ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» ΘΕΜΑ: «Λήψη απόφασης για άσκηση ή μη ένδικων μέσων κατά της 589/2020 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών και εξουσιοδότηση δικηγόρου» ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Αριθμός Απόφασης : 93 Στην Αγία Βαρβάρα και στο Δημοτικό Κατάστημα σήμερα την 30η του μήνα Ιούνιου του έτους 2020 ημέρα Τρίτη και ώρα 10:00 συνήλθε σε δια περιφοράς συνεδρίαση με βάση το άρθρο 10 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 11ης Μαρτίου 2020 (ΦΕΚ Α’ 55/11.03.2020) «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊού COVID-19 και της ανάγκης περιορισμού της διάδοσής του», η Οικονομική Επιτροπή ύστερα από την 17η/2020 πρόσκληση του Προέδρου, κ. Λάμπρου Μίχου - Δημάρχου- που επιδόθηκε νόμιμα με αποδεικτικό στα μέλη, σύμφωνα με το άρθρο 77 του Ν. 4555/2018. (Ημερομηνία επίδοσης πρόσκλησης 26.6.2020) Στη συνεδρίαση δήλωσαν συμμετοχή και ψήφισαν μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου οι κ.κ. 1. Λάμπρος Μίχος - Πρόεδρος της Επιτροπής (Δήμαρχος ) 2. Μαριάννα Τουμαζάτου - Αντιπρόεδρος (Αντιδήμαρχος - τακτικό μέλος της πλειοψηφίας) 3. Ιωάννης Πουλάκης (Αντιδήμαρχος -τακτικό μέλος της πλειοψηφίας) 4. Δημήτριος Κλειτσής (τακτικό μέλος της πλειοψηφίας) 5. Αλεξάνδρα Φέγγη (τακτικό μέλος της πλειοψηφίας) 6. Νικόλαος Πιερακέας (τακτικό μέλος της μειοψηφίας) Ενώ δεν δήλωσε συμμετοχή η κα: 1. Αναστασία Πετράκου (τακτικό μέλος της μειοψηφίας) Υπάρχουσας απαρτίας με παρόντα έξη (6) μέλη επί συνόλου επτά (7) μελών και αφού τηρήθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 77, του Ν. 4555/2018 για τη σύγκληση δια περιφοράς συνεδρίασης με βάση το άρθρο 10 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 11ης Μαρτίου 2020 (ΦΕΚ Α’ 55/11.03.2020) «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊού COVID-19 και της ανάγκης περιορισμού της διάδοσής του» της Οικονομικής Επιτροπής, η Επιτροπή αρχίζει τη συνεδρίαση. Ν.ΠΙΕΡΑΚΕΑΣ (ΜΕΛΟΣ): Για το 4ο θέμα ημερήσιας διάταξης που αφορά την άσκηση έφεσης κατά της απόφασης του πρωτοδικείου υποβάλλω αίτημα αναβολής και ζητώ να συζητηθεί λόγω της εξαιρετικής σοβαρότητας σε δημόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με φυσική παρουσία των Δημοτικών Συμβούλων και των ενδιαφερόμενων προσώπων και φορέων. ΠΡΟΕΔΡΟΣ Προτείνεται η απόρριψη του αιτήματος αναβολής διότι πρόκειται για παράνομη εισήγηση Καπλάνη, ψευδή βεβαίωση στο δικαστήριο, επιβάρυνση με το πόσο των 450.000 του δήμου ενώ τώρα πληρώνει το κράτος και καθώς δεν υπάρχει κίνδυνος απόλυσης κανενός εργαζομένου κλπ. Το αίτημα του κ. Πιερακέα μπαίνει σε ψηφοφορία και με πέντε (5) ψήφους αρνητικές και μία (1) θετική (κ. Πιερακέας), αποφασίζεται η απόρριψή του, οπότε η Επιτροπή εισέρχεται στη συζήτηση του 4ου θέματος ημερήσιας διάταξης για το οποίο έχει λάβει υπόψη της τη με αριθμό πρωτοκόλλου 7790/29.6.2020 εισήγηση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου κ. Ευστάθιου Ραγκούση, η οποία έχει ως εξής: ΘΕΜΑ: Λήψη απόφασης για άσκηση ή μη ένδικων μέσων κατά της 589/2020 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών και εξουσιοδότηση δικηγόρου Λαμβάνοντας υπόψη: 1. Την υπ’αριθ. 589/2020 