τουρισμός-έξυπνες-πόλεις-1-στους-2-α-437535
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 23.01.2018 | 11:00

Τουρισμός –«Έξυπνες Πόλεις»: 1 στους 2 αναζητούν προορισμό από κινητό

Πεδίο δόξης λαμπρό στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας και προνομιακό πεδίο δράσης για την τοπική αυτοδιοίκηση, αποτελεί ο τομέας του τουρισμού. Σε συνδυασμό με την τεχνολογία προσφέρουν μια νέα ολοκληρωμένη εμπειρία στον επισκέπτη, κίνητρο για παράταση της διαμονής και προσέλκυση περισσότερων τουριστών υψηλών απαιτήσεων και προϋπολογισμού. Ο σύγχρονος τουρίστας θέλει να μπορεί να κλείνει online εισιτήρια για μουσεία, μέσα μαζικής μεταφοράς, να κάνει κρατήσεις στο θέατρο, σε εστιατόρια, να μπορεί να κατεβάσει π.χ. οδηγούς για μουσεία στη γλώσσα του και να περιηγηθεί ψηφιακά σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία πολιτισμικής κληρονομιάς κτλ. Όλες αυτές οι δυνατότητες,  που τις έχει στη διάθεσή του στη χώρα του αλλά και όταν ταξιδεύει σε προηγμένες χώρες στο εξωτερικό, πρέπει να του παρέχονται και στην Ελλάδα, αν θέλουμε να κρατήσουμε το βηματισμό μας στον νευραλγικό τομέα του τουρισμού, της ατμομηχανής της οικονομίας μας, όπως συνηθίσαμε να λέμε.

Όπως αποτυπώνεται στα στατιστικά στοιχεία, η εμπειρία του επισκέπτη διαμορφώνεται πλέον κατά κύριο λόγο ψηφιακά και μέσω του κινητού τηλεφώνου. Κάθε χρόνο πραγματοποιούνται 148,3 εκατ. κρατήσεις μέσω διαδικτύου, ενώ το 48% των χρηστών χρησιμοποιεί μια φορητή συσκευή για να πραγματοποιήσει έρευνα σχετικά με τα ταξίδια του, σύμφωνα με την Expedia. Το 65% των κρατήσεων που αφορά σε άφιξη την ίδια ημέρα πραγματοποιείται πλέον μέσω κινητού, όπως δείχνει έρευνα του Statistic Brain το 2016. Έρευνα της Four Pillars που επικαλείται ο Οργανισμός Τουρισμού της Βόρειας Ιρλανδίας αναφέρει ότι το 52% των χρηστών του Facebook επέλεξε προορισμό διακοπών, επηρεαζόμενο από φωτογραφίες που είδε στους «τοίχους» φίλων του.

 «H Ελλάδα πρέπει να είναι ψηφιακά έτοιμη, αλλιώς…»

  «Αν συνολικά στο Facebook υπάρχουν περίπου 1,8 δισ. ενεργοί χρήστες τον μήνα και ο αριθμός όσων καθημερινά το χρησιμοποιούν από μια κινητή συσκευή ξεπερνά το 1 δισ., ενώ ημερησίως δημοσιεύονται περίπου 300 εκατ. φωτογραφίες ή 136.000 νέες φωτογραφίες το λεπτό, είναι κατανοητό το τεράστιο μέγεθος της αγοράς που ανοίγεται» επισημαίνουν τουριστικοί κύκλοι. «Πέραν από τις εξειδικευμένες ψηφιακές εφαρμογές, η Ελλάδα πρέπει να είναι ψηφιακά έτοιμη να υποδεχθεί τους επισκέπτες υψηλών απαιτήσεων, αλλιώς αυτοί θα κατευθυνθούν σταδιακά σε άλλο προορισμό. Οι πόλεις και τα νησιά μας χρειάζονται κατάλληλες υποστηρικτικές υποδομές, δίκτυα υψηλών ταχυτήτων και μεγάλης χωρητικότητας, ώστε το τουριστικό προϊόν να είναι πλήρως προσβάσιμο σε επιχειρήσεις, επισκέπτες και πολίτες σε κάθε γωνιά της χώρας. Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε από την αύξηση των αφίξεων», προσθέτουν με φανερή ανησυχία.

 «Έξυπνες πόλεις» και στον τουρισμό

Φορέας προώθησης του σύγχρονου τουριστικού προϊόντος και του ψηφιακού μετασχηματισμού συνολικά μπορεί να γίνει, και στην Ελλάδα, η τοπική αυτοδιοίκηση με την «έξυπνη πόλη». Η ΕΕ επενδύει στην έρευνα και την καινοτομία στον τομέα αυτό, αναπτύσσει πολιτικές και χρηματοδοτεί Ευρωπαϊκά Προγράμματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των πόλεων και τη βελτίωση της βιωσιμότητάς τους στο πλαίσιο των στόχων της Ευρώπης των 2020. Εξετάζοντας πόλεις με πληθυσμό τουλάχιστον 100.000 κατοίκων στην ΕΕ-28, οι 240 από αυτές, δηλαδή το 51%, σχεδιάζουν ή έχουν ήδη υλοποιήσει πρωτοβουλίες έξυπνης πόλης, ενώ 90% των πόλεων με πάνω από 500.000 κατοίκους είναι έξυπνες πόλεις. Στις πόλεις αυτές η διαχείριση υδάτινων πόρων, η διαχείριση απορριμμάτων, η διαχείριση της κυκλοφορίας, της στάθμευσης, της ασφάλειας, η εξοικονόμηση ενέργειας, η διασύνδεση συστημάτων κοινής ωφέλειας, η ανάδειξη των αρχαιολογικών και πολιτισμικών μνημείων μέσω εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας κ.α. είναι μερικές μόνο από τις δυνατότητες που έχουν αναπτυχθεί.

