Πρόγραμμα στέγασης και εργασίας για τους αστέγους

Τους όρους και τις προϋποθέσεις υλοποίησης του προγράμματος, με τίτλο «Στέγαση και εργασία για τους αστέγους», καθορίζει Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου, της αναπληρώτριας υπουργού Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώς Φωτίου και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη.

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, το πρόγραμμα «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους» υλοποιείται σε δήμους με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας απογραφής. Ως αρχή διαχείρισης του προγράμματος, με τίτλο «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους», ορίζεται το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ).

Δικαιούχοι φορείς που έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αιτήσεις για τη χρηματοδότηση σχεδίων, μόνοι τους ή συνεργαζόμενοι, είναι: Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού, καθώς και Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, εποπτευόμενα από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Ο δικαιούχος φορέας συμπράττει, για τους σκοπούς υλοποίησης του σχεδίου, με διαχειριστή φορέα, ο οποίος δύναται να είναι αναπτυξιακή επιχείρηση Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού ή κοινωφελής δημοτική επιχείρηση ή πιστοποιημένο από το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σύμφωνα με το ν. 2646/1998 (Α΄ 236), Νομικό Πρόσωπό Ιδιωτικού Δικαίου, που αποδεδειγμένα δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών για την ομάδα-στόχο.

Ο δικαιούχος φορέας διατηρεί την αποκλειστική αρμοδιότητα της υποβολής όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών και εκθέσεων προς την αρχή διαχείρισης του άρθρου 6 και την ευθύνη της συνολικής υλοποίησης του σχεδίου, συνυπογράφοντας όλες τις δαπάνες του έργου.

Ωφελούμενοι

Το πρόγραμμα στοχεύει σε:

– Οικογένειες και άτομα που φιλοξενούνται σε κοινωνικούς ξενώνες αστέγων ή υπνωτήρια.

– Οικογένειες και άτομα που έχουν καταγραφεί ως άστεγοι που διαβιούν στο δρόμο, από τις κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων.

– Γυναίκες που φιλοξενούνται σε ξενώνες γυναικών θυμάτων βίας.

– Άτομα που φιλοξενούνται σε δομές παιδικής προστασίας, έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, δεν σπουδάζουν και δεν έχουν πρόσβαση σε κατοικία.

Δικαιολογητικά ένταξης ωφελουμένων στο πρόγραμμα
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται, κατ’ ελάχιστον, ώστε οι ωφελούμενοι να ενταχθούν στο πρόγραμμα, είναι τα εξής:

– Βεβαίωση διαμονής σε κοινωνικό ξενώνα βραχυχρόνιας φιλοξενίας, υπνωτήριο ή ξενώνα γυναικών θυμάτων βίας ή δομή παιδικής προστασίας ή βεβαίωση από την κοινωνική υπηρεσία του δήμου ότι ο ωφελούμενος διαβιεί στο δρόμο ή σε ακατάλληλα καταλύματα.

– Έκθεση του κοινωνικού λειτουργού των ανωτέρω δομών ή της κοινωνικής υπηρεσίας του δήμου που τεκμηριώνει τη δυνατότητα ένταξης στο πρόγραμμα.

– Έκθεση αξιολόγησης από κοινωνικό λειτουργό του δικαιούχου φορέα.

Ο δικαιούχος φορέας φέρει την αποφασιστική αρμοδιότητα για την ένταξη του ωφελουμένου στο πρόγραμμα.

Κατηγορίες ενεργειών

1. Ορίζονται δύο κατηγορίες ενεργειών που καλύπτονται από το πρόγραμμα:

Ενέργειες στέγασης και ενέργειες εργασιακής επανένταξης.

Α. Ενέργειες στέγασης
Ως Ενέργειες Στέγασης ορίζονται οι κάτωθι:

– Κάλυψη ενοικίου έως του ποσού των 180 ευρώ, μηνιαίως, για έναν ωφελούμενο, έως 240 ευρώ, μηνιαίως, για δύο ωφελούμενους και έως του ποσού των 300 ευρώ, μηνιαίως, για τρεις ή περισσότερους ωφελούμενους.

