πόλεμος-σταϊκούρα-τσακαλώτου-στη-β-772226
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 04.05.2020 | 22:57

«Πόλεμος» Σταϊκούρα -Τσακαλώτου στη Βουλή για τα μέτρα στήριξης

Σύγκρουση για τα μέτρα ενίσχυσης της μεσαίας τάξης και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είχε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και ο κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος στην Ολομέλεια της Βουλής με αφορμή επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κ. Τσακαλώτος επισήμανε στον υπουργό ότι οι φορολογούμενοι, οι καταστηματάρχες και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας στην οικονομία. «Περιμένει ο υπουργός ότι θα έχουν οι καταστηματάρχες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ένα θαύμα τζίρου για να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους» αναρωτήθηκε.

Ενώ στη συνέχεια είπε:

«Σήμερα στην βουλή, στη συζήτηση της ερώτησης για την μεσαία τάξη, λίγο πολύ ο κ. Σταικούρας με κατηγόρησε για ελιτισμό. Που είναι κάτι σαν να σε κατηγορεί ο Σκρουτζ Μακ Ντακ για τσιγκουνιά.

Η βασική μας διαφορά είναι εγώ προσπάθησα να εκφράσω την αγωνία εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων για το πως θα αντιμετωπίσουν την επόμενη μέρα της υγειονομικής κρίσης και ο κ. Σταικούρας προσπάθησε να εκφράσει την αγωνία της αυτοδικαίωσής του.

Εξέφρασε την πεποίθηση ότι ό,τι κάνει η ΝΔ είναι το βέλτιστο και το βέλτιστο μόνο η ΝΔ το κάνει. Και άρα ότι δεν χρειάζεται καμία αλλαγή πλεύσης, δεν χρειάζεται να ενσωματώσει καμία ιδέα ή πρόταση από άλλο χώρο».

Και ακολούθησε η απάντηση του Υπουργού Οικονομικών:

Κύριε Συνάδελφε,

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, σε αντιδιαστολή με την προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, σχεδίασε και εφαρμόζει, από την πρώτη στιγμή, πολιτικές που απευθύνονται σε όλους τους πολίτες, χωρίς ταξικούς αποκλεισμούς, με ιδιαίτερη όμως έμφαση στα χαμηλότερα και τα μεσαία εισοδηματικά στρώματα, προκειμένου να μειωθούν οι κοινωνικές ανισότητες.

Προτού ξεκινήσω να δίνω αναλυτικές απαντήσεις στα ερωτήματά σας, οφείλω να επαναλάβω αυτό που είχα επισημάνει στην Ολομέλεια της Βουλής, τον Δεκέμβριο του 2019, όταν άνοιξα το θέμα της μεσαίας τάξης: ότι, δηλαδή, επιστημονικός ορισμός της μεσαίας τάξης δεν υφίσταται και ότι τα άκρα της, με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, διαχρονικά και ανά χώρα μεταβάλλονται.

Τα όρια στα οποία αναφέρεστε αφορούν, πράγματι, ορισμό που έχει δώσει ο ΟΟΣΑ.

Ουδέποτε δήλωσα ότι αυτά τα όρια τα αποδέχεται το Υπουργείο και ο Υπουργός Οικονομικών.

Τα πρακτικά της Ολομέλειας είναι στη διάθεσή σας.

Σε κάθε περίπτωση, και έχοντας επίγνωση ότι η έννοια της μεσαίας τάξης διαφέρει σημαντικά από την έννοια του μέσου εισοδήματος, καθώς η πρώτη διαμορφώνεται και από άλλους περιουσιακούς και κοινωνικούς παράγοντες, αξιολογούμε τα διαθέσιμα στοιχεία και προχωράμε αναλόγως στη χάραξη πολιτικής, όπως γίνεται παγκοσμίως.

