πουλάκης-καπ-κατανομή-με-βαρύτητα-σε-κ-185486
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 12.05.2018 | 14:30

Πουλάκης-ΚΑΠ: Κατανομή με βαρύτητα σε κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια, νησιωτικότητα, ορεινότητα

Στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο που διοργάνωσε το Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών στην Τήλο μίλησε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, Κώστας Πουλάκης, παρουσιάζοντας έναν απολογισμό των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει το Υπουργείο για τη στήριξη των μικρών νησιωτικών Δήμων, αλλά και τον περαιτέρω σχεδιασμό που υπάρχει για το θέμα.

Σε οικονομικό επίπεδο, ο Κ. Πουλάκης υπενθύμισε την έκτακτη χρηματοδότηση που ξεκίνησε να καταβάλλεται το 2017 στους συγκεκριμένους Δήμους και θα ανέλθει για το 2018 σε 6,5 εκατ. ευρώ, αλλά και τα δύο προγράμματα «Φιλόδημος Ι & ΙΙ», μέσω των οποίων έχουν ήδη κατανεμηθεί στα μικρά νησιά 9,5 εκατ. ευρώ, ενώ ως προς το ζήτημα της στελέχωσης αναγνώρισε ότι τα μικρά νησιά «βιώνουν σε ακραία μορφή το πρόβλημα σχεδόν όλου του Δημοσίου, καθώς μετά από 8 χρόνια παγωμένων προσλήψεων ή έστω με το σταγονόμετρο, το προσωπικό είναι λίγο αριθμητικά και, το κυριότερο, δεν ακολουθεί τους φυσικούς ρυθμούς ανανέωσης», δεν παρέλειψε ωστόσο να αναλύσει και τις πρωτοβουλίες που έχει ήδη αναλάβει το Υπουργείο, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του γενικού δημοσιονομικού πλαισίου.

Παράλληλα, ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΕΣ σχολίασε ότι στον «Κλεισθένη Ι» που βρίσκεται σε διαβούλευση, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις, οι οποίες, όπως είπε «ακόμα κι αν δεν επιλύουν ως δια μαγείας τα προβλήματα του μικρονησιωτικού χώρου, κάνουν ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή», αναφερόμενος ιδιαίτερα στην αναμόρφωση των κριτηρίων κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης (ΚΑΠ), ώστε να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα σε ουσιαστικά κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια και, βέβαια, στον παράγοντα της νησιωτικότητας και της ορεινότητας, αλλά και στη νέα κατηγοριοποίηση των ΟΤΑ.

Ο Κ. Πουλάκης αναγνώρισε τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουν οι αιρετοί των μικρών νησιωτικών ΟΤΑ, υπογραμμίζοντας ότι: «Μέσα από τη συνεργασία μας, είδα τη ζωή στα νησιά αυτά μέσα από τα μάτια των αιρετών και των κατοίκων τους, που αντιμετωπίζουν προκλήσεις και δυσκολίες που για τους περισσότερους από εμάς είναι αδιανόητες. Κυρίως, όμως, μπόρεσα να εκτιμήσω την αφοσίωση, την επιμονή και την καλή πίστη των περισσότερων από εσάς, την αγνότητα των προθέσεων και την έγνοια για τον τόπο σας».

Όπως μάλιστα είπε, «μέχρι σήμερα βρισκόμαστε δυστυχώς στο σημείο όπου απλώς διαχειριζόμαστε όσο καλύτερα μπορούμε τις δυσκολίες. Νομίζω όμως ότι – με αρχή το φετινό καλοκαίρι και το τέλος του προγράμματος, που θα μας δώσει περισσότερους βαθμούς ελευθερίας και θα θέσει πια ως προτεραιότητα όχι την περιοριστική πολιτική, αλλά την στιβαρή ανάκαμψη και ανάπτυξη της χώρας – πρέπει πια να συζητήσουμε για την επόμενη μέρα. Ώστε πλέον, όσο η χώρα στέκεται καλύτερα στα πόδια της, και τα μικρά νησιά της να πάψουν να είναι ο “φτωχός συγγενής”. Να γίνουν ο πλούτος της, να γίνουν πρότυπες κοινότητες ανάπτυξης και οργάνωσης της κοινωνικής ζωής».