Στην Ελλάδα, δεν έχει γίνει πλήρως αντιληπτή, από την τοπική αυτοδιοίκηση, η σημασία της υιοθέτησης ψηφιακών λύσεων ώστε να κινηθεί δυναμικά προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλά υπάρχουν τουλάχιστον δύο πόλεις, το Ηράκλειο και τα Τρίκαλα, των οποίων ο στρατηγικός σχεδιασμός τους και τα βήματα που κάνουν στην ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών, τους επιτρέπουν να χαρακτηρίζονται ως «έξυπνες» ακόμα και από διεθνείς οργανισμούς, όπως το Intelligent Community Forum της Νέας Υόρκης.

Τα Τρίκαλα με τη βοήθεια επαγωγικών βρόγχων, διαχειρίζονται τα κυκλοφοριακά δεδομένα της πόλης, παρακολουθούν τον στόλο και το δίκτυο των αστικών λεωφορείων και σαν αποτέλεσμα ενημερώνονται οι πολίτες σε πραγματικό χρόνο για την κυκλοφοριακή κίνηση. Στο Ηράκλειο, οι πολίτες μπορούν να συνδεθούν δωρεάν στο Δημοτικό Ασύρματο δίκτυο σε 140 σημεία, ενώ η διαδικτυακή πύλη του δήμου παρέχει 163 ηλεκτρονικές υπηρεσίες όλων των τύπων στους δημότες και είναι ήδη εγγεγραμμένοι για παροχή υπηρεσιών περίπου 6.000 χρήστες.

Δίκτυα 5G: +910 δισ. στο ΑΕΠ της ΕΕ, 1.3 εκατ. νέες θέσεις εργασίας

Υπενθυμίζεται ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός συντελείται ήδη με μεγάλη ταχύτητα, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να επιχειρεί να πάρει τα ηνία των εξελίξεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Το όραμα της ΕΕ είναι έως το 2030, οι τομείς τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών να ενοποιηθούν σε μια κοινή υποδομή. Γι’ αυτό το λόγο στόχος είναι έως το 2020 να έχουν αναπτυχθεί, πιλοτικά, δίκτυα 5G, τουλάχιστον σε μία πόλη κάθε κράτους μέλους και έως το 2025 να έχει ολοκληρωθεί πλήρως η εμπορική διάθεσή τους, ώστε να υποστηρίζουν με ταχύτητα, ασφάλεια και αξιοπιστία κάθε τομέα ανθρώπινης δραστηριότητας μέσα από υπηρεσίες e-commerce, e-learning, e-governance, smart city, smart home κτλ εκτοξεύοντας το ρυθμό ανάπτυξης των κρατών-μελών.

Μόνο η επίδραση της ανάπτυξης των δικτύων 5G στο ΑΕΠ της ΕΕ υπολογίζεται σε περισσότερα 910 δισ. Ευρώ, ενώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναμένεται να δημιουργηθούν 1,3 εκατ. νέες θέσεις εργασίας. Πηγές της αγοράς εκτιμούν, επίσης, ότι έως το 2022, οι ευρυζωνικές συνδρομές κινητών επικοινωνιών θα ξεπεράσουν τα 8 δισ., με την κίνηση στα δίκτυα να αυξάνεται 9 φορές για τους συνδρομητές smartphones και τις συνδέσεις Internet of Things (IOT) μέσω κινητής να ξεπερνούν το 1,5 δισ. από τα 400 εκ. ήδη από το 2016, επιβεβαιώνοντας ότι το κινητό αποτελεί πλέον βασικό στοιχείο και εργαλείο της καθημερινότητάς μας.

Ελλάδα: Προτελευταία στον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας & Κοινωνίας

 Η Πολιτεία, με την ίδρυση του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής κατέστησε σαφές ότι αντιλαμβάνεται τη σημασία της υιοθέτησης ψηφιακών λύσεων, ωστόσο κινείται με αργά βήματα. Το 2017 η Ελλάδα παραμένει προτελευταία (26η) στην ΕΕ-28 στον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI), με τις e-υπηρεσίες να βρίσκονται σε εμβρυακό στάδιο – λίγο κάτω από 10%, αν και στη διείσδυση της ευρυζωνικότητας η χώρα βρίσκεται στο μέσο όσο της ΕΕ. Σε αυτά προστίθενται και στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ), σύμφωνα με τα οποία 2 στις 5 νέες επιχειρήσεις αξιοποιούν πλήρως τις νέες τεχνολογίες, ενώ οι δυσκολίες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι πολλαπλάσιες. Αυτό σημαίνει ότι αν και η χώρα σε επίπεδο υποδομών δικτύων είναι σε καλό επίπεδο, χρειάζεται μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την ψηφιακή ανάπτυξη, με παροχή κινήτρων και άμεση εφαρμογή τους για να ακολουθήσει και η Ελλάδα τους ρυθμούς ψηφιακής ανάπτυξης της ΕΕ.