δημόσιο-έρχεται-ρύθμιση-για-την-επιλο-300543
ΔΗΜΟΣΙΟ | 22.01.2020 | 17:05

Δημόσιο: Έρχεται ρύθμιση για την επιλογή προϊσταμένων -Τα κριτήρια

Ρύθμιση με την οποία θα αλλάζει το υφιστάμενο σύστημα επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο προανήγγειλε μιλώντας σε ημερίδα της ΕΑΣΕ για το επιτελικό κράτος, ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος. «Στον πυρήνα ενός σύγχρονου συστήματος διακυβέρνησης δεν μπορεί παρά να είναι η ανάδειξη των «καλύτερων» στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης σε θέσεις ευθύνης. Η αξιοκρατία  αποτελεί αναγκαία συνθήκη  για την είσοδο της χώρας στην ανάπτυξη. Κι αυτό διότι η αξιοκρατία συνδέεται ή πρέπει να συνδέεται άμεσα με την  καινοτομία, τη ευρηματικότητα, τη δημιουργικότητα, αναγκαίες συνθήκες και προϋποθέσεις της ανάπτυξης. Για το λόγο αυτό το αμέσως επόμενο διάστημα, τις επόμενες ημέρες για την ακρίβεια, προωθούμε νομοθετική πρωτοβουλία, άμεσα συνδεόμενη με τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και τη συνταγματική αρχή της αξιοκρατίας, με την οποία επιδιώκουμε να ρυθμίσουμε το υφιστάμενο σύστημα επιλογής προϊσταμένων.

Όλα τα στελέχη σε θέσεις ευθύνης οφείλουν να λειτουργούν σε υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού, τόσο σε σχέση με την εσωτερική λειτουργία της υπηρεσίας όσο και με την αλληλεπίδραση με την κοινωνία, και να στοχεύουν σε συνεχή αναβάθμιση του επιπέδου των εργαζομένων μέσω της επιμόρφωσης, της αξιολόγησης και της επιβράβευσης, βασιζόμενοι στις αρχές της καλής διακυβέρνησης και της χρηστής διοίκησης», είπε χαρακτηριστικά ο υΠΕΣ.

Όσον αφορά τα κριτήρια, τόνισε ότι «οφείλει κανείς να παίρνει υπ’ όψιν του τόσο την επαγγελματική εμπειρία όσο και τα εκπαιδευτικά προσόντα και την συνεχή προσπάθεια των στελεχών της δημόσιας διοίκησης να βελτιώνονται. Θα καταλήξει κάπου αυτός ο διάλογος και ελπίζω το αποτέλεσμα που θα πετύχουμε να ανταποκρίνεται σε όσο γίνεται καλύτερες προϋποθέσεις αισθάνεται η κοινωνία μας, η κοινωνία των εργαζομένων του δημοσίου τομέα, ότι είναι καλύτερο και πιο αξιοκρατικό. Δεν υπάρχει τέλεια λύση, ας είμαστε ειλικρινείς, ούτε υπάρχει η απόλυτα δίκαιη λύση, αλλά μέσα από τον διάλογο πιστεύω ότι θα πετύχουμε το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή», πρόσθεσε.

Παράλληλα ο κ. Θεοδωρικάκος μίλησε και για τον εκσυγχρονισμό του Νόμου 2190/94 (Πεπονή) μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020. «Ήδη χθες ανακοίνωσα την Επιτροπή η οποία θα εργαστεί για να διαμορφώσει το πλαίσιο, όσο γίνεται πιο γρήγορα, με στόχο την επιτάχυνση και απλοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών πρόσληψης, καθώς επίσης και την ενίσχυση της επιχειρησιακής και οργανωτικής λειτουργίας του ΑΣΕΠ», πρόσθεσε.