Ολόκληρη η ομιλία του γενικού γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών:

Έψαξα πολύ να βρω τα λόγια να ευχαριστήσω το Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών και τους διοργανωτές του 10ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για την πρόσκληση, ώστε να μην μείνω στις συνηθισμένες εθιμοτυπικές ευχαριστίες.

Διότι, με τη σημερινή ευκαιρία, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω, όχι μόνο για την πρόσκληση να είμαι σήμερα ανάμεσά σας, αλλά για όλη τη συνεργασία μας, τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια, που βρίσκομαι στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Ήταν μια συνεργασία από την οποία σίγουρα εγώ έμαθα πολλά και ελπίζω να απέβη και προς όφελος των κατοίκων των μικρών νησιών.

Δεν σας κρύβω ότι – όπως οι περισσότεροι κάτοικοι της ηπειρωτικής Ελλάδας – πριν αναλάβω τα καθήκοντα του Γενικού Γραμματέα στο ΥΠΕΣ είχα μία ελαφρώς ρομαντική, θα έλεγα, εικόνα για τη ζωή στα μικρά νησιά. Για όλους εμάς, τα μικρά νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου δεν είναι παρά οι ειδυλλιακοί τόποι που φιλοξενούν τις διακοπές μας.

Μέσα από τη συνεργασία μας, όμως, είδα τη ζωή στα νησιά αυτά μέσα από τα δικά σας μάτια, μέσα από τα μάτια των αιρετών και των κατοίκων τους, που αντιμετωπίζουν προκλήσεις και δυσκολίες που για τους περισσότερους από εμάς είναι αδιανόητες. Δεν μας έχουν καν περάσει από το μυαλό.

Κυρίως, όμως, μέσα από τη συνεργασία μας, μπόρεσα να εκτιμήσω την αφοσίωση, την επιμονή και την καλή πίστη των περισσότερων από εσάς.

Δήμαρχοι που μόνοι τους ή με έναν-δυο υπαλλήλους, στην καλύτερη περίπτωση, πασχίζουν να κρατήσουν τους Δήμους τους ζωντανούς.

Και μάλιστα, να υποστηρίζουν με κάθε τρόπο τους λιγοστούς κατοίκους τους, ακόμα και για θέματα που δεν είναι αρμοδιότητά τους.

Μέσα από τη συνεργασία μας έμαθα να εκτιμώ όλους εσάς που είστε και Δήμαρχοι και κλητήρες. Και οδηγοί απορριμματοφόρου και κηπουροί και ό,τι άλλο χρειαστεί.

Και το κυριότερο διαπίστωσα την αγνότητα των προθέσεων και την έγνοια για τον τόπο σας.

Θα επικαλεστώ την πολύ εύστοχη παρατήρηση του Περιφερειάρχη, κ. Χατζημάρκου, σε ένα από τα «πηγαδάκια» αυτοδιοικητικών που έγιναν στο περιθώριο του πρόσφατου Αναπτυξιακού Συνεδρίου στη Ρόδο.

Μου είπε λοιπόν για όλους εσάς, τους αιρετούς των μικρών νησιών : «Τους έχεις ακούσει ποτέ να γκρινιάζουν; Ποτέ. Γιατί είναι πολύ απασχολημένοι να τρέχουν όλη μέρα σε χίλιες μεριές, να τα προλάβουν όλα, για να ασχοληθούν με μικροπολιτικά παιχνίδια».

Μια διαπίστωση που ισχύει απόλυτα και με βάση τη δική μου εμπειρία.

Φίλες και φίλοι,

Δεν ήρθα φυσικά ως εδώ απλά για να σας χτυπήσω φιλικά την πλάτη.