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι μέσα στην κρίση, και κυρίως την περίοδο 2015-2018, υπήρξε δραματική συρρίκνωση των δηλωθέντων εισοδημάτων, ιδιαίτερα των μεσαίων εισοδηματικά στρωμάτων.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα τα στοιχεία της ΑΑΔΕ και της Eurostat:

  • Το 52% των φορολογικών δηλώσεων του 2018, είχε δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα κάτω των 8.000 ευρώ και το 83% κάτω των 20.000 ευρώ.
  • Οι μηδενικές δηλώσεις αυξήθηκαν, το 2017 σε σχέση με το 2014, κατά 14%, ενώ οι φορολογούμενοι με εισόδημα 20.000-70.000 ευρώ παρουσίασαν πτώση έως 12%.
  • Το συνολικό δηλωθέν εισόδημα συρρικνώθηκε, το 2017 σε σχέση με το 2014, για φορολογούμενους με εισόδημα 20.000-70.000 ευρώ, κατά 1,8 δισ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα αυξήθηκε, στα χαμηλά κλιμάκια 1-20.000 ευρώ, κατά 1,3 δισ. ευρώ.
  • Επιβλήθηκε, την περίοδο 2015-2017,  κατά μέσο όρο, πρόσθετος φόρος από 200 έως 830 ευρώ σε κάθε οικογένεια με εισόδημα 20.000-70.000 ευρώ.
  • Μεταξύ 2015 και 2018, η Ελλάδα ήταν η χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που παρουσίασε τη μικρότερη αύξηση του κατά κεφαλήν πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος.
  • Το 2014, το πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα στην Ελλάδα, σε όρους αγοραστικής δύναμης, ήταν  στο 72%  του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το 2018 είχε υποχωρήσει στο 69%. Δηλαδή, την περίοδο 2015-2018, η οικονομική ψαλίδα μεταξύ Ελλάδας και Ευρωπαϊκού μέσου όρου άνοιξε.

Τα παραπάνω στοιχεία, σε συνδυασμό με την περικοπή του ΕΚΑΣ, τη μείωση του αφορολογήτου ορίου, την επιβολή αλλά και την αύξηση εισφορών υγείας στις συντάξεις, και την επιβολή 29 νέων φόρων, αποδεικνύουν περίτρανα τι έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση για τη μεσαία τάξη.

Σε ευθεία αντιδιαστολή, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, από τους πρώτους μήνες της θητείας, έθεσε ως μία από τις βασικές προτεραιότητές της την αποκατάσταση των απωλειών της μεσαίας τάξης.

Συγκεκριμένα:

  • Μειώσαμε τον ΕΝΦΙΑ για όλους τους πολίτες. Επιλέξαμε όμως η μείωση στα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα να παραμείνει η υψηλότερη.
  • Μειώσαμε τον εισαγωγικό φορολογικό συντελεστή του φόρου εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα από το 22% στο 9%. Συνδυαστικά, από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ και τη νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, αναμένεται μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης στα χαμηλότερα εισοδήματα κατά 23%, στα μεσαία εισοδήματα κατά 16% και στα υψηλότερα εισοδήματα κατά 7%.
  • Μειώσαμε τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων από το 28% στο 24% για όλες τις επιχειρήσεις, μικρές, μεσαίες και μεγάλες.
  • Ψηφίσαμε ένα φορολογικό νομοσχέδιο που υποβοηθά την οικονομική δραστηριότητα του παραγωγικού σκέλους της κοινωνίας, στο οποίο ανήκει και η μεσαία τάξη.

Αυτή είναι η αποτύπωση της κατάστασης, προτού η πανδημία του κορονοϊού δοκιμάσει τις αντοχές κοινωνιών και οικονομιών.

Πανδημία που προκάλεσε, σε ολόκληρο τον πλανήτη, μια πρωτόγνωρη κρίση.

Την έκταση και το βάθος της, δεν τα γνωρίζουμε ακόμα.

Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, έδρασε με προνοητικότητα, μεθοδικότητα και κοινωνική δικαιοσύνη, μεριμνώντας για όλους τους παραγωγικούς κλάδους της οικονομίας και τους εργαζομένους τους που πλήττονται από την πανδημία του κορονοϊού.

Μέσω των οριζόντιων μέτρων όμως που λάβαμε, επωφελήθηκαν περισσότερο τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα.

Για αυτά όμως θα μιλήσω στην δευτερολογία μου.

 Και η δευτερολογία του Υπουργού: 

Κύριε Συνάδελφε,

Μέσω των οριζόντιων μέτρων που λάβαμε, επωφελήθηκαν περισσότερο τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα.

Συγκεκριμένα, και μόνο ενδεικτικά, η Κυβέρνηση:

1ον. Χορήγησε έκτακτη οικονομική ενίσχυση 800 ευρώ σε μισθωτούς.

Δόθηκε, επομένως, ίσο ποσό σε όλους, στηρίζοντας έτσι, κυρίως, τους ασθενέστερους συμπατριώτες μας.