Η ομιλία του κ. Τάκη Θεοδωρικάκου:

«Κύριε Πρόεδρε,

Κύριε Υπουργέ,

Κυρίες και κύριοι,

Φίλες και Φίλοι,

Ύστερα από 35 χρόνια επαγγελματικού βίου και στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, έχω μάθει ότι τα πάντα στη ζωή μπορούν να λυθούν μέσα από ένα ουσιαστικό διάλογο.

Πιστεύω ότι στη ζωή χρειάζεται ατομική προσπάθεια. Και αν δεν θέλει κάποιος να βελτιώσει τη ζωή του και να εξελιχθεί δεν υπάρχει κανένας θεσμός να τον υποχρεώσει να το κάνει, καλές είναι οι προσπάθειες των πάντων, της πολιτείας ή της δημόσιας διοίκησης, αλλά πιστεύω πάρα πολύ στην προσωπική προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε όλοι οι άνθρωποι για να βελτιωνόμαστε. Έτσι αντιλαμβάνομαι και την έννοια της αριστείας. Ως μια διαρκή προσπάθεια να βελτιώνουμε ο καθένας τον εαυτό μας. Να βάλουμε λίγο πιο πάνω τον πήχυ και να προσπαθούμε να τον ξεπεράσουμε, ο καθένας στον τομέα που επιθυμεί. Εάν επιθυμούμε να το κάνουμε στον τομέα στον οποίο εργαζόμαστε αυτό είναι εξαιρετικά ικανοποιητικό γιατί έχει επιπτώσεις και σε άλλους ανθρώπους όταν κάποιος από εμάς εργάζεται στο δημόσιο.

Είμαι πεπεισμένος ότι η εποικοδομητική συζήτηση βελτιώνει την ποιότητα της δημοκρατίας μας. Είμαι εδώ, για να υπογραμμίσω τη ζωτική ανάγκη να υπάρξει δημόσιος πολιτικός λόγος και διάλογος, πιστεύοντας σε έναν πολιτισμό της πολυφωνίας, του διαλόγου, της συνεργασίας και της συναίνεσης, που έχει ανάγκη η χώρα μας.

Η αυτονόητη σε μια πολιτεία ανάγκη σοβαρής και χρηστής διακυβέρνησης γίνεται το αίτημα της εποχής. Είναι ένα κεντρικό αίτημα, δίπλα στο πρόταγμα που έχει θέσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για την οικονομική ανάπτυξη σε όλη τη χώρα και δίπλα σε αυτό το πρόταγμα πιστεύω ότι υπάρχει ένα ισχυρό αίτημα, το οποίο αγγίζει όλους μας, αφορά το κράτος και ξεκινά από την ασφάλεια, τη σιγουριά των πολιτών μας και την ποιότητα ζωής τους, μέχρι τη φύση και την ποιότητα της δημοκρατίας μας.

Ήδη από τις 7 Ιουλίου ξεκινήσαμε τη θεμελίωση ενός σύγχρονου συστήματος διακυβέρνησης, το οποίο να:

–       διασφαλίζει την αξιοκρατία, όσο γίνεται περισσότερο.

–       προάγει τη θεσμική μνήμη και τη συνέχεια στο Κράτος.

–       κατοχυρώνει τη διαφάνεια και ενισχύει την ακεραιότητα.

–       Κάνει πράξη την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης, να κατοχυρώσει τη διαφάνεια και να ενισχύει την ακεραιότητα

–       προωθεί  με ουσιαστικές ανατροπές την αποκέντρωση και την ενδυνάμωση της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλάζοντας ριζικά το σημερινό τοπίο.

Κύριο μέλημά μας είναι οι πολίτες και οι δημόσιοι λειτουργοί να γίνουν κοινωνοί και συνεργάτες στον σχεδιασμό του μεταρρυθμιστικού μας εγχειρήματος.

Για το σκοπό αυτό, ο πρώτος νόμος που ψηφίσαμε και ήδη εφαρμόζεται είναι ο Νόμος του Επιτελικού Κράτους.