Ήρθα πρώτα απ’ όλα για να απολογηθώ, εντός εισαγωγικών, ενώπιόν σας, για τα πεπραγμένα του Υπουργείου Εσωτερικών και το αν και σε ποιο βαθμό προσπαθήσαμε και καταφέραμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των νησιών σας.

Η διάσταση της νησιωτικότητας και ο επιπλέον και καθοριστικός παράγοντας της μικρονησιωτικότητας είναι ένα στοιχείο που διαπερνά οριζόντια το σχεδιασμό των πολιτικών μας τα τελευταία χρόνια, είτε πρόκειται για θεσμικές ρυθμίσεις, είτε για τη στήριξη των ΟΤΑ με πόρους και προσωπικό.

Κι επειδή – κακά τα ψέματα – δει δη χρημάτων, θα ήθελα πρώτα να αναφερθώ στην οικονομική στήριξη των μικρών νησιωτικών Δήμων, οι οποίοι αφ’ ενός έχουν συνήθως χαμηλά ίδια έσοδα, όπως είναι λογικό, αφ’ ετέρου λαμβάνουν και πολύ χαμηλή κρατική επιχορήγηση, λόγω του τρόπου με τον οποίο υπολογίζονται οι ΚΑΠ.

Αναγνωρίζοντας τα δεδομένα αυτά, ως Υπουργείο Εσωτερικών, ξεκινήσαμε το 2017 ένα πρόγραμμα ειδικής επιχορήγησης των μικρών ορεινών και νησιωτικών Δήμων, προκειμένου να αντισταθμίσουμε μεσοπρόθεσμα την ασύμμετρη κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο αύξησε τους επενδυτικούς ΚΑΠ που έλαβαν οι Δήμοι αυτοί 2 με 3 φορές σε σχέση με την τακτική τους επιχορήγηση και το οποίο θα επαναληφθεί και φέτος.

Ειδικότερα μέσω του προγράμματος αυτού για το 2018 θα διανεμηθούν:

  • 630.000 ευρώ στα μικρά νησιά της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, που είναι και τα περισσότερα, κατανεμημένα εξίσου στους Δήμους των νομών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων,
  • 000 ευρώ στους μικρούς νησιωτικούς Δήμους του Βορείου Αιγαίου και στη Σαμοθράκη,
  • 000 ευρώ στα μικρά νησιά του Ιονίου και
  • 100.000 ευρώ στα υπόλοιπα μικρά νησιά της Αττικής, της Κρήτης και άλλα που ανήκουν διοικητικά σε ηπειρωτικές περιφέρειες.

Συνολικά, δηλαδή, 6.500.000 ευρώ.

Επιπλέον δε, και τα μικρά νησιά εντάχθηκαν στα λοιπά προγράμματα του Υπουργείου Εσωτερικών, και συγκεκριμένα :

  • για την πρόληψη και την αντιμετώπιση θεομηνιών,
  • για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας,
  • για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των Δήμων,
  • για την εξόφληση υποχρεώσεων από δικαστικές αποφάσεις από το πρόγραμμα ΑΚΣΙΑ,

συνολικού ύψους 6.600.000 ευρώ.

Και βέβαια, με τα δύο προγράμματα «Φιλόδημος Ι» και «Φιλόδημος ΙΙ», για έργα υποδομής, συντηρήσεις, αγροτική οδοποιία, δίκτυα ύδρευσης, προμήθεια μηχανημάτων έργου κ.λπ.

Όπως ξέρετε, συνολικά, το πρόγραμμα αυτό, προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων ευρώ συνολικά για το 2018 και πάνω από 2 δισεκατομμυρίων ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας, προβλέπει τη Χορήγηση Επενδυτικών Δανείων, μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, στους ΟΤΑ, και αποπληρωμή μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από το ΥΠΕΣ.

