aπαγόρευση-κυκλοφορίας-πώς-γλιτώσαμε-762812
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 12.04.2020 | 09:01

Aπαγόρευση κυκλοφορίας: Πώς γλιτώσαμε από πιο αυστηρά μέτρα -Όλο το παρασκήνιο

Όταν πριν από δέκα ημέρα (σ.σ. την Πέμπτη 2 Απριλίου) ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας δήλωνε κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ότι η αυστηροποίηση των μέτρων “είναι θέμα των επόμενων ημερών”, η κυβέρνηση, όπως αποκάλυψε η aftodioikisi.gr,  βρισκόταν πολύ κοντά, προκειμένου να περιορίσει τις άσκοπες μετακινήσεις, κυρίως, ηλικιωμένων, στο να ανακοινώσει:

-Κατάργηση τους έγχαρτου τρόπου μετακίνησης και χρήση μόνο sms στο 13033.

-Περιορισμού του χρόνου μετακίνησης σε τρεις ώρες.

-Εκτός από την περίπτωση Β1 (φαρμακείο ή γιατρό), να δίνεται η δυνατότητα για δυο μετακινήσεις ανά ημέρα.

Μάλιστα, τις ανακοινώσεις αυτές, στην ουσία τις είχε προαναγγείλει από το μπρίφινγκ στις 2/4 ο ίδιος ο κ. Πέτσας λέγοντας ότι: «Η αυστηροποίηση πρέπει να τηρεί την ισορροπία που έχουμε βάλει ως προϋπόθεση. Ποια είναι η ισορροπία; Ότι δεν πρέπει, αυτοί οι οποίοι είναι συνεπείς -και είναι η συντριπτική πλειοψηφία- να νιώσουν μια αυστηροποίηση στα ήδη αυστηρά και δύσκολα μέτρα, επειδή κάποιοι λίγοι πονηροί εκμεταλλεύονται το σύστημα. Γι΄ αυτό οι περιορισμοί, που ενδεχομένως θα τεθούν, θα αφορούν είτε τον χρόνο, είτε τον αριθμό των μετακινήσεων σε ένα πλαίσιο που οι συνεπείς δεν θα νιώθουν ότι είναι κορόιδα. Αυτό να το αναμένετε τις επόμενες ημέρες, εφόσον χρειαστεί. Εξετάζουμε, κυρίως, τις τεχνολογικές εφαρμογές, μέσω του 13033, ώστε να αποφύγουμε και την άσκοπη γραφειοκρατία ή την καταστρατήγηση, που θα μπορούσε να υπάρχει με τον έγχαρτο τρόπο μετακίνησης. Αλλά είναι θέμα των επόμενων ημερών», είχε προσθέσει.

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες της aftodioikisi.gr, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχε προετοιμαστεί για την μετακίνηση μέσω sms, προχωρώντας στις σχετικές τροποποιήσεις και αναβαθμίζοντας το σχετικό λειτουργικό σύστημα.

Οι δύο λόγοι που “φρέναραν” την αυστηροποίηση

Τι άλλαξε όμως και δεν ανακοινώθηκαν τα συγκεκριμένα μέτρα. Σύμφωνα με πληροφορίες της aftodioikisi.gr,  δύο ήταν οι βασικοί λόγοι:

-Το γεγονός ότι η καμπύλη διασποράς των κρουσμάτων εξελίχθηκε μέσα στις προβλέψεις και ακόμη καλύτερα και

-Το ο,τι η κυβέρνηση δεν θέλησε να πιέσει και άλλο τους πολίτες ρισκάροντας τις οποίες μικρότερες ή μεγαλύτερες αντιδράσεις, κυρίως, από ηλικιωμένους που θα υποστήριζαν ότι δεν είχαν ή δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το κινητό τους, καθώς αποφάσισε να δώσει όλες τις τις δυνάμεις στη “μάχη του Πάσχα”.

Έτσι, τις “επόμενες ημέρες” δεν ανακοινώθηκαν τα παραπάνω μέτρα που στην ουσία είχε προαναγγείλει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αλλά (στις 8 Απριλίου) ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς ανακοίνωσε το «μπλόκο» σε διόδια, τον διπλασιασμό των προστίμων και την αφαίρεση πινακίδων για τους «απείθαρχους» οδηγούς  αλλά και τους αυστηρούς ελέγχους στους πορθμειακούς σταθμούς, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τους σταθμούς ΚΤΕΛ και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Κανείς, όπως είχε πει ο κ. Χαρδαλιάς, δεν θα μπορεί να μετακινηθεί χωρίς την επίδειξη του Ε1» με εξαίρεση μέλη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας, της Πολιτικής Προστασίας, του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού και των τεχνικών των κρίσιμων υποδομών του  κράτους,  που θα πρέπει όμως να φέρει σχετικό φύλλο πορείας ή σχετική υπηρεσιακή βεβαίωση. Παράλληλα, όπως είχε πει ο υφυπουργός, έως τις 27 Απριλίου αναστέλλεται η μετακίνηση προς και μεταξύ των νησιών είτε ακτοπλοϊκώς είτε αεροπορικώς,  με εξαίρεση:

α) Μετακίνηση μόνιμων κατοίκων προς τον τόπο κατοικίας του

β) Μετακίνηση μόνιμων κατοίκων των μικρών νησιών για τις εξαιρέσεις Β1, Β2 και Β3 *προς τα μεγάλα νησιά (πχ από Σύμη προς Ρόδο, ή από Νίσυρο προς Κω) και όχι το αντίστροφο.