Ξεκινήσαμε από τον θεσμό του Υπηρεσιακού Γραμματέα σε κάθε Υπουργείο, ο οποίος συμβάλλει στην αποκομματικοποίηση του Κράτους. Με τον θεσμό των Υπηρεσιακών Γραμματέων διακρίνεται έμπρακτα και αποτελεσματικά η Κυβέρνηση από τη Διοίκηση. Οι Υπηρεσιακοί Γραμματείς διασφαλίζουν ότι Διοίκηση και Κυβέρνηση μπορούν να εργάζονται ως ένα αποδοτικό και συνεκτικό σύνολο, να προσδιορίζουν και να υλοποιούν στρατηγικούς στόχους πολιτικής, με έμφαση στην προώθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη η χώρα μας. Στόχος η αποτελεσματική Δημόσια Διακυβέρνηση προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα ιδιαιτέρως να επισημάνω ότι με το Ν. 4622/2019, ενισχύουμε την εμπιστοσύνη στα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης, η οποία είναι απαραίτητη για την ανατροπή των δυσλειτουργικών μοντέλων. Έτσι, ανατίθεται στους επικεφαλής της διοικητικής ιεραρχίας η εξουσία να θέτουν τελική υπογραφή σε διοικητικές πράξεις της αρμοδιότητάς τους,  ενδυναμώνοντας με αυτόν τον τρόπο τον ρόλο των προϊσταμένων στη Δημόσια Διοίκηση.

Φίλες και Φίλοι,

Στον πυρήνα ενός σύγχρονου συστήματος διακυβέρνησης δεν μπορεί παρά να είναι η ανάδειξη των «καλύτερων» στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης σε θέσεις ευθύνης. Η αξιοκρατία  αποτελεί αναγκαία συνθήκη  για την είσοδο της χώρας στην ανάπτυξη. Κι αυτό διότι η αξιοκρατία συνδέεται ή πρέπει να συνδέεται άμεσα με την  καινοτομία, τη ευρηματικότητα, τη δημιουργικότητα, αναγκαίες συνθήκες και προϋποθέσεις της ανάπτυξης.

Για το λόγο αυτό το αμέσως επόμενο διάστημα, τις επόμενες ημέρες για την ακρίβεια, προωθούμε νομοθετική πρωτοβουλία, άμεσα συνδεόμενη με τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και τη συνταγματική αρχή της αξιοκρατίας, με την οποία επιδιώκουμε να ρυθμίσουμε το υφιστάμενο σύστημα επιλογής προϊσταμένων.

Όλα τα στελέχη σε θέσεις ευθύνης οφείλουν να λειτουργούν σε υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού, τόσο σε σχέση με την εσωτερική λειτουργία της υπηρεσίας όσο και με την αλληλεπίδραση με την κοινωνία, και να στοχεύουν σε συνεχή αναβάθμιση του επιπέδου των εργαζομένων μέσω της επιμόρφωσης, της αξιολόγησης και της επιβράβευσης, βασιζόμενοι στις αρχές της καλής διακυβέρνησης και της χρηστής διοίκησης.

Άκουσα προηγουμένως μια ερώτηση, άκουσα και τις απαντήσεις, δεν σας κρύβω ότι αυτό που συμβαίνει εδώ πολύ φυσιολογικά συμβαίνει και μέσα στο επιτελείο που διαμορφώνει αυτή την προσπάθεια. Αναμφίβολα υπάρχουν διαφορετικές ιδέες και σκέψεις για το πώς στην πράξη μπορεί να προωθηθεί η αξιοκρατία στην επιλογή των στελεχών. Διότι οφείλει κανείς να παίρνει υπ’ όψιν του τόσο την επαγγελματική εμπειρία όσο και τα εκπαιδευτικά προσόντα και την συνεχή προσπάθεια των στελεχών της δημόσιας διοίκησης να βελτιώνονται. Θα καταλήξει κάπου αυτός ο διάλογος και ελπίζω το αποτέλεσμα που θα πετύχουμε να ανταποκρίνεται σε όσο γίνεται καλύτερες προϋποθέσεις αισθάνεται η κοινωνία μας, η κοινωνία των εργαζομένων του δημοσίου τομέα, ότι είναι καλύτερο και πιο αξιοκρατικό. Δεν υπάρχει τέλεια λύση, ας είμαστε ειλικρινείς, ούτε υπάρχει η απόλυτα δίκαιη λύση, αλλά μέσα από τον διάλογο πιστεύω ότι θα πετύχουμε το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή.

