Μπορούμε να αναπληρώσουμε τις χαμένες ώρες ύπνου τα Σαββατοκύριακα;

Πέρα από τις βόλτες και τις δουλειές του σπιτιού, τα Σαββατοκύριακα αξιοποιούνται από πολλούς ανθρώπους για να αναπληρώσουν τις ώρες ύπνου που έχασαν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Όμως, η πρακτική αυτή διχάζει μάλλον τους ειδικούς, που δεν έχουν καταλήξει ξεκάθαρα εάν κάτι τέτοιο οδηγεί στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Ο ύπνος είναι απαραίτητη λειτουργία για να κρατήσουμε το σώμα μας και τον εγκέφαλό μας σε σωστή απόδοση, ενώ θεωρείται παράγοντας μακροβιότητας.

Πάντως, το ζήτημα της αναπλήρωσης των χαμένων ωρών το Σαββατοκύριακο ετέθη ως ερώτημα σε ερευνητές και ψυχολόγους, που δεν κατέληξαν σε ενιαίο συμπέρασμα

Ο λιγότερος ύπνος προκαλεί προβλήματα στη μνήμη

Σύμφωνα με τον Chin Moi Chow, ερευνητή ύπνου, η απάντηση είναι θετική, ενώ για να καλύψουν τον ύπνο, δεν είναι αναγκαίο να καλύψουμε τον ακριβή αριθμό των χαμένων ωρών.

Όμως αυτό, σημαίνει ότι οι αναμνήσεις που σχηματίζονται τις ημέρες που χάνονται ώρες ύπνου βρίσκονται σε κίνδυνο, καθώς οι ασταθείς αναμνήσεις μετατρέπονται σε σταθερές κατά τη διάρκεια των ωρών που κάνουμε βαθύ ύπνο, ειδάλλως χάνεται η ευκαιρία κάθε νύχτα.

Παρόμοια απάντηση έδωσε και ο νευροεπιστήμονας Leonie Kirszenblat που υποστήριξε ότι υπάρχει κάτι που αποκαλείται «πίεση ύπνου», που ουσιαστικά προειδοποιεί τον εγκέφαλο πότε δεν έχουμε κοιμηθεί αρκετά, γεγονός που προκαλεί ψυχολογικές αλλαγές.

Ο Kirszenblat σημείωσε ότι η έλλειψη ύπνου έχει επιπτώσεις στη μνήμη, η οποία δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με πρόσθετες ώρες το Σαββατοκύριακο. «Ο ύπνος βοηθάει επίσης στην εξάλειψη των τοξικών πρωτεϊνών που συνδέονται με τις νευροεκφυλιστικές διαταραχές», ανέφερε.

Ο ερευνητής ύπνου Siobhan Banks συμφώνησε ότι η αναπλήρωση ωρών ύπνου μπορεί να αποδώσει, όμως όσο περισσότερο μένουμε άυπνοι, τόσο πιο δύσκολο γίνεται.

«Οι επιπλέον ώρες ύπνου το Σαββατοκύριακο δεν βοηθούν»

Ωστόσο, η ερευνήτρια ύπνου Gemma Paech και η ψυχολόγος Melinda Jackson επιχειρηματολογούν στο ότι οι παραπάνω ώρες ύπνου το Σαββατοκύριακο δεν καλύπτουν τις ανάγκες μας.

Σύμφωνα με την Paech, η απώλεια ύπνου μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας και ο ύπνος τα Σαββατοκύριακα μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερη βλάβη, καθώς επηρεάζει το εσωτερικό ρολόι του σώματος.

Η Τζάκσον υποστήριξε ότι ο χαμένος ύπνος μπορεί να έχει επιβλαβείς συνέπειες στο βιολογικό μας ρολόι. «Ο κύκλος ύπνου-αφύπνισης βασίζεται σε έναν 24ωρο ρυθμό. Από τη στιγμή που θα προχωρήσουμε στον επόμενο κύκλο, το βιολογικό ρολόι αρχίζει από την αρχή», ανέφερε. Η ψυχολόγος υποστηρίζει ότι ο εγκέφαλός μας έχει την δυνατότητα να ανταποκρίνονται στην απώλεια ύπνου και να προσαρμόζουν την ένταση. Οπότε, είναι περιττό να προσπαθούμε να το κάνουμε εμείς.

Τι έδειξε μελέτη του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης

Πάντως, πρόσφατη μελέτη που διεξήγαγαν ερευνητές του Ινστιτούτου Έρευνας Άγχους του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης έδειξε ότι όσοι κοιμούνται λιγότερες ώρες έχουν αυξημένα ποσοστά θνησιμότητας, όμως ο επιπλέον ύπνος το Σαββατοκύριακο μπορεί να εξουδετερώσει τις αρνητικές επιπτώσεις της στέρησης του ύπνου κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.

Σύμφωνα με την έρευνα μάλιστα, ο περισσότερος ύπνος από το κανονικό οκτάωρο επίσης θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο θνησιμότητας.

ΥΓΕΙΑ, ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΑ, ΩΡΕΣ, ΥΠΝΟΥ, ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΟΥΜΕ, ΧΑΜΕΝΕΣ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!