Αγγελική Σπανού: Οι "εργαζόμενοι χωρίς όνομα" στη σκηνή του Επί Κολωνώ - Aftodioikisi.gr
Τετάρτη
1
Δεκέμβριος
Back
Αγγελική Σπανού: Οι "εργαζόμενοι χωρίς όνομα" στη σκηνή του Επί Κολωνώ

Αγγελική Σπανού: Οι “εργαζόμενοι χωρίς όνομα” στη σκηνή του Επί Κολωνώ

Η παράσταση της Ελένης Σκότη, βασισμένη στο βιβλίο της Αγγελικής ΣπανούΑπαρατήρητοι” (εκδ. Πόλις), ολοκληρώνεται. Περιμένοντας την πρεμιέρα, στο τέλος του μήνα, στο θέατρο “Επί Κολωνώ”, συζητήσαμε με τη συγγραφέα . Επί σκηνής, ο ντελιβεράς, η ταμίας στο σούπερ μάρκετ, ο θυρωρός, η οδοκαθαρίστρια, ο παρκαδόρος στο πλοίο, η υπάλληλος στα διόδια, ο τραυματιοφορέας, η τηλεφωνήτρια και η ταξιθέτρια που τους υποδέχεται και τους δείχνει πού να κοιτάξουν:
-Εμάς κοιτάζουν;
Κοιτάζουν κάπου ψηλά, σε μια δέσμη φωτός, που τους κάνει ορατούς, διάσημους για δέκα λεπτά.
-Αυτός στον οποίο απευθύνονται τους απαντά;
Τους καθοδηγεί για να μπορέσουν να τα πουν όλα δυνατά και ειλικρινά.
-Δεν υπάρχει αυτή η κατάσταση στο βιβλίο – σωστά;
Οχι, είναι η σκηνοθετική σύλληψη της Ελ. Σκότη, που προσωπικά με συγκλόνισε. Γιατί αισθάνθηκε κάτι που εγώ δεν είχα συνειδητοποιήσει. Οτι οι αφηγήσεις αυτών των ανθρώπων που έγιναν πρωταγωνιστές στα διηγήματά μου είναι σε μεγάλο βαθμό συνειρμικές. Συνδέουν την εξωτερική πραγματικότητα με την εσωτερική και κάνουν σκέψεις που ξαφνιάζουν ακόμη και τους ίδιους.
-Πώς ήρθατε κοντά με την Ελ. Σκότη;
Ηξερα τη δουλειά της Ομάδας ΝΑΜΑ στο θέατρο “Επί Κολωνώ”. Είχα δει πολλές παραστάσεις τους, κάποιες για δεύτερη φορά. Πριν ξεσπάσει η πανδημία είχα δει τη “Βασίλισσα της ομορφιάς” που μετά έμαθα ότι βραβεύτηκε και ήταν sold out. Εκείνο το βράδυ κοιμήθηκα άσχημα. Μου πήρε μέρες για να μεταβολίσω την εμπειρία. Το έργο είναι σκληρό και η σκηνοθεσία της Ελ. Σκότη δεν σου δίνει καμία διέξοδο για να αποφύγεις την αλήθεια της τοξικότητας οικογενειακών σχέσεων, της οδύνης από ψυχική ασθένεια, της συντριβής μέσα σε εξωτερικούς καταναγκασμούς που δεσμεύουν την ύπαρξη. Θέλω να πω ότι θαύμαζα τη δουλειά της πάρα πολύ και αισθανόμουν μια παράξενη οικειότητα μαζί της. Οταν ξεκίνησε η συνεργασία μας γι αυτή την παράσταση, κατάλαβα γιατί τη θαυμάζω και γιατί αισθάνομαι κοντά της. Γιατί πέρα από το εκπληκτικό ταλέντο, που εγώ μόνο ως θεατρόφιλη μπορώ να αναγνωρίσω, υπάρχει μια βαθιά ενσυναίσθηση που σε συνδυασμό με τη διεισδυτικότητα της ματιάς της δημιουργούν διαταρακτικές μεταβιβάσεις μέσα στη θεατρική αίθουσα.
-Τα κείμενα του βιβλίου έχουν διασκευαστεί;
