μητσοτάκης-εγκαίνια-ελληνικού-τα-λό-1082589
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 17.10.2022 | 16:57

Μητσοτάκης -Εγκαίνια Ελληνικού: «Τα λόγια έγιναν πράξη – 70.000 νέες θέσεις εργασίας»

Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του βασικού μετόχου της Lamda Development  Σπύρου Λάτση που λόγω ανωτέρας βίας, όπως ο ίδιος είπε, απηύθυνε διαδικτυακά από την Ελβετία χαιρετισμό  , του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρεία  Οδυσσέα Αθανασίου, υπουργών, εκπροσώπων της Εκκλησίας, των κομμάτων και της τοπικής αυτοδιοίκησης πραγματοποιούνται αυτήν την ώρα τα επίσημα εγκαίνια του Ελληνικού, του μεγαλύτερου έργου αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη.

Ο πρωθυπουργός ανέφερε στο χαιρετισμό του πως ξεκινά και τυπικά το κύριο μέρος της ανάπλασης του Ελληνικού, ένα έργο χωρίς προηγούμενο για την πατρίδα μας, όπως τόνισε.

«Πριν από 27 μήνες το χρονοδιάγραμμα τηρείται και οι αλλαγές γύρω μας είναι εμφανείς. Το περίφημο σύνθημα για τις μπουλντόζες του Ελληνικού έχει ακουστεί πολλές φορές, άλλοτε για να κρύψει καθυστερήσεις και εμπόδια και άλλοτε για να ακουστεί η αγωνία για να ξεκινήσει το έργο. Τα λόγια τώρα έγιναν πράξη. Και στο Ελληνικό το είπαμε και το κάναμε. Το εμβληματικό αυτό έργο το πιστέψαμε και το προωθήσαμε από την πρώτη μέρα, ανατρέποντας παρωχημένες νοοτροπίες και αντιλήψεις, ένα κουβάρι που κατάφεραν να ξετυλίξουν τα αρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Οικονομικών, Πολιτισμού. Τώρα στρεφόμαστε στο μέλλον με το όραμα του Σπύρου Λάτση να παίρνει σάρκα και οστά» δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Συνεχίζοντας, ανέφερε πως η πρώτη σχετική συζήτηση έγινε το 2007 και αφού πέρασε από 40 κύματα σε 7 χρόνια, το έργο με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά μπήκε σε τροχιά το 2014. «Εκτοτε ακούστηκαν πολλά μέχρι και τη μετατροπή της περιοχής σε κοινωνικό… λαχανόκηπο. Το 2016, με το πρόσχημα της αναθεώρησης της σύμβασης ή τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις υπήρξαν εκ νέου καθυστερήσεις, μέχρι το 2019 που το έργο πέρασε σε νέα φάση. Οι εργασίες ξεκίνησαν για τα καλά το 2021 και από τότε το νερό μπήκε στο αυλάκι και κυλάει ορμητικά».

Ο πρωθυπουργός τόνισε πως το όφελος αυτής της σπουδαίας επένδυσης είναι σημαντικό να απλώνεται όχι μόνο στην περιοχή αλλά και σε ολόκληρους τους Ελληνες και αυτό επιδιώκει η κυβέρνηση με όλες τις μεγάλες επενδύσεις που προωθούμε. «Το 2022 είχαμε ρεκόρ όλων των εποχών στις Αμεσες Ξένες Επενδύσεις φέτος και ευελπιστούμε ότι το ρεκόρ θα σπάσει και το επόμενο έτος. Είναι ένα έργο που χρηματοδοτείται από ιδιωτικά κεφάλαια και θα προσθέσει 2,4% στο ΑΕΠ, άνω των 14 δις. ευρώ στα δημόσια ταμεία θα δημιουργήσει πάνω από 70.000 θέσεις εργασίας».

5706350

Σπύρος Λάτσης: Το έργο του Ελληνικού ενώνει τρεις κυβερνήσεις, τρεις αυτοδιοικήσεις

Στη συνέχεια, σε σύνδεση με τη Γενεύη, ο δόκτωρ Σπύρος Λάτσης είπε ότι το έργο του Ελληνικού ενώνει: τρεις κυβερνήσεις, τρεις αυτοδιοικήσεις. Πώς φτάσαμε ως εδώ, αν το έργο απευθύνεται στους πολλούς ή τους λίγους και ποιοι βοήθησαν να φτάσουμε ως εδώ.

Ερώτημα 1ο, πώς φτάσαμε ως εδώ: Υπάρχουν και λίγοι (αμελητέος αριθμός) που τίθενται ενάντια στο έργο. Όταν το έργο ήρθε στην προσοχή μου, το 1996, πίστευα ότι θα υπήρχε κυβερνητικός σχεδιασμός με νησίδες ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Από την εποχή που έγιναν οι πρώτες σκέψεις για μετεγκατάσταση του αεροδρομίου στα Σπάτα και οι πρώτες νομοθετικές ρυθμίσεις από την κυβέρνηση Σημίτη έχουν περάσει 45 και 25 χρόνια. Οι μελέτες παρέμειναν σε συρτάρια. Η κατάσταση του Ελληνικού επί δεκαετίες περιγράφονται από το εργαστήριο αστικού περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου: Η κατάσταση είναι απογοητευτική…Σε μεγάλα τμήματα του παρακτίου μετώπου συμβάσεις δεκάδων εκατομμυρίων δεσμεύουν χώρους για προβληματικές χρήσεις, χωρίς να εισπράττονται τα χρήματα. Στην κυβέρνηση Γιώργου Παπανδρέου υπήρξε δυνατότητα συμφωνίας με το Κατάρ, που δεν ευοδώθηκε. Η κρίση βρήκε τη χώρα μας ευάλωτη και αβοήθητη και μετέτρεψε το εργο σε ιδιωτικό με κρατικές νησίδες. Οι συνθήκες που επέφεραν αυτή την αλλαγή, ελπίζω να μην επιστρέψουν ποτέ στη χώρα μας και τα πολλά έργα να βοηθήσουν να έχουμε μια πιο εύρωστη οικονομία.