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών 2. Τις διατάξεις του άρθρου 72 Ν.3852/10 όπως ισχύει 3. Το από 26-6-2020 Γνωμοδοτικό Σημείωμα του ειδικού συνεργάτη του Δημάρχου Δικηγόρου Δ. Κατσούλη το οποίο έχει ως εξής: Μετά από αγωγή που άσκησαν 27 εργαζόμενοι των Κοινωνικών Δομών του Δήμου Αγίας Βαρβάρας (Χρ. Αλεξίου κλπ) για μετατροπή της εργασιακής τους σχέσης από συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου σε συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου εκδόθηκε η με 589/2020 Μ.Πρ.Αθ. με την οποία αναγνωρίζεται εργασιακή τους σχέση ως σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Ο Δήμος με Απόφαση της Οικονομικής του Επιτροπής με αρ.30/12.04.2019 συνηγόρησε και συνομολόγησε την ιστορική και νομική βάση της αγωγής και μάλιστα ο πρώην Δήμαρχος κατέθεσε υπέρ της αγωγής και στο Δικαστήριο. Η συνομολόγηση αυτή αρκούσε για την έκδοση της συγκεκριμένης Απόφασης με αυτό το περιεχόμενο. Η Οικονομική Επιτροπή με την Απόφαση 30/12.04.2019 εξέφρασε την πολιτική και νομική βούληση του Δήμου κατά την συγκυρία εκείνη αλλά ο Δήμος διά της διοικητικής του συνέχειας δύναται να τροποποιεί προηγούμενες αποφάσεις των οργάνων του ιδίως όταν η συγκεκριμένη απόφαση «ελέγχεται» τουλάχιστον ιστορικά, δηλαδή εκ των υστέρων, για την νομιμότητά της διότι την καθιστά άκυρη η συμμετοχή του τότε Δημάρχου στη συνεδρίαση επειδή η υπόθεση αφορούσε και συγγενικό του πρόσωπο και γι’αυτό δυνάμει του άρθρου 58, παρ.3 του Ν.3852/2010 όφειλε να απέχει. ( «3. Σε περίπτωση όπου τα ιδιωτικά συμφέροντα του δημάρχου ή συγγενή του έως το δεύτερο βαθμό εξ αίματος ή εξ αγχιστείας συγκρούονται με τα συμφέροντα του δήμου, ο δήμαρχος υποχρεούται να απέχει και τα αντίστοιχα καθήκοντα ασκεί αντιδήμαρχος ή σύμβουλος του επιτυχόντος συνδυασμού που ορίζεται από το δημοτικό συμβούλιο. Η μη τήρηση της υποχρέωσης αυτής συνιστά σοβαρή πειθαρχική παράβαση καθήκοντος») Κατά την συγκεκριμένη χρονική συγκυρία ο Δήμος συνηγόρησε σε μία εξέλιξη η οποία ενώ κατοχυρώνει το συμφέρον των συγκεκριμένων εργαζομένων οι οποίοι στελεχώνουν τις Κοινωνικές Δομές και παρότι κατά τον χρόνο της συνομολόγησης οι εργαζόμενοι του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» είχαν ήδη εξασφαλίσει την συμμετοχή στην διαγωνιστική διαδικασία του ΑΣΕΠ για να μονιμοποιηθούν και συνεπώς πιθανολογείται ότι θα μονιμοποιηθούν από την υπό εξέλιξη διαδικασία του ΑΣΕΠ, δεν εξασφαλίζει την βιωσιμότητα των Κοινωνικών Δομών όταν και εφόσον σταματήσει η επιχορήγηση των Προγραμμάτων. Πρέπει να γίνει σαφές ότι έως τώρα το κόστος μισθοδοσίας καλύπτεται εξ ολοκλήρου από Ευρωπαϊκά Προγράμματα η συνέχιση των οποίων δεν είναι πάντοτε δεδομένη. Με την Απόφαση αυτή προκαταλαμβάνεται ότι ο Δήμος θα υποχρεωθεί να διατηρήσει την ίδια οργανωτική ανάπτυξη των Κοινωνικών Δομών χρηματοδοτώντας με ιδίους πόρους ή αναγκαζόμενος, για να ανταπεξέλθει στις ανάγκες μισθοδοσίας του συνόλου των εργαζομένων αυτών, να επιβάλλει ανταποδοτικά τέλη επιβαρύνοντας τους χρήστες δημότες. Αντιθέτως εάν δεν είχε εκ των προτέρων επιβαρυνθεί με το οικονομικό βάρος της μισθοδοσίας μονίμων υπαλλήλων θα είχε την ευχέρεια αφού πρώτα αναδιοργανώσει τις Κοινωνικές του Δομές και να τις καταστήσει