πλαίσιο-διεκδίκησης-του-συπα-για-την-α-38760
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ | 25.05.2017 | 12:19

Πλαίσιο διεκδίκησης του ΣΥΠΑ για την αναβάθμιση διευθύνσεων Υγείας & Μέριμνας

Στην έγκριση ενός πλαισίου διεκδικήσεων για την αναβάθμιση των διευθύνσεων Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας προχώρησε η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Υπαλλήλων της Περιφέρειας Αττικής. Όπως τονίζει, η κατάσταση στην υγεία, με τις συνεχής υποχρηματοδοτήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών είναι κάτι που προβληματίζει τον κλάδο τους.

Ο ΣΥΠΑ, μάλιστα, σημειώνει και απαιτεί “χρηματοδότηση ανάλογη με τις ανάγκες του λαού της Περιφέρειας Αττικής για Υγεία-Πρόνοια και όχι βάσει των αντοχών της καπιταλιστικής οικονομίας και της ανάγκης των επιχειρηματικών ομίλων για κέρδη”.

Αναλυτικά οι διατάξεις του πλαισίου:

Η Κυβέρνηση απεργάζεται την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εκτιμούμε ότι η κατεύθυνση που θα έχει ο νέος Καλλικράτης, υποβοηθούμενος και από διάφορα άλλα νομοθετήματα όπως η αξιολόγηση, θα είναι να επισημοποιήσει την de facto διάλυση των Υπηρεσιών μέσω καταργήσεων-συγχωνεύσεων τμημάτων και διευθύνσεων, πατώντας στον υπονομευτικό χαρακτήρα της διαχρονικά ασκούμενης πολιτικής -κράτους και τοπικής διοίκησης- στον τομέα υγείας-πρόνοιας. Μας προβληματίζει το μέλλον που επιφυλάσσουν στον κλάδο μας.

Σε ότι αφορά τις Υπηρεσίες μας, η στρατηγική των κυβερνήσεων σε συνεργασία με το ΔΝΤ, την ΕΕ, τον ΟΟΣΑ, έχει ξεκάθαρο ταξικό πρόσημο και εφαρμόστηκε μέσω του Καλλικράτη, καθώς και με πλήθος άλλες διατάξεις. Αφαιρέθηκαν στοχευμένα αρμοδιότητες που σχετίζονται με την παροχή δημόσιων υπηρεσιών υγείας-πρόνοιας, αλλά και με τον εποπτικό-διοικητικό μας ρόλο, γεγονός που ωφέλησε τα ιδιωτικά συμφέροντα και ζημίωσε τα λαϊκά στρώματα. Η εκάστοτε Περιφερειακή Αρχή-και η σημερινή-ποτέ δεν αντιτάχθηκε στην αφαίρεση των αρμοδιοτήτων μας. Αντίθετα έσπευσε να στρώσει το έδαφος στην Κυβερνητική πολιτική, αναλαμβάνοντας σειρά πρωτοβουλιών που στόχο είχαν να αποσπάσουν τη συναίνεση των εργαζομένων ή να τους κάνουν συνένοχους. Την ίδια στιγμή δε λέει κουβέντα για την τραγική υποστελέχωση των Υπηρεσιών, αποτέλεσμα της απαγόρευσης των προσλήψεων. Με ευθύνη της οι Υπηρεσίες συνεχίζουν να έχουν απαρχαιωμένο μηχανολογικό εξοπλισμό-έλλειψη βασικών αναλωσίμων και μέσων για να λειτουργήσουν.

Είναι σημαντικό λοιπόν να ξεκαθαριστεί, μιας και συζητάμε για την αξιολόγηση, ότι το αποτέλεσμα των παρεχόμενων υπηρεσιών μας συνδέεται άρρηκτα με τους στόχους πολιτικής της Διοίκησης. Το ζήτημα είναι πολιτικό και έχει να κάνει με το τι Κράτος θέλουμε. Θέλουμε να υπηρετεί τα λαϊκά ή τα επιχειρηματικά συμφέροντα;

Πιο συγκεκριμένα, αρμοδιότητες που αφορούσαν εμβολιασμούς απόρων και ανασφαλίστων, ο αντιγριπικός και ο αντιφυματικός εμβολιασμός, εκχωρήθηκαν στους Δήμους, με συνέπεια να ασκούνται ελλιπώς ή και καθόλου, λόγω απουσίας υποδομής και εξειδικευμένου προσωπικού. Παράλληλα, επανεμφανίζεται η φυματίωση λόγω της χειροτέρευσης των όρων διαβίωσης των παιδιών εξαιτίας των εφαρμοζόμενων αντιλαϊκών πολιτικών, καθώς και λόγω της αύξησης των μετακινούμενων πληθυσμών (οικονομικοί μετανάστες-πρόσφυγες).

