γ-μαρινάκης-πυλώνας-ανάπτυξης-οι-δευα-6350

Γ.Μαρινάκης: Πυλώνας ανάπτυξης οι ΔΕΥΑ -Τι κερδίσαμε με το πολυνομοσχέδιο

Τον σημαντικό ρόλο που παίζουν οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) στην βιώσιμη ανάπτυξη και τις δυνατότητες που έχουν για την καταπολέμηση της ανεργίας και μάλιστα σε τοπικό επίπεδο, περιγράφει στην συνέντευξή του στην aftodioikisi.gr, o πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ κ. Γιώργης Μαρινάκης. «Ο ν. 4483/2017 στον οποίο αναφέρεσθε έχει μεγάλη θεσμική αξία και σημασία για τις ΔΕΥΑ και αποτελεί αναντίρρητα σπουδαία θεσμική κατάκτηση της ΕΔΕΥΑ… Το πλέγμα των ρυθμίσεων  με θετικό πρόσημο δημιουργεί ένα περιβάλλον ασφάλειας, σταθερότητας και αναπτυξιακών προοπτικών για τις επιχειρήσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μαρινάκης. Προσθέτει ωστόσο ότι για να συμβάλουν οι ΔΕΥΑ στην βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας πρέπει να λυθούν άμεσα δύο προβλήματα που χρονίζουν:

  • Την υποστελέχωσή τους: «Ο νέος νόμος θα μείνει κενό γράμμα για τις ΔΕΥΑ αν δεν ενισχυθούν με μόνιμο επιστημονικό προσωπικό που θα δώσει πνοή στις επιχειρήσεις εισάγοντας τις σε μία νέα εποχή», τονίζει χαρακτηριστικά. Και προσθέτει: «Η εργασία είναι μία παράμετρος της βιώσιμης ανάπτυξης ως δομικό στοιχείο της κοινωνίας που θεωρείται πυλώνας της βιώσιμης ανάπτυξης, είναι εύκολα αντιληπτό ότι αν οι ΔΕΥΑ ανακτήσουν θεσμικά τη δυνατότητα προσλήψεων μόνιμου και εξειδικευμένου προσωπικού θα συμβάλλουν στην τοπική απασχόληση και την καταπολέμηση της ανεργίας».
  • Το εξορθολογισμό των τιμολογίων της ΔΕΗ που, παρότι οι εγκαταστάσεις τους έχουν όλα τα χαρακτηριστικά μιας βιομηχανικής εγκατάστασης, τιμολογεί τις ΔΕΥΑ όπως τους οικιακούς καταναλωτές: «Δεν μπορεί, όμως, η κατάσταση αυτή να συνεχισθεί διότι αποτελεί μία βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια των ΔΕΥΑ. Εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα εξετάζουμε με την Πολιτεία (Υπουργείο Ενέργειας,Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων) δυνατότητες μείωσης του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ ώστε να μην απειληθεί η βιωσιμότητά τους», τονίζει με έμφαση ο κ. Μαρινάκης.

Ο πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ μιλάει, τέλος, και για την σημαντική αναβάθμιση της Ένωσης των ΔΕΥΑ μέσω του νέου θεσμικού πλαισίου, που έχει ως βασικό στόχο την συμβολή της στον εκσυγχρονισμό των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης «σε οργανωτικό,λειτουργικό,επιχειρησιακό επίπεδο και φυσικά σε επίπεδο υποδομών. Διότι δεν αρκούν μόνο οι θεσμικές παρεμβάσεις. Απαιτούνται και παρεμβάσεις που θα εκσυγχρονίσουν τις επιχειρήσεις όπως για παράδειγμα η ψηφιοποίηση των δικτύων τους, ένα αίτημα που έχουμε υποβάλει εδώ και καιρό στην Πολιτεία, αλλά καθυστερεί ψηφιοποίηση των δικτύων των ΔΕΥΑ θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος του μη τιμολογούμενου νερού που έχουν όλες οι ΔΕΥΑ σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Αξίζει, επίσης, να τονίσω ότι αυτή την στιγμή η ΕΔΕΥΑ αναπτύσσει δύο ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα για την ποιότητα του πόσιμου νερού και την συγκριτική αξιολόγηση των ΔΕΥΑ. Το πρώτο θεωρείται πρωτοποριακό, ακόμα  και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η συγκριτική αξιολόγηση των ΔΕΥΑ θα συμβάλλει στη βελτίωση της απόδοσης των ΔΕΥΑ», καταλήγει ο κ. Μαρινάκης.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του προέδρου της ΕΔΕΥΑ κ. Γιώργη Μαρινάκη στην aftodioikisi.gr είναι το εξής:

Κύριε Πρόεδρε, η πλήρης ονομασία του πολυνομοσχεδίου ΟΤΑ, που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούλιο από τη Βουλή, όχι μόνο περιλαμβάνει κατά το ¼ αναφορά στις ΔΕΥΑ αλλά και ξεκινά από τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης («Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) – Ρυθμίσεις σχετικές με την οργάνωση, τη λειτουργία, τα οικονομικά και το προσωπικό των Ο.Τ.Α. – Ευρωπαϊκοί Όμιλοι Εδαφικής Συνεργασίας – Μητρώο Πολιτών και άλλες διατάξεις»). Είναι πράγματι τόσο σημαντικό για τις ΔΕΥΑ όσο υποδηλώνει ο τίτλος του νομοσχέδιου;

Ο ν. 4483/2017 στον οποίο αναφέρεσθε έχει μεγάλη θεσμική αξία και σημασία για τις ΔΕΥΑ και αποτελεί αναντίρρητα σπουδαία θεσμική κατάκτηση της ΕΔΕΥΑ για τους εξής λόγους:Μετά από 37 χρόνια από την ίδρυση των ΔΕΥΑ αποτελεί την εκτενέστερη και πιο ολοκληρωμένη τροποποίηση του ιδρυτικού τους νόμου, του ν. 1069/80.Εχουμε επανειλημμένα αναφερθεί, στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου, στο θεσμικό πλαίσιο των ΔΕΥΑ που αποτέλεσε ένα πρωτοποριακό για την εποχή του νομοθέτημα, μία τολμηρή θεσμική τομή, και, κυρίως,  ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό θεσμικό εργαλείο για τις ΔΕΥΑ, χάρη στο οποίο ο τομέας ύδρευσης και κυρίως ο τομέας αποχέτευσης στους Δήμους της χώρας μας εκσυγχρονίσθηκε βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων των πόλεών μας. Μάλιστα δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυρισθούμε ότι σήμερα είναι εφάμιλλος των αντίστοιχων των χωρών της ΕΕ. Ωστόσο,μετά από 37 χρόνια από την ίδρυση των ΔΕΥΑ,οι συνθήκες, πραγματικές, οικονομικές, κοινωνικές, τεχνολογικές, θεσμικές έχουν σημαντικά διαφοροποιηθεί. Κατά συνέπεια ήταν αδήριτη ανάγκη το θεσμικό πλαίσιο των ΔΕΥΑ να προσαρμοσθεί, χωρίς άλλη καθυστέρηση που θα ήταν επιζήμια, στα σύγχρονα δεδομένα του τομέα.Με τον τρόπο αυτό οι  ΔΕΥΑ αποκτούν σοβαρές προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη με στόχο πάντα την κοινή ωφέλεια που με συνέπεια υπηρετούν από την ίδρυσή τους μέχρι σήμερα.Παραπέρα, με τις νέες ρυθμίσεις αποκαθίσταται θεσμικά ο ν. 1069/80 ο οποίος έχει πληγεί άδικα και αδικαιολόγητα από οριζόντιες μνημονιακές διατάξεις στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, συμπληρώνονται τα νομοθετικά κενά του που δημιουργούσαν προβλήματα στη λειτουργία των ΔΕΥΑ,διευκρινίζονται θέματα που ταλαιπωρούσαν χρόνια τις ΔΕΥΑ και θωρακίζονται θεσμικά οι επιχειρήσεις από απειλές και κινδύνους.Τέλος,με τον ν. 4483/2017 αναβαθμίζεται επιτέλους η ΕΔΕΥΑ,ο εκπρόσωπος των ΔΕΥΑ που κατάφερε να είναι θεσμικός συνομιλητής της Πολιτείας,αλλά χωρίς επίσημη μέχρι σήμερα αναγνώριση.Με τον ν. 4483/2017 η ΕΔΕΥΑ θα μπορεί πλέον να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις και η δυνατότητα αυτή θα συμβάλλει στην λειτουργική και επιχειρησιακή της αναβάθμιση προς όφελος των ΔΕΥΑ.Μάλιστα,η Ένωση θα αξιοποιήσει πολύ σύντομα τη θεσμική αυτή δυνατότητα υπογράφοντας ως εταίρος μαζί με το Υπουργείο Εσωτερικών,το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας,το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης,την ΕΝΠΕ και την ΚΕΔΕ Επιτελική Προγραμματική Σύμβαση στο πλαίσιο Ειδικού Επιχειρησιακού Σχεδίου για τις υποδομές υγρών αποβλήτων για τους οικισμούς Γ’ Προτεραιότητας.

