συγκρίνουμε-τα-προγράμματα-των-κομμά-147660
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 18.09.2015 | 10:10

Συγκρίνουμε τα προγράμματα των κομμάτων για Δημόσιο & Αυτοδιοίκηση – Οι ομοιότητες και οι διαφορές

Μία σύντομης διάρκεια στροφής έκανε το Δημόσιο στη θητεία της απερχόμενης κυβέρνησης, περνώντας από την «περίοδο των απολύσεων», στην «περίοδο των επαναπροσλήψεων». Πέραν τούτου, τόσο η Δημόσια Διοίκηση, όσο και ο θεσμός και η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν αποτέλεσαν πεδίο τομών ή ριζικών μεταρρυθμίσεων.

Με την πόλωση να κυριαρχεί στην προεκλογική αντιπαράθεση και οι δύο κομβικοί τομείς για την ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της χώρας, πέρασαν σε «δεύτερη μοίρα» στις αναφορές πολιτικών αρχηγών και στελεχών κομμάτων.

Η aftodioikisi.gr, σας παρουσιάζει τις θέσεις των κομμάτων για τη Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως έχουν περιγραφεί σε δημόσιες ομιλίες, συνεντεύξεις Τύπου ή στα επίσημα προγράμματα:

ΣΥΡΙΖΑ

Πέντε, ριζοσπαστικές, όπως τις χαρακτηρίζει, τομές προτείνει στο πρόγραμμα του ο ΣΥΡΙΖΑ για το Δημόσιο. Περιλαμβάνουν:

-ενίσχυση των αρμοδιοτήτων στον αντίποδα της λογικής του «μικρότερου κράτους»,

-ανάδειξη του ανθρώπινου δυναμικού του

-αναβάθμιση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (ΕΚΔΔ),

-ενίσχυση του ελεγκτικού ρόλου του κράτους με εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αλλά και

-κατοχύρωση του δικαιώματος του πολίτη στην ελεύθερη πρόσβαση σε όποια πληροφορία ή περιεχόμενο παράγεται ή διακινείται από δημόσιους φορείς ή ακόμα και από φορείς που έχουν δημόσια χρηματοδότηση επί ποινή ακυρότητας της πράξης.

Παράλληλα στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ τονίζεται ότι ο Καλλικράτης πρόκειται να αντικατασταθεί με μία νέα αρχιτεκτονική, με νέο θεσμικό πλαίσιο που θα προσδιορίζει με σαφήνεια τις αρμοδιότητες κάθε επιπέδου και θα προβλέπει με ακρίβεια την κατανομή των απαιτούμενων πόρων και των αντίστοιχων επενδυτικών μέσων.

ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΞΗΣ

Θεσμική και δημοκρατική ανασυγκρότηση του Κράτους και της Δημόσιας Διοίκησης

Κράτος

Ο νεοφιλελεύθερος μετασχηματισμός του κράτους στις τελευταίες τρεις δεκαετίες, που στη χώρα μας εφάρμοσε το παλιό πολιτικό σύστημα Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ, συνδέεται με την αναδιάρθρωση των κοινωνικών σχέσεων εξουσίας και την αλλαγή των ταξικών συσχετισμών προς όφελος του κεφαλαίου, με αφορμή τις συνέπειες της ανεξέλεγκτης παγκοσμιοποίησης. Η ιδιωτικοποίηση δημόσιων υπηρεσιών, η μείωση των κοινωνικών δαπανών, η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και η παράλληλη δημιουργία αγορών και πεδίων κερδοφορίας στον ίδιο το δημόσιο τομέα, που είναι οι προσδιοριστικοί παράγοντες του νεοφιλελεύθερου μετασχηματισμού του κράτους, συγκροτούν σαφείς πολιτικές επιλογές για την ενίσχυση, διασφάλιση και επέκταση των όρων της καπιταλιστικής συσσώρευσης. Ωστόσο, οι διαδικασίες νεοφιλελευθεροποίησης προϋποθέτουν και συνεπάγονται το αυταρχικό κράτος στο κοινωνικοπολιτικό πεδίο. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα των Μνημονίων, το κράτος της κρίσης αποκαλύπτει καθημερινά τον παραδοσιακά ταξικό χαρακτήρα του και τον αρνητικό συσχετισμό δυνάμεων που έχει ενσωματώσει για τον κόσμο της εργασίας. Ένα συσχετισμό δυνάμεων τον οποίον επιβάλλει με την ολοένα και πιο έντονη χρήση των κατασταλτικών μηχανισμών του. Για τον ΣΥΡΙΖΑ, ο δημοκρατικός μετασχηματισμός του κράτους είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον ταξικό αναπροσανατολισμό των δημόσιων πολιτικών του. Η σταδιακή απαγκίστρωση από τις επαχθέστερες ρυθμίσεις του νέου Μνημονίου για τον κόσμο της μισθωτής εργασίας, τους συνταξιούχους, τους μικροεπαγγελματίες και τους αγρότες και η θεμελίωση ενός κράτους καθολικών κοινωνικών εγγυήσεων, με την αναδιαπραγμάτευση με βάση επεξεργασμένα ισοδύναμα μέτρα που θα επιβαρύνουν τα μεγάλα εισοδήματα και τη διαπλεκόμενη οικονομική ολιγαρχία, θα αντιστρέψει μεσοπρόθεσμα το συσχετισμό δυνάμεων προς όφελος της εργασίας. Τα Μνημόνια δεν δημιούργησαν μόνο κοινωνική εξαθλίωση και ανθρωπιστική κρίση, αλλά και μια γενικευμένη κατάπτωση των θεσμών και της αξιοπιστίας της πολιτικής. Για το λόγο αυτό χρειάζεται μια συνολική επανεκκίνηση του πολιτικού συστήματος, με νέους θεσμούς που θα προστατεύουν τα δικαιώματα και θα ενισχύουν τη συμμετοχή των πολιτών στον έλεγχο και στην άσκηση της εξουσίας. Θα κατοχυρώσουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα της πολιτείας, σε αντίθεση με το νεοφιλελεύθερη απορρύθμιση, με κύριο όπλο την εισαγωγή θεσμών άμεσης δημοκρατίας και λογοδοσίας, όπως το δημοψήφισμα λαϊκής πρωτοβουλίας και το κυρωτικό δημοψήφισμα λαϊκής πρωτοβουλίας. Παράλληλα, η περιφερειακή συγκρότηση του κράτους, δηλαδή η καθολική συγκρότηση των μονάδων διοικητικής οργάνωσης σε περιφερειακό επίπεδο και η εκτεταμένη μεταφορά πόρων, εξουσιών και αρμοδιοτήτων από το κέντρο προς τους περιφερειακούς και τοπικούς δημόσιους θεσμούς θα είναι η αφετηρία για τη θεσμική ανασυγκρότησή του. 66 Η αποκέντρωση με αποτελεσματική διοίκηση και ισχυρή αυτοδιοίκηση, η επικουρικότητα, ο δημοκρατικός προγραμματισμός και ο διαρκής κοινωνικός έλεγχος είναι τα βασικά στοιχεία του σχεδιασμού μας.