βιώσιμες με σταθερή και εξασφαλισμένη παγίως χρηματοδότηση, να κατοχυρώσει την σταθερή και μόνιμη εργασία των εργαζομένων αυτών. Η χρονική συγκυρία συνομολόγησης και τελικά επίτευξης του θετικού δικαστικού αποτελέσματος υποθηκεύει την βιωσιμότητα των Κοινωνικών Δομών. Συνεπώς η παράταση της υφιστάμενης εργασιακής σχέσης έως τον ολοκληρωμένο ανασχεδιασμό των Κοινωνικών Δομών με σταθερούς πόρους επιτρέπει στο Δήμο να ολοκληρώσει την προσπάθεια εξασφάλισης σταθερών πόρων και εν τω μεταξύ θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία του ΑΣΕΠ για τους εργαζόμενους στο Βοήθεια στο Σπίτι, και εν συνεχεία να εξασφαλίζει την σταθερή εργασία των υπολοίπων. Συνακόλουθα, κατά την σημερινή συγκυρία ενδείκνυται η αποτροπή της τελεσιδικίας της ως άνω Απόφασης. Τούτων λεχθέντων, εξετάζεται στη συνέχεια εάν ο Δήμος υποχρεούται η μη να ασκήσει ένδικο μέσο κατά της 589/2020 Μ.Πρ.Αθ. Με το άρθρο 177 του Ν. 4635/2019 προστέθηκε το παρακάτω εδάφιο. γ. Στο τέλος της περίπτωσης ιβ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 72 του ν. 3852/2010 προστίθεται εδάφιο, ως εξής: «Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου, ειδικά για την άσκηση ενδίκων μέσων κατά απόφασης, δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις δίκης που αφορά τον προσδιορισμό ή την μετατροπή της εργασιακής σχέσης μεταξύ εργαζομένων και του δήμου.». Η διάταξη του άρθρου 177 του Ν. 4635/2019 έρχεται να συμπληρώσει και ταυτόχρονα να αφαιρέσει τις συγκεκριμένες εργατικές διαφορές από την απαγόρευση της μη άσκησης ενδίκων μέσων. Συνεπώς στη διάταξη του άρθρου 72 του Ν.3852/2010 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3, παρ.1 του Ν. 4623/2019, η περίπτωση ιβ ορίζεται ως εξής έχει ως εξής: «ιβ) Αποφασίζει τον συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχει αντικείμενο μέχρι ποσού εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ. Όταν το αντικείμενο είναι άνω των 60.000 ευρώ, τότε εισηγείται τη λήψη απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο. Δεν επιτρέπεται συμβιβασμός ή κατάργηση δίκης για απαιτήσεις μισθών, επιδομάτων, αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης, εξόδων κίνησης και γενικά μισθολογικών παροχών οποιασδήποτε μορφής, εξαιρουμένων εκείνων για τις οποίες το νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση ανωτάτου δικαστηρίου. «Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου, ειδικά για την άσκηση ενδίκων μέσων κατά απόφασης, δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις δίκης που αφορά τον προσδιορισμό ή την μετατροπή της εργασιακής σχέσης μεταξύ εργαζομένων και του δήμου.» Από τις αιτιολογικές εκθέσεις των Ν.4623/2019 και 4635/2019 δεν προκύπτει διαφορετική προσέγγιση εφόσον και στις δύο περιπτώσεις απλώς επαναλαμβάνεται η διάταξη χωρίς σχολιασμό. Εν κατακλείδι μόνο εάν οι εργατικές διαφορές με αντικείμενο την μετατροπή της εργασιακής σχέσης έχουν και άμεσο μισθολογικό αίτημα ή έστω επιφέρουν μισθολογικές συνέπειες έτσι ώστε να μπορούν να προσδιορισθούν και ως μισθολογικές διαφορές είναι δυνατή η υποχρεωτική άσκηση ενδίκου μέσου κατά πρωτόδικης δικαστικής απόφασης. Σε κάθε περίπτωση όμως για τους λόγους που προαναφέρονται ο Δήμος έχει συμφέρον να αντικρούσει και να αποτρέψει κατά την σημερινή χρονική συγκυρία την τελεσιδικία της Απόφασης 589/2020 Μ.