βενιζέλος-όχι-στην-κοινοβουλευτικ-267672
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 07.02.2013 | 13:47

Βενιζέλος: «Όχι» στην κοινοβουλευτική συνύπαρξη με Χρυσή Αυγή

Ο φασισμός και η βία δεν δικαιολογούνται από καμιά μορφή οικονομικής κρίσης, υπογράμμισε ο Βαγγέλης Βενιζέλος κατά την παρουσίαση των προτάσεων του ΠΑΣΟΚ για την αντιμετώπιση των φαινομένων εκφασισμού, την καταπολέμηση της κοινωνικής βίας και του ρατσισμού. Πρόκειται, όπως είπε,«για μια πρωτοβουλία για τον αποκλεισμό της Χρυσής Αυγής ως ναζιστικού κόμματος από το λεγόμενο συνταγματικό τόξο». Και προσέθεσε: «Ζητάω τα κόμματα να εκδηλώσουν την ευαισθησία τους και να μην κάνουν χειρισμούς κοινοβουλευτικούς βασισμένους στον υπολογισμό των Βουλευτών της Χρυσής Αυγή».

«Θεωρώ», σημείωσε συνεχίζοντας «ότι το Συμβούλιο της Ευρώπης, πάρα πολύ πρόσφατα με την απόφαση της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής του Επιτροπής για τον έλεγχο των διαπιστευτηρίων των Ελλήνων βουλευτών που μετέχουν στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης, στην πραγματικότητα απηύθυνε ένα “παιδαγωγικού” χαρακτήρα μήνυμα προς τη Βουλή των Ελλήνων, διότι ναι μεν απεδέχθη τυπικά τη συμμετοχή της κυρίας Ζαρούλια ως βουλευτή της Χρυσής Αυγής στις διαδικασίες της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης, το σκεπτικό όμως ήταν ένας κόλαφος για τον τρόπο με τον οποίο συγκροτούνται οι κοινοβουλευτικές αντιπροσωπείες από την Ελλάδα. Γιατί φυσικά, δεν μπορεί η Ελλάδα να εκπροσωπείται στον κορυφαίο ευρωπαϊκό θεσμό προστασίας της Δημοκρατίας και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με μέλη της Βουλής των Ελλήνων που δεν είναι συμφιλιωμένοι με την έννοια της Δημοκρατίας και του κράτους δικαίου».

Ο Β. Βενιζέλος προανήγγειλε την κατάθεση του σχεδίου νόμου που είχε ετοιμάσει το Κίνημα από την προηγούμενη Βουλή, για την αντιμετώπιση φαινομένων ρατσιστικής βίας, ενώ τόνισε την ανάγκη αναθεώρησης του Κανονισμού της Βουλής για να περιοριστεί ο ρατσιστικός λόγος. Στο σχέδιο νόμου, όπως είπε, προβλέπεται αυξημένη ποινική ευθύνη σε περίπτωση τέλεσης αξιόποινων πράξεων από βουλευτές και ευρωβουλευτές.

Οι πρωτοβουλίες του ΠΑΣΟΚ

  1. Κατόπιν αυτού, η πρώτη μας πρωτοβουλία συνίσταται στο να απευθυνθούμε για μια ακόμη φορά σε όλα τα κόμματα του συνταγματικού τόξου. Και θεωρούμε κόμματα του συνταγματικού τόξου όλα τα κόμματα, πλην της Χρυσής Αυγής. Από τα κόμματα ζητάμε να συντονίσουμε τις δραστηριότητές μας με ένα πάρα πολύ απλό τρόπο: Να μην συνυπάρχουμε, να μη συνλειτουργούμε, να μην παίρνουμε κοινές πρωτοβουλίες με τη Χρυσή Αυγή στα θέματα που αφορούν το νομοθετικό έργο και τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Να μη συγκροτείται κοινοβουλευτική πλειοψηφία με συνυπολογισμό των ψήφων της Χρυσής Αυγής, γιατί όταν συνυπολογίζει κανείς άμεσα ή έμμεσα, αρνητικά ή θετικά με τη διαδικασία της ψήφου, ή με δήλωση παρουσίας στις ψηφοφορίες στους βουλευτές της Χρυσής Αυγής, στην πραγματικότητα αλλοιώνει τον πυρήνα της Δημοκρατίας.