Ειδικότερα στοιχεία είναι:

[α] Τα τρία επίπεδα διοίκησης της χώρας: η κεντρική διοίκηση, οι περιφέρειες και οι δήμοι.

[β] Η χάραξη των κατευθυντήριων γραμμών από την κεντρική διοίκηση, σε θέματα όπως: (i) ο καθορισμός των βασικών αναπτυξιακών στόχων, (ii) η κατάρτιση και ο συντονισμός του γενικού κοινωνικού και οικονομικού προγραμματισμού, (iii) ο εθνικός χωροταξικός σχεδιασμός, (iv) ο δημόσιος σχεδιασμός κλαδικών και χωρικών πολιτικών και (v) ο σχεδιασμός της κατανομής επενδύσεων.

[γ] Η ριζική αναδιοργάνωση της αυτοδιοίκησης. Θα αντικαταστήσουμε τον «Καλλικράτη» και θα δημιουργήσουμε νέα αρχιτεκτονική, με νέο θεσμικό πλαίσιο που θα προσδιορίζει με σαφήνεια τις αρμοδιότητες κάθε επιπέδου και θα προβλέπει με ακρίβεια την κατανομή των απαιτούμενων πόρων και των αντίστοιχων επενδυτικών μέσων.

Δημόσια Διοίκηση

Σε όλη τη μεταπολιτευτική περίοδο, η δημόσια διοίκηση λειτούργησε ως βασικός θεσμός αναπαραγωγής της διαπλοκής, της οικονομικής ολιγαρχίας και του εξαρτημένου από αυτήν παλιού πολιτικού συστήματος. Η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ διάβρωσαν τη διοίκηση με τις πελατειακές σχέσεις, τη διαφθορά και τις κλεπτοκρατικές πρακτικές, την αναξιοκρατία και το ρουσφέτι. Η υποταγή του δημόσιου συμφέροντος και του δημόσιου ήθους στα οργανωμένα μεγάλα συμφέροντα που εξυπηρετούν αυτά τα δύο κόμματα συνεχίστηκε και στα χρόνια των Μνημονίων, με την ανοχή της τρόικας. Η προοδευτική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης θα την θέσει στην υπηρεσία των πολλών και όχι των λίγων μεγάλων συμφερόντων. Παρά τις νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες, το πρόβλημα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης δεν ήταν ποτέ το μέγεθος της, αλλά η ανορθολογική κατανομή του προσωπικού της και η κακή της οργάνωση, ως συνέπεια των πελατειακών πολιτικών. Κεντρικός στόχος της Αριστεράς είναι να ανατρέψουμε το πελατειακό σύστημα και να αναστρέψουμε την νεοφιλελεύθερη απορρύθμιση. Να φτιάξουμε μια δημοκρατική, και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, μοχλό για την ανασυγκρότηση της οικονομίας της χώρας. Ήδη, δώσαμε συγκεκριμένα και αξιόπιστα δείγματα γραφής για την πολιτική μας: καταργήσαμε την πολιτική επιστράτευση ως απεργοσπαστικό μηχανισμό. Εξορθολογίσαμε το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων και ενισχύσαμε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ως μέσο βελτίωσης της αποτελεσματικότητας και καταπολέμησης της διαφθοράς. Ξεκινήσαμε τη μάχη για τη βελτίωση της 67 αποτελεσματικότητας και τον εκδημοκρατισμό του κράτους. Περιορίσαμε κατά 60% τη δυνατότητα πρόσληψης μετακλητών συμβούλων στα Πολιτικά Γραφεία Υπουργών ή Αναπληρωτών Υπουργών ή Υφυπουργών, Γενικών και Ειδικών Γραμματέων. Προωθούμε νέους θεσμούς άμεσης δημοκρατίας, όπως οι γενικές συνελεύσεις διεύθυνσης και τμημάτων στις δημόσιες Υπηρεσίες. Σπάμε τα στεγανά της διαπλοκής και ενισχύουμε δικαιώματα και ελευθερίες. Επιπλέον, με τη σκληρή και επίπονη διαπραγμάτευση με τους δανειστές, αποτρέψαμε προγραμματισμένες περικοπές στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων και διασφαλίσαμε ότι το ενιαίο μισθολόγιο που θα εφαρμοστεί το 2016 θα έχει ως αφετηρία τις σημερινές αποδοχές τους. Τερματίσαμε τις απολύσεις και καταργήσαμε το θεσμό της διαθεσιμότητας. Αποκαταστήσαμε αδικίες της προηγούμενης κυβέρνησης, με την επαναπρόσληψη των σχολικών φυλάκων, των καθαριστριών του υπουργείου Οικονομικών, όπως και άλλων κατηγοριών δημοσίων υπαλλήλων σε καθεστώς διαθεσιμότητας, αλλά και με την επανασύσταση της δημοτικής Αστυνομίας. Συνεχίζουμε στο νέο δρόμο που ανοίξαμε για τη δημόσια διοίκηση μετά τις 25 Γενάρη.

Καταθέτουμε σήμερα πέντε βασικούς άξονες ριζοσπαστικών τομών για την προοδευτική μεταρρύθμισή της:

  1. Διοικητική πολιτική στον αντίποδα της λογικής του «μικρότερου κράτους»: Επεμβαίνουμε στον πυρήνα των αρμοδιοτήτων της διοίκησης και επανασυγκολλούμε την κατατμημένη διοικητική ύλη. Ενισχύουμε τις αρμοδιότητές της και προωθούμε την οργανική ενότητα σχεδιασμού – υλοποίησης – ελέγχου.
  2. Διοικητική πολιτική στηριγμένη στις γνώσεις και στον πλούτο του δημόσιου τομέα: Στηριζόμαστε στη γνώση και τη διοικητική εμπειρία των ανθρώπων που εργάζονται σήμερα στον δημόσιο τομέα. Ένας τεράστιος αριθμός δημοσίων υπαλλήλων, ένα υψηλού εκπαιδευτικού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, με μεγάλη και σύγχρονη διοικητική εμπειρία και κατάρτιση, μένει αναξιοποίητο μέσα σε ένα διοικητικό σύστημα που υποβαθμίζεται ως προς τις αρμοδιότητές του. Το δυναμικό αυτό θα αναδειχθεί. Η δημόσια διοίκηση στην Ελλάδα πρέπει να επιστρέψει στους δημόσιους λειτουργούς της.
  3. Αναβάθμιση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (ΕΚΔΔ): Μετεξελίσσεται σε όργανο παραγωγής, εφαρμογής και αξιολόγησης του διοικητικού βραχίονα του κράτους. Το Κέντρο, με νέο οργανόγραμμα και αναβαθμισμένο πολιτικό ρόλο, θα είναι ο επίσημος Σύμβουλος του Κράτους σε ζητήματα Δημόσιας Διοίκησης.
  4. Γραφειοκρατία και Διαφθορά: Ενισχύουμε τον ελεγκτικό ρόλο του κράτους στη λειτουργία του ιδιωτικού τομέα, αλλά και του ευρύτερου ή και στενού δημόσιου τομέα. Εφαρμόζουμε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ιδιαίτερα στο στάδιο της χορήγησης των κάθε λογής εγκρίσεων, και την πλήρη απαγόρευση της προσωπικής επαφής ανάμεσα στη διοίκηση και το διοικούμενο στις τακτικές και περιοδικές διαδικασίες ελέγχου.
  5. Διαφάνεια, Ανοικτή Πρόσβαση, Αξιολόγηση: Εμπεδώνουμε την αντίληψη ότι η δημόσια διοίκηση είναι υπόλογη στους πολίτες και λειτουργεί προς το συμφέρον του κοινωνικού συνόλου. Κατοχυρώνουμε το δικαίωμα του πολίτη στην ελεύθερη πρόσβαση σε όποια πληροφορία ή περιεχόμενο παράγεται ή διακινείται από δημόσιους φορείς ή ακόμα και από φορείς που έχουν δημόσια χρηματοδότηση. Θα θεσπίσουμε με νόμο ότι κάθε άρνηση της διοίκησης ή του πολιτικού προσωπικού σε αυτό το δικαίωμα καθιστά άκυρη κάθε πράξη τους.

