Μητσοτάκης σε ΚΕΔΕ για ΕΝΦΙΑ: Ενδυναμώνει αυτονομία και ανταποδοτικότητα δήμων

Συνάντηση με το ΔΣ της ΚΕΔΕ είχε ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην Πειραιώς. Στην εισήγησή του, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι ένα αποκεντρωμένο κράτος λειτουργεί καλύτερα και αναφέρθηκε εκτενώς στην εξαγγελία που έκανε στην 83η ΔΕΘ για τη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση το 2021, μετά από μία μεταβατική περίοδο. Επίσης, μίλησε για πολύ σημαντική μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία και για τομή στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την οργάνωση του κράτους.

«Κάνει πράξη χρόνιο αίτημα της αυτοδιοίκησης να μπορεί να διαχειρίζεται η ίδια τα του οίκου της» τόνισε ο πρόεδρος της ΝΔ και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η πρωτοβουλία ενδυναμώνει την αυτονομία, την ανταποδοτικότητα, τη διαφάνεια και τη λογοδοσία».

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισήμανε ότι ενδυναμώνεται η ίδια η πρόσβαση των πολιτών στα κέντρα λήψης των αποφάσεων και βελτιώνεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

«Έχω ακούσει αρκετή κριτική ότι η πρόταση μας έχει ζητήματα συνταγματικότητας» συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης και αφού διάβασε το άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος υπογράμμισε: «Η μεταρρύθμιση κάνει για πρώτη φορά πράξη την επιταγή αυτού του άρθρου του Συντάγματος που είχε μείνει ουσιαστικά χωρίς περιεχόμενο. Είναι εμβληματική μεταρρύθμιση στα πλαίσια της αποκέντρωσης και προφανώς για να πετύχει χρειαζόμαστε την Τοπική Αυτοδιοίκηση αρωγό, τόσο στη μεταβατική περίοδο, όσο και στη συνέχεια».

Ο πρόεδρος της ΝΔ εξήγησε ότι καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να γίνει ερήμην των δήμων αλλά σε συνεργασία μαζί τους, σε αντίθεση -όπως είπε- με την κυβέρνηση που «συστηματικά εργαλειοποιεί την Τοπική Αυτοδιοίκηση προσδοκώντας άλλα οφέλη».

Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΝΔ για τη συνάντηση:

Ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης είχε σήμερα την ευκαιρία να συναντηθεί με το Δ.Σ της Κ.Ε.Δ.Ε. για να συζητήσει με τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για απόδοση του ΕΝΦΙΑ στους δήμους. Τόσο κατά την αρχική τοποθέτησή του όσο και κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει το περίγραμμα της σημαντικής μεταρρύθμισης που εξήγγειλε και να προτείνει τη σύσταση ομάδας εργασίας στην οποία θα συμμετέχουν στελέχη της Νέας Δημοκρατίας και της ΚΕΔΕ με στόχο την βέλτιστη εξειδίκευση της πρότασής της. Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ που πήραν τον λόγο, τάχθηκαν στην πλειοψηφία τους  υπέρ της προτεινόμενης αλλαγής ενώ ο Πρόεδρος της, κ. Γιώργος Πατούλης σημείωσε πως πρόκειται για μία θετική βάση από την οποία μπορεί να ξεκινήσει ο διάλογος μεταξύ της Νέας Δημοκρατίας και των Δήμων.

Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, πήρε τον λόγο και ο Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου και σύμβουλος του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, κ. Γιώργος Γεραπετρίτης ο οποίος, απαντώντας στις αιτιάσεις περί αντισυνταγματικότητας της πρότασης της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σημείωσε πως όχι μόνο δεν υπάρχει ζήτημα αντισυνταγματικότητας, αλλά με βάση άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος γίνεται πράξη η συνταγματική επιταγή για αποκέντρωση. Πρόσθεσε, δε, πως όλα όσα αναφέρονται για τον τρόπο είσπραξης και το εύρος της επιβάρυνσης είναι τεχνικά ζητήματα για τα οποία μπορούν να εξευρεθούν λύσεις.

Ακολουθούν σημεία από την εισαγωγική τοποθέτηση του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας:

  • Πιστεύουμε σε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ κεντρικού κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία στηρίζεται στη βαθιά μου πεποίθηση ότι το αποκεντρωμένο κράτος λειτουργεί καλύτερα από το συγκεντρωτικό κράτος. Και ότι όσο πιο κοντά βρισκόμαστε στις ανάγκες, στα προβλήματα, και στις ελπίδες και στα οράματα των πολιτών τόσο πιο αποτελεσματικοί θα είμαστε στο να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα τους.

