Σκληρή απάντηση ΑΣΕΠ σε Χαρίτση για την 3Κ, μέσω aftodioikisi.gr (επιστολή)

Μία πρακτική που σπανίως ακολουθεί, δηλαδή, να απαντά δημοσίως σε επικρίσεις και μάλιστα υπουργών της κυβέρνησης, χρησιμοποιεί το ΑΣΕΠ στην περίπτωση της 3Κ. Συγκεκριμένα, με αφορμή την (σφοδρή) επίθεση που εξαπέλυσε για μία ακόμη φορά κατά τη Ανεξάρτητης Αρχής ο υπουργός Εσωτερικών Αλέξης Χαρίτσης σε συζήτησή του με δημοσιογράφους, με επιστολή του στην aftodioikisi.gr που κατέγραψε το σχετικό ρεπορτάζ, ο αντιπρόεδρος του ΑΣΕΠ Θάνος Παπαϊώνου:

-Εξαπολύει επίθεση κατά του υπουργού Εσωτερικών, κατηγορώντας τον ότι «υπερέβη τα εσκαμμένα». «Μία δημόσια αντιδικία μεταξύ υπουργού και ανεξάρτητης αρχής σχετικά με ένα θέμα που «καίει» χιλιάδες πολίτες σίγουρα δεν είναι ένα θετικό θεσμικά φαινόμενο. Γι’ αυτό και τις τελευταίες εβδομάδες έμειναν ασχολίαστες δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών κ. Χαρίτση που έδειχνε το ΑΣΕΠ για την «καθυστέρηση» έκδοσης των οριστικών αποτελεσμάτων για τις 8.166 θέσεις καθαριότητας  στους δήμους (προκήρυξη 3Κ 2018)», τονίζει ο κ. Παπαϊωάννου αναφερόμενος στις επιθέσεις που έχει εξαπολύσει το τελευταίο διάστημα ο υπουργός Εσωτερικών κατά του ΑΣΕΠ για το θέμα της καθυστέρησης στην ανακοίνωση των οριστικών πινάκων της 3Κ. Και προσθέτει:  «Μία ανεξάρτητη αρχή οφείλει να «μιλάει» πρωτίστως με το έργο της.  Την περασμένη όμως Τρίτη, ο κ. Χαρίτσης υπερέβη τα εσκαμμένα κατηγορώντας το δυναμικό του ΑΣΕΠ ότι δίνει λάθος χρονοδιαγράμματα και καλώντας τον Πρόεδρο κ. Καραβοκύρη να διαταράξει «την νηνεμία του συστήματος» Σε απλά ελληνικά, κατηγόρησε το προσωπικό και τους συμβούλους του ΑΣΕΠ ότι δεν δουλεύουν με τους ρυθμούς που θα έπρεπε και πέφτουν έξω στα χρονοδιαγράμματα τους, προσθέτοντας ότι οφείλει ο Πρόεδρος να λάβει τα μέτρα. Δεδομένου ότι μία τέτοια δήλωση θίγει 260 εργαζομένους που έχουν δοκιμασθεί κατ’ επανάληψη στα δύσκολα και τα 28 μέλη μιας αρχής που ορίσθηκαν με την πλειοψηφία των 4/5 της Βουλής, επιβάλλει να ακουστεί και η άλλη πλευρά των πραγμάτων». Κατά τον αντιπρόεδρο του ΑΣΕΠ «όλο αυτό το έργο που γνωρίζει ο κ. Υπουργός, δεν επιτελείται σε συνθήκες «νηνεμίας» που επικαλείται αλλά απόλυτης τρικυμίας αφού το δυναμικό του ΑΣΕΠ σε όλο το 2018 (μηδέ του Αυγούστου εξαιρουμένου λόγω των αναπληρωτών εκπαιδευτικών) έχει ξεπεράσει τον εαυτό του σε ρυθμό εργασίας, προσπαθώντας να διεκπεραιώσει ένα έργο πολλαπλάσιο του 2017, την ίδια ώρα που δέχεται επικρίσεις από διάφορες πλευρές σε σχέση με την εξέλιξη της  συγκεκριμένης προκήρυξης.  Και σε όλα αυτά, προστίθενται τώρα οι υπουργικές δηλώσεις περί …νηνεμίας του συστήματος του ΑΣΕΠ. Τέτοιες δηλώσεις, πέραν της δημιουργίας εσφαλμένων εντυπώσεων, δεν συμβάλλουν στον κοινό στόχο», προσθέτει. Καλεί, δε, τον κ. Χαρίτση «να παραδειγματισθεί από τη στάση συναδέλφων του που έχουν και αυτοί πιεστικές ανάγκες κάλυψης κενών (βλ. π.χ. Υπουργείο Παιδείας, Δικαιοσύνης, Α.Α.Δ.Ε.) και που μολονότι γνωρίζουν τις καθυστερήσεις που προκαλούνται εξ αιτίας της προτεραιοποίησης των προσλήψεων στις θέσεις καθαριότητας, αποφεύγουν δημόσιες δηλώσεις, σέβονται το έργο του ΑΣΕΠ και τον φόρτο εργασίας που η συγκυρία δημιούργησε και συνεργάζονται δημιουργικά όπου απαιτείται για την προώθηση των διαδικασιών πρόσληψης».