ΝΔ

Σε τρεις πολιτικές που προτίθεται να εφαρμόσει στη Δημόσια Διοίκηση, σε περίπτωση που κερδίσει το κόμμα του στις εκλογές, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της ΝΔ, Βαγγέλης Μεϊμαράκης, στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου στο Συνεδριακό Κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης».

Εμφάνισε πρόθεση συνέχιση της κινητικότητας στο δημόσιο «χωρίς απολύσεις» όπως συμπλήρωσε, με στόχο τον εξορθολογισμό της κατανομής προσωπικού. Αναφέρθηκε μάλιστα σε φορείς όπου «υπάρχει πλεόνασμα» σε προσωπικό.

Ακόμη, επανέλαβε την πρόθεση της ΝΔ να προχωρήσει σε αξιολόγηση, και ακόμη έκανε λόγο για προσλήψεις σε κρίσιμους τομείς του δημοσίου, όπως η Υγεία.

Στην ομιλία του ενώπιον των παραγωγικών φορέων, ο κ. Μεϊμαράκης αναφερθηκε στις αλλαγές που επαγγέλλεται η ΝΔ στο Δημόσιο στο πλαίσιο του 4ου άξονα του σχεδίου της ΝΔ που αφορά την αναμόρφωση του κράτους με:

-Τη δημιουργία σε όλα τα υπουργεία ΚΕΠ

-Θέσπιση ενός ενιαίου αριθμού μητρώου για όλες τις συναλλαγές του πολίτη με το δημόσιο και

-Καθιέρωση παντού συστήματος ηλεκτρονικών προμηθειών στη βάση του ισχύοντος πλαισίου που θέσπισε η ΝΔ

-Ενίσχυση της διαφάνειας ευθυγραμμίζοντας τη νομοθεσία με τα διεθνή πρότυπα

-Ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης

–Θέσπιση νέου δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα

-Προσλήψεις με προτεραιότητα την Υγεία

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του προέδρου της ΝΔ για το Δημόσιο είναι το εξής:

Ο τέταρτος άξονας του σχεδίου μας αναφορά την αναμόρφωση του κράτους. Θέλουμε αποτελεσματικότερο κράτος με λιγότερους φόρους απέναντι σε αυτούς που θέλουν μεγαλύτερο κράτος με περισσότερους φόρους.

Στόχος μας είναι η ριζική αναμόρφωση του ρόλου του κράτους, έτσι ώστε να λειτουργεί επιτελικά, ρυθμιστικά, φιλικά προς τον πολίτη και υποστηρικτικά προς την ανάπτυξη.

Εντάσσουμε στις προτεραιότητές μας μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την προώθηση ηλεκτρονικής διοίκησης, την ενίσχυση της διαφάνειας και την εδραίωση ενός διαφανούς πλαισίου αξιοκρατίας.

Ενεργοποιούμε, ενοποιούμε τις λειτουργίες της πληροφορικής με στόχο τον έλεγχο και την παροχή περισσότερων και καλύτερων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις από όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και τα ΚΕΠ.

Πρόθεσή μας είναι να δημιουργήσουμε ΚΕΠ σε όλα τα  υπουργεία για την εξυπηρέτηση των χιλιάδων πολιτών κάθε μέρα. Θεσπίζουμε έναν ενιαίο αριθμό μητρώου για όλες τις συναλλαγές του πολίτη με το δημόσιο και καθιερώνουμε παντού σύστημα ηλεκτρονικών προμηθειών στη βάση του ισχύοντος πλαισίου που εμείς θεσπίσαμε.

Ενισχύουμε έτσι τη διαφάνεια ευθυγραμμίζοντας τη νομοθεσία με τα διεθνή πρότυπα.

Αλλαγές στη Δικαιοσύνη και θέσπιση νέου δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα

Προχωρούμε ταυτόχρονα στις αλλαγές που απαιτούνται για την ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης. Είναι και αυτό μια βασική προϋπόθεση για την επίσπευση της ανάπτυξης. Ξέρουμε άλλωστε πως, όταν οικονομικές υποθέσεις λιμνάζουν στα δικαστήρια, τότε φεύγουν οι επενδυτές, τότε χάνονται δουλειές.

Ποια επένδυση αλήθεια μπορεί να γίνει και ποιος επενδυτής μπορεί να μείνει, αν για μια εκκρεμότητα τρέχει 10 χρόνια στα δικαστήρια;

Θέλουμε, λοιπόν, επίσπευση της δικαιοσύνης για να επισπεύσουμε την ανάπτυξη, να τονώσουμε την απασχόληση, και σε όλη αυτήν την προσπάθεια για την αναμόρφωση του κράτους, δίπλα μας έχουμε και θα έχουμε τους δημοσίους υπαλλήλους, που παρότι μειώθηκε ο μισθός τους, εν τούτοις, οι ίδιοι προσπαθούν με μέσα και υποδομές που δεν έχουν, να σταθούν όρθιοι, εξυπηρετώντας τον πολίτη.

Και ήδη σε πρόσφατη συνάντηση με την ΑΔΕΔΥ, ζητήσαμε τη συμβολή τους και τις προτάσεις τους για το νέο δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα.

Προσλήψεις στην Υγεία

Αναμφίβολα όμως, το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο τομέας της υγείας, είναι οι χιλιάδες ελλείψεις σε οργανικές θέσεις.

Στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της οικονομίας, είναι απόφασή μας να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα, προκειμένου να καλυφτούν όσο το δυνατόν περισσότερα αυτά τα κενά με θέσεις εργασίας μέσα από διαγωνισμό.