-Ποιες είναι, ειδικότερα, οι σημαντικότερες αλλαγές του θεσμικού πλαισίου των Δ.Ε.Υ.Α. με τον νέο νόμο και πώς αυτές θα επηρεάσουν την λειτουργία των ΔΕΥΑ;

Πέρα από τα όσα γενικά προανέφερα θα μπορούσα να επισημάνω ότι με το νέο νόμο αποσαφηνίζεται η φύση των ΔΕΥΑ με την έννοια ότι ρητά χαρακτηρίζονται δημοτικές επιχειρήσεις ειδικού σκοπού κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα , προσαρμόζεται η λειτουργία τους στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη διαχείριση των υδατικών πόρων όπως αυτή έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο,κυρίως ως προς το θέμα της τιμολόγησης, ενισχύεται η ανταποδοτικότητά τους,δίνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης των έργων τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με τρόπο δίκαιο και σύμφωνο με τον κοινωφελή τους χαρακτήρα και την αναπτυξιακή τους κατεύθυνση,,αποκαθίσταται η ευελιξία τους, οριοθετούνται οι πόροι τους.Όλο αυτό το πλέγμα των ρυθμίσεων  με θετικό πρόσημο δημιουργεί ένα περιβάλλον ασφάλειας,σταθερότητας και αναπτυξιακών προοπτικών για τις επιχειρήσεις.

-Ποιές είναι οι αλλαγές που θα δουν οι πολίτες κατά τη νέα εποχή των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης;

Θεωρώ ότι οι πολίτες των Δήμων όπου λειτουργούν οι ΔΕΥΑ από την ίδρυσή τους μέχρι σήμερα απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες ύδρευσης,αποχέτευσης,άρδευσης και τηλεθέρμανσης.Οι ΔΕΥΑ στα χρόνια που λειτουργούν έχουν προστατεύσει τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον με τρόπο αποτελεσματικό και αειφόρο.Πολύ λίγα περιστατικά προβλημάτων που συνδέονταν με τη δημόσια υγεία έχουν αναφερθεί στις περιοχές ευθύνης των ΔΕΥΑ  με ευθύνη των ΔΕΥΑ, και οι γαλάζιες σημαίες στις ακτές μας οφείλονται και στις ΔΕΥΑ. Αξίζει να τονισθεί ότι οι ΔΕΥΑ έχουν εκτελέσει έργο ζωτικής σημασίας που υπερβαίνει τα 14 δις βελτιώνοντας αισθητά την ποιότητα ζωής των δημοτών.Αν λάβουμε υπόψη μας ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο εκσυγχρονίζει και βελτιώνει τη λειτουργία των ΔΕΥΑ η αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχουν στους δημότες θα είναι η  άμεση συνέπεια του. Αλλά και επιμέρους διατάξεις του νέου νόμου θα έχουν θετικό αντίκτυπο στους πολίτες όπως η διάταξη για τα κοινωνικά τιμολόγια για τις ευπαθείς πληθυσμιακές ομάδες,η ευελιξία στο χειρισμό του ειδικού τέλους 80%,η χρηματοδότηση των έργων των ΔΕΥΑ κ.α.Επομένως οι πολίτες μόνο ωφελημένοι θα είναι από την σημαντική αυτή θεσμική εξέλιξη.Οι ΔΕΥΑ θα λειτουργούν καλύτερα προς όφελος των πολιτών.