Πρ.Αθ και συνεπώς οφείλει να ασκήσει έφεση ενώπιον του Εφετείου και γι’αυτό πρέπει να διοριστεί Δικηγόρος με Απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής. Η έφεση συνεπώς ασκείται ενώπιον του Εφετείου Αθηνών και η αμοιβή του Δικηγόρου ορίζεται ως ακολούθως: Η τιμή αναφοράς για κατάθεση της έφεσης, προτάσεις και παράταση ανέρχεται σε 427 € +24% ΦΠΑ=529,48€ με προείσπραξη 126,34€. Προστίθενται και αμοιβή για την μελέτη του φακέλου 6 ανθρωποώρες Χ80 ευρώ= 480+24% ΦΠΑ=595,20€ Συνολικά η αμοιβή ανέρχεται σε: 529,48€+595,20€ = 1.124,68=1.125€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και γραμματίου προείσπραξης. 4. Επιπρόσθετα, ενδεχόμενη προσφυγή σε ένδικα μέσα, δηλ. άσκηση έφεσης κατά της πρωτόδικης απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών : I. Δεν σχετίζεται και δεν αποβλέπει στην απόλυση των εργαζομένων ή στη διακοπή λειτουργίας των κοινωνικών δομών στις οποίες εργάζονται. II. Αντίθετα όσο διαρκεί η χρηματοδότηση των προγραμμάτων από Κρατικούς και Ευρωπαϊκούς πόρους τα προγράμματα θα συνεχίσουν να παρέχονται και να υποστηρίζουν τους έχοντες ανάγκη πολίτες του Δήμου Αγίας Βαρβάρας. III. Η διατήρηση των θέσεων εργασίας στο υφιστάμενο καθεστώς (συμβάσεις που ανανεώνονται κάθε έτος εφόσον συνεχίζεται η χρηματοδότηση από Κρατικούς Πόρους), είναι ένα μέτρο πίεσης στην Κεντρική Διοίκηση να επιλύσει το πρόβλημα και να αναλάβει την χρηματοδότηση των Δήμων παράλληλα με μονιμοποίηση των εργαζομένων. Σε διαφορετική περίπτωση, δηλαδή όταν αναλάβει ο Δήμος το κόστος μισθοδοσίας από ίδιους πόρους, ανεξάρτητα της χρηματοδότησης, στερείται των όπλων και των δικαιωμάτων να διεκδικήσει την κρατική χρηματοδότηση. IV. Αυτό συνέβη ήδη με τους εργαζόμενους στο «Βοήθεια στο Σπίτι» όπου μετά από πολύχρονους αγώνες δήμων και εργαζομένων το Κράτος δεσμεύτηκε για την εσαεί χρηματοδότηση των Δήμων και προχώρησε στη διαδικασία μονιμοποίησης του προσωπικού που εργάζεται σε αυτούς. Η διαδικασία μονιμοποίησης είναι ήδη σε εξέλιξη μέσω ΑΣΕΠ και σε αυτήν έχουν ήδη ενταχθεί οι εργαζόμενοι του Δήμου. Για αυτούς δεν υπάρχει λόγος να αποδεχθούν το καθεστώς του εργαζόμενου Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου που προβλέπει η δικαστική απόφαση αφού θα καταστούν Μόνιμοι Δημοτικοί Υπάλληλοι. V. Διαφυλάσσει και προστατεύει την οικονομική βιωσιμότητα του δήμου. Μόνο το κόστος μισθοδοσίας των εργαζόμενων της δικαστικής απόφασης ανέρχεται σε 450.000€ κάθε χρόνο. Το ποσό αυτό δεν είναι δυνατόν να καλυφθεί από μόνιμους και τακτικούς πόρους του Δήμου. Σε αυτό το κόστος θα πρέπει να προστεθεί και το κόστος των υπόλοιπων εργαζόμενων στα προγράμματα που εργάζονται οι προσφεύγοντες καθώς και οι λοιπές δαπάνες για την λειτουργία των δομών (τρόφιμα, καύσιμα κλπ). VI. Στο ως άνω κόστος του Δήμου θα πρέπει να προστεθούν περίπου 150.000€ ετησίως ποσό που αφορά στους εργαζόμενους που δεν έχουν συμπεριληφθεί στην δικαστική απόφαση και που δικαίως θα ζητήσουν την ισότιμη μεταχείριση από το Δήμο. VII. Τέλος η κατ’αρχήν λήψη απόφασης για άσκηση έφεσης δεν σημαίνει ότι ο Δήμος τελικά θα ολοκληρώσει τη διαδικασία. Έχει κάθε δικαίωμα στη συνέχεια να αναπροσαρμόσει τη θέση του, εφόσον μεταβληθούν τα σημερινά δεδομένα μέχρι την εκδίκασή της. 5. Ότι ο Δήμος μας δεν διαθέτει δικηγόρο με πάγια αντιμισθία. ΕΙΣΗΓΟΥΜΑΣΤΕ 1. Την άσκηση έφεσης ενώπιον του Εφετείου Αθηνών 2. Την παροχή εντολής και πληρεξουσιότητας προς τον δικηγόρο Αθηνών Ταμπάκο Εντόν του Χρήστου, με Α.