Τοπική Αυτοδιοίκηση

Στο πλαίσιο της Τριετούς Στρατηγικής για Μεταρρυθμίσεις η ΝΔ δηλώνει ότι προωθεί την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων, την αποκέντρωση σε τοπικό επίπεδο, τον οργανωτικό και λειτουργικό εκσυγχρονισμό των δήμων με επιχειρησιακό σχέδιο και μέτρα με χρηματοδότηση από το σχέδιο Γιούνκερ. Παράλληλα θεωρεί λογική την πρόταση της ΚΕΔΕ για απόδοση στους δήμους του 10% του πακέτου Γιούνκερ, καθώς θα φέρει μεγάλη προστιθέμενη αξία για τη χώρα.

Αναφορικά  τον Καλλικράτη η ΝΔ δηλώνει ότι δεν θα τον καταργήσει, αλλά θα προχωρήσει στη συγκρότηση ομάδας εργασίας με σκοπό να συμπληρώσει και να βελτιώσει τις διατάξεις του.

Σε ότι αφορά στα οικονομικά των ΟΤΑ η ΝΔ κάνει λόγο για πρόγραμμα σταδιακής απόδοσης των παρακρατηθέντων πόρων των δήμων το οποίο θα είναι σε συνάρτηση και με την οικονομική πορεία της χώρας.

Σε ότι αφορά στην φορολογική αποκέντρωση, η ΝΔ προτείνει να ξεκινήσει με τη σταδιακή μεταβίβαση στους δήμους του φόρου ακίνητης περιουσίας, ενώ στη μεταβατική φάση εφαρμογής της θα πρέπει να αναπληρωθούν τυχόν απώλειες λόγω ελλιπούς εισπραξιμότητας.

Για το ΕΣΠΑ η ΝΔ θα εξετάσει τη δυνατότητα για ειδικό πρόγραμμα της Αυτοδιοίκησης και ότι αν αυτό δεν καταστεί εφικτό τότε να υπάρξει πρόβλεψη στα Περιφερειακά και Τομεακά Προγράμματα για την ειδική συμμετοχή των δήμων σε αυτά.

Το Ποτάμι

Σε εννέα θεματικές συνοψίζονται οι προγραμματικές θέσεις του Ποταμιού για την Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το κόμμα θέτει ως στόχο την ανάπτυξη του Κράτους, επιδιώκει το «νοικοκύρεμα του δημοσίου» με στόχο να εξυπηρετήσει το κοινωνικό κράτος, δεσμεύεται και υποστηρίζει τη γενική αρχή της λογοδοσίας, καταθέτει προτάσεις για το τέλος της διαφθοράς προτείνει την απεμπλοκή της Ορθόδοξης Εκκλησίας από τον εναγκαλισμό του κράτους, αλλά και χρήση της τεχνολογίας προς όφελος των πολιτών.

Αναφορικά με την Αυτοδιοίκηση, προτείνει επανεξέταση του χάρτη και των αρμοδιοτήτων του θεσμού, αλλά και την παροχή πόρων για να ανταποκριθεί σε αυτές.

Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα του Ποταμιού για την Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση:

Κράτος και ανάπτυξη

  • Το Ποτάμι λέει ναι στην οικονομία της αγοράς, αλλά λέει όχι στην κοινωνία της αγοράς.
  • Το κράτος έχει τις βασικές υπηρεσίες δικαιοσύνης, παιδείας, υγείας και ασφάλειας Με τις μεγάλες δημόσιες επενδύσεις φροντίζει την ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας οδηγώντας την κοινωνία στην εξέλιξη.
  • Ο κοινωνικός πλούτος και η απασχόληση θα παραχθούν κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας. Ο ρόλος του κράτους δεν είναι να υποκαταστήσει την ιδιωτική οικονομία αλλά να δημιουργεί τις προϋποθέσεις που επιτρέπουν στην επιχειρηματικότητα να ανθίσει, χωρίς στρεβλώσεις.

Το νοικοκύρεμα του δημοσίου εξυπηρετεί το κοινωνικό κράτος

  • Στην Ελλάδα, το 90% των ανέργων είναι χωρίς βοήθεια. Στην Βρετανία και τη Γερμανία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 0%. Γιατί; Eπειδή η αναποτελεσματικότητα του ελληνικού δημοσίου πλήττει το κοινωνικό κράτος και εμποδίζει την πολιτεία να στηρίξει, όσους πραγματικά το χρειάζονται.
  • Νοικοκύρεμα του δημοσίου δεν σημαίνει περιστολή του κράτους πρόνοιας. Αντίθετα, σημαίνει αξιοκρατία, πάταξη της διαφθοράς, εξορθολογισμό των δαπανών και σωστή ιεράρχηση προτεραιοτήτων.

Λογοδοσία

  • Το Ποτάμι δεσμεύεται και υποστηρίζει τη γενική αρχή της λογοδοσίας. Όσοι ασκούν εξουσία στο όνομα των πολιτών είναι υποχρεωμένοι να λογοδοτούν, να δίνουν λογαριασμό για τον τρόπο με τον οποίο ασκούν αυτή την εξουσία.
  • Η λογοδοσία δεν είναι μόνο ταμειακή, αλλά είναι και λογοδοσία ενεργειών και δεσμεύσεων. H άσκηση εξουσίας χωρίς λογοδοσία είναι αυταρχισμός. H θεσμοθέτηση της λογοδοσίας σε κάθε βαθμίδα εξουσίας ευνοεί την απαγκίστρωση από την κομματοκρατία, διευκολύνει τον εξορθολογισμό της διοίκησης, ισχυροποιεί τη νομιμότητα.
  • Μόνο με πραγματικούς θεσμούς λογοδοσίας θα μπορέσουμε να απαλλαγούμε οριστικά από το κοτσαμπάσικο πολιτικό σύστημα και τις νοοτροπίες που μας έσπρωξαν στα μνημόνια.

