριακό είναι ομαλό, οπότε διευκολύνεται η εμπορική και οικονομική δραστηριότητα – πέρα από το αυτονόητο της βελτίωσης της ποιότητας ζωής. Αντίστοιχη είναι η πολιτική μας για τον πολιτισμό, γιατί πιστεύουμε ότι ο πολιτισμός είναι ταυτόχρονα έκφραση και δημιουργία, αλλά και «κεφάλαιο» και πόλος ανάπτυξης της δημιουργικής οικονομίας. Τέλος, υπάρχει και η κοινωνική οικονομία, και εκεί προσπαθούμε να συνεισφέρουμε στηρίζοντας την κοινωνία των πολιτών και τις δράσεις της μέσα από το αυτοτελές τμήμα εθελοντισμού που συστήσαμε, που στόχο έχει να διευκολύνει τις οργανώσεις πολιτών σε όσα παίρνουν την πρωτοβουλία να κάνουν. Μια ισχυρή και ζωντανή κοινωνία των πολιτών μπορεί να ενεργοποιήσει και την κοινωνική οικονομία, εφόσον φυσικά υπάρχει και το σχετικό νομικό και θεσμικό πλαίσιο, και σ’ αυτό επάνω δουλεύουμε με παρεμβάσεις μας στην κεντρική διοίκηση.

 

Σταύρος Καλαφάτης: Σαφώς και μπορεί να συμβάλει. Και πρέπει να είναι προτεραιότητα. Για εμάς τουλάχιστον είναι σίγουρα. Για αυτό στο πρόγραμμά μας δίνουμε σε αυτό ιδιαίτερη έμφαση. Το πως όμως θα γίνει όμως αυτό έχει τεράστια σημασία. Δουλειά του δήμου είναι να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν ή τουλάχιστον να μην μπαίνει εμπόδιο. Εκεί που ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει τεράστια περιθώρια να βοηθήσει είναι στη δικτύωση των επιχειρήσεων. Να αξιοποιήσει δημοτικά ακίνητα για τη δημιουργία συνεργατικών χώρων, όπου νέοι επαγγελματίες, ερευνητές και επιχειρήσεις συναντιούνται, ζυμώνονται, αλληλοσυμπληρώνονται και δημιουργούν κάτι νέο για την πόλη, όπως μία νέα ιδέα, προϊόν ή επιχείρηση που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα. Κινητοποιώντας, επιβοηθητικά, έμπειρους επιχειρηματίες και στελέχη της πόλης, που μπορούν να βοηθήσουν τους νέους ως μέντορες. Δίνοντας χώρο και κίνητρα στα πανεπιστήμια να συνδεθούν με την παραγωγική βάση της πόλης. Ή βοηθώντας στην ανάπτυξη νέων τομέων επιχειρηματικότητας, όπως η πράσινη επιχειρηματικότητα. Μία νέα κουλτούρα στη διαχείριση των αστικών αποβλήτων, με έμφαση στην πρόληψη, την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση, μπορεί να δημιουργήσει νέες επιχειρήσεις και νέες θέσεις εργασίας.

 

Τριαντάφυλλος Μηταφίδης: Εν μέρει μόνο, όπως προανέφερα. Βέβαια, τουλάχιστον στα έργα αυτεπιστασίας του Δήμου, οι εργαζόμενοι θα έχουν τα όσα νόμιμα δικαιώματα απέμειναν, σε αντίθεση με τις αναθέσεις σε φίλους, γνωστούς κ.λπ. των σημερινών μνημονιακών δήμων, όπου οι εργαζόμενοι δεν διαφέρουν και πολύ από σκλάβους. Και μόνο μια αλλαγή κλίματος, ωστόσο, μπορεί να δώσει το έναυσμα για να ξαναρχίσει ο αγώνας για δουλειά και δικαιώματα, ώς τη μέρα της ανατροπής της κυβέρνησης της διαπλοκής.