Παράλληλα κάλυψε πλήρως τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων επί του ονομαστικού μισθού.

Αν συνυπολογιστεί ότι σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΕΦΚΑ, ο μέσος μεικτός μισθός, των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, πλήρους και μερικής απασχόλησης, υπολείπεται σημαντικά των 1.000 ευρώ, τότε γίνεται αντιληπτό ότι αυτή η στήριξη είναι ακόμη σημαντικότερη για τα χαμηλά και μεσαία στρώματα, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις υπερκαλύπτει, καλύπτει πλήρως ή καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τον μισθό τους.

2ον. Παρείχε έκτακτη οικονομική ενίσχυση 800 ευρώ σε ελεύθερους επαγγελματίες και 600 ευρώ σε επιστήμονες, η οποία επίσης καλύπτει σε μεγάλο βαθμό το μέσο εισόδημα που αυτοί δήλωναν, όπως προκύπτει από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΑΑΔΕ.

Για τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών, η ενίσχυση και τα υπόλοιπα μέτρα στήριξης που θεσπίστηκαν, οδηγούν σε συνολικό όφελος μεγαλύτερο από την – δήθεν «γενναιόδωρη» – πρόταση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να λάβουν το 1/12 του περυσινού εισοδήματός τους.

3ον. Κατέβαλε Δώρο Πάσχα σε 114.000 συμπατριώτες μας στο χώρο της υγείας και στον τομέα της πολιτικής προστασίας, όπου ανήκουν ενδεικτικά, εκτός από τους γιατρούς, νοσηλευτές και εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ.

4ον. Έδωσε τη δυνατότητα αναστολής πληρωμής βεβαιωμένων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών για το σύνολο των μέχρι σήμερα πληττόμενων επιχειρήσεων και επαγγελματιών.

Ενώ, επιτάχυνε τις επιστροφές φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ έως 30.000 ευρώ ανά φορολογία και ανά δικαιούχο.

5ον.  Διασφάλισε, σε συνεννόηση με τις τράπεζες, τη δυνατότητα αναστολής καταβολής των χρεολυσίων για δανειακές οφειλές έως το τέλος Σεπτεμβρίου.

Παρατείνει τον υφιστάμενο Νόμο προστασίας της 1ης κατοικίας για 3 ακόμη μήνες.

Ενώ δρομολογείται και θα υλοποιηθεί ένα νέο πρόγραμμα υποστήριξης δανειοληπτών, ενισχύοντας, για πρώτη φορά, συνεπείς δανειολήπτες, με εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία.

6ον. Υλοποιεί εργαλεία τόνωσης της ρευστότητας για τις επιχειρήσεις, με έμφαση στις μικρές και τις μεσαίες.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι από τις 90.000 επιχειρήσεις που θα επωφεληθούν από την πρώτη εφαρμογή του χρηματοδοτικού σχήματος της επιστρεπτέας προκαταβολής, το 99% απασχολεί μέχρι 50 εργαζόμενους.

7ον. Θέσπισε τη δυνατότητα έκπτωσης 40% επί του ενοικίου της επαγγελματικής στέγης, όπως και της πρώτης κατοικίας και της φοιτητικής κατοικίας τέκνων των εργαζομένων επιχείρησης που έχει ανασταλεί η σύμβαση εργασίας τους.

8ον. Απαγόρευσε ρητά τις απολύσεις στη διάρκεια της κρίσης και τέθηκε ως προϋπόθεση  για την ενίσχυση επιχειρήσεων η διατήρηση, για σημαντικό χρονικό διάστημα, των θέσεων εργασίας που είχαν κατά το ξέσπασμα της κρίσης.

9ον. Δρομολόγησε έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε 63.900 νοικοκυριά που λαμβάνουν ήδη  το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα  και έχουν, τουλάχιστον, ένα ανήλικο μέλος.

10ον. Μείωσε τον ΦΠΑ σε αντισηπτικά, μάσκες και γάντια, σαπούνια, από το 24% στο 6%, ελαφρύνοντας, πρωτίστως, το καλάθι των νοικοκυριών με χαμηλότερα εισοδήματα.

Συμπερασματικά, το Κράτος ανέλαβε εμπροσθοβαρώς το βάρος της λειτουργίας του συνόλου, σχεδόν, της οικονομίας, όπως είχε καθήκον μέσα στην πρωτοφανή αυτή κρίση, ενισχύοντας μισθωτούς, επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες και ανέργους.

Τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα, οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται στον πυρήνα των ωφελουμένων από το ολοκληρωμένο σχέδιο μέτρων της Κυβέρνησης.

Διότι βασική μας αρχή είναι ο δίκαιος επιμερισμός των βαρών της υγειονομικής κρίσης.

Κύριε Συνάδελφε,

Σε ό,τι αφορά το δήθεν «φιλόδοξο, ρεαλιστικό και ολοκληρωμένο» πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, ορισμένες μόνο επισημάνσεις που αποδεικνύουν ότι πρόκειται για μία επανάληψη του «Προγράμματος της Θεσσαλονίκης».

1η Επισήμανση: Το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης διαμορφώνεται στα 14 δισ. ευρώ.

Αυτό το κόστος, μαζί με τις αναστολές όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων για 6 τουλάχιστον μήνες, οι οποίες έχουν ένα ταμειακό κόστος που υπερβαίνει τα 12 δισ. ευρώ τους πρώτους μήνες, ξεπερνά τα διαθέσιμα της χώρας.

Και οδηγεί τη χώρα όχι μόνο στη χρήση των πόρων του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης, αλλά ουσιαστικά και σε ένα νέο μνημόνιο.

Εμείς αυτό θα το αποφύγουμε!

 

2η Επισήμανση: Το πόσο δήθεν «ολοκληρωμένο» είναι το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ, αποδεικνύεται από τις μετέπειτα προτάσεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ εξακολουθεί να μοιράζει κάθε μέρα υποσχέσεις για στήριξη κλάδων με επιπλέον πόρους, οι οποίοι δεν είχαν συμπεριληφθεί στις αρχικές προτάσεις του.

Για παράδειγμα, ο κ. Τσίπρας σε τηλεδιάσκεψη με εκπροσώπους του πολιτισμού πρότεινε ένα «γενναίο οικονομικό πακέτο για την στήριξη του πολιτισμού και της δημιουργικής οικονομίας, πολλαπλάσιο από αυτό που εξήγγειλε το υπουργείο πολιτισμού».

[Συνημμένο 1]

Ενώ την προηγούμενη Πέμπτη ζήτησε και μείωση της προκαταβολής φόρου, που επίσης δεν είναι στο Πρόγραμμά τους.

Και συνεχίζει απτόητος.

Υιοθετεί, δηλαδή, πλήρως τη λογική του «περάστε κόσμε»!

 

3η Επισήμανση: Κάνει μία αυθαίρετη υπόθεση ότι μπορούν να πραγματοποιηθούν άμεσα οι επιστροφές κερδών από τα ελληνικά ομόλογα, δηλαδή τα ANFAs και τα SMPs, που διακρατεί το Ευρωσύστημα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ όμως, ως Κυβέρνηση, είχε δεσμευθεί, από το 2018, η καταβολή τους να γίνει σε δόσεις, έως τον Ιούνιο του 2022, και υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς ολοκλήρωσης των αξιολογήσεων της ενισχυμένης εποπτείας, στην οποία η ίδια μας έβαλε.

[Συνημμένο 2]

Ούτε ξέρει τι έχει υπογράψει, ή σκόπιμα τα διαστρεβλώνει, ή τα αγνοεί!

 

Κύριε Συνάδελφε,

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έλαβε ένα εμπροσθοβαρές πακέτο μέτρων, που σε πλήρη εξέλιξή του θα διαμορφωθεί στα 24 δισ. ευρώ, με τις νέες πρόνοιες που θα προστεθούν και συνδέονται και με την αξιοποίηση διαθέσιμων και νέων Ευρωπαϊκών ταμείων, για το σήμερα και το αύριο της οικονομίας.

Γιατί η επανεκκίνησή της, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, θα είναι ένα άκρως απαιτητικό και δύσκολο στοίχημα.

Μετά όμως την υγειονομική κρίση, οι μηχανές της οικονομίας πρέπει να ξαναπάρουν μπροστά, το συντομότερο και με τη μέγιστη δυνατή ισχύ, ώστε, σταδιακά, να ανακτηθεί η δυναμική που είχε αναπτύξει η Ελληνική οικονομία στις αρχές του 2020.

Για τον σκοπό αυτό, έχουμε διασφαλίσει τα αναγκαία «καύσιμα».

Είναι ώρα ευθύνης, σύνεσης και σκληρής δουλειάς.

Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να κερδίσουμε, και αυτή την μάχη!