άρης-σπηλιωτόπουλος-η-αυτοδιοίκηση-ν-2079

Άρης Σπηλιωτόπουλος: Η Αυτοδιοίκηση να πάρει στα χέρια της τον Τουρισμό της χώρας μας

Να πάρουν τον τουρισμό στα χέρια τους ζητά από τις τοπικές κοινωνίες και την Τοπική Αυτοδιοίκηση με τη συνέντευξή του στην «ΑΥΤΟδΙΟΙΚΗΣΗ GR» ο Yπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης Άρης Σπηλιωτόπουλος, στην πρώτη του συνέντευξη δύο ημέρες μετά την παρουσίαση της διαφημιστικής καμπάνιας της χώρας μας για το 2008.

«Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι ένα βήμα μπροστά στην ενεργή προώθηση του ελληνικού τουρισμού. Αν η κεντρική διοίκηση του κράτους είναι πολλές φορές εγκλωβισμένη σε ένα κυκεώνα γραφειοκρατίας, που σε ορισμένες περιπτώσεις δυσχεραίνει την ταχεία λήψη αποφάσεων, περιμένουμε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση να αναλάβει πρωτοβουλίες για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του στρατηγικού σχεδιασμού μας», λέει χαρακτηριστικά.
 
δηλώνει δε ότι περιμένει τις προτάσεις τους για τη βελτίωση του ποιοτικού και θεματικού τουρισμού που αποτελούν και τις προτεραιότητες για τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου, αναφέροντας ως χαρακτηριστική περίπτωση το χειμερινό τουρισμό, ο οποίος «χρειάζεται βελτιώσεις μέσα από τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και την ανάπτυξη των υποδομών τους».
Κατά τον κ. Σπηλιωτόπουλο η χώρα μας για την οποία ο τουρισμός είναι η ταυτότητά της, πρέπει να ξεφύγει από τη μονοδιάστατη ταμπέλα στη βάση του κλασικού μοτίβου «ήλιος- θάλασσα», επιδιώκοντας την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την άμβλυνση της εποχικότητας.
Για αυτό το λόγο το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης δίνει μεγάλη έμφαση στην «εγκαθίδρυση του λεγόμενου «brand identity» που επανακαθορίζει την Ελλάδα ως προορισμό διεθνούς ακτινοβολίας και ζήτησης με επιμέρους θεματικούς τομείς τουρισμού όπως ο τουρισμός πολυτελείας, ο ιατρικός, συνεδριακός, πολιτιστικός τουρισμός καθώς και ο τουρισμός πόλεων (city breaks)», προκειμένου να προσελκύσει τα δυναμικά στρώματα των άλλων χωρών.

Τέλος ο κ. Σπηλιωτόπουλος μιλά και για τη σημασία του «πράσινου τουρισμού», καθώς, όπως λέει, «το περιβάλλον είναι η πρώτη ύλη του φυσικού μας αντικειμένου, του τουρισμού».

– Κύριε Υπουργέ, από τη στιγμή που αναλάβατε δίνετε έμφαση στον ποιοτικό και όχι στο μαζικό τουρισμό. διάβαζα μάλιστα μία συνέντευξή σας που λέγατε ότι πέρυσι είχαμε αύξηση 6% στις εισόδους αλλά μόνο 3% στα έσοδα. Με ποιόν τρόπο μπορεί να επιτευχθεί αυτό;

Κατ’ αρχήν να σας ξεκαθαρίσω κάτι πολύ ουσιαστικό. δεν θεωρώ ότι ο τουρισμός είναι ένας ψυχρός υπολογισμός αφίξεων και εσόδων που προκύπτουν από αυτές.
Είναι κάτι πολύ ουσιαστικότερο που έχει να κάνει κυρίως με την εικόνα της Ελλάδας που στέλνουμε στο εξωτερικό.
Ο τουρισμός είναι η ταυτότητά μας και με αυτό το δεδομένο θέλουμε να στείλουμε το μήνυμα ότι οι ξένοι επισκέπτες μπορούν να έρθουν στη χώρα μας όχι μόνο για να θαυμάσουν τον ήλιο και τη θάλασσα αλλά για μία σειρά εξατομικευμένων ποιοτικών υπηρεσιών που είμαστε σε θέση να τους παρέχουμε.
Από κει και πέρα, μία τέτοια στόχευση προϋποθέτει μία άλλη αντίληψη για το μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης. δεν πρέπει να κοιτάμε το δέντρο και να χάνουμε το δάσος.
Είναι καλό να μπορούμε να προσελκύσουμε πολλούς επισκέπτες αλλά ακόμα καλύτερα να μπορούμε να πείσουμε αυτούς που αποτελούν τα δυναμικά στρώματα των άλλων χωρών. δηλαδή το 10% της λεγόμενης «creative class» που θα ταξιδέψει στην Ελλάδα, θα μαγευτεί από τις ομορφιές της αλλά ταυτοχρόνως θα αφήσει χρήματα στις οικονομίες των τοπικών κοινωνιών. Με τον τρόπο αυτό θα κερδίσουμε το στοίχημα της περιφερειακής ανάπτυξης που είναι κεντρικός άξονας της κυβερνητικής πολιτικής.
Μέσα λοιπόν από την αναδιάρθρωση του τουριστικού προϊόντος, τον εμπλουτισμό του με νέους θεματικούς τομείς τουρισμού, την ποιοτική βελτίωση των υπηρεσιών μας καθώς και τις επενδύσεις σε σύγχρονες τουριστικές εγκαταστάσεις, μπορούμε να πετύχουμε την οικοδόμηση ενός αποτελεσματικού και αποδοτικού μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης.