Δεν πραγματοποιούνται μια σειρά από προγράμματα πρόληψης της υγείας στα σχολεία που υλοποιούνταν στο παρελθόν όπως έλεγχος οπτικής οξύτητας, έλεγχος παχυσαρκίας. Στο παρελθόν συντάσσονταν εκθέσεις και αποστέλλονταν στους γονείς για να λάβουν μέτρα, συμβάλλοντας στην πρόληψη της υγείας του πληθυσμού. Τα βιβλιάρια υγειονομικού ενδιαφέροντος καταργήθηκαν και αντικαταστάθηκαν από το πιστοποιητικό υγείας που εκδίδεται και από ιδιώτες ιατρούς (αποκλείστηκαν αυθαίρετα από το δικαίωμα έκδοσής του μόνο οι ιατροί των Δ/νσεων Υγείας) με ότι αυτό συνεπάγεται για τον έλεγχο και τη διενέργεια των απαιτούμενων εξετάσεων από τους εργαζομένους στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Στο κομμάτι της ταξιδιωτικής ιατρικής έχει απομείνει η διενέργεια των εμβολίων που δεν πωλούνται στα φαρμακεία.Παλαιότερα το υπουργείο προμήθευε την Υπηρεσία με όλα τα απαιτούμενα εμβόλια για τους ταξιδιώτες καθώς και εμβόλια για τη γρίπη. Επίσης, χορηγεί τα εμβόλια με το σταγονόμετρο και με καθυστερήσεις. Με την αλλαγή της Εγκυκλίου της Ταξιδιωτικής Ιατρικής η προμήθεια των εμβολίων ανατέθηκε στο Ινστιτούτο Παστέρ και συνοδεύτηκε με τεράστια έλλειψη εμβολίων για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Οι ταξιδιώτες-ναυτικοί (πλέον και μετά την καπιταλιστική κρίση το τμήμα εξυπηρετεί κυρίως εργαζόμενους και όχι τουρίστες) γίνονται μπαλάκι για να εξυπηρετηθούν μεταξύ Παστέρ και Περιφέρειας. Τέλος, μετακυλίεται σε αυτούς το κόστος αφού πληρώνουν το εμβόλιο τους.

Το τμήμα της κοινωνικής μέριμνας στερείται εργαλείων-πόρων ώστε να πραγματοποιήσει προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας που τόσο ανάγκη έχουν τα λαϊκά στρώματα. Για παράδειγμα, πριν τον Καλλικράτη υπήρχε η δυνατότητα της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης που παρεχόταν σε νοικοκυριά κατόπιν κοινωνικής έρευνας. Η αρμοδιότητα αυτή έχει μεταβιβαστεί στους Δήμους και η εφαρμογή της επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια των δημάρχων. Η υπάρχουσα Νομοθεσία καλύπτει την Περιφέρεια Αττικής ώστε να υλοποιήσει προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας αρκεί να χρηματοδοτηθούν και να στελεχωθούν αναλόγως οι Υπηρεσίες κοινωνικής μέριμνας. Επιπλέον, ο έλεγχος και η εποπτεία των ιδιωτικών δομών κοινωνικής φροντίδας υποβαθμίζεται συνεχώς λόγω του ότι το επιστημονικό προσωπικό είναι ελάχιστο-ασχολείται και με διοικητικά αντικείμενα, ενώ οι δομές τείνουν να αυξάνονται. Κατά συνέπεια η φροντίδα που παρέχεται στα παιδιά και στους γέροντες χειροτερεύει αφού δεν υπάρχουν δημόσιες δομές που να καλύπτουν στο ελάχιστο τις ανάγκες και οι ιδιωτικές δομές που λειτουργούν δεν ελέγχονται επαρκώς.