– Δαπάνες οικοσκευής έως του ποσού των 750 ευρώ άπαξ για έναν ωφελούμενο, 900 ευρώ άπαξ για δύο ωφελούμενους και 1.000 ευρώ άπαξ για τρεις ή περισσότερους ωφελούμενους.

– Λειτουργικές δαπάνες έως του ποσού των 750 ευρώ άπαξ για έναν ωφελούμενο, 900 ευρώ άπαξ για δύο ωφελούμενους και 1.000 ευρώ άπαξ για τρεις ή περισσότερους ωφελούμενους.

Β. Ενέργειες εργασιακής επανένταξης
Ως ενέργειες εργασιακής επανένταξης ορίζονται οι κάτωθι:

– Ενέργειες που αφορούν στην απόκτηση εργασιακής εμπειρίας και στις οποίες μπορούν να συμμετάσχουν όλες οι ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Ως ποσό χρηματοδότησης υπολογίζεται το ποσό που αντιστοιχεί στο ύψος του κατώτατου βασικού μισθού, όπως ορίζεται κάθε φορά από τις κείμενες διατάξεις, με τις αντίστοιχες ασφαλιστικές εισφορές (εργαζομένου και εργοδότη).

– Ενέργειες που αφορούν στην υποστήριξη για τη δημιουργία επιχείρησης ή στη δυνατότητα αυτοαπασχόλησης ή στη δημιουργία μικρής επιχειρηματικής ή αγροτικής μονάδας.

Ως ποσό χρηματοδότησης για ενέργειες που αφορούν στην απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας ορίζεται το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών, το οποίο θα παρέχεται με τη διαδικασία του εργόσημου. Ως πoσό χρηματοδότησης για ενέργειες που αφορούν στην επιχειρηματική δραστηριότητα ή στην αυτοαπασχόληση ορίζεται η επιδότηση ενοικίου επαγγελματικού χώρου ή αγροτικού τεμαχίου και η αγορά του βασικού εξοπλισμού, συνολικά μέχρι του ποσού των 6.000 ευρώ.

2. Σε περίπτωση συνεταιρισμού ή σύστασης εταιρείας ή σύστασης κοινωνικής συνεταιριστικής επιχείρησης ή άλλης επιχειρηματικής δραστηριότητας που θα αναλάβουν από κοινού ωφελούμενοι, απαιτείται ειδική έγκριση από την αρχή διαχείρισης του άρθρου 6, η οποία θα αποφασίσει και για το συνολικό ποσό επιχορήγησης, μετά την υποβολή του σχετικού επιχειρηματικού σχεδίου.

3. Με απόφαση της αρχής διαχείρισης του άρθρου 6 όρια της παρ. 1, δύναται να τροποποιούνται, ανάλογα με τις ανάγκες του ωφελουμένου και μετά από αιτιολογημένο αίτημα του δικαιούχου φορέα.

4. Κανένα σχέδιο δεν πρέπει να έχει ενταχθεί σε άλλη πηγή χρηματοδότησης για το ίδιο διάστημα.

5. Το ύψος των λειτουργικών δαπανών για κάθε σχέδιο συναρτάται από τον αριθμό των ωφελουμένων που θα ενταχθούν σε αυτό και εξειδικεύεται περαιτέρω στην πρόσκληση.

Διαδικασία επιλογής

Εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης, η Διεύθυνση Καταπολέμησης της Φτώχειας της Γενικής Διεύθυνσης Κοινωνικής Αλληλεγγύης εκδίδει πρόσκληση υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης σχεδίων, στην οποία θα εξειδικεύονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για ένταξη στο πρόγραμμα.

Η επιλογή των αιτήσεων χρηματοδότησης γίνεται από Επιτροπή Αξιολόγησης, η οποία αποτελείται από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Καταπολέμησης της Φτώχειας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, τον προϊστάμενο του τμήματος Κοινωνικών Πολιτικών Στέγασης της ίδιας Διεύθυνσης και τον προϊστάμενο της Διαχειριστικής Αρχής του ΕΙΕΑΔ, με τους αναπληρωτές τους.