-Όπως είχατε πει σε προηγούμενη συνέντευξή σας, η συνεργασία σας με το υπουργείο Εσωτερικών ήταν εξαιρετική. Ικανοποιήθηκε το σύνολο των αιτημάτων της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης –Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ) ή κάποια έμειναν εκτός;

Είναι αλήθεια ότι η συνεργασία μας με το Υπουργείο Εσωτερικών τόσο με τα στελέχη και τους συνεργάτες του Υπουργού όσο και με τον ίδιο τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Σκουρλέτη  ήταν σε πολύ καλό επίπεδο, ήταν παραγωγική, και αυτό αποτυπώθηκε στο νέο νόμο. Δυστυχώς,δεν καταφέραμε να ενσωματώσουμε στο νέο θεσμικό πλαίσιο διάταξη για τον εξορθολογισμό της τιμολόγησης της ενέργειας που καταναλώνουν οι ΔΕΥΑ για την λειτουργία των εγκαταστάσεών τους. Θεωρήθηκε ότι τα τιμολόγια μίας Α.Ε. όπως η ΔΕΗ δεν μπορεί να καθορίζονται νομοθετικά.Η αλήθεια είναι ότι από την ίδρυση των ΔΕΥΑ η ΔΕΗ τιμολογεί τις ΔΕΥΑ όπως τιμολογεί τους οικιακούς καταναλωτές παρότι οι εγκαταστάσεις των ΔΕΥΑ δηλ. τα αντλιοστάσια και οι βιολογικοί καθαρισμοί έχουν όλα τα χαρακτηριστικά βιομηχανικής εγκατάστασης.Κι επειδή οι εγκαταστάσεις αυτές είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρες, το ενεργειακό κόστος των ΔΕΥΑ είναι ιδιαίτερα υψηλό.Δεν μπορεί,όμως,η κατάσταση αυτή να συνεχισθεί  διότι αποτελεί μία βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια των ΔΕΥΑ.Εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα εξετάζουμε με την Πολιτεία (Υπουργείο Ενέργειας,Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων) δυνατότητες μείωσης του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ ώστε να μην απειληθεί η βιωσιμότητά τους.Η προσπάθεια αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη κι ελπίζουμε ότι σύντομα θα υλοποιηθεί.Αλλά και η δυνατότητα των ΔΕΥΑ να διευρύνουν το αντικείμενό τους και στην άρδευση υπονομεύεται από το υψηλό ενεργειακό κόστος που προκυπτει όταν οι ΔΕΥΑ αναλαμβάνουν την άρδευση από τους οικείους Δήμους.Ελπίζουμε ότι η Πολιτεία θα παρέμβει θεσμικά για να λυθεί το πρόβλημα. Γενικά, διερευνούμε και όλες τις δυνατότητες συμπίεσης του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ όπως για παράδειγμαμέσω του ενεργειακού συμψηφισμού και ελπίζουμε ότι η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις ενεργειακές κοινότητες θα δημιουργήσει προοπτικές επίλυσης του σοβαρού αυτού προβλήματος των ΔΕΥΑ.

-Έχετε μιλήσει πολλές φορές για το πρόβλημα εξειδικευμένου προσωπικού που αντιμετωπίζουν οι ΔΕΥΑ. Δίνεται η δυνατότητα λύσης του μέσω του νέου νόμου;

