Υδροξυχλωροκίνη: Αντιδράσεις επιστημόνων για τη μελέτη που δείχνει ότι το φάρμακο δεν ωφελεί

Επιστήμονες από διάφορες χώρες αξιώνουν να πληροφορηθούν περισσότερα στοιχεία σχετικά με τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν στη μεγάλη έρευνα του έγκριτου ιατρικού περιοδικού Lancet που αποφαίνεται πως η υδροξυχλωροκίνη δεν φαίνεται να ωφελεί τους ασθενείς της Covid και μπορεί ακόμη και να αποδειχθεί επιβλαβής.

Η πολύκροτη έρευνα, που κυκλοφόρησε στις 22 Μαΐου, αντλεί δεδομένα από περίπου 96.000 ασθενείς που νοσηλεύτηκαν στο διάστημα μεταξύ Δεκεμβρίου και Απριλίου σε 671 νοσοκομεία και συγκρίνει την αγωγή όσων τους χορηγήθηκε θεραπεία με υδροξυχλωροκίνη με εκείνων που δεν την έλαβαν.
Ο Παγκόσμιος Οργανμισμός Υγείας υπό το φως των πορισμάτων της έρευνας ανέστειλε τις κλινικές δοκιμές για την υδροξυχλωροκίνη (HCQ).

Αλλά, πόθεν προκύπτει αυτός ο εντυπωσιακός όγκος δεδομένων; Αυτό ζητούν να μάθουν πολλοί επιστήμονες, οι οποίοι θα επιθυμούσαν να έχουν πρόσβαση σε όλα τα ανεπεξέργαστα δεδομένα, πάνω στα οποία βασίσθηκαν για να εργασθούν οι συντάκτες της έκθεσης.
Μπορούν άραγε οι συντάκτες της να παράσχουν στη βάσανον της αξιολόγησης «τα ονόματα των καναδικών νοσοκομείων τα οποία ισχυρίζονται ότι τους συνέδραμαν με δεδομένα, έτσι ώστε να μπορούν αυτά να επαληθευθούν και με τρόπο ανεξάρτητο;» αναρωτήθηκε χθες μέσω Twitter ο Τοντ Λι,, ειδικός στις λοιμώδεις ασθένειες στο καναδικό Πανεπιστήμιο McGill.

Σε ένα ιστολόγιο του Πανεπιστημίου της Κολούμπια για τη στατιστική μοντελοποίηση, ο στατιστικολόγος Άντριου Γκέλμαν επισημαίνει τα μεθοδολογικά όρια και υποδεικνύει ότι «έστειλε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα ζητώντας τους τα δεδομένα», χωρίς όμως επιτυχία.

Πολλά ερωτηματικά διατυπώθηκαν επίσης και στη Γαλλία – εξόν από τον πρωτοπόρο για τις έρευνες στη δράση της υδροξυχλωροκίνης Δρ Ντιντιέ Ραούλ -από πολλούς γιατρούς και ερευνητές, όπως ο καρδιολόγος Φλοριάν Ζορές, ο οποίος επεσήμανε στο Twitter την «έλλειψη» ορισμένων δεδομένων.

Αυστραλοί ερευνητές αναρωτιούνται επίσης για την εγκυρότητα των πορισμάτων, ειδικά επειδή υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στα επίσημα δεδομένα στη χώρα αυτή και σε εκείνα της μελέτης, σύμφωνα με τη σημερινή έκδοση της εφημερίδας The Guardian.
Τα δεδομένα της μελέτης προέρχονται από τη Surgisphere, η οποία παρουσιάζεται ως εταιρεία ανάλυσης δεδομένων της υγείας, με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες, και της οποίας ιδιοκτήτης είναι ο γιατρός Σαπάν Ντεσάι, επίσης ένας από τους συγγραφείς της μελέτης. Σε δελτίο Τύπου, η Surgisphere υπερασπίζεται την εγκυρότητα των δεδομένων της και ισχυρίζεται ότι προέρχεται από νοσοκομεία που συνεργάζονται με αυτήν.

Ομως «οι συμφωνίες για τη χρήση δεδομένων δεν μας επιτρέπουν να τα δημοσιοποιούμε», προσθέτει η εταιρεία, επισημαίνοντας πως είχε ήδη επισημάνει πως η μελέτη είχε «όρια».

Σύμφωνα με το δημοσίευμα στην Guardian, ο Ντεσάι έχει παραδεχθεί πως ταξινόμησε κατά λάθος 73 θανάτους στην Αυστραλία, ενώ θα έπρεπε να τους είχε υπολογίσει στην Ασία.

Ωστόσο, στα βήματα πολλών συναδέλφων του, ο καθηγητής Ζιλμπέρ Ντεραί (του νοσοκομείου Πιτιέ-Σαπετριέρ (Pitié-Salpêtrière) δήλωσε στο Twitter σήμερα πως θεωρεί ότι αυτό δεν αλλάζει τίποτα ως προς την απουσία σοβαρών δεδομένων για την την αποτελεσματικότητα της υδροξυχλωροκίνης, είτε αυτή συνδυάζεται, είτε όχι, με αζιθρομυκίνη.

Όπως και άλλοι, ο Ντεραί ζητεί να συνεχισθούν οι «τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές» για να μάθουμε περισσότερα για τη δράση της.

ΥΓΕΙΑ, ΚΟΣΜΟΣ, ΜΕΛΕΤΗ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ, ΥΔΡΟΞΥΧΛΩΡΟΚΙΝΗ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!