Επίσης, ο νόμος 2190/1994, ο περίφημος νόμος Πεπονή, είναι ένας καταξιωμένος στη συνείδηση της κοινωνίας νόμος αλλά χρειάζεται εκσυγχρονισμό. Οι διαδικασίες προσλήψεων εξασφαλίζουν την αντικειμενικότητα αλλά δεν διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητα και την ταχύτητα. Αυτή είναι η πραγματικότητα την οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Επομένως, προχωράμε στον εκσυγχρονισμό του Νόμου 2190/1994, είναι προτεραιότητά μας για το πρώτο 6μηνο του 2020. Ήδη χθες ανακοίνωσα την Επιτροπή η οποία θα εργαστεί για να διαμορφώσει το πλαίσιο, όσο γίνεται πιο γρήγορα, με στόχο την επιτάχυνση και απλοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών πρόσληψης, καθώς επίσης και την ενίσχυση της επιχειρησιακής και οργανωτικής λειτουργίας του ΑΣΕΠ.

Εισάγεται για πρώτη φορά στην ελληνική δημόσια διοίκηση, ένα σύστημα ολιστικής προσέγγισης του όρου «στελέχωση» αναφορικά με τις δημόσιες υπηρεσίες, καθώς η κινητικότητα συνδέεται ευθέως με τις διαδικασίες πρόσληψης ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η συνάφεια των σχετικών αιτημάτων των φορέων. Είναι σε εξέλιξη ένας κύκλος κινητικότητας με περίπου 7.000 εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα, 7.000 θέσεις.

Στον πυρήνα των διαρθρωτικών αλλαγών που προωθούμε βρίσκεται και η κατοχύρωση της διαφάνειας και της ακεραιότητας. Με γνώμονα το συμφέρον του πολίτη, αλλά και την ενδυνάμωση του κύρους των δημοσίων υπαλλήλων, κύριο μέλημά μας είναι η οργάνωση ενός ορθά δομημένου και συγκροτημένου συστήματος σε τρεις πυλώνες, πρόληψη – καταστολή – ευαισθητοποίηση. Τρεις αρχές που θέλουμε να υλοποιήσουμε σε συνεργασία με την  Εθνική Αρχή Διαφάνειας, με την οποία έχουμε πράγματι ουσιαστική και δημιουργική συνεργασία, σχεδιάζοντας την Εθνική Στρατηγική Ακεραιότητας, η οποία θα έρθει, επίσης, μέσα σε αυτό το 6μηνο και η οποία έχει ορισμένες αιχμές και προτεραιότητες. Μία από αυτές αφορά τις υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, οι οποίες έχουν σχέση με την πολιτογράφηση και την απονομή της ελληνικής ιθαγένειας. Οι υπηρεσίες που γνωρίζω ότι συχνά-πυκνά δημιουργούν την αίσθηση ότι υπάρχουν κυκλώματα και περιπτώσεις αδιαφάνειας και διαφθοράς. Δεν συνηθίζω γύρω από αυτά τα θέματα να ανακοινώνω πράγματα, απλά θέλω να σας πω –για άλλη μια φορά- ότι δεν πρέπει κανείς να αμφιβάλλει ότι αυτά τα φαινόμενα θα παταχθούν. Και μπορεί κάποιοι κάποια μέρα να ξυπνήσουν και να βρεθούν με πολύ μεγάλα προβλήματα εφόσον δεν εφαρμόζουν τους νόμους και εφόσον χρησιμοποιούν τις θέσεις τους για παράνομους σκοπούς. Σταματώ εδώ γιατί θεωρώ ότι οι κατάλληλες διαδικασίες που προβλέπουν οι νόμοι βρίσκονται σε εξέλιξη. Απλά υπογραμμίζω ότι αυτός ο χώρος είναι εντοπισμένος και επειδή οφείλει κανείς τα λόγια να τα κάνει πράξη, θα παρακολουθήσω προσωπικά την εξέλιξη γύρω από αυτόν τον τομέα γιατί θεωρώ ότι είναι προκλητικό και απαράδεκτο να είναι χώρος διαφθοράς και αδιαφάνειας ο χώρος που αφορά την πολιτογράφηση και την απονομή της ελληνικής ιθαγένειας.