Η υποστελέχωση των ΔΕΥΑ είναι αυτή την στιγμή το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις.Το θέμα αυτό δεν επιλύθηκε με το νέο θεσμικό πλαίσιο διότι δεν εντασσόταν στην λογική του νέου νόμου. Ωστόσο,έχω τονίσει επανειλημμένα ότι ο νέος νόμος θα μείνει κενό γράμμα για τις ΔΕΥΑ αν δεν ενισχυθούν με μόνιμο επιστημονικό προσωπικό που θα δώσει πνοή στις επιχειρήσεις εισάγοντας τις σε μία νέα εποχή. Δυστυχώς, στις ΔΕΥΑ αδικαιολόγητα εφαρμόσθηκε η αναστολή προσλήψεων που ίσχυσε μετά την οικονομική και δημοσιονομική κρίση σε όλο το δημόσιο τομέα.Αλλά οι ΔΕΥΑ δεν είναι δημόσιο,έχουν ρητά εξαιρεθεί νομοθετικά από το δημόσιο τομέα.Είναι μεν επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και διαχειρίζονται ένα δημόσιο αγαθό,το νερό,αλλά λειτουργούν με ανταποδοτικότητα,σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας,με επιχειρηματική αντίληψη,έχουν ίδια έσοδα και το σημαντικότερο δεν επιβαρύνουν στο ελάχιστο τον κρατικό προϋπολογισμό.Επιπλέον είναι επιχειρήσεις “αιχμής” και πολλές από αυτές έχουν επενδύσει σε νέες τεχνολογίες όπως για παράδειγμα η τηλεμετρία που μένουν αναξιοποίητες. Επομένως,θα πρέπει πολύ σύντομα να εξαιρεθούν νομοθετικά από την αναστολή προσλήψεων και να ενισχυθούν με νέους επιστήμονες που θα τις ενδυναμώσουν με τεχνογνωσία πολύτιμη για την λειτουργία και την ανάπτυξή τους. Είναι ένα αίτημα απολύτως δίκαιο που πρέπει να ικανοποιηθεί άμεσα διότι η παραπέρα καθυστέρηση ενδεχομένως να έχει απρόβλεπτες συνέπειες. Και να επισημάνω ότι αν οι ΔΕΥΑ δεν καλύψουν άμεσα τις ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό, θα είναι ευάλωτες σε εξωτερικές πιέσεις που μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και σε ιδιωτικοποιήσεις, εξέλιξη που φυσικά θα κάνουμε το παν για να αποτρέψουμε.Αλλά δεν αρκούν οι δικές μας προσπάθειες. Πρέπει και η Πολιτεία να λύσει άμεσα το πρόβλημα.Και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ΔΕΥΑ προσλαμβάνουν το προσωπικό τους μέσω ΑΣΕΠ. Επομένως,κανείς δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι η ενδεχόμενη νομοθετική ρύθμιση θα δημιουργήσει φαινόμενα αναξιοκρατίας και αδιαφάνειας.

-Η λέξη που ακούγεται το τελευταίο διάστημα στην χώρα μας είναι «ανάπτυξη»: Με ποιόν τρόπο μπορούν οι ΔΕΥΑ να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και μάλιστα με επίκεντρο τις τοπικές κοινωνίες;

Ως ΕΔΕΥΑ θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να μιλάμε μόνο για ανάπτυξη,αλλά για βιώσιμη ανάπτυξη. Από την ίδρυσή τους ακόμα οι ΔΕΥΑ λειτουργούν με αειφόρα κατεύθυνση μέσα στις τοπικές κοινωνίες και προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.Οι ΔΕΥΑ έχουν βελτιώσει αισθητά τις υποδομές των Δήμων της χώρας μας κι έχουν συμβάλει στην ποιότητα ζωής των δημοτών.Βιώσιμη ανάπτυξη δεν νοείται χωρίς τον ένα από τους πυλώνες της, το περιβάλλον.Οι ΔΕΥΑ δρούν και λειτουργούν μέσα στις τοπικές κοινωνίες παρέχοντας καθαρό και υγιεινό νερό και προστατεύοντας το περιβάλλον με τους βιολογικούς καθαρισμούς που έχουν κατασκευάσει και λειτουργούν.Η δέσμευσή τους απέναντι στις τοπικές κοινωνίες είναι να εξασφαλίσουν καθαρό και υγιεινό νερό και πρόσβαση σε υγιεινό νερό για όλους τους πολίτες,  και να κάνουν τις απαραίτητες επενδύσεις για να εξασφαλίσουν καθαρό και υγιεινό νερό για τις επόμενες γενιές.

