ευθύμ-μπακογιάννης-κι-άλλα-ζώα-στους-935

 Ευθύμ. Μπακογιάννης*: Κι άλλα ζώα στους δρόμους … η επιστροφή της “γουρούνας”

Την επιστροφή της “γουρούνας” στους δρόμους μετά από σχετική τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπιρτζης σχολιάζει σε άρθρο του ο Ευθύμιος Μπακογιάνης, Δρ. Πολεοδόμος – Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός και μέλος Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας της Σχολής Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών Ε.Μ.Π..

Διαβάστε αναλυτικά:

Με πρόσφατο νόμο του, τον 4530/30 Μαρτίου 2018 (Α’ 59) το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών απαγόρευσε στις ‘γουρούνες’ να κυκλοφορούν στους ασφαλτοστρωμένους δρόμους, περιορίζοντάς τες στους χωματόδρομους. Πράγματι, είναι φτιαγμένες για μη ομαλούς δρόμους, αφού πρόκειται για ανοικτά τετράκυκλα, χαμηλού κυβισμού(<125 κ.εκ.) και ταχύτητας, με ρόδες πάρα πολύ χοντρές. Είναι σαν κοντά τρακτέρ (η ονομασία που τους δόθηκε είναι πραγματικά εύστοχη).  Με τροπολογία του ίδιου υπουργείου σε άσχετο νόμο, μόλις μετά από 3,5 μήνες  (Ιούλιος 2018), ακυρώνεται η προηγούμενη απαγόρευση και επιτρέπεται στις ‘γουρούνες’ να κυκλοφορούν γενικώς, οπουδήποτε (οι ήδη αγορασμένες για 5 χρόνια, ως προς αυτές που θα αγοραστούν, θα υπόκεινται από το καλοκαίρι του 2019 σε διαδικασία αδειοδότησης από τους Δήμους που θα εκπονούν σχετική μελέτη αντοχής του δικτύου).

Σημειώνεται ότι, μέχρι να απαγορευτούν, ενοικιαζόμενες ‘γουρούνες’, εδώ και κάποια χρόνια, είχαν κατακλύσει πολλούς, κυρίως νησιωτικούς, τουριστικούς προορισμούς. Επιλέγονται από τους τουρίστες, γιατί είναι παιχνίδια που ταιριάζουν στο όλο κλίμα διακοπών, και γιατί δίνουν εντύπωση σταθερότητας, σε σχέση με τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, όμως τα πολλά ατυχήματα αποδεικνύουν ότι αυτό είναι ψευδές. Πράγματι με ένα απότομο ελιγμό, έστω και με χαμηλή ταχύτητα, ανατρέπονται πολύ εύκολα. Η αστάθειά τους γίνεται φανερή από τα εντελώς δυσανάλογα μεγάλα μεγέθη των τροχών, ως προς το συνολικό μέγεθός τους, σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο όχημα κυκλοφορεί.

Είναι οι δρόμοι των ελληνικών νησιών, οικισμών και της υπαίθρου, κατάλληλοι για τέτοια οχήματα; Είναι κατάλληλοι για παιχνίδι; Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα οι δρόμοι είναι τόσο στενοί ώστε στους οικισμούς και στις πόλεις τα πεζοδρόμια, είτε έχουν συρρικνωθεί, σε βαθμό που πάνω τους να μη μπορείς να περπατήσεις, είτε είναι ανύπαρκτα. Στα νησιά, εκτός οικισμών, μετά βίας στους δρόμους χωρούν οι δύο κατευθύνσεις.  Το πρόβλημα δεν είναι μόνο της χώρας μας. Στην Ευρώπη, ο κορεσμός, τα ατυχήματα, η ρύπανση, ο θόρυβος και η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής στο αστικό περιβάλλον έχουν υποχρεώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές κυβερνήσεις να εφαρμόζουν πολιτικές εξοικονόμησης χώρου ώστε να διαπλατυνθούν τα πεζοδρόμια και να προστεθεί πράσινο στους δρόμους. Πρόκειται για πολιτικές που δίνουν έμφαση στην προώθηση της δημόσιας συγκοινωνίας, του ποδηλάτου και του περπατήματος. Το παράλληλο κέρδος χάρις σε αυτές είναι η μείωση ατυχημάτων, ρύπανσης και θορύβου και η αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος.

Ενώ λοιπόν η Ευρώπη επενδύει πολύ μεγάλα ποσά προς αυτή την κατεύθυνση και ενώ ακόμη και στην Ελλάδα χρηματοδοτούνται φέτος από το Πράσινο Ταμείο (υπουργείο Περιβάλλοντος) 170 πόλεις για να εκπονήσουν Στρατηγικές Βιώσιμης Κινητικότητας, με ακριβώς τους παραπάνω στόχους, συγχρόνως δίνεται η άδεια να κυκλοφορούν τετράτροχα οχήματα που οδηγούνται με δίπλωμα δικύκλου (όταν η τελική ταχύτητά τους είναι <50 χλμ/ώρα). Αυτά αντιπροσωπεύουν το εντελώς αντίθετο της πολιτικής εξοικονόμησης χώρου, δηλαδή καταναλώνουν δυσανάλογα μεγάλο χώρο και ενέργεια, παράγουν δυσανάλογα μεγάλες ποσότητες ρύπων και προκαλούν δυσανάλογο θόρυβο για το μεταφορικό έργο που επιτελούν. Όλα αυτά προς χάριν παιδιάς, και δυστυχώς με πολύ  υψηλό ρίσκο. Τι είναι αυτό που έκανε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να πάρει πίσω μέσα σε τρεις μήνες τον νόμο του; Ένα δεύτερο ερώτημα, που αφορά τους επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού αλλά και τους κατοίκους, είναι αν πιστεύουν πραγματικά ότι με τέτοιες επιλογές, όπως αυτή του να γεμίσουν με γουρούνες το οδικό δίκτυο ενός τόπου, θα ενισχύσουν την ταυτότητά του, την ιστορία και την κουλτούρα του και θα αυξήσουν τους ξένους επισκέπτες και το τουριστικό εισόδημα.