Τέλος στη διαφθορά

  • Ο έλεγχος του «πόθεν έσχες» πολιτικών και δημόσιων λειτουργών πρέπει να είναι αυστηρός και συστηματικός. Με τυχαία δειγματοληψία, θα ελέγχονται υπόχρεοι σε «πόθεν έσχες» από όλες τις κατηγορίες. Κάθε χρόνο θα πολλαπλασιάζονται οι έλεγχοι στην κατηγορία με τις περισσότερες διαπιστωμένες περιπτώσεις διαφθοράς.
  • Δημοσιοποίηση των οικονομικών στοιχείων της λειτουργίας της κυβέρνησης (εκτός από ευαίσθητες υπηρεσίες), του κοινοβουλίου και διαφάνεια στον τρόπο χρηματοδότησης των κομμάτων.
  • Οι Δήμοι, τα νοσοκομεία και άλλοι οργανισμοί που θα ελέγχονται, θα επιλέγονται μέσω τυχαίου δείγματος, με κλήρωση ανοιχτή στο κοινό και όρους που διασφαλίζουν το αδιάβλητο της διαδικασίας.
  • Σε όλους τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα γίνονται εξονυχιστικοί έλεγχοι δαπανών, πληρωμών και τήρησης της νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά και ελεγκτικές εταιρίες. Πρέπει να γίνει άμεση ενεργοποίηση του θεσμού της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ και του Ελεγκτή Νομιμότητας που συστήθηκε με το ν. 3852/2010 (Νόμος Καλλικράτη).
  • Το Ποτάμι προτείνει την επανεξέταση του ρόλου του Συντονιστή κατά της Διαφθοράς, ώστε να καταστεί ρητά ανεξάρτητο συντονιστικό όργανο όλων των εμπλεκομένων δικαστικών και διοικητικών Αρχών και Υπηρεσιών και να αποτελέσει τον βασικό εισηγητή προς τη Βουλή νομοθετικών ρυθμίσεων σχετικά με θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς.
  • Προτείνουμε θεσμοθέτηση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ως Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, ώστε να αυξηθεί το κύρος του, να ελαχιστοποιηθεί η εξάρτησή του από την εκάστοτε κυβερνητική πλειοψηφία και να διασφαλιστεί η θέση του ως ανεξάρτητου πειθαρχικού οργάνου της διοίκησης.
  • Ενίσχυση των πόρων του Συνηγόρου του Πολίτη, που είναι ένας πετυχημένος θεσμός και παίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση των καθημερινών φαινομένων κακοδιοίκησης. Χρειάζεται τώρα και η θεσμική διασύνδεσή του με τους δημοτικούς και περιφερειακούς συμπαραστάτες του δημότη και της επιχείρησης.
  • Διαφάνεια σχετικά με το ρόλο και τη χρηματοδότησή των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Ετήσια δημοσίευση των οικονομικών στοιχείων και του έργου τους, καθώς και των ονομάτων των στελεχών τους. Λογοδοσία των ΜΚΟ στις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές μέσω των οποίων χρηματοδοτούνται.

Αυτοδιοίκηση με τους δικούς της πόρους

  • Ο χάρτης και οι αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα πρέπει να επαναξετασθούν. Στόχος είναι η παραγωγή έργου και όχι η παραγωγή χαρτιών μέσα από αλληλοσυγκρουόμενες αρμοδιότητες Δήμων και Περιφερειών.
  • Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει αρμοδιότητες αλλά και τους πόρους, για να ανταποκριθεί σε αυτές. Ο εξορθολογισμένος φόρος των ακινήτων πρέπει τόσο να καθορίζεται, όσο και να εισπράττεται από την τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτή θα είναι και η βασική πηγή εσόδων της.

Τοπικές συνελεύσεις

  • Tοπικά ή επί μέρους θέματα μπορούν να αντιμετωπίζονται με την άμεση έκφραση της βούλησης των πολιτών σε θεσμοθετημένες τοπικές συνελεύσεις. Tεχνολογικά μέσα, όπως είναι η δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας μπορούν να αξιοποιηθούν για τέτοιους σκοπούς. Tα συμβούλια της γειτονιάς μπορούν να λειτουργήσουν τόσο παράλληλα, όσο και ανεξάρτητα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Mπορούν να ανασυστήσουν το θεσμό της κοινότητας, χωρίς εκπροσώπηση και επιχορήγηση, αλλά με διαφάνεια και συμμετοχή.

Τεχνολογία στην υπηρεσία των πολιτών

  • Ο πολίτης πρέπει να μπορεί να ελέγχει τις συναλλαγές του με τη Δημόσια Διοίκηση μέσα από το κεντρικό κυβερνητικό portal ΕΡΜΗΣ. Γι’ αυτό ζητούμε ενίσχυση του  EΡΜΗΣ ώστε και να καλύπτει το σύνολο των αναγκών επικοινωνίας του πολίτη με τη Διοίκηση. Αντίστοιχη ενίσχυση απαιτείται και στα ΚΕΠ.
  • Η καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής, των ψηφιακών λογιστικών τεκμηρίων και των ψηφιακών αρχείων, γενικά, ως ισοδύναμων με τα πρότυπα, θα διευκολύνει τις συναλλαγές και θα συμβάλει στον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του κράτους.
  • Θεσμοθέτηση της κάρτας του πολίτη: Κάθε πολίτης αποκτά ένα μοναδικό αριθμό, που επιτρέπει την ταυτοποίησή του σε κάθε συναλλαγή με το δημόσιο.

Το «τελικό κείμενο»

  • Κάθε προσπάθεια του πολίτη να μελετήσει την υφιστάμενη νομοθεσία σκοντάφτει στις ατελείωτες διατάξεις, άρθρα, νόμους και εδάφια προηγούμενων νόμων, που ή τροποποιούνται ή καταργούνται ή παραμένουν σε ισχύ. Είναι αναγκαία, τόσο η απλοποίηση, όσο και η επικαιροποίηση της νομοθεσίας, καθώς και η πλήρης κωδικοποίησή της με την έκδοση ενός μόνο νόμου με όλες τις προηγούμενες διατάξεις που ισχύουν ενσωματωμένες σε αυτόν, που θα ονομάζεται «τελικό κείμενο».
  • Το «τελικό κείμενο» ευνοεί τη διαφάνεια, βάζει φρένο στην πολυνομία, απλουστεύει τη ζωή του πολίτη, αποτρέπει τις «φωτογραφικές διατάξεις».
  • Το έργο αυτό πρέπει να το αναλάβει μια νέα Ανεξάρτητη Αρχή με στελέχη που συνδυάζουν επιστημονική στελέχωση και διοικητική εμπειρία, στο πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών θεσμών (όπως το Law Commission στην Βρετανία).
  • Η τήρηση της νομοθετικής τάξης από τη Διοίκηση και η αποφυγή ρυθμίσεων με εγκυκλίους που αλλάζουν τον σκοπό και το πνεύμα του νόμου πρέπει να καταστούν αυτονόητες.

Κράτος – εκκλησία: ο διαχωρισμός ωφελεί και τους δύο

  • Το Ποτάμι σέβεται την Ορθόδοξη Εκκλησία, ωστόσο το κράτος είναι διαφορετικός, ανεξάρτητος θεσμός. Έχει ωριμάσει η ιδέα του διαχωρισμού της εκκλησίας και του θρησκευτικού τυπικού από τις κοσμικές κρατικές λειτουργίες. Αυτός ο διαχωρισμός θα είναι συναινετικός, δεν θα έχει νικητές και ηττημένους, δεδομένου ότι αποσκοπεί στην καλύτερη λειτουργία και των δυο θεσμικών οντοτήτων.
  • Η απεμπλοκή της Ορθόδοξης Εκκλησίας από τον εναγκαλισμό του κράτους, θα έχει θετικά αποτελέσματα για την ίδια. Αποτελεί επιτακτική ανάγκη για να μπορέσει η Εκκλησία να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών.