– Είναι αυτός ένας τρόπος για να ανταγωνισθεί η χώρα μας που, πλέον λόγω του ευρώ, είναι ακριβός προορισμός, τη γειτονική Τουρκία, που τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται σε μεγάλη τουριστική βιομηχανία;

Ο διεθνής ανταγωνισμός που έχει να αντιμετωπίσει η Ελλάδα στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη δεν αφορά μόνο την Τουρκία αλλά το σύνολο των χωρών που έχουν καταφέρει να εδραιώσουν την παρουσία τους ως πόλος έλξης επισκεπτών.
Αντιλαμβάνομαι το ερώτημά σας δεδομένου ότι η Τουρκία είναι μία γειτονική χώρα που μπορεί κάλλιστα να αποσπάσει ένα μερίδιο της τουριστικής αγοράς εις βάρος της χώρας μας στη βάση του κλασικού μοτίβου «ήλιος-θάλασσα».
Αυτός είναι ένας λόγος παραπάνω για να ξεφύγουμε από αυτήν την μονοδιάστατη ταμπέλα και να αναδιατάξουμε το εθνικό τουριστικό μας προϊόν επιδιώκοντας την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την άμβλυνση της εποχικότητας.
Στοχεύουμε σε δράσεις που θα αναδεικνύουν την ιδιαιτερότητα, τη μοναδικότητα και την ασφάλεια της χώρας μας ως προορισμού.
 Η εγκαθίδρυση του λεγόμενου «brand identity» επανακαθορίζει την Ελλάδα ως προορισμό διεθνούς ακτινοβολίας και ζήτησης με επιμέρους θεματικούς τομείς τουρισμού όπως ο τουρισμός πολυτελείας, ο ιατρικός, συνεδριακός, πολιτιστικός τουρισμός καθώς και ο τουρισμός πόλεων (city breaks).
Τέλος, επειδή αναφερθήκατε στην Ελλάδα ως «ακριβό προορισμό» σε σχέση με την Τουρκία πρέπει να σας πω ότι δε θα συμφωνήσω μαζί σας.
Πρώτον διότι η χώρα μας δεν μπορεί να θεωρηθεί ακριβή σε σχέση με άλλους διεθνείς τουριστικούς προορισμούς και δεύτερον διότι, σε συσχετισμό με την Τουρκία, η τελευταία επενδύει στο φτηνό και μαζικό τουρισμό ενώ εμείς και στον ποιοτικό και οικονομικά αποδοτικό.

– Μιλάτε επίσης για το πράσινο τουρισμό…

Η έννοια του «πράσινου τουρισμού» δεν είναι μία δική μου προσωπική επινόηση. Είναι μία ευρύτερη φιλοσοφία και αντίληψη για μία τουριστική ανάπτυξη που δε στραγγαλίζει και δε θα ασελγεί στο περιβάλλον και η οποία στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού είναι βαθιά ριζωμένη.
Στην Ελλάδα αρχίζει να εδραιώνεται σταδιακά και με σταθερά βήματα στο πλαίσιο του ευρύτερου πολιτικού σχεδιασμού της κυβέρνησης.
Στην προκειμένη περίπτωση, το περιβάλλον είναι η πρώτη ύλη του φυσικού μας αντικειμένου, του τουρισμού.
Το κλισέ του παρελθόντος που θέλει την ανάπτυξη εχθρό της πολιτιστικής ταυτότητας, του περιβάλλοντος, της αρχιτεκτονικής αισθητικής και των παραδόσεων του τόπου είναι άγνωστο στο πολιτικό λεξιλόγιο και την πρακτική μας.