-Επιφυλάσσει αιχμές και για τον προκάτοχό του Πάνο Σκουρλέτη, καθώς, όπως λέει, «κανένα από αυτά τα προβλήματα δεν θα είχε εμφανισθεί εάν δεν μεσολαβούσαν 6 μήνες από τη δημοσίευση του ν. 4479/2017 (29.6.2017) για τις θέσεις καθαριότητας έως την αποστολή σχετικού αιτήματος στο ΑΣΕΠ από το Υπουργείο για την έναρξη της διαδικασίας (22.12.2017)» (σ.σ. δηλαδή, την περίοδο που ήταν υπουργός ο κ. Σκουρλέτης. Επιπλέον, αναφερόμενος στην ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης προκήρυξης, σημειώνει ότι: «Με την κοινωνική ευαισθησία που διέπει το ΑΣΕΠ από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα, ποτέ δεν είχε υπάρξει υπέρβαση του 8μήνου. Μόνο που η συγκεκριμένη προκήρυξη, πέραν του ότι αφορούσε σε τεράστιο αριθμό θέσεων (8.166) και υποψηφίων (128.861), υπήρξε και η εξής ιδιαιτερότητα: κατόπιν κυβερνητικού αιτήματος (λόγω του ότι θα έληγε στις 30.3.2018 η νομοθετικά προβλεπόμενη προθεσμία για την απασχόληση των συμβασιούχων στις θέσεις αυτές), δεν έγινε έλεγχος των δικαιολογητικών πριν την έκδοση των προσωρινών αποτελεσμάτων. Έτσι, ο στόχος της 30.3.2018 επιτεύχθηκε αλλά το ο έλεγχος μετατέθηκε για την περίοδο που μεσολαβεί ως την έκδοση των οριστικών αποτελεσμάτων».

H φωτο από παλιότερη συνάντηση του υπουργού Εσωτερικών με τους εκπροσώπους του ΑΣΕΠ. Πίσω από τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ (στα δεξιά) βρίσκεται ο κ. Παπαϊωάννου που ανέλαβε να απαντήσει στον κ. Χαρίτση για λογαριασμό του κ. Καραβοκύρη και της Ανεξάρτητης Αρχής.  

 

Ολόκληρη η επιστολή του αντιπροέδρου του ΑΣΕΠ Θάνου Παπαϊωάννου στην aftodioikisi.gr είναι η εξής:

ΜΙΑ ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Μία δημόσια αντιδικία μεταξύ υπουργού και ανεξάρτητης αρχής σχετικά με ένα θέμα που «καίει» χιλιάδες πολίτες σίγουρα δεν είναι ένα θετικό θεσμικά φαινόμενο. Γι’ αυτό και τις τελευταίες εβδομάδες έμειναν ασχολίαστες δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών κ. Χαρίτση που έδειχνε το ΑΣΕΠ για την «καθυστέρηση» έκδοσης των οριστικών αποτελεσμάτων για τις 8.166 θέσεις καθαριότητας  στους δήμους (προκήρυξη 3Κ 2018). Μία ανεξάρτητη αρχή οφείλει να «μιλάει» πρωτίστως με το έργο της.

Την περασμένη όμως Τρίτη, ο κ. Χαρίτσης υπερέβη τα εσκαμμένα κατηγορώντας το δυναμικό του ΑΣΕΠ ότι δίνει λάθος χρονοδιαγράμματα και καλώντας τον Πρόεδρο κ. Καραβοκύρη να διαταράξει «την νηνεμία του συστήματος» Σε απλά ελληνικά, κατηγόρησε το προσωπικό και τους συμβούλους του ΑΣΕΠ ότι δεν δουλεύουν με τους ρυθμούς που θα έπρεπε και πέφτουν έξω στα χρονοδιαγράμματα τους, προσθέτοντας ότι οφείλει ο Πρόεδρος να λάβει τα μέτρα.