Και επειδή υπήρξε η κατά τη γνώμη μου ατυχέστατη πρωτοβουλία να υποβληθεί κοινή πρόταση για τη σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης με τη συμμετοχή των βουλευτών της Χρυσής Αυγής, εμείς θα κάνουμε έκπτωση στο θέμα αυτό, για να μη θεωρηθεί ότι υπάρχει κάτι το οποίο μπορεί να μας απασχολεί, ή κάποια ύστερη, ή δεύτερη σκέψη. Για θέματα εξεταστικών επιτροπών, ή επιτροπών προκαταρκτικής εξέτασης, ή ευθύνης υπουργών, μπορούν να συνυπολογίζουν ακόμη και τις ψήφους της Χρυσής Αυγής αν δεν φτάνει η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της Βουλής των Ελλήνων. Αλλά εκεί που εκφράζεται η νομοθετική, δημοκρατική βούληση του ελληνικού λαού, εκεί που αποτυπώνεται νομικά, θεσμικά η Δημοκρατία, δηλαδή στο νόμο, είναι ανεπίτρεπτο να συνυπολογίζονται οι ψήφοι της Χρυσής Αυγής.

  1. Η δεύτερη πρωτοβουλία μας, η οποία θα πάρει και τη μορφή επιστολής δικής μου προς τον Πρόεδρο της Βουλής, προκειμένου να συγκροτηθεί η Επιτροπή Κανονισμού της Βουλής, είναι οι αναγκαίες τροποποιήσεις του Κανονισμού της Βουλής και πιο συγκεκριμένα του άρθρου 77 παρ. 4, ώστε οι ρυθμίσεις για την ανάρμοστη συμπεριφορά να είναι πολύ πιο αυστηρές, ιδίως όταν υπάρχει ρατσιστικός λόγος, ή λόγος ο οποίος είναι σεξιστικός, ή εν πάση περιπτώσει κοινωνικά προκλητικός. Και η προσθήκη άρθρου 82Α στον Κανονισμό της Βουλής για τα κριτήρια που πρέπει να ισχύουν στη συγκρότηση των αντιπροσωπειών του σώματος στους διεθνείς οργανισμούς, στην κοινοβουλευτική διπλωματία και στις κοινοβουλευτικές συνελεύσεις. Αυτό πρέπει να γίνει. Και θεωρώ ότι και ο Πρόεδρος της Βουλής και τα κόμματα που μετέχουν στην Επιτροπή του Κανονισμού θα συμφωνήσουν σε αυτές τις δυο αναγκαίες μεταβολές του Κανονισμού της Βουλής.
  2. Θυμίζω ότι ο Υπουργός Δικαιοσύνης, με τη σύμφωνη γνώμη μας, έχει καταθέσει σχέδιο νόμου περί ναρκωτικών, τον κώδικα νόμων περί ναρκωτικών. Στο νομοσχέδιο αυτό, πέρα από τα ζητήματα των ναρκωτικών, προβλέπεται και μια γενική διάταξη με την οποία απαγορεύεται η αναστολή, ή η μετατροπή της ποινής όταν κάποιο έγκλημα τελείται με ρατσιστικό κίνητρο. Αυτή η ρύθμιση όμως δεν είναι επαρκής. Για το λόγο αυτό η επόμενη πρωτοβουλία μας, η τρίτη πρωτοβουλία μας, είναι να καταθέσουμε εμείς το σχέδιο νόμου το οποίο είχε ήδη ετοιμαστεί από την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο με πάρα πολύ μεγάλο κόπο μετά από τη λειτουργία μιας υψηλού επιπέδου νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για την αντιμετώπιση φαινομένων ρατσιστικής βίας. Αυτό το νομοσχέδιο είχε ψηφιστεί από την αρμόδια Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή της προηγούμενης Βουλής. Πρόκειται για ένα νομοτεχνικά ώριμο κείμενο, το οποίο το επανακαταθέτουμε για την άσκηση της σχετικής πίεσης, ως πρόταση νόμου.

