Πανεπιστημιακό άσυλο: Κόντρα Κεραμέως -ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργησή του

Αντιπαράθεση μεταξύ της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως και της αρμόδιας αναπληρώτριας τομεάχη Μερόπης Τζούφη, για το πανεπιστημιακά άσυλο παρατηρήθηκε κατά την συζήτηση του πολυνομοσχέδιου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. «Εξομοιώνεται ο χώρος των ΑΕΙ με τον κοινό δημόσιο χώρο, όσον αφορά στην άσκηση των αρμοδιοτήτων των Αρχών και την επέμβαση τους λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων», είπε χαρακτηριστικά η κ. Κεραμέως. Για να προκαλέσει την αντίδραση της Μ.Τζούφη: «Απειλεί τα θεμέλια της ακαδημαϊκής ειρήνης. Η ΝΔ χρησιμοποιεί διαχρονικά το Άσυλο για να συκοφαντήσει τα ελληνικά πανεπιστήμια και είναι αλλεργική στο γεγονός ότι είναι ζυμωμένο με αγώνες για δικαιώματα», τόνισε με έμφαση. Και κατέληξε: «Σήμερα υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση των κακουργηματικών πράξεων και τα όποια προβλήματα πρέπει να αντιμετωπίζονται με τεκμηρίωση, σύνεση και διάλογο και όχι με αστυνομοκρατία, καταστολή και επιστροφή στο δόγμα «νόμος και τάξη».

 

Η εισήγηση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής

«Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το Υπουργείο Παιδείας εισηγείται σήμερα δέκα διατάξεις στο παρόν νομοσχέδιο.

Προφανώς αυτή που καταλαμβάνει περίοπτη θέση ανάμεσα σε αυτές τις διατάξεις είναι η διάταξη περί ενίσχυσης των ακαδημαϊκών ελευθεριών στο Πανεπιστήμιο. Η διάταξη περί ενίσχυσης δηλαδή της ελεύθερης διακίνησης ιδεών. Είναι το άρθρο 64. Ποια είναι η πρόθεσή μας με τη ρύθμιση αυτή; Η πρόθεσή μας είναι να επαναφέρουμε την κοινή λογική. Να καταργήσουμε την στρέβλωση του ασύλου, την κατάχρησή του, την εργαλειοποίησή του, την μετατροπή του από άσυλο ιδεών σε άσυλο ανομίας και παραβατικότητας. Να αποκαταστήσουμε δηλαδή το άσυλο στην πραγματική του έννοια, την ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και διδασκαλία.

Πως θα το κάνουμε αυτό; Φροντίζοντας ούτως ώστε οι έκνομες ενέργειες που κατέλυαν το άσυλο να τιμωρούνται και να αποτρέπονται. Έκνομες ενέργειες εντός Πανεπιστημίου, αλλά και εκτός Πανεπιστημίου. Όλες οι πράξεις που δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με το σκοπό που επιτελούν τα ιδρύματα. Εντός Πανεπιστημίου: ενέργειες όπως η άσκηση σωματικής και ψυχολογικής βίας, οι προπηλακισμοί φοιτητών, καθηγητών, διοικητικού προσωπικού, οι καταστροφές σε σπουδαστήρια και κτίρια, η παρασκευή και διακίνηση εύφλεκτων υλικών, εκρηκτικών υλών, το παρεμπόριο και η διακίνηση ναρκωτικών. Όλες αυτές οι εικόνες που υπάρχουν σε κάποια Πανεπιστήμια, όχι σε όλα, σε κάποια Πανεπιστήμια και αμαυρώνουν την εικόνα της Ελλάδας διεθνώς.

Είναι πράξεις που περιορίζουν την ακαδημαϊκή ελευθερία. Που αντιστρατεύονται την ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Και είναι βεβαίως πράξεις που πλήττουν και την δημόσια περιουσία. Δε συμβαίνουν παντού, συμβαίνουν όμως σε πολλά ιδρύματα και αυτή είναι μια εικόνα η οποία δεν βοηθάει σίγουρα την ακαδημαϊκή δραστηριότητα. Μίλησα για πράξεις εντός Πανεπιστημίων. Υπάρχουν όμως και πράξεις εκτός Πανεπιστημίων. Και αναφέρομαι σε συμβάντα εκτός Πανεπιστημιακών χώρων, που εν συνεχεία οι δράστες καταφεύγουν εντός των πανεπιστημιακών χώρων μόνο και μόνο για να αποφύγουν την σύλληψη. Και ερωτώ; Αυτούς προστατεύουμε, αυτούς θέλουμε να προστατέψουμε; Εμείς εισηγούμαστε όχι. Τι προβλέπουμε; Προβλέπουμε ότι εντός των χωρών των ΑΕΙ οι αρμόδιες Αρχές, δηλαδή η Αστυνομία, η Εισαγγελία, η Πυροσβεστική, ασκούν όλες τις κατά νόμων αρμοδιότητες τους συμπεριλαμβανομένης και της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων. Τι θέλουμε να πετύχουμε με αυτή τη διάταξη; Παύει ο χώρος στον οποίον ασκείται η ακαδημαϊκή ελευθερία να αποτελεί αφενός πεδίο προστασίας έκνομων ενεργειών και συμπεριφορών που τελούνται εντός αυτού και αφετέρου παύει να αποτελεί το Πανεπιστήμιο, το καταφύγιο δραστών που τελούν αξιόποινες πράξεις εκτός των ΑΕΙ και καταφεύγουν σε αυτό για να αποφύγουν την σύλληψη.