Δεδομένου ότι μία τέτοια δήλωση θίγει 260 εργαζομένους που έχουν δοκιμασθεί κατ’ επανάληψη στα δύσκολα και τα 28 μέλη μιας αρχής που ορίσθηκαν με την πλειοψηφία των 4/5 της Βουλής, επιβάλλει να ακουστεί και η άλλη πλευρά των πραγμάτων.

Κατ’ αρχήν η γενική εικόνα: το ΑΣΕΠ σήμερα εμπλέκεται σε διαδικασίες επιλογής δεκάδων διοικητικών γραμματέων, εκατοντάδων γενικών διευθυντών και χιλιάδων διευθυντών σε όλο το δημόσιο. Παράλληλα, διεκπεραιώνει διαδικασίες προσλήψεων που αφορούν σε 20.000 θέσεις εργασίας. Πέραν των δήμων, ενδεικτικά αναφέρω: προσλήψεις χιλιάδων μονίμων εκπαιδευτικών, 550 σωφρονιστικών υπαλλήλων,  1.100 εργαζομένων σε θέσεις επικουρικού προσωπικού στα νοσοκομεία, εκατοντάδων υπαλλήλων διαφόρων ειδικοτήτων στην ΑΑΔΕ ατόμων  ενώ σύντομα θα αρχίσει και η διαδικασία για πάνω από 3.000 εργαζομένους στο «Βοήθεια στο Σπίτι». Επιπρόσθετα, διαχειρίζεται διάφορες προκηρύξεις υπουργείων και οργανισμών μικρότερης εμβέλειας. Σε όλα αυτά, πρέπει να προσθέσει κανείς και τις ανακοινώσεις για χιλιάδες θέσεις ορισμένου χρόνου που τρέχουν αυτή την εποχή κυρίως στους Δήμους και όπου όλοι προσδοκούν την ολοκλήρωση των διαδικασιών τουλάχιστον ένα μήνα πριν από τις δημοτικές εκλογές, οπότε αρχίζει η αναστολή των προσλήψεων.

Εν όψει αυτής της εικόνας, το ΑΣΕΠ ανταποκρινόμενο στην ιεράρχηση των προκηρύξεων που έκανε η εκτελεστική εξουσία, προτεραιοποίησε τη διαδικασία των προσλήψεων της 3Κ προκήρυξης. Εδώ και πολλούς μήνες, το μέγιστο ποσοστό του ελεγκτικού προσωπικού του ΑΣΕΠ (και όχι μόνο το ελεγκτικό) καθώς και όλοι οι σύμβουλοι ασχολούνται κατά προτεραιότητα με την προκήρυξη αυτή θέτοντας σε δεύτερη μοίρα τις άλλες προκηρύξεις.

Σε ό,τι αφορά τα «χρονοδιαγράμματα», θα πρέπει να θυμίσω ότι η 30η Νοεμβρίου 2018 δεν ήταν κάποια ημερομηνία που έθεσε το ΑΣΕΠ ως εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης των διαδικασιών της 3Κ. Είναι απόρροια του νόμου που προβλέπει ότι οι προσληφθέντες με βάση προσωρινούς πίνακες δεν μπορούν να απασχοληθούν για πάνω από 8 μήνες.

Με την κοινωνική ευαισθησία που διέπει το ΑΣΕΠ από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα, ποτέ δεν είχε υπάρξει υπέρβαση του 8μήνου. Μόνο που η συγκεκριμένη προκήρυξη, πέραν του ότι αφορούσε σε τεράστιο αριθμό θέσεων (8.166) και υποψηφίων (128.861), υπήρξε και η εξής ιδιαιτερότητα: κατόπιν κυβερνητικού αιτήματος (λόγω του ότι θα έληγε στις 30.3.2018 η νομοθετικά προβλεπόμενη προθεσμία για την απασχόληση των συμβασιούχων στις θέσεις αυτές), δεν έγινε έλεγχος των δικαιολογητικών πριν την έκδοση των προσωρινών αποτελεσμάτων. Έτσι, ο στόχος της 30.3.2018 επιτεύχθηκε αλλά το ο έλεγχος μετατέθηκε για την περίοδο που μεσολαβεί ως την έκδοση των οριστικών αποτελεσμάτων.

