ανάχωμα-στην-μαϊμού-αγορά-νέα-καμπά-465999
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 28.11.2018 | 12:34

Ανάχωμα στην «μαϊμού» αγορά νέα καμπάνια για τη χρήση εμπορικών τις ΜμΕ

Θέματα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, αντιμετώπισης της αρρύθμιστης αγοράς, αλλά και εμπέδωσης της αξίας των σημάτων, ειδικά στις ΜμΕ, συζήτησαν ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Δημήτρης Αυλωνίτης, με τον νέο Eκτελεστικό Διευθυντή του γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας (EUIPO) στις 22/11 Christian Archambeau στο Αλικάντε της Ισπανίας, όπου και η έδρα του οργανισμού.

Ο Γενικός Γραμματέας αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης του αρχείου σημάτων στην πλήρη ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας κατάθεσης σημάτων, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το Νοέμβριο του 2019, με τη συνδρομή του EUIPO. Τόνισε επίσης την ανάγκη προώθησης των πλεονεκτημάτων που προσφέρουν τα εμπορικά σήματα μέσω δράσεων δημοσιότητας, καθώς και την ανάγκη καταπολέμησης του παραεμπορίου, τομέας στον οποίο την τελευταία διετία έχει καταγραφεί αύξηση κατά 200% των ελέγχων από μεικτά κλιμάκια, υπό τον συντονισμό του Συντονιστικού Κέντρου Εποπτείας Αγοράς και Αντιμετώπισης Παραεμπορίου (ΣΥΚΕΑΑΠ).

Επιπλέον, ζητήθηκε η συνδρομή του EUIPO για την παροχή εκπαίδευσης στελεχών του Υπουργείου ενόψει του νέου νόμου για τα εμπορικά σήματα, ο οποίος θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές του 2019. Τονίστηκε επίσης η υποστήριξη από το υπουργείο στην νέα πρωτοβουλία του EUIPO υπέρ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Προώθηση στις ΜμΕ

Ο κ Christian Archambeau παρουσίασε το νέο πρόγραμμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την προώθηση της χρήσης των εμπορικών σημάτων. καθώς και νέα εργαλεία τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση του παρεμπορίου. Επίσης αναφέρθηκε σε σχεδιαζόμενο πρόγραμμα για την χρηματοδότηση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, με στόχο την καταπολέμηση του παρεμπορίου σε αστικά κέντρα. Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με την διαπίστωση της κοινής επιθυμίας των δύο μερών για την συνέχιση της στενής συνεργασίας τους.

Μετά το τέλος της συνάντησης ο κ. Αυλωνίτης πραγματοποίησε σύσκεψη με τους Έλληνες εργαζόμενους στον EUIPO, παρουσία του κ. Θεόφιλου Μαργέλου, Προέδρου των Τμημάτων Προσφυγών και του κ. Δημήτρη Μπότη, Αν Δ/ντη Νομικών Υποθέσεων. Στη σύσκεψη παρουσιάστηκαν τα έργα στα οποία απασχολούνται οι εργαζόμενοι, ενώ υπήρξε γόνιμη ανταλλαγή απόψεων για το μέλλον της διανοητικής ιδιοκτησίας στην Ελλάδα.

Μεγάλο κόστος

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση στοιχεία του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ, που έχει δώσει στη δημοσιότητα ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας το μέγεθος της παραποίησης- απομίμησης που έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις.

Οι απώλειες και οι κλάδοι

Στην ΕΕ οι ετήσιες απώλειες πωλήσεων ανέρχονται σε 58,9 δισ. ευρώ ενώ οι συνολικές θέσεις εργασίας που χάθηκαν φτάνουν στις 434.701. Οι απώλειες σε ευρώ ανά κάτοικο υπολογίζονται σε 125 ετησίως στην Ελλάδα και 116 ευρώ στην ΕΕ.

Μάλιστα, οι πέντε κλάδοι με τη μεγαλύτερη απώλεια πωλήσεων στην Ελλάδα είναι:

· Τα φάρμακα (10,5%) και απώλειες 490 εκατ. ευρώ

· Τα είδη ένδυσης (12,8%) και απώλειες 394 εκατ. ευρώ

· Τα καλλυντικά (16,8%) και απώλειες 195 εκατ. ευρώ

· Τα έξυπνα τηλέφωνα (16,9%) και απώλειες 90 εκατ. ευρώ

· Τα κρασιά και τα αλκοολούχα ποτά (10,7%) με απώλειες 50 εκατ. ευρώ

Κόστος σε απασχόληση και ΑΕΠ

Σύμφωνα με τα τρέχοντα στοιχεία, οι άμεσες ετήσιες απώλειες σε αυτούς τους τομείς ανέρχονται σε 60 δισ. EUR, ποσό που αντιστοιχεί στο 7,5% των πωλήσεών τους, ως αποτέλεσμα της παρουσίας προϊόντων παραποίησης/απομίμησης στην αγορά.