ΚΚΕ

Η ουσία του προβλήματος στο δημόσιο τομέα, σύμφωνα με το ΚΚΕ, έχει να κάνει με τον προσανατολισμό που αυτός έχει, στο γεγονός ότι αυτός υπηρετεί τις στρατηγικές στοχεύσεις της άρχουσας τάξης και όχι τη φιλολαϊκή ανάπτυξη και τα κοινωνικά λαϊκά δικαιώματα.«Οι εργαζόμενοι στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, όλα τα λαϊκά στρώματα, έχουν συμφέρον και ανάγκη από μια κρατική δημόσια διοίκηση, που βασική της αποστολή θα είναι να υπηρετεί μια ανάπτυξη σε όφελος του λαού και κατ’ επέκταση τα σύγχρονα λαϊκά δικαιώματα», αναφέρει το κόμμα, ωστόσο, συμπληρώνει ότι προϋπόθεση γι’ αυτό, «είναι ν’ αλλάξει χέρια και τάξη η εξουσία, προϋπόθεση είναι η εργατική – λαϊκή εξουσία».

Σύμφωνα με το ΚΚΕ το πρόβλημα των αναδιαρθρώσεων στη δημόσια διοίκηση σε συνδυασμό με τις απολύσεις εργαζομένων, δεν αφορά μόνο του δημόσιους υπάλληλους, αλλά όλους τους εργάτες, τους υπάλληλους, τους φτωχούς αγρότες, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους βιοτέχνες, τη νεολαία και όλο το λαϊκό κίνημα, καθώς έχουν γενικότερες συνέπειες στα λαϊκά στρώματα «και ως εκ τούτου απαιτείται ενιαίος – συντονισμένος αγώνας, σύγκρουση με το αστικό κράτος».

«Με πρόσχημα τη σπατάλη, τα διάφορα σκάνδαλα και τις κακές υπηρεσίες, προβλήματα υπαρκτά στον ένα ή στον άλλο βαθμό, προωθούνται αναδιαρθρώσεις που υπηρετούν του στόχους της άρχουσας τάξης για εκσυγχρονισμό της κρατικής διοίκησης ώστε με καλύτερο τρόπο αυτές να υπηρετούν πιο αποτελεσματικά τις γενικές ανάγκες του κεφαλαίου και της καπιταλιστικής ανάπτυξης σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και οξύτατου καπιταλιστικού ανταγωνισμού. Πρόκειται για αλλαγές που δεν έχουν καμιά σχέση με τις πραγματικές ανάγκες του λαού», σημειώνει το κόμμα, παρατηρώντας ότι στο πλαίσιο αυτό «διαμορφώνεται μια κρατική διοίκηση πιο συγκεντρωτική, πιο επιτελική, πιο στενά δεμένη με μηχανισμούς της ΕΕ, πιο επιθετική απέναντι στο εργατικό – λαϊκό κίνημα, πιο αντιδραστική και αυταρχική».

Σύμφωνα με το ΚΚΕ, το κυβερνητικό σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων αποτελεί βασικό εργαλείο για να καθυποτάξει τους εργαζόμενους στο δημόσιο, για να περάσουν τα αντιλαϊκά μέτρα που δεν έχουν καμιά σχέση με την ανάγκη επιστημονικής, τεχνικής, επαγγελματικής στήριξης των υπαλλήλων, ούτε βέβαια παίρνονται για την παροχή αναβαθμισμένων κοινωνικών δομών και υπηρεσιών για το λαό.

«Πίσω από το επιχείρημα του “πιο μικρού και αποτελεσματικού κράτους” βρίσκεται επί της ουσίας η διαδικασία περιορισμού διοικητικών μηχανισμών που στις σημερινές συνθήκες δεν εξυπηρετούν πια την καπιταλιστική αναπαραγωγή», επισημαίνει το ΚΚΕ, χαρακτηρίζοντας τις μέχρι σήμερα εξελίξεις «αποκαλυπτικές σχετικά με τον ταξικό χαρακτήρα του αστικού κράτους».

Τοπική Αυτοδιοίκηση

Παγίως το ΚΚΕ υπογραμμίζει την ανάγκη του «αγώνα για την απεξάρτηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τους μηχανισμούς και τις επιλογές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της κεντρικής εξουσίας», προτείνοντας μέτρα για τη δημοκρατική αποκέντρωση, τη διασφάλιση πόρων και ουσιαστικών αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ και την καθιέρωση αιρετής Αυτοδιοίκησης Γ’ βαθμού.

Σύμφωνα με το ΚΚΕ, «το γνωστό σχέδιο “Καλλικράτης” είναι η προαποφασισμένη από 10ετίας νέα αλλαγή της διοικητικής δομής είναι πλήρως εναρμονισμένη με την πολιτική στήριξης της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, που αποκτούν, μέσω των νέων θεσμών, μεγαλύτερες δυνατότητες δράσης και κερδοφορίας, αδειάσματος της τσέπης των εργαζομένων».

Όπως συμπληρώνει, «με τον “Καλλικράτη” θεσμοθετούνται, στις σημερινές συνθήκες αναγκών του κεφαλαίου, τα τρία επίπεδα της αστικής κρατικής δομής: κεντρική – περιφερειακή και τοπική διοίκηση. Καμιά αυταπάτη! Καμιά διοικητική μεταρρύθμιση του αστικού κράτους δεν μπορεί να υπηρετήσει τη λαϊκή οικογένεια… Η “Αυτοδιοίκηση” και η “αποκέντρωση” στην Ελλάδα έχουν γίνει ένα ακόμα προπαγανδιστικό σύνθημα στα χείλη των εκπροσώπων της δικτατορίας των μονοπωλίων και του κράτους τους, προκειμένου να συσκοτίσουν την ουσία της “μεταρρύθμισης” που βάζει ταφόπλακα στα δικαιώματα των λαϊκών στρωμάτων σε όλους τους τομείς της καθημερινότητάς τους, ακόμα και σε αυτήν την παρωδία “Αυτοδιοίκησης” – “αποκέντρωσης” που γνωρίσαμε τις τελευταίες δεκαετίες».

Μεταξύ άλλων, το ΚΚΕ προτείνει:

  • Κατάργηση κάθε είδους τοπικής φορολογίας, ανταποδοτικών, αντισταθμιστικών και άλλων τελών, όπως του τέλους παρεπιδημούντων για τις μικρές επιχειρήσεις, καθώς και κάθε έμμεσης φορολογίας (ΦΠΑ σε είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, σε υπηρεσίες Υγείας, σε φάρμακα και σε οικιακά τιμολόγια των πρώην ΔΕΚΟ) που χτυπάνε το λαϊκό εισόδημα.

  • Αμεση κατάργηση όλων των διοδίων σε όλη τη χώρα.

  • Αύξηση της φορολόγησης κατά 45% των επιχειρηματικών κερδών, της εκκλησιαστικής περιουσίας και αύξηση του ΦΠΑ στα είδη πολυτελείας.

  • Πλήρης και επαρκής κρατική χρηματοδότηση όλων των οργάνων της τοπικής διοίκησης από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη λειτουργία των υπηρεσιών τους.