Αυτή την πραγματικότητα εξήγησε το ΑΣΕΠ προς τον κ. Υπουργό σε σύσκεψη τον Σεπτέμβριο αναφέροντας ότι δεν είναι βέβαιη η επίτευξη του στόχου για τις 30 Νοεμβρίου αφού το τελικό χρονοδιάγραμμα θα ήταν συνάρτηση του ποσοστού των ανακριβών δηλώσεων που θα εντοπίζονταν. Υπενθυμίζω ότι για κάθε τέτοια δήλωση που εντοπίζεται θα πρέπει να ελεγχθεί ο φάκελος του αμέσως επόμενου υποψηφίου.

Μέχρι σήμερα, το 65% περίπου των δηλώσεων που ελέγχθηκαν ήταν ανακριβείς με αποτέλεσμα είτε να αποκλείονται υποψήφιοι που ήταν επιτυχόντες στους προσωρινούς πίνακες είτε να μετακινούνται σε άλλες θέσεις. Ήδη έχουν ελεγχθεί συνολικά 18.000 φάκελοι υποψηφίων και, βεβαίως, μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν ως προς το πόσοι ακόμη θα χρειαστεί να ελεγχθούν.

Όλο αυτό το έργο που γνωρίζει ο κ. Υπουργός, δεν επιτελείται σε συνθήκες «νηνεμίας» που επικαλείται αλλά απόλυτης τρικυμίας αφού το δυναμικό του ΑΣΕΠ σε όλο το 2018 (μηδέ του Αυγούστου εξαιρουμένου λόγω των αναπληρωτών εκπαιδευτικών) έχει ξεπεράσει τον εαυτό του σε ρυθμό εργασίας, προσπαθώντας να διεκπεραιώσει ένα έργο πολλαπλάσιο του 2017, την ίδια ώρα που δέχεται επικρίσεις από διάφορες πλευρές σε σχέση με την εξέλιξη της  συγκεκριμένης προκήρυξης.

Και σε όλα αυτά, προστίθενται τώρα οι υπουργικές δηλώσεις περί …νηνεμίας του συστήματος του ΑΣΕΠ. Τέτοιες δηλώσεις, πέραν της δημιουργίας εσφαλμένων εντυπώσεων, δεν συμβάλλουν στον κοινό στόχο. Ο κ. Υπουργός θα πρέπει να παραδειγματισθεί από τη στάση συναδέλφων του που έχουν και αυτοί πιεστικές ανάγκες κάλυψης κενών (βλ. π.χ. Υπουργείο Παιδείας, Δικαιοσύνης, Α.Α.Δ.Ε.) και που μολονότι γνωρίζουν τις καθυστερήσεις που προκαλούνται εξ αιτίας της προτεραιοποίησης των προσλήψεων στις θέσεις καθαριότητας, αποφεύγουν δημόσιες δηλώσεις, σέβονται το έργο του ΑΣΕΠ και τον φόρτο εργασίας που η συγκυρία δημιούργησε και συνεργάζονται δημιουργικά όπου απαιτείται για την προώθηση των διαδικασιών πρόσληψης.

Συμπέρασμα: εάν αφεθεί απερίσπαστο το ΑΣΕΠ, ως ανεξάρτητη αρχή, θα κάνει το ελεγκτικό του έργο με πληρότητα και με τον ταχύτερο δυνατό ρυθμό. Κανείς δεν έχει το μονοπώλιο της κοινωνικής ευαισθησίας.

Θάνος Παπαϊωάννου

Αντιπρόεδρος ΑΣΕΠ

Υ.Γ. Κανένα από αυτά τα προβλήματα δεν θα είχε εμφανισθεί εάν δεν μεσολαβούσαν 6 μήνες από τη δημοσίευση του ν. 4479/2017 (29.6.2017) για τις θέσεις καθαριότητας έως την αποστολή σχετικού αιτήματος στο ΑΣΕΠ από το Υπουργείο για την έναρξη της διαδικασίας (22.12.2017). Γι αυτή την καθυστέρηση (αν είναι καθυστέρηση) ευτυχώς κανείς δεν έχει κατηγορήσει το ΑΣΕΠ.

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ, ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ, ΑΣΕΠ, ΑΠΑΝΤΗΣΗ, ΕΠΙΘΕΣΗ, ΑΛΕΞΗΣ ΧΑΡΙΤΣΗΣ, 3Κ, ΘΑΝΟΣ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!