Εν ολίγοις εξομοιώνεται ο χώρος των ΑΕΙ με τον κοινό δημόσιο χώρο, όσον αφορά στην άσκηση των αρμοδιοτήτων των Αρχών και την επέμβαση τους λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων.

Είναι σημαντικό όμως να αναφερθεί ότι υπέρ της ρύθμισης αυτής έχει ήδη πάρει θέση ένας μεγάλος αριθμός Πρυτάνεων. Συναντήθηκα και με το προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων. Επίσης και η ΠΟΣΔΕΠ έχει ήδη βγάλει και εκείνη ανακοίνωση υπέρ της ρύθμισης.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το άσυλο είναι μια σημαντική ρύθμιση. Θέλω όμως να τονίσω ότι δεν είναι η μόνη. Ή διάταξη για το άσυλο εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αναμόρφωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σε μια συνολική προσπάθεια για ουσιαστική αναβάθμιση και θωράκιση των ιδρυμάτων μας που στηρίζεται σε τέσσερις βασικούς άξονες. Μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία για τα ιδρύματα μας. Μεγαλύτερη εξωστρέφεια. Καλύτερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας και καλύτερη προσαρμογή στα νέα δεδομένα της ψηφιακής οικονομίας και της κοινωνίας της πληροφορίας.

Πέρα από την διάταξη για το άσυλο εισηγούμαστε και μια σειρά άλλων ρυθμίσεων θετικών και αναγκαίων στην κατεύθυνση της επίλυσης επειγόντων ζητημάτων ενόψει της έναρξης του νέου διδακτικού και ακαδημαϊκού έτους. Ενδεικτικά στο άρθρο 62 προβλέπουμε ρύθμιση για την εξασφάλιση των πιστώσεων για την απασχόληση εκπαιδευτικών που είναι αναγκαία για την κάλυψη των αναγκών σε αναπληρωτές καθηγητές με την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Η ρύθμιση προβλέπει τη χρήση πόρων του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προκειμένω ακριβώς να μπορέσει η χρονιά να ξεκινήσει με πρόσληψη του απαιτούμενου αριθμού αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Επίσης, το άρθρο 63 περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία που εξασφαλίζουν την παραμονή των εκπαιδευτικών που ήδη υπηρετούν στα σχολεία αυτά και για το προσεχές σχολικό έτος ενόψει της επανεξέτασης του συνολικού πλαισίου των προτύπων και πειραματικών σχολείων. Όπως ξέρετε δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και προεκλογικά ήταν η ενίσχυση του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, αυτών των νησίδων αριστείας και καινοτομίας. Ετοιμάζουμε λοιπόν ένα νέο θεσμικό πλαίσιο όσον αφορά στα σχόλια αυτά και δίνουμε παράταση, προσωρινή ενός έτους, προκειμένου ακριβώς να ετοιμαστεί το νέο θεσμικό πλαίσιο ενίσχυσης των προτύπων και πειραματικών σχολείων.

Άρθρο 65.  Προβλέπει την άρση της πρόβλεψης για την ίδρυση της τέταρτης Νομικής Σχολής στην Πάτρα και αυτό γίνεται προκειμένου να αποφευχθούν στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες, τις οποίες θα δημιουργούσε η έλλειψη συνολικού σχεδιασμού και μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, υπό το πρίσμα της έναρξης της ένταξής της στο συνολικό ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Με τη ρύθμιση αυτή αποφεύγεται η πρόκληση νέων προβλημάτων που θα επέτειναν την αναντιστοιχία μεταξύ εκπαίδευσης και πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας.