  • Θέλουμε πάνω απ’ όλα να βοηθήσουμε την αυτοδιοίκηση να βοηθήσει τον εαυτό της. Στο πλαίσιο αυτό, και έχοντας  επεξεργαστεί μαζί με τους συνεργάτες μου, τους αρμόδιους τομεάρχες, το νομικό μας επιτελείο, τη γραμματεία αυτοδιοίκησης, τη γραμματεία προγράμματος, τις προτάσεις μας για την αυτοδιοίκηση, είχα την χαρά να εξαγγείλω στη 83η ΔΕΘ μια πάρα πολύ σημαντική, κατά την άποψη μας, μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία. Μια τομή στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την οργάνωση του κράτους. Μια τομή η οποία πιστεύω ότι κάνει πράξη ένα χρόνιο αίτημα  της αυτοδιοίκησης: να μπορεί να διαχειρίζεται η ίδια τα του οίκου της, έχοντας τη δυνατότητα να μπορεί η ίδια να καθορίζει, να επιβάλλει, και στη συνέχεια να διαθέτει φόρους τους οποίους θα μπορεί η ίδια να εισπράττει.
  • Κατά συνέπεια, η πρόταση την οποία έχουμε καταθέσει και την οποία επεξεργαζόμαστε είναι πολύ συγκεκριμένη. Το 2021, 200 χρόνια μετά την Ελληνική επανάσταση, μια εμβληματική ημερομηνία για τη χώρα, να μπορούμε να μεταφέρουμε την αρμοδιότητα για τον φόρο ακίνητης περιουσίας -αυτό το οποίο  αποκαλούμε σήμερα ΕΝΦΙΑ- από το κεντρικό κράτος στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ώστε να μπορεί η τοπική αυτοδιοίκηση να καθορίζει -ενδεχομένως μέσα σε ένα πλαίσιο το οποίο μπορούμε να καθορίσουμε και να συζητήσουμε- το ύψος της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας και στη συνέχεια να μπορεί, προφανώς με τη βοήθεια του κράτους να εισπράττει αυτούς τους φόρους και να τους διαθέτει αποδίδοντας πάντα τελικό λογαριασμό στους ίδιους τους δημότες.

  • Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι μια τέτοια πρωτοβουλία ενδυναμώνει την αυτονομία, την ανταποδοτικότητα, τη διαφάνεια, και τη λογοδοσία. Ο πολίτης μπορεί να αντιλαμβάνεται πολύ καλύτερα πού πηγαίνουν τα χρήματα τα οποία ο ίδιος πληρώνει και ο αιρετός, βέβαια, λογοδοτεί και για τα έσοδα αλλά και για τις δαπάνες. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι με αυτόν τον τρόπο ενδυναμώνεται η ίδια η πρόσβαση των πολιτών στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

  • Βελτιώνεται και η ίδια η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Διότι ο πολίτης θα γνωρίζει πολύ καλά ότι αν ο Δήμαρχος επιλέξει να αυξήσει π.χ. τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας ότι θα έχει περισσότερες απαιτήσεις από αυτόν στις παρεχόμενες υπηρεσίες. Από την άλλη, αν επιλέξει να μειώσει το φόρο Ακίνητης Περιουσίας, θα πρέπει να μπορεί να είναι σίγουρος ο δήμαρχος ότι μπορεί να τα βγάζει πέρα μέσα στο πλαίσιο ενός ισοσκελισμένου προϋπολογισμού και χωρίς να υπονομεύονται με αυτόν τον τρόπο οι υπηρεσίες που ο δήμος θα παρέχει  στους πολίτες.

  • Ενδυναμώνουμε και την ίδια τη δημοσιονομική αλληλεγγύη μεταξύ των δήμων. Διότι είναι ξεκάθαρο ότι στα πρώτα χρόνια λειτουργίας τουλάχιστον αυτού του θεσμού θα πρέπει να υπάρχει ένας εξισορροπιστικός μηχανισμός ο οποίος θα δίνει τη δυνατότητα σε αυτούς τους οποίους μπορούμε να αποκαλούμε ενδεχομένως φτωχότερους δήμους, αυτούς δηλαδή που σήμερα τα συνολικά έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ υπολείπονται των εσόδων που εισπράττουν οι δήμοι από τον τακτικό προϋπολογισμό, να μην υπολείπονται και να μην έχουν κάποιο κενό το οποίο θα οδηγήσει στη συνέχεια στην υποβάθμιση των υπηρεσιών τους.