– Πώς θα προσελκύσει η Ελλάδα Κινέζους, Ρώσους ακόμα και Ινδούς τουρίστες;

δεν έχουμε το περιθώριο να σπαταλήσουμε στιγμή αν θέλουμε να αποσπάσουμε ως Ελλάδα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια τουριστική αγορά, που περιλαμβάνει και χώρες- όπως αυτές που προαναφέρατε- οι οποίες θεωρούνται αναδυόμενες τουριστικές και οικονομικές δυνάμεις.
Αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη. Απαιτείται σχεδιασμός σε βάθος χρόνου που θα περιλαμβάνει τη σωστή επικοινωνιακή προβολή του νέου εθνικού τουριστικού προϊόντος με τις εξατομικευμένες δράσεις σε αυτές τις νέες αγορές.
Αναπόδραστη ανάγκη κρίνεται η ενεργός συμμετοχή της Ελλάδας σε διεθνείς εκθέσεις και στο σημείο αυτό καίριο ρόλο θα διαδραματίσουν τα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό, ένα εκ των οποίων σχεδιάζεται να δημιουργηθεί στη Σαγκάη της Κίνας.
Σας αναφέρω χαρακτηριστικά ότι το πρώτο μεγάλο ταξίδι που κάναμε ως αποστολή του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και του ΕΟΤ ήταν στην Κίνα, από την οποία ως χώρα αναμένουμε να αποκομίσουμε πολλά τουριστικά οφέλη.
Εκεί πετύχαμε τη σύσφιξη των οικονομικών και τουριστικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών και με την ίδια ένταση θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για την εντατικοποίηση της παρουσίας μας στις διεθνείς αγορές.
Άλλωστε, ο τουρισμός απαιτεί να έχεις ανοιχτούς ορίζοντες, να αφουγκράζεσαι τα μηνύματα των καιρών και να μην εγκλωβίζεσαι στη γυάλα ενός κλειστού υπουργικού γραφείου.

-Ποιος είναι ο ρόλος που καλείται να παίξει η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας και με ποιους τρόπους σχεδιάζετε να γίνει στενότερη η συνεργασία του Υπουργείου, της Αυτοδιοίκησης και γενικότερα των τοπικών κοινωνιών;

Ο τουρισμός στην Ελλάδα υπάρχει, εξελίσσεται και ενδυναμώνεται προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Αυτές είναι ο τελικός αποδέκτης του ανταποδοτικού οφέλους που εξασφαλίζει η χώρα μας μέσα από την τουριστική ανάπτυξη. Θέλουμε τον τουρισμό κινητήριο δύναμη για την στήριξη των τοπικών οικονομιών, την δημιουργία θέσεων εργασίας.
Τον θέλουμε εγγυητή της ισόρροπης ανάπτυξης του τόπου.
Οι τοπικές κοινωνίες και πρωτίστως η ίδια η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να αντιληφθεί άμεσα ότι πρέπει να πάρει τον ελληνικό τουρισμό στα χέρια της.
Οι κάτοικοι του μικρότερου χωριού στη χώρα μας μπορούν να συμμετέχουν σε αυτήν την εθνική προσπάθεια αναδεικνύοντας τη μοναδικότητα της περιοχής τους και αναπτύσσοντας τις δράσεις εκείνες που θα την καταστήσουν πόλο έλξης εξειδικευμένων προτιμήσεων των ξένων επισκεπτών.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι ένα βήμα μπροστά στην ενεργή προώθηση του ελληνικού τουρισμού.
Αν η κεντρική διοίκηση του κράτους είναι πολλές φορές εγκλωβισμένη σε ένα κυκεώνα γραφειοκρατίας, που σε ορισμένες περιπτώσεις δυσχεραίνει την ταχεία λήψη αποφάσεων, περιμένουμε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση να αναλάβει πρωτοβουλίες για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του στρατηγικού σχεδιασμού μας.
Είναι πάγια αντίληψή μου ότι ο τουρισμός απαιτεί σύνθεση απόψεων, ανοιχτές πόρτες και διάλογο. Θέλουμε να ακούσουμε τη φωνή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Χαρακτηριστικά μπορώ να σας αναφέρω ότι ο χειμερινός τουρισμός ως ένα από τους ειδικότερους θεματικούς τομείς που αναπτύσσονται στη χώρα μας χρειάζεται βελτιώσεις μέσα από τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και την ανάπτυξη των υποδομών τους.
 Εδώ είναι μία ενδεικτική περίπτωση που περιμένουμε τις παρατηρήσεις των τοπικών αρχών, τις προτάσεις και τις υποδείξεις τους.