 Γιάννης Δελής:  Ο καπιταλισμός τρέφεται από την ανεργία, από τα αποκαϊδια των λαϊκών δικαιωμάτων. Αυτό είναι ξεκάθαρο με την κρίση. Για να λυθεί οριστικά χρειάζεται μια άλλη οικονομία, με κεντρικό πανεθνικό σχεδιασμό, που θα εξασφαλίζεται δουλειά για όλους, που θα καλύπτονται πλήρως οι σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, που ο ίδιος ο λαός θα αποφασίζει πραγματικά για την τύχη του στα εργοστάσια, στα σχολεία, τις σχολές, τις γειτονιές. Δεν πιστεύομε ότι ένα τόσο σοβαρό πρόβλημα μπορεί να λυθεί “τοπικά”, ωστόσο η δημοτική αρχή παίζει το ρόλο της. Όταν δεν αρνείται τις διαθεσιμότητες, όταν παραχωρεί σε εργολάβους λειτουργίες και υπηρεσίες που θα μπορούσαν να καλυφθούν με μόνιμο προσωπικό, όταν προωθείς τα 2μηνα, 5μηνα, 8μηνα βάζεις τη σφραγίδα σου στην ανεργία. Όταν χαρατσώνεις τον άνεργο και του ζητάς να πληρώσει 80 και 120 ευρώ για τον παιδικό σταθμό, τον αποτελειώνεις. Το ΚΚΕ έχει καταθέσει στην βουλή ολοκληρωμένη πρόταση για την ανακούφιση των ανέργων, ενώ τα ταξικά σωματεία και οι λαϊκές επιτροπές κάνουν προσπάθεια για την οργάνωση της πάλης των ανέργων. Μεγαλύτερα ποσοστά της Λαϊκής Συσπείρωσης σημαίνει στην πράξη ότι από καλύτερες προϋποθέσεις μπορεί να δοθεί η μάχη για την ανακούφιση των ανέργων, για την πάλη του εργάτη, του νέου, του αυτοαπασχολούμενου, του συνταξιούχου για την επιβίωσή του και τη διεκδίκηση των σύγχρονων δικαιωμάτων του.

Γιάννης Κουριαννίδης: Στην πρώτη γραμμή των ενδιαφερόντων μας είναι ο Έλληνας. Λογικό είναι λοιπόν να προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε το δικαίωμά του σε μία αξιοπρεπή εργασία, ώστε να παραμείνει στον τόπο του. Θα θεσπίσουμε «ρήτρα εργασίας» στις συμβάσει που θα συνάπτει ο Δήμος με εργολάβους, ώστε αν διαπιστωθεί ότι κάποιος από αυτούς απασχολεί είτε παρανόμους μετανάστες είτε γενικότερα ανασφάλιστους, να καταγγέλλεται η σύμβαση και να αποβάλλεται διά παντός από τους μελλοντικούς διαγωνισμούς. Ακόμη, θα θεσπίσουμε το «τέλος παραμονής αλλοδαπού» που θα καταβάλλει κάθε εργοδότης που δραστηριοποιείται εντός των ορίων του Δήμου και επιλέγει να χρησιμοποιεί νομίμους αλλοδαπούς στην επιχείρησή του. Το τέλος θα καταβάλλει αυξημένο ο  ίδιος ο αλλοδαπός όταν δεν εργάζεται.

Μάκης Στεργίου: Η Θεσσαλονίκη έχει από τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας σε ολόκληρη τη χώρα, ιδιαίτερα στη νεολαία. Η παράταξή μας έχει σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση της ανεργίας, έχοντας ως προτεραιότητα τη διασφάλιση των υπαρχουσών θέσεων, με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της προσέλκυσης κεφαλαίων.

1. Δημιουργούμε γραφείο διασύνδεσης Επαγγελματιών, Επιχειρήσεων, Επιμελητηρίων, Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και ανέργων, ώστε να διευκολύνουμε τη διαδικασία για την άμεση εύρεση εργασίας τη στιγμή που αυτή προκύπτει, μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα επικοινωνίας.

2. Δημιουργούμε νέους θεματικούς θεσμούς, γύρω από την Υγεία και τον Πολιτισμό με σκοπό την προσέλκυση θεματικού τουρισμού και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.

3. Ενισχύουμε την εικόνα της πόλης δημιουργώντας βασικές δομές, ώστε η πόλη να «κρατάει» τους επισκέπτες όλο το χρόνο και να μην αποτελεί απλώς ένας «σταθμό» για τους τουρίστες.

4. Διασφαλίζουμε τις θέσεις στο Δήμο και διατηρούμε τα δικαιώματα των δημοτικών υπαλλήλων. Δεν εφαρμόζουμε όσα Μνημονιακά μέτρα πλήττουν την απασχόληση.