Μ. Δ.Σ.Α. 31060, που εδρεύει στην Παιανία Αττικής, επί της οδού Βασιλέως Γεωργίου Β’ 52, όπως προχωρήσει στην άσκηση της ως άνω έφεσης ενώπιον του Εφετείου Αθηνών. Ο ανωτέρω δικηγόρος εντέλλεται να συνυπογράψει τις σχετικές απόψεις του Δήμου, να εμφανισθεί και να εκπροσωπήσει τον Δήμο, ενώπιον του Ακροατηρίου του ανωτέρω Δικαστηρίου, κατά τη συζήτηση της υπόθεσης σε κάθε δικάσιμο ή μετ΄ αναβολή της, να προβάλλει ενστάσεις και αντενστάσεις, να προβάλλει και να αποκρούει ισχυρισμούς, να υποβάλλει υπομνήματα και προσθήκες – αντικρούσεις, να προσκομίζει και να λαμβάνει αποδεικτικά έγγραφα και γενικά να πράττει κάθε νόμιμη ενέργεια στο πλαίσιο της ανωτέρω εντολής, έστω κι αν δεν προβλέπεται στο παρόν. Η δικηγορική αμοιβή, η οποία είναι σύμφωνη με τον Κώδικα περί Δικηγόρων, προτείνεται να ανέλθει στα εξής ποσά: 529,48€+595,20€ = 1.124,68=1.125€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και γραμματίου προείσπραξης. Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Αφού έλαβε υπόψη της: 1) Την υπ’αριθ. 589/2020 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών 2) Τη με αριθμό πρωτοκόλλου 7790/29.6.2020 εισήγηση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου κ. Ευστάθιου Ραγκούση 3) Τη σχετική νομοθεσία 4) Την ανάγκη λήψης απόφασης Με την αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων των συμμετεχόντων μελών της, ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ Κατά πλειοψηφία με πέντε (5) θετικές ψήφους και μία (1) αρνητική (κ. Πιερακέας): 1. Την άσκηση έφεσης ενώπιον του Εφετείου Αθηνών κατά της 589/2020 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών 2. Την παροχή εντολής και πληρεξουσιότητας προς τον δικηγόρο Αθηνών Ταμπάκο Εντόν του Χρήστου, με Α.Μ.Δ.Σ.Α. 31060, που εδρεύει στην Παιανία Αττικής, επί της οδού Βασιλέως Γεωργίου Β’ 52, όπως προχωρήσει στην άσκηση της ως άνω έφεσης ενώπιον του Εφετείου Αθηνών. Ο ανωτέρω δικηγόρος εντέλλεται να συνυπογράψει τις σχετικές απόψεις του Δήμου, να εμφανισθεί και να εκπροσωπήσει τον Δήμο, ενώπιον του Ακροατηρίου του ανωτέρω Δικαστηρίου, κατά τη συζήτηση της υπόθεσης σε κάθε δικάσιμο ή μετ΄ αναβολή της, να προβάλλει ενστάσεις και αντενστάσεις, να προβάλλει και να αποκρούει ισχυρισμούς, να υποβάλλει υπομνήματα και προσθήκες – αντικρούσεις, να προσκομίζει και να λαμβάνει αποδεικτικά έγγραφα και γενικά να πράττει κάθε νόμιμη ενέργεια στο πλαίσιο της ανωτέρω εντολής, έστω κι αν δεν προβλέπεται στο παρόν. Η δικηγορική αμοιβή, η οποία είναι σύμφωνη με τον Κώδικα περί Δικηγόρων, θα ανέλθει στο ποσό των χιλίων εκατό είκοσι πέντε ευρώ (1.125€) συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και γραμματίου προείσπραξης. Απόσπασμα από τα πρακτικά Αγία Βαρβάρα, 30.6.2020 Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ ΜΙΧΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