Η Επιτροπή Αξιολόγησης προβαίνει σε έλεγχο τυπικών και ουσιαστικών στοιχείων του σχεδίου, όπως αυτά θα προσδιοριστούν στην πρόσκληση. Κάθε δικαιούχος φορέας δύναται να υποβάλει μία αίτηση χρηματοδότησης, σύμφωνα με την πρόσκληση, που θα δημοσιευθεί και θα εξειδικεύει τους όρους και προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα.

Η υλοποίηση των σχεδίων ξεκινάει, μετά την υπογραφή προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, της Αρχής Διαχείρισης και του δικαιούχου φορέα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Παρακολούθηση του προγράμματος

Για την παρακολούθηση της ορθής υλοποίησης του προγράμματος, συγκροτείται τριμελής Επιτροπή Παρακολούθησης, η οποία αποτελείται από δύο υπαλλήλους της Διεύθυνσης Καταπολέμησης της Φτώχειας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και έναν υπάλληλο του ΕΙΕΑΔ, με τους αναπληρωτές τους.

Η Επιτροπή Παρακολούθησης είναι υπεύθυνη για τη συστηματική παρακολούθηση της υλοποίησης του προγράμματος, τη σύνταξη εξαμηνιαίων αναφορών προόδου του οικονομικού και φυσικού αντικειμένου, καθώς και τη σύνταξη της έκθεσης ολοκλήρωσης του προγράμματος. Όλες οι αναφορές υποβάλλονται στο δικαιούχο φορέα και στη Γενική Διεύθυνση Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Η Επιτροπή Παρακολούθησης δύναται να διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους στις εγκαταστάσεις που πραγματοποιείται το πρόγραμμα για την επαλήθευση της προόδου υλοποίησής του, σύμφωνα με σχέδιο δράσεων του προγράμματος.

Χρηματοδότηση του προγράμματος

Για την υλοποίηση του προγράμματος, χρηματοδοτείται το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ) με το ποσό των 5 εκατ. ευρώ.

Η χρηματοδότηση καλύπτει το κόστος υλοποίησης του προγράμματος για το έτος 2018. Το συνολικό ποσό για τη χρηματοδότηση του προγράμματος καταβάλλεται εντός του 2017 και κατατίθεται σε λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης της Τραπέζης της Ελλάδος, του ΕΙΕΑΔ. Η κίνηση του λογαριασμού παρακολουθείται διακριτά από τις υπηρεσίες του ΕΙΕΑΔ και οι πληρωμές για την υλοποίηση του προγράμματος πρέπει να αποδεικνύονται, μέσω της κίνησης του τραπεζικού λογαριασμού.

Πριν από την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος, το ΕΙΕΑΔ καταρτίζει και υποβάλλει στο υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, τεκμηριωμένο αίτημα για την έγκριση χρήσης διαθεσίμων από τον τηρούμενο λογαριασμό του προγράμματος στην Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία επιτρέπεται, μετά από απόφαση του υπουργού Οικονομικών. Το αίτημα συνοδεύεται με το αναλυτικό σχέδιο δράσεων του προγράμματος, στο οποίο αναλύονται οι επιμέρους ενέργειες, η αντίστοιχη δαπάνη των ενεργειών που βαρύνουν τους εμπλεκόμενους φορείς και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους.

Το αναλυτικό σχέδιο δράσεων του προγράμματος και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του δύνανται να επικαιροποιείται από το ΕΙΕΑΔ, ενημερώνοντας τις υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του υπουργείου Οικονομικών.

Οι δαπάνες για την υλοποίηση του προγράμματος και των επιμέρους ενεργειών εγγράφονται στον προϋπολογισμό του ΕΙΕΑΔ στους αντίστοιχους κωδικούς αριθμούς εξόδων και παρακολουθούνται διακριτά.

Εντός έξι μηνών από την ολοκλήρωση του προγράμματος, συντάσσεται έκθεση από την Επιτροπή Παρακολούθησης με τα απολογιστικά στοιχεία του οικονομικού και φυσικού αντικειμένου του προγράμματος, προκειμένου να επιστραφούν τυχόν αδιάθετοι πόροι είτε στο τακτικό αποθεματικό είτε σε ειδικό κωδικό του κρατικού προϋπολογισμού.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΕΡΓΑΣΙΑ, ΣΤΕΓΑΣΗ, ΑΣΤΕΓΟΙ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!