  • Έχω ακούσει αρκετή κριτική ότι η πρόταση την οποία έχουμε καταθέσει έχει ζητήματα συνταγματικότητος. Θα ήθελα, λοιπόν, να θυμίσω -και στη συνέχεια, αν χρειαστεί, να δώσω το λόγο και στον καθηγητή τον κ. Γεραπετρίτη- ποια είναι η συνταγματική επιταγή του άρθρου 102 του Συντάγματος, συγκεκριμένα της παρ. 5. Διαβάζω: “Το κράτος λαμβάνει τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των Ο.Τ.Α., με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας  κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών. Νόμος ορίζει τα σχετικά με τον καθορισμό και την είσπραξη τοπικών εσόδων από τους Ο.Τ.Α”. Κατά την άποψή μας, η μεταρρύθμιση την οποία προωθούμε κάνει για πρώτη φορά πράξη ακριβώς αυτήν την επιταγή αυτού του άρθρου του Συντάγματος που επί της ουσίας είχε παραμείνει ένα άρθρο χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο.
  • Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η μεταρρύθμιση την οποία έχουμε προτείνει είναι μια μεταρρύθμιση εμβληματική στο πλαίσιο της αποκέντρωσης, της μεταφοράς πόρων και αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλλά προφανώς για να μπορεί  να πετύχει μια τέτοια μεταρρύθμιση χρειαζόμαστε την Τοπική Αυτοδιοίκηση αρωγό. Χρειαζόμαστε αρωγό και στα πρώτα δύσκολα βήματα στη μεταβατική περίοδο, δηλαδή μέχρι που να ισορροπήσει πλήρως το σύστημα, αλλά τη χρειαζόμαστε και αρωγό στη συνέχεια. Και σίγουρα -θέλω να το τονίσω αυτό- καμία τέτοια εμβληματική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να γίνει ερήμην των δήμων. Μπορεί να γίνει μόνο σε συνεργασία με την Τ.Α., ακούγοντας όλες τις προτάσεις και καταλήγοντας σε μια γόνιμη και δημιουργική σύνθεση.

  • Γι’ αυτό και η πρότασή μου, αγαπητέ Πρόεδρε είναι, αφού σας ακούσουμε σήμερα μετά τη σημερινή συνάντηση,  να δημιουργήσουμε -εμείς το έχουμε ήδη κάνει στο επίπεδο του κόμματος- μια συγκεκριμένη ομάδα εργασίας η οποία θα  επεξεργαστεί σε πολύ μεγαλύτερη λεπτομέρεια τη συγκεκριμένη μας πρόταση και να βάλουμε κάτω τα δημοσιονομικά, να δούμε με ποιον τρόπο θα λειτουργήσει ο μεταβατικός αυτός μηχανισμός δεδομένα,  έτσι όπως τον αντιλαμβανόμαστε για να μπορούμε να καταλήξουμε στη μέγιστη δυνατή σύνθεση.
  • Σκοπός μας δεν είναι να αιφνιδιάσουμε κανέναν. Έχουμε δρομολογήσει, πιστεύω, ένα πλαίσιο ειλικρινούς διαλόγου με την Τ.Α., το έχουμε αποδείξει αυτό έμπρακτα, έχουμε πει ότι δεν θέλουμε να κάνουμε μεγάλες μεταρρυθμίσεις χωρίς να έχουμε συζητήσει πρώτα με την αυτοδιοίκηση. Σε αντίθεση με την κυβέρνηση η οποία συστηματικά εργαλειοποιεί το θεσμό της αυτοδιοίκησης, προσδοκώντας ενδεχομένως σε άλλου είδους πολιτικά οφέλη. Το είδαμε ξεκάθαρα και με την περίπτωση  της αλλαγής του εκλογικού νόμου όπου προχώρησε σε μια κίνηση, έχοντας τη μεγάλη πλειοψηφία των δήμων, αλλά και των περιφερειών απέναντι.
  • Αν δεν τολμήσουμε κάποια στιγμή να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η οργάνωση του κράτους με μεγάλες, τολμηρές και εμβληματικές πρωτοβουλίες, θα γυρίσουμε ενδεχομένως σε 10 χρόνια και θα αναρωτιόμαστε πάλι γιατί η Τ.Α. στη χώρα μας είναι τόσο αδύναμη, γιατί διαχειρίζεται τόσο λίγους πόρους και γιατί τελικά το κράτος μας παραμένει ένα κράτος υδροκέφαλο, υπερσυγκεντρωτικό και το οποίο δεν βρίσκεται κοντά στις απαιτήσεις και τις ανάγκες των πολιτών.