Από το τμήμα υπηρεσιών υγείας έχουν αφαιρεθεί τα τελευταία 6 χρόνια αρκετές αρμοδιότητες (π.χ η αδειοδότηση των ιδιωτικών ιατρείων-οδοντιατρείων-πολυιατρείων, μικροβιολογικών και ακτινολογικών εργαστηρίων, η χορήγηση των αδειών άσκησης ιατρικών επαγγελμάτων-ιατρικών ειδικοτήτων). Πρόσφατο νομοθέτημα συμπληρώνει στην ίδια κατεύθυνση την πολιτική αυτή.  Η μεταβίβασή των παραπάνω αρμοδιοτήτων στους Ιατρικούς-Οδοντιατρικούς Συλλόγους, χωρίς να συνοδεύεται με το απαιτούμενο προσωπικό, αφενός υπηρετεί την μελλοντική ιδιωτικοποίησή τους και αφετέρου εγείρει ζητήματα επαρκούς ελέγχου και εποπτείας του ευαίσθητου αυτού χώρου για τη δημόσια υγεία. Ο εποπτικός ρόλος της Υπηρεσίας περιορίζεται περαιτέρω, αφού δεν υπάρχουν τα ανάλογα μέσα και το προσωπικό. Επίσης, μετακυλίεται το κόστος εξυπηρέτησης στους ιατρούς. Για παράδειγμα, πως θα εξυπηρετούνται οι ιατροί πανελλαδικά όταν ο ΠΙΣ έχει γραφεία μόνο στην Αθήνα; Ακούγεται επίσης ότι υπάρχουν εισηγήσεις το παράβολο για την υποβολή αίτησης για συμμετοχή στις εξετάσεις ειδικότητας να αυξηθεί στο ποσό των 100€ από 4€ που είναι σήμερα. Τέτοιες εξελίξεις θα σηματοδοτήσει για το λαό η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών.

  • Τονίζουμε ότι η υποβάθμιση των Υπηρεσιών μας συνοδεύτηκε και από μεγάλη μείωση προσωπικού λόγω συνταξιοδοτήσεων αλλά και λόγω του ότι έμπειροι συνάδελφοί μας ΙΔΑΧ βγήκαν σε διαθεσιμότητα με τον νόμο Μανιτάκη και επαναπροσλήφθηκαν σε άλλες Υπηρεσίες. Οι συνάδελφοι που έχουμε απομείνει κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε ώστε να διεκπεραιωθούν οι αρμοδιότητες της Υπηρεσίας μας. Δεν περισσεύει κανείς!
  • Διεκδικούμε την αναβάθμιση του ρόλου των Υπηρεσιών μας και την ενίσχυση του κοινωνικού τους χαρακτήρα.

Είναι αυτονόητο ότι αυτό προϋποθέτει πρόσληψη προσωπικού, ανάλογη υλικοτεχνική υποδομή, αξιοποίηση του υπάρχοντος ποιοτικού διοικητικού και επιστημονικού προσωπικού, ώστε (μέσα από τις δομές της Περιφέρειας και με κεντρικό σχεδιασμό-όχι μέσω ΚΟΙΝΣΕΠ ή ΜΚΟ-):