Κυρίες και Κύριοι,

Ως κράτος έχουμε κάνει τεράστια, ποιοτικά άλματα, στην κατεύθυνση της αντικειμενικής λειτουργίας των Υπηρεσιών μας. Δέσμευσή μας είναι να γίνει το κράτος παραγωγικό. Και πρέπει να γίνει αυτό το μεγάλο μας πλεονέκτημα. Να γίνει ένα αναπτυξιακό εργαλείο.

Αυτό το ρόλο καλείται να εξυπηρετήσει η νεοσύστατη Γενική Γραμματεία Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα. Για πρώτη φορά έχουμε έναν συνεκτικό μηχανισμό διοίκησης και διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού με συγκεκριμένους στόχους, σε συγκεκριμένο χρόνο, εστιάζοντας στην καινοτομία, την αναβάθμιση και τη συνεχή ανάπτυξη της δημόσιας διοίκησης.

Θέλουμε το κράτος να λειτουργεί πλέον με ένα προγραμματισμό τουλάχιστον τριετίας, να θέτει συγκεκριμένους στόχους, να εντοπίζει ποια είναι τα προσδοκώμενα οφέλη, ποια είναι τα δημοσιονομικά οφέλη που θα έχει και βεβαίως τι στόχους επιτυγχάνει μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο, ώστε να παρέχονται ποιοτικότερες υπηρεσίες στους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

Το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα αποτελεί προστιθέμενη αξία αλλά και καθοριστικό παράγοντα για την εξασφάλιση της επιτυχίας και θέτει τις ισχυρότερες βάσεις για την πραγματοποίηση των στρατηγικών σχεδίων που έχει κάθε φορέας ξεχωριστά.

Για το λόγο αυτό, κρίνεται απαραίτητη η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών και εργαλείων αποτελεσματικότερης και αποδοτικότερης διαχείρισης αυτού.

Σκοπός του προς υλοποίηση έργου «Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού» (HRMS) είναι να εισάγει, αναπτύξει, λειτουργήσει και συντηρήσει μια ενιαία κεντρική υποδομή για τη Διοίκηση – Διαχείριση του Ανθρώπινου Δυναμικού. Η αναγκαιότητα δημιουργίας ενός κεντρικού σημείου συγκέντρωσης και επεξεργασίας του πρωτογενούς περιεχομένου, των οργανωτικών δομών που περιγράφουν το Ανθρώπινο Δυναμικό, είναι βασική προϋπόθεση ώστε να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της Δημόσιας Διοίκησης. Αντικείμενο του έργου αποτελεί η ανάλυση, ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η παραμετροποίηση, η υλοποίηση, η εφαρμογή και η θέση σε λειτουργία ενός ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού, το οποίο θα υποστηρίζει το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αποτίμηση της ενιαίας πολιτικής διαχείρισης του Ανθρώπινου Δυναμικού στο Δημόσιο.