Δεν ξέρω αν πρόκειται για διασκευή ή συνκατασκευή. Τα κείμενα άλλαζαν μέσα στις πρόβες. Ούτε θυμάμαι πια πόσες φορές και πόσο. Η προσωπικότητα των ηθοποιών και η “τρέλα” της Σκότη με βοήθησαν, νομίζω, να φτάσω σε μεγαλύτερο βάθος  προσπαθώντας να αναδείξω χαρακτήρες μέσα από τα κείμενα.
-Οι ηθοποιοί ταυτίστηκαν εύκολα με τους “Απαρατήρητους”;
Οι ηθοποιοί, όλοι μαθητές της Σκότη, έχουν διδαχτεί πώς να εξοικειώνονται με το ανοίκειο και πώς να βλέπουν το αθέατο. Δούλεψαν πολύ σκληρά για να βρουν τις αποχρώσεις, τις παύσεις, τις σκιές, το γέλιο και το κλάμα στο ρόλο τους. Με εντυπωσίασε η θέληση και η επιμονή τους. Τους έχω παρακολουθήσει δεκάδες φορές σε πρόβες και ούτε μια φορά δεν βαρέθηκα. Γιατί υπάρχει αλήθεια στη σκηνή.
-Το θέμα τους κινητοποίησε;
Ο λόγος που αποφάσισε η Σκότη να μεταφέρει το βιβλίο μου στο θέατρο ήταν ότι την ίδια την αφορά έντονα η πραγματικότητα των “κάτω”. Θυμάμαι μια φράση στους “Λαντζέρηδες” που έχει ανεβάσει η ομάδα ΝΑΜΑ στο Σύγχρονο Θέατρο, “το παρόν είναι το μέλλον”. Οι ηθοποιοί μπήκαν σιγά-σιγά, με την καθοδήγησή της, στον ψυχικό κόσμο αυτών που βλέπουν το αύριο μέσα στο τώρα, γιατί δεν έχουν μπροστά τους κάποια προοπτική, ζουν ένα ανελέητο διαρκές παρόν.
-Δεν είναι και ένα πολιτικό διάβημα αυτή η παράσταση; Με την έννοια ότι φέρνει στο προσκήνιο  τους μη προνομιούχους, για να το πω με το κλισέ. Ετσι δεν είναι;
Δεν το αντιμετωπίσαμε έτσι. Ούτε διακινήθηκαν μεταξύ μας πολιτικά μηνύματα. Ολοι όμως ήθελαν να ακουστούν αυτοί που σιωπούν και να μας συστηθούν μέσα από το ρόλο που υποδύονται. Νομίζω πως, τελικά, καταφέρνουν να γοητεύσουν τον θεατή, γιατί γοητεύτηκαν πρώτα οι ίδιοι από τους αντιπρωταγωνιστές που θα ανέβουν στη σκηνή.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο: Αγγελική Σπανού


Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη
Φωτισμοί: η Ομάδα των συντελεστών
Φωτογραφίες: Γιώργος Χατζηνικολάου, Μαρία Αναματερού

ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ
Κάτια Βλάχου (υπάλληλος στα διόδια), Σωτήρης Καραβάς (θυρωρός), Κατερίνα Κασσάνδρα (οδοκαθαρίστρια), Μαρία Κάτσενου (ταμίας σούπερ μάρκετ), Αλέξανδρος Μανωλίδης (παρκαδόρος σε πλοίο), Γιάννης Β. Μαριάς (τραυματιοφορέας), Επαμεινώνδας Μπαλμπούζης (ντελιβεράς), Κωνσταντίνα Σκανδάλη (τηλεφωνήτρια), Μαρία Χαριτοπούλου (ταξιθέτρια).

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Πρεμιέρα: 29 Νοεμβρίου 2021
Ημέρες Παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη
Χώρος: Κεντρική Σκηνή/Επί Κολωνώ.

ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!