  • Διεκδικούμε την πλήρη επιστροφή των παρακρατηθέντων. Τα χρήματα αυτά ανήκουν στους εργαζόμενους. Αφαιρούνται, άμεσα ή έμμεσα, από το εισόδημά τους και αναπληρώνονται από πρόσθετους φόρους και τέλη που επιβάλλονται σε βάρος τους.

  • Κεντρικός σχεδιασμός από ανάλογους κρατικούς φορείς, που θα προγραμματίζουν, θα κατασκευάζουν και θα διαχειρίζονται έργα σύμφωνα με τα προβλήματα και τις ανάγκες των εργαζομένων (π.χ. λαϊκή κατοικία, σύγχρονα σχολεία, προσχολικά κέντρα, πολιτιστικά κέντρα, κέντρα υγείας, προστασία από πλημμύρες, πυρκαγιές, σεισμούς, έντονα καιρικά φαινόμενα, κατολισθήσεις, αποκλεισμούς από χιονοπτώσεις κ.λπ., ρύπανση του αέρα, ρύπανση και μόλυνση των υδάτων, έργα άρδευσης, επίλυση του αποχετευτικού σε ολόκληρες περιοχές, ορθολογική διαχείριση των στερεών αποβλήτων, έμφαση στην ανακύκλωση μακριά από κάθε ιδιωτικοποίηση, ενάντια στην καύση απορριμμάτων.

  • Περιβαλλοντικός σχεδιασμός αντιπλημμυρικών έργων και αποκλειστική κρατική και ολοκληρωμένη διαχείριση υδάτινων πόρων που θα αφορά στην έρευνα, στην προστασία και την αξιοποίησή τους συνολικά στη χώρα και κατά υδατικά διαμερίσματα.

  • Προστασία ελεύθερων χώρων από την τσιμεντοποίηση, του περιαστικού πρασίνου των ορεινών όγκων, περιορισμός των συντελεστών δόμησης, απαλλοτριώσεις για την ανάπτυξη του πράσινου σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, καθώς και προστασία των ποταμών, λιμνών, θαλασσών από τη βιομηχανική ρύπανση και των παραλιών από τα φερτά υλικά. Δίκτυα όμβριων υδάτων στις πόλεις και συντήρησή τους. Αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα, του θορύβου, της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.

  • Ανάδειξη των περιβαλλοντικών προβλημάτων του πλανήτη και της χώρας. Αποκάλυψη των αιτιών και των ενόχων των διεθνικών μονοπωλίων των ιμπεριαλιστικών χωρών της ΕΕ και ενάντια στις ιμπεριαλιστικές στρατιωτικές επεμβάσεις και πολέμους.

  • Κρατικό δίκτυο υποδομών κοινωνικών εγκαταστάσεων με δωρεάν πλήρεις υπηρεσίες για την οικογένεια, το παιδί, τα άτομα τρίτης ηλικίας, τα ΑμΕΑ, χωρίς προϋποθέσεις και εξαιρέσεις.

  • Δωρεάν κρατικές παιδικές κατασκηνώσεις για όλα τα παιδιά των εργαζομένων και των ανέργων, των άλλων λαϊκών στρωμάτων.

  • Απορρίπτουμε τη λειτουργία των κοινωνικών υπηρεσιών με τα ληξιπρόθεσμα ευρωενωσιακά προγράμματα για λίγους, με υποβαθμισμένες και ανεπαρκείς παροχές. Για όσο διάστημα αυτά λειτουργούν, διεκδικούμε να παρέχονται πλήρεις υπηρεσίες σε όλους, με επαρκή ανάπτυξη και πλήρη στελέχωση των υποδομών.

  • Αντιπαλεύουμε κάθε μέτρο αποκέντρωσης – διαφοροποίησης των σχολικών προγραμμάτων και των σχολείων (ευέλικτη ζώνη, ευρωπαϊκά προγράμματα, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, πρόσληψη εκπαιδευτικών από τους ΟΤΑ) που διευρύνει τις ταξικές διακρίσεις, επιβαρύνει οικονομικά τις λαϊκές οικογένειες, αυξάνει την κερδοφορία του κεφαλαίου. Απορρίπτουμε τις «ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας» που συγκαλύπτουν και εντείνουν τις μορφωτικές ανισότητες.

  • Καμία είσοδος επιχειρηματικών συμφερόντων, με το μανδύα της τοπικής κοινωνίας ή των ΜΚΟ, στο περιεχόμενο, στη διοίκηση και γενικά στη διαχείριση των σχολικών μονάδων. Καμιά αύξηση των δημοτικών τελών για τη λειτουργία των σχολείων ή την ίδρυση δημοτικών «πανεπιστημίων» και σχολών, κανένα πρόσθετο χαράτσι άμεσα στους γονείς, κανένας «σπόνσορας» στην εκπαίδευση.

  • Μαζικές προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, με μοναδική προϋπόθεση το πτυχίο. Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων. Η πρόσληψη των εκπαιδευτικών και του κάθε είδους βοηθητικού προσωπικού να γίνεται σε κεντρικό επίπεδο.

  • Κατάργηση των ιδιωτικών βρεφονηπιακών σταθμών και νηπιαγωγείων καθώς και των αντίστοιχων δημοτικών που λειτουργούν σε ανταποδοτική βάση. Άμεση κατάργηση των τροφείων.

  • Μόνιμη σταθερή δουλειά για όλους. Μονιμοποίηση όλων όσοι δουλεύουν με ελαστικές σχέσεις εργασίας χωρίς όρους και προϋποθέσεις και την απαγόρευση με νόμο αυτών των μορφών εργασίας. Κατάργηση των stage σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και κάθε μορφής ανασφάλιστης εργασίας.

  • Αντιπαλεύουμε τη γενίκευση της ανατροπής των εργασιακών σχέσεων και την επέκταση της εφαρμογής «ευέλικτων εργασιακών σχέσεων» στους ΟΤΑ μέσω προγραμμάτων περιορισμένου χρόνου, Τοπικών Πρωτοβουλιών Απασχόλησης, προγραμμάτων κατάρτισης, ή άλλων μέσω ΟΑΕΔ, κ.λπ., αλλά και οποιωνδήποτε άλλων μορφών επιχειρήσεων.

  • Ενταξη των εργαζομένων των δημοτικών επιχειρήσεων που κλείνουν στις υπηρεσίες του δήμου με μόνιμη σταθερή σχέση εργασίας, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

  • Ενταξη και άλλων ειδικοτήτων και κλάδων στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα. Κατάργηση των αρνητικών προϋποθέσεων (επασφάλιστρο κ.ά.) του ισχύοντα νόμου.