  1. να διενεργούνται προγράμματα πρόληψης της υγείας στα σχολεία και εν γένει η Περιφέρεια να αναβαθμίσει το ρόλο της στον ευρύτερο τομέα της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα πρόληψης της υγείας (αλκοόλ, ουσίες, μέτρα πρόληψης μετάδοσης της εποχικής γρίπης, κλπ).
  2. να λειτουργήσουν εμβολιαστικά κέντρα στις Δ/νσεις Δημόσιας Υγείας των Περιφερειακών ενοτήτων που θα προμηθεύονται απευθείας τα εμβόλια από το Υπουργείο ανάλογα με τις ανάγκες, ώστε και να διενεργούνται εμβολιασμοί (σύμφωνα με το εθνικό πρόγραμμα εμβολιασμού) ανασφάλιστων παιδιών, καθώς και ο αντιφυματικός εμβολιασμός σε παιδιά 6-12 ετών, ο αντιγριπικός εμβολιασμός. Οι εμβολιασμοί για ταξιδιώτες-ναυτικούς όπου ενδημούν λοιμώδη νοσήματα, να διενεργούνται ολοκληρωμένα από τις Υπηρεσίες μας (προμήθεια εμβολίου-συνταγογράφηση-διενέργεια).
  3. να οργανωθούν εμβολιασμοί από επαρκώς στελεχωμένα συνεργεία των Δ/νσεων Υγείας στα κέντρα φιλοξενίας προσφύγων. Να σταματήσει ο αποκλεισμός μας από τους χώρους αυτούς για να αλωνίζουν οι ΜΚΟ και τα ιδιωτικά συμφέροντα.
  4. να αξιοποιηθούν οι ιατροί των Δ/νσεων Υγείας (π.χ να έχουν δικαίωμα συνταγογράφησης εμβολίων της ταξιδιωτικής ιατρικής, να υπογράφουν πιστοποιητικά υγείας, να οργανώνονται ομιλίες για θέματα πρόληψης της δημόσιας υγείας),
  5. να πραγματοποιούνται προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας για να ανακουφιστούν, όσο είναι δυνατόν, από τις επιπτώσεις της ασκούμενης αντιλαϊκής πολιτικής τα λαϊκά στρώματα,
  6. να αναβαθμιστεί ο εποπτικός ρόλος μας, προκειμένου οι ιδιωτικοί φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα ευθύνης μας να συμμορφώνονται με τους όρους και τις προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας τους, ώστε να παρέχονται ποιοτικές-ασφαλείς υπηρεσίες προς τους πολίτες και να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων στις επιχειρήσεις αυτές.

 Απαιτούμε και καλούμε την Περιφερειακή Αρχή:

  • να διεκδικήσει έναντι της Κυβέρνησής της νομοθετική ρύθμιση που θα μεταβιβάζει εκ νέου τις αρμοδιότητες της αδειοδότησης και εποπτείας των ΙΦΠΦΥ, καθώς και της χορήγησης των αδειών άσκησης ιατρικών επαγγελμάτων-ιατρικών ειδικοτήτων στις Υπηρεσίες της Περιφέρειας. Η εκχώρηση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων στους επιστημονικούς Συλλόγους είναι το σκαλοπάτι ώστε στην πορεία να ιδιωτικοποιηθούν.

Να μην προχωρήσει περαιτέρω η πολιτική αφαίρεσης αρμοδιοτήτων από την Υπηρεσία μας.

  • να στελεχωθεί το μοναδικό Αντιαφροδισιακό Ιατρείο της Περιφέρειας Αττικής με Ιατρό Δερματολόγο- Αφροδισιολόγο, καθώς και με την ανάλογη υλικοτεχνική υποδομή, προκειμένου να προσφέρει τις Υπηρεσίες που προβλέπονται από την κείμενη Νομοθεσία σε ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού και να προστατεύει τη Δημόσια Υγεία. Επισημαίνουμε ότι παλαιότερα λειτουργούσε η Υπηρεσία μας πλήρως οργανωμένο Αντιαφροδισιακό Ιατρείο στην Ιερά Οδό, το οποίο μεταφέρθηκε στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας χωρίς να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη υποδομή.
  • Να χορηγηθεί το ανθυγιεινό επίδομα στο υγειονομικό προσωπικό που εργάζεται σε ανθυγιεινές εργασίες (π.χ. εμβολιαστές).

Παλεύουμε ενάντια στη σύνδεση του μισθού με την ανταποδοτικότητα των Υπηρεσιών.

Απαιτούμε χρηματοδότηση ανάλογη με τις ανάγκες του λαού της Περιφέρειας Αττικής για Υγεία-Πρόνοια και όχι βάσει των αντοχών της καπιταλιστικής οικονομίας και της ανάγκης των επιχειρηματικών ομίλων για κέρδη.

Η Δημόσια Υγεία-Πρόνοια είναι κοινωνικό δικαίωμα δεν είναι λογιστικό μέγεθος.