Αλλά στην πρόταση αυτή έχουμε μια σειρά από προσθήκες. Οι προσθήκες αυτές είναι κατά βάση οι εξής:

  • Πρώτον, αυξάνεται γενικά το πλαίσιο ποινής σε όλα τα πλημμελήματα που τελούνται με ρατσιστικό κίνητρο. Η ποινή τοποθετείται στο πλαίσιο 3 με 5 χρόνια, άρα στο ανώτερο δυνατό επίπεδο. Το κρισιμότερο δε είναι ότι σε όλες αυτές τις περιπτώσεις προβλέπεται η επιβολή παρεχόμενης ποινής στέρησης των πολιτικών δικαιωμάτων.

Αυτό είναι αναγκαία συμμόρφωση στην απόφαση-πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο του τρίτου πυλώνα, δηλαδή της συνεργασίας σε θέματα δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων. Η Ελλάδα έχει καθυστερήσει να συμμορφωθεί σε αυτή την απόφαση-πλαίσιο του Συμβουλίου και πρέπει να συμμορφωθούμε με υποδειγματικό τρόπο. Είμαστε αυτή τη στιγμή δακτυλοδεικτούμενοι.

Όπως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω και στην επίσκεψή μου στο Βερολίνο και στη χθεσινή δεύτερη συνάντησή μου με τον υποψήφιο Καγκελάριο του SPD τον κ. Steinbrück, υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα. Είναι λίγα τα απροκάλυπτα ναζιστικά κόμματα τα οποία λειτουργούν στην Ελλάδα. Και αντιλαμβάνεστε ότι σε άλλες χώρες λειτουργούν υπηρεσίες. Στη Γερμανία λειτουργεί υπηρεσία προστασίας του Συντάγματος που παρακολουθεί τις δραστηριότητες αυτές. Δεν υπάρχει χαλάρωση. Δεν υπάρχει αυτή η αντίληψη του όλοι είμαστε ίδιοι, όμοιοι και δεν συμβαίνει τίποτα, όλα είναι ανεκτά.

Άρα, λοιπόν, πρέπει να υπάρξουν αυτές οι πράξεις συμμόρφωσης στην απόφαση-πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  • Η επόμενη σημαντική προσθήκη είναι προσθήκη επιβαρυντικής περίστασης όταν το υποκείμενο τέλεσης των εγκλημάτων αυτών είναι βουλευτές ή ευρωβουλευτές. Ως τώρα αυτό προβλέπεται ως ένα είδος ιδιώνυμου εγκλήματος όταν υποκείμενο τέλεσης είναι δημόσιος υπάλληλος ή υπουργός. Τώρα αυτό πρέπει ειδικά να αφορά και τους βουλευτές και τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, φυσικά με άρση της ασυλίας και άρα με άμεση και ταχεία εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων.

Άρα, στην περίπτωση αυτή έχουμε επιβαρυντική περίσταση λόγω του προσώπου που τελεί το έγκλημα, έχουμε αυξημένο πλαίσιο ποινής, έχουμε παρεπόμενη ποινή στέρησης πολιτικών δικαιωμάτων και έχουμε και την πρόβλεψη για τη μη αναστολή και το αμετάτρεπτο της ποινής.

  • Και η τελευταία προσθήκη αφορά την προστασία των θυμάτων από την διάχυτη κοινωνική βία, ιδίως όταν πρόκειται για θύματα που πέρα από τη βία που έχουν υποστεί, πρέπει να λειτουργήσουν και ως ουσιώδεις μάρτυρες στη σχετική δίκη. Προβλέπεται ήδη αυτό για το trafficking και επεκτείνεται γενικά στα φαινόμενα βίας, η δυνατότητα να δοθεί άδεια διαμονής για λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπου ο λόγος δημοσίου συμφέροντος είναι η εξυπηρέτηση των αναγκών απονομής της δικαιοσύνης λόγω της μαρτυρίας του θύματος που μπορεί να είναι και πολιτικός ενάγων, ή εν πάση περιπτώσει άλλου προσώπου που είναι ουσιώδης μάρτυρας, φυσικά με τη φειδώ που απαιτείται. Μιλάμε για πολύ μικρό αριθμό προσώπων, όπου έχουμε πραγματικά θύματα και πραγματικά ουσιώδεις μάρτυρες.