άντζελα-γκερέκου-πολιτική-εκπρόσωπο-317347

Άντζελα Γκερέκου, πολιτική εκπρόσωπος Τουριστικής Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ: Αναγκαίες οι πρωτοβουλίες της Αυτοδιοίκησης για να γίνει πιο ανταγωνιστικό το τουριστικό προϊόν μας

Ο Τουρισμός αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους τομείς, ο οποίος παγκοσμίως θα πληγεί σε σοβαρότερο βαθμό από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Στην Ελλάδα, δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε μια «ξεχωριστή τύχη» γιατί κάτι τέτοιο δεν φαίνεται εφικτό, αλλά μπορούμε να ελπίζουμε σε περιορισμένες, εύκολα αναστρέψιμες και πρόσκαιρες αρνητικές συνέπειες.

Εκείνο το οποίο κυρίως θα πλήξει τον Ελληνικό Τουρισμό, δεν θα είναι ίσως τόσο οι μειωμένες αφίξεις, όσο το πραγματικό τουριστικό εισόδημα το οποίο τελικά θα εισρεύσει στη χώρα μας, σε όλη συνολικά τη σαιζόν. Με πιο απλά λόγια, αυτοί οι οποίοι θα μας επισκεφθούν θα είναι πολύ πιο φειδωλοί στα έξοδά τους, κατά την παραμονή τους στη χώρα μας. Τούτο οφείλεται εν πολλοίς και στην εξάρτηση του εισερχόμενου Τουρισμού της Ελλάδας από συγκεκριμένες χώρες, οι οποίες ήδη βιώνουν σε μεγάλο βαθμό, τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης σε πραγματικά οικονομικά μεγέθη της καθημερινότητας, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στη Μ. Βρετανία.

Όμως μέσα σε κάθε κρίση, κρύβονται και ευκαιρίες. Και οι ευκαιρίες μας εδώ, παρουσιάζονται με τη δυνατότητα που έχουμε να ανασυντάξουμε τις συνολικές δομές του «τουριστικού μας προϊόντος» και να αναπροσαρμόσουμε τους στόχους μας για το μέλλον. Η οικονομική κρίση σε σχέση με τον Τουρισμό, φέρνει στο επίκεντρο την απαίτηση του «value for money», δηλαδή της καλύτερης δυνατής σχέσης μεταξύ ποιότητας των παρεχομένων τουριστικών υπηρεσιών και του κόστους αυτών. Λογικά λοιπόν, ένα τέτοιο περιβάλλον μας πιέζει όλους, προς την κατεύθυνση της καλυτέρευσης της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουμε – και ταυτόχρονα, πιέζει και την ίδια την Πολιτεία, να θεσπίσει όλους εκείνους τους μηχανισμούς (που πολλά χρόνια τώρα υπολειτουργούν) ως προς τον έλεγχο της ποιότητας των τουριστικών υπηρεσιών. Στο σημερινό περιβάλλον, είναι πλέον αδιανόητο και εγκληματικό να παρουσιάζονται ακόμη τα φαινόμενα της «χωριάτικης σαλάτας των 100 Ευρώ» ή του «τόστ των 50 Ευρώ».

Τόσο στο ρόλο του ελέγχου, όσο και στο ρόλο της οργάνωσης, της προβολής αλλά και των υποδομών, ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε σχέση με τον Τουρισμό είναι εξαιρετικά μεγάλος. Υπάρχουν συγκεκριμένες χώρες – όπως η Ιταλία για παράδειγμα – στις οποίες, συνολικά ο Τουρισμός είναι δομημένος πάνω στις λειτουργίες και στην ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Για να επιτύχουμε κι εδώ κάτι τέτοιο, ο δρόμος ακόμη είναι μακρύς. Όμως, η Τοπική Αυτοδιοίκηση στη χώρα μας έχει ήδη πολλές δυνατότητες και αρμοδιότητες στα χέρια της, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν σε καίριο βαθμό την πορεία του Τουρισμού σε επίπεδο τοπικών κοινωνιών. Οι βασικές υποδομές (ασφαλείς δρόμοι, ανάδειξη χώρων τουριστικού ενδιαφέροντος και εύκολη πρόσβαση σε αυτούς, καθαριότητα χώρων ευθύνης και κυρίως ακτών και αρχαιολογικών περιοχών, βιολογικοί καθαρισμοί και διαχείριση απορριμμάτων, κλπ) αλλά και επιπλέον υπηρεσίες για ενίσχυση του τοπικού Τουρισμού (δημοτικά κέντρα ενημέρωσης επισκεπτών, εκπτωτικά προγράμματα, ειδικές δημοτικές συγκοινωνίες για τους επισκέπτες, κλπ) δεν αποτελούν «λεπτομέρειες» αλλά θέματα απόλυτης ουσίας, ικανά να επηρεάσουν την τελική εικόνα που θα αποκομίσει ο επισκέπτης από τη χώρα μας.

Το ζητούμενο αυτή τη δύσκολη στιγμή, δεν είναι να περιμένουμε μοιρολατρικά τα πράγματα να «συμβούν από μόνα τους» αλλά να αναλάβουμε εμείς οι ίδιοι πρωτοβουλίες και κυρίως να επιδιώξουμε να γίνουμε ακόμη καλύτεροι και πιο ανταγωνιστικοί σε οτιδήποτε σχετίζεται με τον Τουρισμό. Και στο σημείο αυτό, οι πρωτοβουλίες ειδικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεν είναι απλά «θεμιτές» αλλά απολύτως αναγκαίες.