Όσον αφορά στους βιολογικούς καθαρισμούς, πολλές από τις μονάδες που λειτουργούν οι ΔΕΥΑ επεκτείνονται και αναβαθμίζονται για να προσαρμοσθούν στις εξελίξεις της τεχνολογίας,ενώ όπως προανέφερα μέσω Ειδικού Επιχειρησιακού Προγράμματος θα χρηματοδοτηθούν άμεσα και οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων για τους οικισμούς γ’ προτεραιότητας.Παραπέρα, διερευνούμε και τις βέλτιστες λύσεις για τους μικρούς οικισμούς που έχουν αναλάβει οι ΔΕΥΑ μετά τον “Καλλικράτη” δηλ. για τους οικισμούς με ισοδύναμο πληθυσμό μικρότερο των 2000 κατοίκων.Για τον λόγο αυτό, διοργανώνουμε την επόμενη εβδομάδα διημερίδα στην οποία επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα μάς παρουσιάσουν τις βέλτιστες θεσμικές και τεχνικές λύσεις και την ανάλογη εμπειρία πάνω στο θέμα.Παραπέρα,λαμβάνοντας υπόψη ότι η κυκλική οικονομία συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη,η επαναχρησιμοποίηση των εκροών των βιολογικών καθαρισμών των ΔΕΥΑ είναι μία προοπτική που θα πρέπει να εξετασθεί σοβαρά από τις επιχειρήσεις μας. Αλλά και στο θέμα της κλιματικής αλλαγής οι ΔΕΥΑ καλούνται να παίξουν ένα κομβικό ρόλο,κατασκευάζοντας έργα και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Επίσης,η προοπτική των “έξυπνων” πόλεων είναι μία πρόκληση για τις επιχειρήσεις ύδρευσης-αποχέτευσης, άρα και τις ΔΕΥΑ. Για να γίνει,βεβαίως,αυτό θα πρέπει οι επιχειρήσεις να προσαρμοσθούν στα σύγχρονα δεδομένα του τομέα και να επενδύσουν στην καινοτομία. Δεν μπορούν να το κάνουν όλες,αλλά κάποιες σίγουρα μπορούν κι αυτές μέσα από συνέργειες και συνεργασίες μπορούν να βοηθήσουν και τις υπόλοιπες.

Τέλος,κι επειδή η εργασία είναι μία παράμετρος της βιώσιμης ανάπτυξης ως δομικό στοιχείο της κοινωνίας που θεωρείται πυλώνας της βιώσιμης ανάπτυξης, είναι εύκολα αντιληπτό ότι αν οι ΔΕΥΑ  ανακτήσουν θεσμικά τη δυνατότητα προσλήψεων μόνιμου και εξειδικευμένου προσωπικού θα συμβάλλουν στην τοπική απασχόληση και την καταπολέμηση της ανεργίας.

– Μιλήστε μας λίγο για την ΕΔΕΥΑ.Ποιές είναι οι προτεραιότητές της;

Πέρα από τα θέματα στα οποία ήδη αναφέρθηκα,το νέο θεσμικό πλαίσιο αναβάθμισε θεσμικά την ΕΔΕΥΑ. Η θεσμική αυτή αναβάθμιση θα συμβάλλει στη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της. Στο πλαίσιο αυτό, στρατηγικός μας στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός των ΔΕΥΑ.Εκσυγχρονισμός σε οργανωτικό,λειτουργικό,επιχειρησιακό επίπεδο και φυσικά σε επίπεδο υποδομών.Διότι δεν αρκούν μόνο οι θεσμικές παρεμβάσεις.Απαιτούνται και παρεμβάσεις που θα εκσυγχρονίσουν τις επιχειρήσεις όπως για παράδειγμα η ψηφιοποίηση των δικτύων τους,ένα αίτημα που έχουμε υποβάλει εδώ και καιρό στην Πολιτεία,αλλά καθυστερεί.Η ψηφιοποίηση των δικτύων των ΔΕΥΑ θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος του μη τιμολογούμενου νερού που έχουν όλες οι ΔΕΥΑ σε μικρό ή μεγάλο βαθμό.Αξίζει,επίσης,να τονίσω ότι αυτή την στγμή η ΕΔΕΥΑ αναπτύσσει δύο ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα για την ποιότητα του πόσιμου νερού και την συγκριτική αξιολόγηση των ΔΕΥΑ.Το πρώτο θεωρείται πρωτοποριακό,ακόμα και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.Η συγκριτική αξιολόγηση των ΔΕΥΑ θα συμβάλλει στη βελτίωση της απόδοσης των ΔΕΥΑ.’Αρα και πάλι η κοινωνία θα βγει κερδισμένη.Κι όλα αυτά στο πλαίσιο του οράματος της ΕΔΕΥΑ για ένα ολοκληρωμένο εργαλείο αποτύπωσης και διαχείρισης των υποδομών αστικού νερού.Ακούγεται μεγαλεπήβολο,αλλά αν αρκεσθείς στη διαχειριστική λογική,δεν θα πας ποτέ μπροστά.Οι ΔΕΥΑ με το νέο θεσμικό πλαίσιο έκαναν ένα  βήμα μπροστά.Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό.Στόχος της ΕΔΕΥΑ είναι να κάνουν πολλά βήματα μπροστά προς όφελος της κοινωνίας και των μελλοντικών γενεών.Κι αν αυτό δεν είναι αειφορία,τί άλλο είναι;