  • Ανάπτυξη τοπικής πολιτιστικής δραστηριότητας επιστημονικά σχεδιασμένης και οργανωμένης – σε συνεργασία με τις κεντρικές πολιτιστικές δομές – ώστε να υπηρετεί την πολιτιστική – μορφωτική ανάπτυξη του λαού και όχι την κερδοφορία των μονοπωλίων του τουρισμού και του θεάματος. Ιδρυση κρατικών θεάτρων και κρατικών μουσικών συνόλων σε κάθε πρωτεύουσα νομού με ελεύθερη είσοδο για όλο το λαό. Καταδικάζουμε την πολιτική της ραγδαίας εμπορευματοποίησης και κερδοσκοπικής λειτουργίας των θεσμών πολιτιστικής παρέμβασης των ΟΤΑ (Πολιτιστικοί Οργανισμοί, Δημοτικές Επιχειρήσεις Πολιτισμού, Φεστιβάλ, Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, Δημοτικά Μουσικά Σύνολα, Δημοτικές Πινακοθήκες, κ.λπ.) που υποβιβάζει διαρκώς το επίπεδο του καλλιτεχνικού έργου, καταργεί τη δωρεάν προσφορά του στο λαό και ανοίγει διάπλατα τις πόρτες στους ιδιώτες μεγαλοεπιχειρηματίες του πολιτισμού.

  • Να παύσει η λειτουργία και να αποκαθηλωθούν από τους δρόμους οι κάμερες παρακολούθησης. Καμία επέκταση σε παιδικές χαρές, σχολεία, κ.λπ.

  • Εφαρμογή της απλής αναλογικής στην εκλογή των οργάνων της τοπικής και περιφερειακής διοίκησης.

  • Κατάργηση των ρυθμίσεων που περιορίζουν την αντιπροσωπευτικότητα σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.

  • Έμμεση εκλογή του δημάρχου και του περιφερειάρχη με δυνατότητα ανάκλησης μέσω των δημοτικών συμβουλίων που τους εκλέγουν.

ΠΑΣΟΚ

Κράτος μικρό, ευέλικτο, φιλικό προς τον πολίτη και το επιχειρείν, αλλά και καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών, αποτελούν για το ΠΑΣΟΚ οι αναγκαίες θεσμικές παρεμβάσεις για να καταστεί η δημόσια διοίκηση αρωγός στην προσπάθεια για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο. Το ΠΑΣΟΚ προτάσσει επίσης, τη συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα με  συνέργειες, έρευνας, καινοτομίας, πρωτογενούς τομέα, μεταποίησης, βιομηχανίας, τουρισμού ώστε η περιφερειακή ανάπτυξη να απομακρυνθεί από τον πειρασμό του τοπικισμού, όπως περιγράφει το πρόγραμμα που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του.

Οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση συνοψίζονται στο σύνθημα: «Απλούστευση, Επικουρικότητα, Αξιολόγηση». Το ΠΑΣΟΚ τονίζει ότι τώρα είναι η ώρα για αποκέντρωση με Αυτοδιοίκηση και προτείνει ταυτόχρονα να μπει μπροστά η Αυτοδιοίκηση για αξιολόγηση δομών και κινητικότητα χωρίς απολύσεις και διατήρηση του «Καλλικράτη» με βελτιώσεις.

Αναλυτικά, οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ:

Η έξοδος της χώρας από την κρίση και η αναπτυξιακή της ανασυγκρότηση προϋποθέτει τολμηρές αλλαγές στο κράτος και τη διοίκηση. Το κράτος έχει ήδη  γίνει σημαντικά μικρότερο ως ποσοστό δημόσιας δαπάνης σε σχέση με το ΑΕΠ. Στόχος είναι να γίνει  αποδοτικότερο και αποτελεσματικότερο στις υπηρεσίες που παρέχει. Ένα κράτος μικρό στη γραφειοκρατία, αλλά ισχυρό στην υγεία, την παιδεία και την ασφάλεια. Βασικοί στόχοι είναι η εμπέδωση της λογοδοσίας, η αξιοκρατία, η ενίσχυση της συνοχής της διοίκησης και η απλούστευση των διαδικασιών.

Πρέπει να καταστήσουμε τη δημόσια διοίκηση αρωγό στην προσπάθεια για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο. Οι αναγκαίες θεσμικές παρεμβάσεις στηρίζονται στους ακόλουθους άξονες:

  • Κράτος μικρό, ευέλικτο, φιλικό προς τον πολίτη και το επιχειρείν.
  • Η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και η απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών αποτελεί διαρκές ζητούμενο για τη διοίκηση.

Προμετωπίδα στην προσπάθεια αυτή είναι η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, μέσα από τον συντονισμό και την ανάπτυξη δράσεων ψηφιακής διοίκησης και τη διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου.

  • Επικοινωνία, συνέργειες και ορθολογική διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού στο δημόσιο. Η πολιτεία καλείται να θεραπεύσει ανάγκες και να επιλύσει προβλήματα με μεταβαλλόμενη ένταση και οξύτητα.

Παράλληλα, η εγκαθίδρυση μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας –αποσυνδεδεμένου  από διαθεσιμότητα και απολύσεις – θα επιτρέψει τη βέλτιστη αξιοποίηση των υφιστάμενων πόρων και την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων, όπου εντοπίζονται.

  • Δημοσιοϋπαλληλία αριστείας. Ο εξαγγελλόμενος στόχος της αύξησης της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας προϋποθέτει δημοσιοϋπαλληλία υψηλού επιπέδου.

Οι  αναγκαίες θεσμικές παρεμβάσεις στην κατεύθυνση αυτή περιλαμβάνουν τη συνεχή, ουσιαστική αξιολόγηση των στελεχών του δημοσίου, την ανάδειξη σε θέσεις ευθύνης βάσει των ουσιαστικών προσόντων και ικανοτήτων, την εφαρμογή στοχοθεσίας, τη σύνδεση του μισθολογίου με την απόδοση, και εν τέλει, μέσα από τα παραπάνω, την καλλιέργεια ισχυρής αίσθησης αποστολής στα στελέχη της δημόσιας διοίκησης.

Τοπική Αυτοδιοίκηση

Οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση συνοψίζονται στο σύνθημα: «Απλούστευση, Επικουρικότητα, Αξιολόγηση». Συγκεκριμένα, απλούστευση των διαδικασιών με τη διαφάνεια αδιαπραγμάτευτη, επικουρικότητα με διαδημοτικές συνεργασίες ως εργαλείο και αξιολογηση δομών της Αυτοδιοίκησης.

Το ΠΑΣΟΚ τονίζει ότι τώρα είναι η ώρα για αποκέντρωση με Αυτοδιοίκηση και προτείνει ταυτόχρονα να μπει μπροστά η Αυτοδιοίκηση για αξιολόγηση δομών και κινητικότητα χωρίς απολύσεις και διατήρηση του «Καλλικράτη» με βελτιώσεις.

Το ΠΑΣΟΚ προτείνει διατήρηση του «Καλλικράτη», με βελτιώσεις, υποστηρίζοντας την άποψη ότι εάν δεν υπήρχε το παρόν θεσμικό πλαίσιο, η Αυτοδιοίκηση με την κρίση θα είχε καταρρεύσει.

Το ΠΑΣΟΚ είναι υπέρ της απόδοσης του συνόλου του ΕΝΦΙΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς και ρήτρας απ