Οι συνολικές απώλειες αντιστοιχούν σε 116 EUR ανά πολίτη της ΕΕ ετησίως. Επειδή οι νόμιμοι κατασκευαστές παράγουν λιγότερα από όσα θα παρήγαγαν αν δεν υπήρχαν προϊόντα παραποίησης/απομίμησης, με αποτέλεσμα να απασχολούν λιγότερους εργαζομένους, χάνονται επίσης άμεσα 434 000 θέσεις εργασίας σε αυτούς τους τομείς.

Στην έκθεση εκτιμάται ότι λόγω της παρουσίας προϊόντων παραποίησης/απομίμησης, οι 13 τομείς χάνουν ετησίως το 12,3 % των άμεσων πωλήσεών τους στην Ελλάδα. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί περίπου σε 1,4 δισ. EUR, ή 125 EUR ανά Έλληνα κάτοικο ετησίως.

Οι 13 τομείς που μελετήθηκαν είναι οι εξής: καλλυντικά και προϊόντα ατομικής περιποίησης, είδη ένδυσης, υποδήματα και εξαρτήματα ένδυσης, αθλητικά είδη, παιχνίδια κάθε είδους, κοσμήματα και ρολόγια χεριού, τσάντες χεριού και είδη ταξιδιού, ηχογραφημένη μουσική, αλκοολούχα ποτά και κρασί, φαρμακευτικά προϊόντα, φυτοφάρμακα, έξυπνα κινητά τηλέφωνα, μπαταρίες και ελαστικά.

Επιπλέον, βάσει, μάλιστα, των πορισμάτων της τελευταίας έρευνας του ΟΟΣΑ/EUIPO, η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών που εμπλέκονται περισσότερο σε υποθέσεις διακίνησης παραποιημένων προϊόντων, με συνέπεια να κατατάσσεται στην πρώτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, όσον αφορά τον αντίκτυπο που έχει στην οικονομία της η κυκλοφορία προϊόντων – «μαϊμού».

Κίνδυνοι για τον καταναλωτή

Τα προϊόντα «μαϊμούδες» δεν αφορούν μόνο αγαθά πολυτελείας, αλλά εμφανίζονται σε όλους τους τομείς καταναλωτικών προϊόντων. Παράλληλα, μια ολόκληρη χύμα αγορά, δηλαδή χωρίς προέλευση και συσκευασία, εξακολουθεί να ανθεί, επιβαρύνοντας το δημόσιο ταμείο καθώς οδηγεί σε μεγάλο όγκο φοροδιαφυγής. Επιπλέον λόγω της άγνωστης προέλευσης, τα φαινόμενα αυτά, θέτουν σε κίνδυνο τον ίδιο τον καταναλωτή και πολύ συχνά την υγεία του.

Πέρα από τα τρόφιμα και τα ποτά όπου οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αλλά και το πλαίσιο είναι ελλειμματικά, το πρόβλημα, όπως φαίνεται και από τα διαθέσιμα στοιχεία, εκτείνεται σε κομβικούς τομείς. Π.χ. στην αγορά του φαρμάκου με μη εγκεκριμένα φαρμακευτικά σκευάσματα, συμπληρώματα διατροφής και παραϊατρικά είδη να πωλούνται μέσω internet με άδηλες διαδικασίες, επίσης στα ηλεκτρονικά τσιγάρα που πωλούνται ελεύθερα χωρίς άδειες σε no name καταστήματά, όπου μάλιστα γίνεται επίκληση και ισχυρισμών μειωμένου κινδύνου υγείας.

Αναμφισβήτητα, η κρίση, όπως παρατηρεί η αγορά έφερε αυτές τις νεόκοπες συνήθειες ωστόσο το κόστος για την υγεία δεν είναι αμελητέο. Έτσι, σχεδόν όλοι οι φορείς εμπλεκόμενων κλάδων ζητούν ελέγχους και ρύθμιση της παράνομης και άναρχης υφιστάμενης αγοράς, ώστε να πάψει ο καταναλωτής να πέφτει θύμα παραπλάνησης, αλλά και η οικονομία να βρει ένα κρυμμένο πίσω από τα fake προϊόντα, ΑΕΠ.

Συντάκτης: Γιώργος Αλεξάκης