γέφυρες-στον-αέρα-με-μπαλάκι-ευθυν-1150417
ΚΟΙΝΩΝΙΑ | 14.03.2023 | 08:55

Γέφυρες στον αέρα με… «μπαλάκι» ευθυνών

Συναγερμός έχει σημάνει  για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται και οι οδικές υποδομές της χώρας. ΤΑ ΝΕΑ σήμερα αναφέρονται στην περίπτωση της γέφυρας στα Σέρβια της Κοζάνης που χτύπησε κόκκινο και στο «μπαλάκι» ευθυνών που υπάρχει ανάμεσα σε περιφέρειες, δήμους και κεντρική διοίκηση ως προς την αρμοδιότητα τη συντήρησή τους.

Ειδικά για τη γέφυρα τα στα Σέρβια της Κοζάνης, η εφημερίδα αναφέρει ότι ο ίδιος μηχανικός που σχεδίασε τη γέφυρα της Γένοβας που κατέρρευσε ήταν ο μηχανικός και για τη γέφυρα στα Σέρβια.

Θυμίζουμε ότι τα ευρήματα στην υψηλή γέφυρα των Σερβίων στην Κοζάνη από το συνεργείο το οποίο έχει ξεκινήσει την αποκατάσταση της, ήταν ανησυχητικά καθώς εντοπίστηκε ένας τένοντας ο οποίος είχε υποστεί σημαντική βλάβη. Μάλιστα αναμένεται να γίνουν ανακοινώσεις όπου θα προβλέπεται η απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με ειδικούς, οι γέφυρες που χτίστηκαν από το ’50 έως το ΄80 στο παλιό εθνικό και επαρχιακό δίκτυο είναι αφημένες στην τύχη τους.

«Δυνητικά η κατάσταση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εκρηκτική» είπε στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», ο ομότιμος Καθηγητής στο ΕΜΠ, Θεοδόσης Τάσιος.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι γέφυρες που χτίστηκαν τα τελευταία χρόνια στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους είναι οι μόνες που υπόκεινται σε συστηματικούς ελέγχους. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί, όπως επισημαίνει ο δρ πολιτικός μηχανικός/ πρόεδρος της ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ και διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπία Οδός ΑΕ, Π. Παπανικόλας, ότι για τις παλιές γέφυρες που υπάρχουν κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων έχει γίνει καταγραφή ενώ προχωρούν και οι συντηρήσεις.

Για τις υπόλοιπες γέφυρεςοι ευθύνες γίνονται συνήθως μπαλάκι μεταξύ της Περιφέρειας και των Δήμων. Το ζήτημα θέτει «κομψά» ο δρ πολιτικός μηχανικός Τηλέμαχος Παναγιωτάκης λέγοντας πως ενώ η διεύθυνση οδικών έργων του υπουργείου Υποδομών έχει συντάξει σχετικό εγχειρίδιο, στο πλαίσιο της επιθεώρησης και συντήρηση γεφυρών, αντίστοιχα και οι παραχωρησιούχοι, εντούτοις η όλη διαδικασία εφαρμόζεται πιλοτικά από το Δημόσιο.

Σύμφωνα με τον κ. Παπανικόλα, «οι γέφυρες στην Ελλάδα ηλικιακά βρίσκονται στα… γεράματά τους και δεν έχει γίνει κανένα συστηματικό τσεκάπ ή λίφτινγκ».

«Τα συνήθη προβλήματα που συναντώνται στα παλιά γεφύρια του ’60, μεταξύ άλλων, είναι: κακής ποιότητας σκυρόδεμα με μικρή ποσότητα τσιμέντου. Μικρή ή ανύπαρκτη επικάλυψη σκυροδέματος με συνέπεια τη διάβρωση του σιδηροπλισμού και την αστοχία του φέροντος οργανισμού. Επιπλέον έλλειψη μόνωσης μεταξύ της πλάκας του σκυροδέματος και του ασφαλτικού τάπητα αλλά και κακή τοποθέτηση αρμών και εφεδράνων» τόνισε.