Σημείωμα για τη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (83η ΔΕΘ):
«Είναι μια πρωτοβουλία λογοδοσίας, είναι μια πρωτοβουλία η οποία ενισχύει ουσιαστικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Λέμε ότι, μέχρι το 2021, η είσπραξη του ΕΝΦΙΑ, αλλά και το πόσο υψηλός ή χαμηλός θα είναι ο ΕΝΦΙΑ τελικά θα καθορίζεται από τους ίδιους τους δήμους. Ταυτόχρονα, βέβαια, θα περικοπούν και οι κεντρικοί πόροι οι οποίοι μεταφέρονται στους δήμους, οι οποίοι σήμερα είναι περίπου 2 δισ., όσα δηλαδή προσβλέπουμε ότι θα εισπράττουμε από τον ΕΝΦΙΑ. Εάν ένας δήμος ή ένας δήμαρχος θέλει να αυξήσει τον τοπικό φόρο στην ακίνητη περιουσία -διότι θέλει να παρέχει περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες του- θα έχει τη δυνατότητα αυτό να το κάνει, αλλά θα λογοδοτεί στους πολίτες και για το φόρο που επιβάλλει και για τις παροχές τις οποίες προσφέρει. Σήμερα όλα αυτά χάνονται στο μεγάλο καλάθι του κρατικού προϋπολογισμού.
Έχω πει πολλές φορές ότι πιστεύω στην ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Θέλω επίσης να σας πω ότι σήμερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση διαχειρίζεται στη χώρα μας περίπου το 1/3 των πόρων που διαχειρίζονται Τοπικές Αυτοδιοικήσεις στην Ευρώπη. Και αυτό πρέπει να αλλάξει. Αν μιλάμε, λοιπόν, πραγματικά για ένα επιτελικό κράτος το οποίο χαράσσει πολιτική και για μια Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, που είναι κοντά στους πολίτες, τότε θα πρέπει να περάσουμε περισσότερες αρμοδιότητες, πόρους, αλλά και υποχρεώσεις στους δήμους. Υπάρχουν τρόποι να αντιμετωπιστούν υπαρκτά προβλήματα. Κάποιος σήμερα μπορεί να είναι αντικειμενικά πιο φτωχός. Να μην έχει, να μην μπορεί να εισπράξει αρκετό ΕΝΦΙΑ, να είναι λιγότερος ο ΕΝΦΙΑ που θα μπορούσε να εισπράξει από τους πόρους που παίρνει σήμερα από την κυβέρνηση. Έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε εξαιρετικούς μηχανισμούς ώστε το σύστημα, στην πρώτη του εφαρμογή, να είναι δίκαιο. Για αυτό κιόλας ορίζω ότι θα χρειαστούμε μια διετή μεταβατική περίοδο ώστε το σύστημα αυτό να εφαρμοστεί για πρώτη φορά το 2021».

