financial-times-τα-5-κοινά-σημεία-ελλάδας-και-του-χρε-248744
ΚΟΣΜΟΣ | 03.09.2013 | 09:00

Financial Times: Τα 5 κοινά σημεία Ελλάδας και του χρεοκοπημένου Ντιτρόιτ

Αναλογίες στα όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα και στα όσα ακολούθησαν τη χρεοκοπία του Ντιτρόιτ, βλέπουν οι Financial Times, εντοπίζοντας  πέντε κοινά σημεία της Ελλάδας με το μεγαλύτερο δήμο των ΗΠΑ που έκανε αίτηση πτώχευσης τον περασμένο Ιούλιο.

Όπως γράφει το news247.gr,  αφορμή για το δημοσίευμα του Wolfgang Münchau, είναι η τραγική οικονομική κατάσταση της αμερικανικής πολιτείας που συμπίπτει χρονικά με την οικονομική κρίση της χώρας μας.

Εκτός από τις ομοιότητες, στο συγκεκριμένο άρθρο αναλύεται και ο τρόπος που θα μπορούσαν να ανακάμψουν Ελλάδα και Ντιτρόιτ.

Ο συντάκτης των F.T. αναφέρει ότι για τη χώρα μας υπάρχει το ενδεχόμενο “κουρέματος” του ελληνικού χρέους, αλλά ακόμη και εάν τέτοιο δεν συμβεί, “υπάρχει η δυνατότητα της εξόδου από το ευρώ.  Αλλά είναι δύσκολο να κάνει κάτι τέτοιο η Αθήνα ακόμη και εάν θα ήταν ευεργετικό γι αυτήν…”, υποστηρίζουν οι Financial Times.

Τα 5 κοινά στοιχεία:

-Το πρώτο κοινό σημείο που εντοπίζουν οι Financial Times, είναι πως “αδιαμφισβήτητα και η Ελλάδα και το Ντιτρόιτ έχουν χρεοκοπήσει. Η Ελλάδα έχει κάνει μερική αναδιάρθρωση του χρέους, ενώ το Ντιτρόιτ έχει υποβάλλει αίτηση για δημοτική προστασία χρεοκοπίας”.

-Το δεύτερο κοινό στοιχείο έχει να κάνει με την αποτυχία των προγραμμάτων οικονομικής βοήθειας που λαμβάνουν.

“Η Ελλάδα λαμβάνει κεφάλαια από τον προϋπολογισμό της Ε.Ε., αλλά και δάνεια για την επιμήκυνση της αποπληρωμής του χρέους της. Στο Ντιτρόιτ, οικονομικές λειτουργίες όπως η ασφάλιση ανεργίας και η εκπαίδευση, υποστηρίζονται από το κράτος και τις ομοσπονδιακές κυβερνήσεις. Ωστόσο αυτά τα μέτρα, δεν επαρκούν για αντιστρέψουν την παρακμή της. Όταν οι επιχειρήσεις και οι πολίτες φεύγουν, η πόλη χάνει αναντικατάστατα φορολογικά έσοδα”, αναφέρει το δημοσίευμα.

-Το τρίτο κοινό σημείο αναφέρει στη μετανάστευση των κατοίκων Ελλάδας και Ντιτρόιτ, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να συνεχίζεται η παρακμή των δύο οικονομιών.

“Εάν μια περιοχή έχει χτυπηθεί από την ανεργία, οι πολίτες τα μαζεύουν και ψάχνουν να βρουν αλλού την τύχη τους. Αυτό θα αρχίσει να συμβαίνει και στην Ευρωζώνη”, αναφέρει το δημοσίευμα και υπογραμμίζει ότι οι πιθανότητες για επιστροφή στην ανάπτυξη εκμηδενίζονται με την απουσία οποιασδήποτε μορφής κινήτρων.

-Το τέταρτο σημείο έχει να κάνει με τις μειώσεις μισθών που έγιναν τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Ντιτρόιτ, οι οποίες όχι μόνο δεν έφεραν την ισορροπία αλλά προκάλεσαν υψηλότατη ανεργία.

-Το πέμπτο και τελευταίο κοινό της ελληνικής οικονομίας με αυτήν του Ντιτρόιτ, είναι “το γεγονός πως και στις δύο περιπτώσεις οι αισιόδοξοι συνέχιζαν να προβλέπουν πως η επαναφορά είναι στη γωνία. Στο Ντιτρόιτ, η πρόβλεψη αυτή συμπίπτει συνήθως με κάποια καλή εμφάνιση της ομάδας του μπέιζμπολ Detroit Tigers, ενώ στην Ελλάδα αυτό συνήθως ακούγεται σε μια ιστορία που μοιάζει με ανέκδοτο. Επίσημες προβλέψεις από την Κομισόν, πολύ συχνά έκαναν λάθος όταν υποστήριζαν πως η κατάσταση θα άλλαζε σύντομα”.

“Η μόνιμη ύφεση, ακόμη, δεν είναι αναπόφευκτη ούτε για το Ντιτρόιτ, ούτε για την Ελλάδα. Στην αμερικανική πόλη, οι τιμές των κατοικιών είναι τόσο χαμηλές που ο κόσμος επιστρέφει γα να ξεκινήσει εκεί επιχειρήσεις, τουλάχιστον στις πιο ασφαλείς περιοχές. Ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις επενδύουν στο κέντρο του Ντιτρόιτ, ενώ επίσης στην πόλη υπάρχει δραστήρια καλλιτεχνική σκηνή. Εάν βρεθούν τα σωστά κίνητρα, απομακρυνθούν τα ερείπια και παταχθεί το έγκλημα, το Ντιτρόιτ μπορεί να ευδοκιμήσει ξανά μετά από 40 χρόνια ύφεσης, αν και σταθερά σε χαμηλότερο επίπεδο”, συμπληρώνει ο Münchau.

Ξεπουλάει για να ανακάμψει

Όπως πρόσφατα έγραφαν επίσης οι F.T. , ο διαχειριστής του Ντιτρόιτ Κέβιν Ορ εξετάζει να βγάλει στο σφυρί το σύστημα ύδρευσης και αποχέτευσης της πόλης, θέσεις παρκαρίσματος και γκαράζ, πάρκα, γήπεδα και τούνελ, για να μπορέσει να ικανοποιήσει τους πιστωτές της 18ης μεγαλύτερης πόλης των ΗΠΑ.

Σημειώνεται ότι μετά τον χαλασμό που ακολούθησε την αίτηση πτώχευσης της πόλης, διάφοροι παράγοντες προχώρησαν σε κινήσεις προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Η εταιρεία που εκμεταλλευόταν τη διέλευση των οχημάτων από τη σήραγγα που ενώνει την πόλη με τον Καναδά, το τούνελ Ντιτρόιτ – Γουίντσορ, έκανε κι αυτή αίτηση πτώχευσης και το πιθανότερο είναι ότι η διαχείριση θα περάσει στην καναδική πλευρά που ήδη έχει το 50% της σήραγγας.

Ελεύθερο προς εκμετάλλευση αναμένεται να μείνει άλλωστε και το κλειστό στάδιο Joe Louis Arena, η έδρα της ομάδας χόκεϊ Detroit Red Wings, καθώς ο ιδιοκτήτης της ομάδας εξέφρασε την πρόθεσή του να κατασκευάσει δικό του στάδιο για να δίνει τους αγώνες της η ομάδα.

Πηγή: news247.gr