Κυρίες και Κύριοι,

Στόχος μας είναι το πρώτο εξάμηνο του 2020, μέσα από μια τέτοια ουσιαστική και δημιουργική διαδικασία, να έχουμε ετοιμάσει το νέο μας νόμο. Μια μεγάλη μεταρρυθμιστική δομή, η οποία θα αφορά σε ένα νέο σύστημα διοίκησης στον κρατικό μηχανισμό, την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, και σε μια δραστική ενίσχυση των αρμοδιοτήτων και συνακόλουθα των πόρων και του προσωπικού για την Πρωτοβάθμια και την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση με ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων τους. Χθες ανακοινώσαμε τη δημιουργία της Επιτροπής η οποία θα εργαστεί σύντομα για αυτόν τον σκοπό με πρόεδρο τον καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου στον τομέα της Δημόσιας Διοίκησης τον κ. Ξενοφώντα Κοντιάδη. Περιμένουμε πολλά από το έργο που θα παράξει αυτή η Επιτροπή και να επισημάνω ότι η σύνθεσή της έχει γίνει με κριτήριο την γνώση, την εμπειρία, τις δυνατότητες που έχουν οι άνθρωποι που συμμετέχουν.

Ένας συνδυασμός πανεπιστημιακών και στελεχών του δημοσίου τομέα που έχουν εφαρμοσμένη εμπειρία και μπορούν να συμβάλλουν με τις απόψεις, με τις ιδέες και τις σκέψεις τους στο πλαίσιο που θα διαμορφωθεί. Επίσης, είναι ξεκάθαρη η επιθυμία μας και η στρατηγική μας να υπάρξει εκπροσώπηση όλων των πολιτικών τάσεων και ιδεών.

Ο στόχος που έχει αυτή η κυβέρνηση για αυτόν τον νόμο είναι να πετύχει τις μέγιστες δυνατές συγκλίσεις και τελικά μια ευρύτατη συναίνεση. Γιατί δεν πιστεύω ότι μία μεταρρύθμιση, η οποία έχει μακρό χρονικό ορίζοντα και αφορά τις δομές και την ουσία συγκρότησης του κράτους και της αυτοδιοίκησης μπορεί να πετύχει εάν δεν εξασφαλίζει την απόλυτη συνέχεια. Σκοπός μας δεν είναι να κάνουμε κάτι για 2 χρόνια. Σκοπός μας είναι να κοιτάξουμε μπροστά, αξιοποιώντας λάθη και αδυναμίες του χθες, που πρέπει να διορθωθούν, αξιοποιώντας όμως και θετικές προσπάθειες.

Σας ζητώ να γυρίσετε λίγο πίσω την σκέψη σας, πριν 21 χρόνια είχε γίνει η πρώτη μεγάλη μεταρρύθμιση από τον τότε υπουργό Εσωτερικών, τον κ. Αλέκο Παπαδόπουλο στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που μείωσε από χιλιάδες τον αριθμό των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε πρώτη φάση σε 1.000 μονάδες Τ.Α. Ακολούθησε η δεύτερη φάση, πριν ορισμένα χρόνια, όπου πήγαμε στους 330 δήμους. Όταν ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία θυμάμαι τα μέτωπα ήταν τεράστια και αντιπαραθέσεις τρομερές. Σήμερα υπάρχει κανένας σε αυτόν τον τόπο που να θεωρεί ότι αυτή η μεταρρύθμιση δεν ήταν σωστή; Περισσότερο, θα έλεγε κανείς εκ των υστέρων, θα ζητούσε περισσότερη τόλμη.

Αλλά για να τολμήσεις αυτό το πράγμα, είναι προφανές ότι θα πρέπει να έχεις την πολιτική βούληση και να διαμορφώσεις τις κατάλληλες συμμαχίες. Θέλω να σας ζητήσω να διαμορφώσουμε ένα τέτοιο μέτωπο για την ανασυγκρότηση του κράτους και της αυτοδιοίκησης. Γιατί το χρωστάμε στους πολίτες αυτής της χώρας να έχουν ξεκάθαρες σχέσεις με τους δύο βαθμούς της αυτοδιοίκησης και το κράτος, άρα τα πλαίσια θα πρέπει να είναι απολύτως ξεκάθαρα.