Η φιλοσοφία της μεταρρύθμισης:
Γίνεται επιτέλους πράξη η διοικητική και οικονομική αυτονομία των Δήμων.
Με την άμεση απόδοση του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους θα αποκτήσει επιτέλους νόημα η ανταποδοτικότητα των φόρων που καταβάλλουν οι πολίτες, καθώς η τοπική αυτοδιοίκηση θα υποχρεωθεί να λειτουργεί με πλήρη διαφάνεια και λογοδοσία. Οι πολίτες θα ξέρουν που πάνε οι φόροι που πληρώνουν και οι αιρετοί θα λογοδοτούν για τα έσοδα και τις δαπάνες των Δήμων τους. Τα τοπικά ζητήματα θα αντιμετωπίζονται στο εγγύτερο δυνατό επίπεδο για τον πολίτη και όχι από την απρόσωπη γραφειοκρατία του Κεντρικού Κράτους. Η φράση “που είναι το κράτος;” δεν θα έχει πια νόημα, καθώς όλοι θα γνωρίζουν ότι υπεύθυνος για την γειτονιά τους θα είναι ο Δήμος.
Βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Με την καλύτερη πρόσβαση και τον άμεσο έλεγχο των πολιτών στα κέντρα λήψης αποφάσεων θα βελτιωθούν οι υπηρεσίες των Δήμων, καθώς εκείνοι εκτός του ότι θα προσδιορίζουν -μέσα σε ένα συγκεκριμένο εύρος- τα τέλη που θα λαμβάνουν, θα μπορούν με το νέο σύστημα χρηματοδότησης να κάνουν καλύτερο προγραμματισμό, καλύτερη διαχείριση και επομένως καλύτερη αξιοποίηση των πόρων τους. Σταδιακά αυτό θα επιτρέψει και την εκχώρηση περισσότερων αρμοδιοτήτων στους Δήμους τις οποίες έχει σήμερα το κεντρικό κράτος δυσχεραίνοντας τη λήψη αποφάσεων ακόμη και για τοπικά προβλήματα.

Ενδυνάμωση της αλληλεγγύης.
Μέσω του μηχανισμού δημοσιονομικής εξισορρόπησης, εξασφαλίζεται πως όλοι οι Δήμοι θα έχουν τους αναγκαίους πόρους για να παρέχουν τις προβλεπόμενες υπηρεσίες στους δημότες τους. Δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα υποχρηματοδότησης λόγω της μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 30%. Και αυτό διότι σύμφωνα με τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία του 2017 οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) για τον α’ βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης ανήλθαν σε περίπου 1,6 δις ευρώ. Επομένως και μετά τη μείωση κατά 30% του ΕΝΦΙΑ για την οποία έχει δεσμευθεί η ΝΔ, το ποσό που θα μεταφέρεται στους Δήμους υπερκαλύπτει τους ΚΑΠ. Υπογραμμίζεται, επιπλέον, ότι κανένας Δήμος δεν θα δει μείωση των εσόδων του σε σχέση με αυτά που λαμβάνει με το σημερινό σύστημα των ΚΑΠ και της κρατικής επιχορήγησης.

Ενίσχυση της Διαφάνειας
Γίνεται επιτέλους πράξη η αποκέντρωση η οποία θα συμβάλει στην αποδέσμευση της τοπικής κοινωνίας από την πατρωνία του Κεντρικού κράτους. Παράλληλα με την λογοδοσία θα περιοριστεί δραστικά η διαφθορά τόσο στις σχέσεις Κράτους Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όσο και στις σχέσεις των Δήμων με τους Δημότες τους.

Ο μύθος της αντισυνταγματικότητας που προβάλλει η κυβέρνηση.
Το νέο σύστημα που προτείνει η ΝΔ όχι μόνο δεν είναι αντισυνταγματικό, αλλά υλοποιεί για πρώτη φορά στην πράξη τη επιταγή του άρθρου 102 παρ. 5 του Συντάγματος που αναφέρει επί λέξει ότι «το κράτος λαμβάνει τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίο και την εκπλήρωση της αποστολή και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών».

Οπως έχει επανειλημμένα τονιστεί, η είσπραξη του ΕΝΦΙΑ θα εξακολουθήσει να γίνεται από την ΑΑΔΕ όπως και σήμερα και θα αποδίδεται άμεσα στους Δήμους.

Με δυο λόγια η πρόταση της ΝΔ είναι μια εμβληματική μεταρρύθμιση καθώς ικανοποιεί την ζητούμενη επί δεκαετίες αποκέντρωση δίνοντας επιτέλους νόημα στον όρο Αυτοδιοίκηση. Διότι αυτό επιτυγχάνεται με την απόφαση της μεταφοράς πόρων και αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό Κράτος στους Δήμους της χώρας. Η μεταρρύθμιση θα επιτύχει με τη συνεργασία της επόμενης κυβέρνησης με τους Δήμους και τον καλά μελετημένο σχεδιασμό κατά τη μεταβατική περίοδο μέχρι την τελική εφαρμογή της το 2021. Όπως τόνισε ο κ. Μητσοτάκης στη σημερινή του συνάντηση με την ΚΕΔΕ η μεταρρύθμιση θα γίνει μαζί και προς όφελος των Δήμων, όχι ερήμην τους.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΔΗΜΟΙ, ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ, ΚΕΔΕ, ΕΝΦΙΑ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!