Ήδη, από τις προσκλήσεις του προγράμματος «Φιλόδημος ΙΙ» έχουν κατανεμηθεί στα μικρά νησιά 9.500.000 ευρώ, ενώ μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα εκδόθηκε και η πρόσκληση Ι για το «Φιλόδημος Ι» και έπεται συνέχεια.

Και για να αναφερθώ και στο θέμα των τακτικών επιχορηγήσεων, του τρόπου δηλαδή κατανομής των ΚΑΠ, που είναι και η κεντρική πηγή πόρων για όλους τους ΟΤΑ – πολλώ δε μάλλον για τους μικρούς νησιωτικούς Δήμους.

Πολλοί και πολλές, διαβάσατε πιθανόν το σχέδιο νόμου «Κλεισθένης Ι», το οποίο έχει αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση μέχρι και τη Δευτέρα.

Αν και όλη η συζήτηση έχει στραφεί γύρω από την πολιτική αντιπαράθεση γύρω από το εκλογικό σύστημα, νομίζω ότι σε αυτό εδώ το συνέδριο αξίζει να εστιάσουμε σε άλλες ρυθμίσεις.

Ρυθμίσεις που – ακόμα κι αν δεν επιλύουν ως δια μαγείας τα προβλήματα του μικρονησιωτικού χώρου – θεωρούμε ότι κάνουν ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή.

Πρώτα απ’ όλα, σε ό,τι αφορά τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Ο.Τ.Α.

Όπως ξέρετε, μέχρι σήμερα το κυρίαρχο κριτήριο βάσει του οποίου κατανέμεται η κρατική χρηματοδότηση στους Δήμους είναι ο πληθυσμός.

Μια επιλογή που μπορεί να φαντάζει λογική και δίκαιη, πλην όμως παραγνωρίζει το γεγονός ότι ένας Δήμος – ακόμα κι αν έχει έστω και έναν κάτοικο – οφείλει να του παρέχει ένα μίνιμουμ υπηρεσιών. Υπηρεσίες που έχουν συγκεκριμένο κόστος, είτε εξυπηρετούν έναν κάτοικο, είτε δέκα, είτε εκατό.

Με αυτό το δεδομένο, προχωράμε σε αλλαγή των κριτηρίων με βάση τα οποία καταρτίζεται ο αλγόριθμος κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, ώστε να μην είναι πια το κυρίαρχο κριτήριο ο πληθυσμός κάθε ΟΤΑ.

Αντίθετα, δίνουμε βαρύνοντα ρόλο και σε ουσιαστικά ποιοτικά κριτήρια,  όπως το ποσοστό ανεργίας στον οικείο ΟΤΑ, η χωρική του έκταση, αλλά και το ΑΕΠ που παράγει, ως ποσοστό του συνολικού ΑΕΠ της χώρας.

Και βέβαια δίνουμε μεγαλύτερη βαρύτητα στον παράγοντα της νησιωτικότητας και της ορεινότητας, αφού είναι πολλές οι περιπτώσεις στις οποίες η ίδια υπηρεσία κοστίζει περισσότερο σε έναν νησιωτικό Δήμο σε σχέση με έναν αστικό, λόγω ειδικά του ζητήματος της συγκοινωνίας.

Με αφορμή δε αυτό, να υπενθυμίσω και τη διάταξη που περάσαμε στο πρόσφατο πολυνομοσχέδιο, για την ισοσκέλιση των προϋπολογισμών των ανταποδοτικών υπηρεσιών των μικρών Δήμων, κάτω των 4.000 κατοίκων.

Πρόκειται για μια ρύθμιση που προέκυψε μετά από μελέτη της αρμόδιας Υπηρεσίας του Υπουργείου, η οποία εντόπισε ότι υπάρχει μια τεράστια απόκλιση του ύψους των ανταποδοτικών τελών μεταξύ ενός μεγάλου και ενός μικρού Δήμου, αφού λίγοι κάτοικοι καλούνται να πληρώσουν για μια σειρά υπηρεσίες που δεν διαφέρουν από αυτές των μεγάλων Δήμων, όπως π.χ. η αγορά ενός απορριμματοφόρου, η μεταφορά των απορριμμάτων – που ειδικά στα νησιά κοστίζει συχνά πολλαπλάσια – κ.ο.κ.