Οφείλουμε, όμως, να ανταποκριθούμε και σε αυτό που συμβαίνει σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο, όπου αρμοδιότητες, εξουσίες και υπηρεσίες βρίσκονται σε πολύ μεγάλο βαθμό κοντά στον πολίτη, πολύ κοντά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση και πολύ λιγότερο στο κράτος, το οποίο οφείλει, είτε είναι η κεντρική του δομή αυτή είτε είναι αποκεντρωμένο, να μεταφέρει εξουσίες, πόρους, αρμοδιότητες και προσωπικό στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ώστε το ίδιο να είναι ένα πραγματικά επιτελικό κράτος, το οποίο θα χαράζει τις στρατηγικές και το ουσιαστικό πολιτικό περιεχόμενο γύρω από το οποίο θα πρέπει να κινείται η χώρα.

Στο πλαίσιο αυτό η ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης είναι για εμάς κεντρική προτεραιότητα.

Ήδη κάναμε το πρώτο βήμα με μια σειρά νομοθετικές παρεμβάσεις για να ενισχύσουμε την κυβερνησιμότητα και στους Δήμους και στις Περιφέρειες. Ενισχύσαμε τα όργανα και των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης. Προβήκαμε σε μια σειρά επιμέρους νομοθετικές παρεμβάσεις, οι οποίες διευκολύνουν αυτά τα όργανα να μπορούν να λειτουργούν και να παράγουν έργο διότι είχαν βρεθεί σε ένα πραγματικό αδιέξοδο εξαιτίας της εφαρμογής του εκλογικού νόμου της απλής αναλογικής στο χώρο της Αυτοδιοίκησης.

Κυρίες και κύριοι,

Οι παραπάνω πρωτοβουλίες αποτελούν τις θεσμικές συντεταγμένες γύρω από τις οποίες θεμελιώνεται μια νέα πολιτεία. Γίνεται ευδιάκριτη μια νέα αρχιτεκτονική που ενσωματώνει τις αξίες μιας διακυβέρνησης που μπορεί να ανακτήσει την αξιοπιστία της απέναντι στους πολίτες.

Πέραν των νομοθετικών πρωτοβουλιών για τις οποίες μίλησα, αυτές που λάβαμε και λαμβάνουμε  και των αλλαγών που εφαρμόσαμε και εφαρμόζουμε, είναι σαφές ότι η αλλαγή του μοντέλου διακυβέρνησης δεν μπορεί να αφήσει ανέγγιχτο ούτε το πολιτικό σύστημα. Γιατί το ζητούμενο δεν είναι απλώς να αλλάξουμε πρότυπο διακυβέρνησης. Το ζητούμενο είναι να διασφαλίσουμε ότι η χώρα δεν θα διολισθήσει ποτέ ξανά σε πρακτικές και νοοτροπίες του χθες. Γι’ αυτό και η αλλαγή του εκλογικού συστήματος βρίσκεται στον πυρήνα των θεσμικών αλλαγών που είμαστε αποφασισμένοι και δεσμευμένοι απέναντι στον ελληνικό λαό να επιφέρουμε στη χώρα, κάτι το οποίο πρόκειται να συμβεί τις επόμενες δύο ημέρες στο ελληνικό Κοινοβούλιο.

Κυρίες και Κύριοι,

Σας περιέγραψα τους άξονες ενός σύγχρονου μοντέλου διακυβέρνησης που  καλείται να υλοποιήσει διαρθρωτικές αλλαγές φτάνοντας βαθιά όχι μόνο στις δομές και τις λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης, αλλά σε αυτή την ίδια τη νοοτροπία της συλλογικής μας συμβίωσης.

Απευθυνόμενος σε σας, θα ήθελα να σας καλέσω από τη δική σας πλευρά, να συνεχίσετε τις προσπάθειές σας για αποτελεσματική διοίκηση των διαθέσιμων πόρων (οικονομικών πόρων, ανθρώπινου δυναμικού, τεχνολογικών εργαλείων), για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων και την ανάπτυξη της οικονομίας.

Σας ευχαριστώ».