o-πατέρας-του-internet-ζητά-των-περιορισμό-τω-457178
ΚΟΣΜΟΣ | 13.03.2018 | 08:52

O πατέρας του internet ζητά των περιορισμό των τεχνολογικών κολοσσών

Τα 29α γενέθλια του είχε χθες 12 Μαρτίου ο Παγκόσμιος Ιστός (World Wide Web) και με αφορμή αυτό ο βρετανός δημιουργός του, Σερ Τιμ Μπέρνερς-Λι αποφάσισε να στραφεί κατά των τεχνολογικών κολοσσών όπως  η Google, το Twitter και το Facebook.

Ο βρετανός κατηγορεί τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες ότι συμπεριφέρονται ως πανίσχυροι ολιγάρχες περιορίζοντας την ελευθερία του χρήστη.

Η μεγαλύτερη ανησυχία του εστιάζεται στο γεγονός ότι ολοένα μεγαλύτερος όγκος πληροφοριών και προσωπικών δεδομένων ελέγχεται και αποκτάται από έναν μικρό αριθμό εταιρειών. Υπό το πρίσμα αυτό, δεν διστάζει να κατηγορήσει τους κολοσσούς του τεχνολογικού τομέα ότι έχουν αποκτήσει υπερβολικά κυρίαρχη θέση στην αγορά, ευνοώντας την παραπληροφόρηση και την αμφιλεγόμενη πολιτική διαφήμιση, την ώρα που εκμεταλλεύονται τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων ανθρώπων .

Με ανοικτή επιστολή του Ιδρύματός του World Wide Web Foundation, η οποία φέρει την προσωπική του υπογραφή και μέσα από συνέντευξή του στους Fιnancial Times, o Mπέρνερς Λι προτείνει μία σειρά από μέτρα που είναι αναγκαίο να ληφθούν ώστε να περιοριστεί η επικίνδυνη αυτή κυριαρχία των παγκόσμιων τεχνολογικών κολοσσών και παράλληλα καλεί εταιρείες και κυβερνήσεις να δράσουν άμεσα ενισχύοντας την πρόσβαση στο Ιντερνετ μέσω ελεύθερων δικτύων (τα λεγόμενα community networks) και πρωτοβουλιών για περισσότερο δημόσιο Wi-Fi, αλλά και της βελτίωσης των ψηφιακών δεξιοτήτων των γυναικών.

Παράλληλα, υπογραμμίζει, είναι επείγουσα ανάγκη να υπάρξει ένα νέο νομικό -ρυθμιστικό πλαίσιο που θα περιορίζει την ισχύ των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών, οι οποίες έχουν καταντήσει ανεξέλεγκτες, χωρίς ίχνος λογοδοσίας στους χρήστες.

«Ο Ιστός στον οποίον πολλοί συνδέονταν πριν από χρόνια, δεν είναι ο ίδιος που συναντούν σήμερα οι νέοι χρήστες. Αυτό που κάποτε ήταν μία πλούσια γκάμα ιστολογίων και διαδικτυακών τόπων, έχει συμπιεστεί σε λίγες πλατφόρμες και αυτή η υπερσυγκέντρωση εξουσίας τους επιτρέπει να ελέγχουν ποιες ιδέες και ποιες απόψεις θα βλέπει και θα μοιράζεται κανείς».

Ανάμεσα στις προτάσεις που καταθέτει, περιλαμβάνεται και η παραίνεσή του προς τις εταιρείες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να επιτρέψουν στους χρήστες να έχουν μεγαλύτερο έλεγχο των δεδομένων τους.

«Ο αριθμός των τρόπων που τα πράγματα μπορεί να πάνε στραβά στο Ίντερντ, έχει πολλαπλασιαστεί», σημειώνει και τώρα, εκτιμά, έφθασε η ώρα της αντίδρασης. «Ασφαλώς», λέει, «θα μπορούσαμε να φανταστούμε έναν καλύτερο κόσμο…όπου θα έχεις επιλογή για την μηχανή αναζήτησης που θα χρησιμοποιείς ή το κοινωνικό δίκτυο στο οποίο θα συμμετέχεις. Σε κάθε περίπτωση, σε έναν άλλον, καλύτερο κόσμο θα είχες πλήρη και απόλυτο έλεγχο των πληροφοριών σου».

Ο Μπέρνερς Λι δεν παραλείπει να επισημάνει τις αρνητικές συνέπειες που έχει για την καινοτομία γενικότερα η συνεχής γιγάντωση των εταιρικών κολοσσών στον χώρο του Διαδικτύου μέσω εξαγορών μικρότερων ανταγωνιστικών εταιρειών και απορροφώντας όλα τα νέα ταλέντα.

Η Google κατέχει πλέον μερίδιο 87% παγκοσμίως στις διαδικτυακές αναζητήσεις, ενώ το Facebook έχει ξεπεράσει τα 2,2 δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες. Από κοινού οι δύο εταιρείες (μαζί με τις θυγατρικές τους Instagram και YouTube) απορροφούν πάνω από το 60% της παγκόσμιας δαπάνης για ψηφιακή διαφήμιση.

Ο «πατέρας» του World Wide Web χαρακτηρίζει επίσης «μύθο που περιορίζει την κοινωνική φαντασία μας» την επικρατούσα άποψη ότι «η διαφήμιση είναι το μόνο δυνατό επιχειρηματικό μοντέλο για τις online εταιρείες». Μύθος κατά την άποψή του είναι και ο ισχυρισμός ότι είναι πια πολύ αργά να αλλάξει ο τρόπος που λειτουργούν οι συγκεκριμένες κυρίαρχες πλατφόρμες.

Περιγράφοντας το όραμά του για το Web της νέας εποχής, με την ευκαιρία της 29ης επετείου από την ίδρυση του Παγκόσμιου Ιστού, δηλώνει ότι το θέλει «να αντανακλά τις ελπίδες μας αντί να μεγεθύνει τους φόβους και να βαθαίνει τους διαχωρισμούς ανάμεσά μας». Και αυτό όπως σημειώνει σε μια χρονιά (2018) που για πρώτη φορά πάνω από τους μισούς κατοίκους της Γης βρίσκονται πια online, κάτι όμως που παράλληλα αναδεικνύει και την ύπαρξη ενός ψηφιακού χάσματος. Γι αυτό, υπογραμμίζει, «αν δεν επενδύσουμε σοβαρά για να κλείσουμε το ψηφιακό χάσμα, το τελευταίο δισεκατομμύριο δεν θα συνδεθεί έως το 2042, σε μια εξέλιξη που αφήνει πίσω μια ολόκληρη γενιά».