Έτσι, δόθηκε η δυνατότητα κατά την κατάρτιση των προϋπολογισμών τους, οι δήμοι με πληθυσμό κάτω των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) κατοίκων μπορούν, όταν τα έσοδα των ανταποδοτικών τους υπηρεσιών δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αντίστοιχες δαπάνες, να τις καλύπτουν από κάθε είδους τακτικά και έκτακτα έσοδά τους, που δεν προορίζονται για ειδικό σκοπό, προκειμένου να μην επιβαρύνονται υπέρμετρα οι δημότες τους.

Φίλες και φίλοι,

Για να έρθω στον δεύτερο αναγκαίο πυλώνα ύπαρξης και λειτουργίας κάθε Δήμου, θα ήθελα να πω δυο λόγια και για τη στελέχωση των μικρών νησιωτικών Δήμων.

Ξέρετε καλύτερα από μένα – γιατί το ζείτε από πρώτο χέρι – ότι το θέμα της στελέχωσης στα μικρά νησιά είναι μάλλον το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα.

Μία καλή φίλη, Δήμαρχος σε μικρό νησί, ήρθε μια μέρα και μου είπε «ευχαριστώ πολύ για τα λεφτά της έκτακτης επιχορήγησης, μόνο που δεν μπορώ να τα αξιοποιήσω όπως θα ήθελα, γιατί δεν υπάρχει υπάλληλος να τρέξουμε αυτά που θέλω».

Δεν θα σας πω ψέματα ούτε θα εξωραΐσω την κατάσταση. Ξέρετε πολύ καλά ότι στα νησιά σας βιώνετε σε ακραία μορφή το πρόβλημα σχεδόν όλου του Δημοσίου. Μετά από 8 χρόνια παγωμένων προσλήψεων ή έστω με το σταγονόμετρο, το προσωπικό είναι λίγο αριθμητικά και, το κυριότερο, δεν ακολουθεί τους φυσικούς ρυθμούς ανανέωσης.

Θέλω ωστόσο να πιστεύω ότι – στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που μας έδινε το γενικό δημοσιονομικό πλαίσιο – έχουμε κάνει προσπάθειες.

Συγκεκριμένα :

  • Πετύχαμε την απελευθέρωση των πλήρως «παγωμένων» ως τότε προσλήψεων στους κλάδους ΥΕ και ΔΕ στις ανταποδοτικές υπηρεσίες, κάτι που επέτρεψε την πραγματοποίηση του πρόσφατου διαγωνισμού για την πρόσληψη περίπου 9.000 υπαλλήλων στις υπηρεσίες καθαριότητας των Δήμων.
  • Κάτι που σας αφορά περισσότερο, δώσαμε με ειδική νομοθετική ρύθμιση τη δυνατότητα στους νησιωτικούς και ορεινούς ΟΤΑ να παρέχουν κίνητρα, προκειμένου να προσελκύσουν υπαλλήλους για τη στελέχωση κοινωνικά κρίσιμων υπηρεσιών υγείας, εκπαίδευσης, ασφάλειας κ.λπ.
  • Αναλάβαμε στοχευμένες πρωτοβουλίες για τη στελέχωση των μικρότερων νησιωτικών Δήμων, με τακτικό προσωπικό, κυρίως σε επιτελικές ειδικότητες καθοριστικής σημασίας, όπως ιδίως οι μηχανικοί και οι οικονομολόγοι.

Βέβαια, αντιλαμβάνομαι ότι όλα αυτά δεν είναι παρά εμβαλωματικές λύσεις σε ένα συνολικό πρόβλημα.