Άρθρο 66 όσον αφορά στην Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, η οποία όπως ξέρετε έχει μεταφερθεί από το υπουργείο Παιδείας στο υπουργείο Ανάπτυξης. Προβλέπονται λοιπόν κάποιες ρυθμίσεις προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, κυρίως όσον αφορά στο αποσπασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Επίσης ρυθμίσεις όσον αφορά στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η συνέχιση λειτουργίας των οποίων κρίνεται απαραίτητη και γι’ αυτό προβλέπεται και μια διάταξη σχετικά με αυτό. Και τέλος περιλαμβάνονται κάποιες ρυθμίσεις σχετικά με τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και δια Βίου Μάθησης προκειμένου να μπορέσει να ξεκινήσει ομαλά η νέα χρονιά με εκπαιδευτές στις θέσεις τους, με εκπαιδευτές πληρωμένους. Εμπεριέχονται συνεπώς ρυθμίσεις οι οποίες τείνουν στην ομαλή λειτουργία και έναρξη της χρονιάς αναφορικά με την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.

Σας ευχαριστώ πολύ».

 

Απάντηση της αναπληρώτριας τομεάρχη Παιδείας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτή Ιωαννίνων, Μερόπης Τζούφη σε Ν. Κεραμέως και ΝΔ για το Πανεπιστημιακό Άσυλο

Στην κατεδαφιστική πολιτική της Νέας Δημοκρατίας για την εκπαίδευση αναφέρθηκε η Μερόπη Τζούφη, βουλευτής Ιωαννίνων και Αν. Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, κατά τη συνεδρίαση των Επιτροπών της Βουλής επί του σχεδίου νόμου που κατατέθηκε και περιέχει την κατάργηση του Πανεπιστημιακού Ασύλου.

Πιο συγκεκριμένα, η Αν. Τομεάρχης Παιδείας ανέφερε πως η νέα Κυβέρνηση έχει αποφασίσει την κατεδάφιση του μεταρρυθμιστικού έργου της προηγούμενης περιόδου, καταφεύγοντας σε αποτυχημένες συνταγές του παρελθόντος και υλοποιώντας πολιτικές αποκλεισμού από τη Δημόσια Εκπαίδευση. Παράλληλα, σχεδιάζει να δώσει περισσότερο χώρο στα ιδιωτικά συμφέροντα που δραστηριοποιούνται στο χώρο της εκπαίδευσης και της κατάρτισης.

Η κα Τζούφη τόνισε πως στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η διακοπή των Διετών Προγραμμάτων Σπουδών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, σημειώνοντας πως η απόφαση του ΥΠΑΙΘ στερεί από τα Πανεπιστήμια πόρους και ανθρώπινο δυναμικό. Επίσης, αποκλείει 1.500 αποφοίτους των ΕΠΑΛ από τη δωρεάν φοίτηση σε σύγχρονα προγράμματα σπουδών και γνωστικά αντικείμενα

Στη συνέχεια, η πρώην Υφυπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στην απόσπαση της Έρευνας από το Υπουργείο Παιδείας και τη μεταφορά της στο Υπουργείο Οικονομίας ως μια παγκόσμια πρωτοτυπία με πολλούς αρνητικούς συμβολισμούς και λειτουργικές αδυναμίες. Κατηγόρησε την Κυβέρνηση για άνευ όρων σύνδεση της έρευνας με την αγορά και τις επιχειρήσεις, για αναστολή των συνεργασιών μεταξύ Πανεπιστημίων και Ερευνητικών Κέντρων, καθώς και για υπονόμευση της βασικής έρευνας και των ανθρωπιστικών σπουδών.

Όσον αφορά τις εξαγγελίες για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η κα Τζούφη σημείωσε πως το σχέδιο της Κυβέρνησης είναι η μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ, η επαναφορά της «βάσης του 10», η κατάργηση της ελεύθερης πρόσβασης σε Τμήματα των Πανεπιστημίων, στοχεύοντας στην «ποιοτική γνώση για λίγους, στη μαζική γνώση για τους πολλούς, στο χαμηλό επίπεδο σπουδών αλλά με επαγγελματικά δικαιώματα για τους έχοντες που επιλέγουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού και τα ιδιωτικά κολλέγια».

Η βουλευτής Ιωαννίνων στάθηκε ιδιαίτερα και στην κατάργηση του Πανεπιστημιακού Ασύλου και την εξομοίωσή του με τον κοινό δημόσιο χώρο, τονίζοντας πως η Κυβέρνηση απειλεί τα θεμέλια της ακαδημαϊκής ειρήνης. Σημείωσε πως η ΝΔ χρησιμοποιεί διαχρονικά το Άσυλο για να συκοφαντήσει τα ελληνικά πανεπιστήμια και είναι αλλεργική στο γεγονός ότι είναι ζυμωμένο με αγώνες για δικαιώματα.

Κλείνοντας ανέφερε πως σήμερα υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση των κακουργηματικών πράξεων και τα όποια προβλήματα πρέπει να αντιμετωπίζονται με τεκμηρίωση, σύνεση και διάλογο και όχι με αστυνομοκρατία, καταστολή και επιστροφή στο δόγμα «νόμος και τάξη».

ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΠΑΙΔΕΙΑ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ, ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ, ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΑΣΥΛΟ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!