Ωστόσο, θεωρώ ότι η σταδιακή αποκατάσταση της αναλογίας των προσλήψεων τα επόμενα χρόνια – ήδη υπενθυμίζω ότι από τον κανόνα μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις, έχουμε πέσει στις τέσσερις και στη συνέχεια θα πέσουμε στις τρεις – σε συνδυασμό με έναν καλύτερο σχεδιασμό της κατανομής και της πρόσληψης προσωπικού, θα αντιμετωπίσει το θέμα.

Θέλω όμως να επισημάνω το εξής – και με αυτό να θέσω και το επόμενο ζήτημα στο οποίο ήθελα να αναφερθώ, αυτό των αρμοδιοτήτων των μικρών νησιωτικών Δήμων :

Το ζήτημα της στελέχωσης των ΟΤΑ θα πρέπει να το προσεγγίσουμε με ευρύτερη οπτική.

Ο «Καλλικράτης» έφτιαξε, στο ζήτημα των αρμοδιοτήτων, ένα ενιαίο «κουστούμι», το οποίο φόρεσε σε όλους τους Δήμους, με αποτέλεσμα η Αθήνα και η Τήλος, που μας φιλοξενεί, να πρέπει να χωρέσουν σε αυτό.

Ως Υπουργείο, ήδη στον «Κλεισθένη» θέσαμε το θέμα της κατηγοριοποίησης των Δήμων. Να χωρίσουμε δηλαδή τους Δήμους σε πέντε διακριτές κατηγορίες.

Στο πλαίσιο δε αυτό, πάμε πέρα από την κλασική διάκριση των νησιωτικών ΟΤΑ και δημιουργούμε δύο κατηγορίες, μία για τους μεγάλους και μεσαίους νησιωτικούς Δήμους, με πληθυσμό άνω των 3.500 κατοίκων και μία για τους μικρούς νησιωτικούς Δήμους, με πληθυσμό έως 3.500 κατοίκους.

Σκοπός της κατηγοριοποίησης αυτής είναι, ως επόμενο βήμα, αυτή να λαμβάνεται υπόψη όχι για την κατανομή των κάθε είδους χρηματοδοτήσεων, που προανέφερα, αλλά και για τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων κάθε κατηγορίας Δήμων, την κατάρτιση των Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας τους κ.λπ.

Και συμπληρωματικά προς αυτό, πρέπει να δούμε το θέμα της στελέχωσης των μικρών νησιών και συνολικά των Δήμων, με έναν εναλλακτικό τρόπο.

Καλώς ή κακώς, υπάρχουν αρμοδιότητες που το Αγαθονήσι, η Γαύδος, ο Αη-Στράτης, όσο και να βελτιωθούν οι δημοσιονομικές συνθήκες, δεν θα μπορέσουν ποτέ να ασκήσουν το ίδιο αποτελεσματικά με έναν μεγάλο ηπειρωτικό Δήμο.

Από την άλλη, το σχήμα της διοικητικής υποστήριξης, όπως ισχύει σήμερα, αποδείχθηκε βέβαια περισσότερο από αναγκαίο, όμως δεν μπορεί να συνεχιστεί στο διηνεκές.

Γι’ αυτό και – κατά την άποψή μας – πρέπει να εξετάσουμε τη δημιουργία πιο μόνιμων και πιο αποτελεσματικών διαδημοτικών ή διαβαθμιδικών σχημάτων, που θα επιτρέψουν την άσκηση αρμοδιοτήτων που οι περισσότεροι ΟΤΑ δυσκολεύονται να ασκήσουν αυτοδύναμα.

Είναι νομίζω ένα από τα θέματα πάνω στα οποία θα ήθελα να συζητήσουμε.

Φίλες και φίλοι,

Θα κλείσω με ένα τελευταίο σημείο, επιστρέφοντας τρόπον τινά εκεί από όπου ξεκίνησα.

Αναφέρθηκα στην αρχή στο πόσο διαφορετική – και τις περισσότερες φορές καθόλου ειδυλλιακή – είναι η καθημερινότητα όλων σας στα μικρά νησιά. Πόσα πράγματα που για μας, τους «στεριανούς» είναι αυτονόητα, για σας είναι μια καθημερινή μάχη.

Μέχρι σήμερα βρισκόμαστε δυστυχώς στο σημείο όπου απλώς διαχειριζόμαστε όσο καλύτερα μπορούμε τις δυσκολίες. Καλύπτουμε «τρύπες» και προσπαθούμε να ανοίγουμε δρόμους.

Δεν υποτιμώ καθόλου την προσπάθεια αυτή. Μια προσπάθεια κυρίως δική σας, στην οποία προσπαθούμε να είμαστε αρωγοί.

Αντιλαμβάνομαι πλήρως ότι ένας μηχανικός στο νησί, μπορεί να ξεκολλήσει έργα που θα αλλάξουν την καθημερινότητα των κατοίκων.

Αντιλαμβάνομαι ότι η ρύθμιση που προωθούμε, που θα δώσει τη δυνατότητα στους μικρούς νησιωτικούς ΟΤΑ να λειτουργούν, λόγου χάρη, ένα πρατήριο καυσίμων εκεί που δεν υπάρχει, μπορεί να επιλύσει ένα σημαντικό πρόβλημα ανεφοδιασμού των κατοίκων.

Νομίζω όμως ότι – με αρχή το φετινό καλοκαίρι και το τέλος του προγράμματος, που θα μας δώσει περισσότερους βαθμούς ελευθερίας και θα θέσει πια ως προτεραιότητα όχι την περιοριστική πολιτική, αλλά την στιβαρή ανάκαμψη και ανάπτυξη της χώρας, ώστε να σταθεί στα πόδια της και να διαφύγει οριστικά τον κίνδυνο να ξαναβρεθεί σε μια αντίστοιχη κατάσταση – πρέπει πια να συζητήσουμε για την επόμενη μέρα.

Ξέρετε ήδη ότι η εθνική αναπτυξιακή στρατηγική προχωράει.

Παράλληλα, στο θεσμικό επίπεδο, προχωρά μια σειρά από μεγάλες μεταρρυθμίσεις. Μία από αυτές είναι η πρωτοβουλία μας ως Υπουργείο Εσωτερικών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και, βέβαια, η κορυφαία είναι η συνταγματική αναθεώρηση.

Στο πλαίσιο αυτό νομίζω ότι πρέπει να συζητήσουμε – και το συνέδριό σας είναι μια εξαιρετική ευκαιρία – για το πώς αντιλαμβανόμαστε όχι μόνο το παρόν, αλλά κυρίως την προοπτική, το μέλλον της μικρονησιωτικότητας.

Ώστε πλέον, όσο η χώρα στέκεται καλύτερα στα πόδια της, και τα μικρά νησιά της να πάψουν να είναι ο «φτωχός συγγενής». Να γίνουν ο πλούτος της, να γίνουν πρότυπες κοινότητες ανάπτυξης και οργάνωσης της κοινωνικής ζωής.

Ξέρω – από τη συνεργασία μας – ότι το ανθρώπινο δυναμικό των νησιών μας είναι εξαιρετικό. Με ιδέες, μεράκι και αυτοθυσία. Δουλειά μας είναι να του δώσουμε τα εργαλεία να διαμορφώσει ένα συλλογικό κοινωνικό όραμα και να το κάνει πράξη.

Άλλωστε, το ζήτημα της μικρονησιωτικότητας είναι μια μεγάλη συζήτηση, στην οποία το δίκτυό σας έχει συμβάλει τα μέγιστα και σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Αναμένω λοιπόν με μεγάλο ενδιαφέρον τις προτάσεις που θα ακουστούν και το διάλογο που θα ακολουθήσει.

Και δεσμεύομαι το αμέσως επόμενο διάστημα ο διάλογος αυτός να γίνει πια και πιο συγκροτημένα και με συγκεκριμένο δια ταύτα στο Υπουργείο.

Σας ευχαριστώ.