Ερώτημα 2ο: Σε ποιους απευθύνεται το εργο: Σε όλους τους επισκέπτες, καθώς θα είναι προσβάσιμο. Το έργο έχει δημιουργήσει συνθήκες που οι τιμές να φαίνονται απρόσιτες στα νότια προάστια. Σχεδιάζουμε να δώσουμε τη δυνατότητα και σε οικονομικά ασθενέστερους να μείνουν στο Ελληνικό. Ενα τμήμα του οικιστικού προγράμματος να είναι με πολυκατοικίες, που οι αγοραστές άλλοι να πληρώνουν με τις τιμές της αγοράς και άλλοι με πριμοδότηση από τη lamda και το τραπεζικό σύστημα. Σκοπός μας είναι όλοι να επωφελούνται.

Ερώτημα 3ο: Ποιοι βοήθησαν. Πολλοί. Να αναφέρω τους τρεις πρωθυπουργούς, τον Αντώνη Σαμαρά, τον Αλέξη Τσίπρα και τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Ευχαρίστησε τους υπουργούς που συνέβαλαν στο έργο, αλλά και την οικογένειά του, τη μητέρα του, την αδελφή του Μαριάννα, την αδελφή του Μαργαρίτα. Την προσωπική του οικογένεια, τη σύζυγο και τα παιδιά του, που όταν δίσταζε να αναλάβει ένα τέτοιο έργο τον παρότρυναν να συνεχίσει. Ευχαρίστησε επίσης το ΤΑΙΠΕΔ, την τοπική αυτοδιοίκηση, τους μετόχους της Lamda και το επενδυτικό κοινό. Επίσης τον πρόεδρο της lamda Τάσο Γιαννίτση και το διοικητικό συμβούλιο, τον Οδυσσέα Αθανασίου και την ομάδα του.

Πέραν της οικογένειας Λάτση, το «παρών» δίνουν σύσσωμη η πολιτική ηγεσία και το Υπουργικό Συμβούλιο, η αντιπολίτευση, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και φυσικά πολλά από τα γνωστά ονόματα στο εγχώριο επιχειρείν (σ.σ. άλλωστε κάποια από αυτά συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο της ίδιας της Lamda ή έχουν κλείσει συνεργασίες εντός του project).

Μεταξύ αυτών είναι ενδεικτικά oι Ευτύχης Βασιλάκης (Αegean-Autohellas), Ελένη Βρεττού (Attica Bank), Αλέξανδρος Εξάρχου (INTΡΑΚΑΤ), Χρήστος Ιωάννου (ΑVAX), Φωκίων Καραβίας (Eurobank), Βασίλης Κάτσος (VNK Capital), Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος (ΤΕΜΕΣ), Χρήστος Μεγάλου (Τράπεζα Πειραιώς), Παύλος Μυλωνάς (Εθνική Τράπεζα), Ευάγγελος Μυτιληναίος (όμιλος Mytilineos), Τρύφων Νάτσης (Brevan Howard), Δημήτρης Παπαλεξόπουλος (ΣΕΒ-ΤΙΤΑΝ), Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Βασίλης Φουρλής (όμιλος Fourlis), Θεόδωρος Φέσσας (όμιλος Quest), Bασίλης Ψάλτης (Alpha Bank), Βύρων Βασιλειάδης (V Group) κ.ά.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού

Σήμερα, ουσιαστικά γράφεται ο πρόλογος της νέας εποχής του παραλιακού μετώπου και της Αττικής συνολικά, καθώς ξεκινά και τυπικά το κύριο μέρος της ανάπλασης του Ελληνικού. Μία από τις μεγαλύτερες -αν όχι η μεγαλύτερη- πολεοδομική παρέμβαση στην Ευρώπη, σίγουρα ένα έργο χωρίς προηγούμενο για την πατρίδα μας.
Είκοσι-επτά μήνες από την έναρξη των πρόδρομων εργασιών, όταν και πάλι βρέθηκα εδώ, διαπιστώνω με χαρά ότι ήδη το χρονοδιάγραμμα τηρείται, αλλά και ότι οι αλλαγές γύρω μας είναι εμφανείς. Και είμαι σίγουρος ότι η σημερινή εκδήλωση θα δώσει μία νέα ώθηση στην πρόοδο αυτού του σπουδαίου έργου.
Είναι αλήθεια πως το περίφημο σύνθημα για τις μπουλντόζες του Ελληνικού έχει ακουστεί πολλές φορές ως τώρα. Αλλοτε για να κρύψει καθυστερήσεις και εμπόδια, που μάλιστα συχνά τροφοδοτούσαν και οι αντίπαλοι του έργου, και άλλοτε σηματοδοτώντας την αγωνία να γίνει γνωστό κάθε βήμα του ώστε επιτέλους να προχωρήσει.
Σήμερα, λοιπόν, δεν θα το επαναλάβουμε, γιατί τα λόγια έγιναν πράξη και στη θέση του πλέον υπάρχει η χειροπιαστή πραγματικότητα. Για να το πω διαφορετικά: και στο Ελληνικό, το είπαμε και το κάνουμε. Γιατί πράγματι αυτό το εμβληματικό έργο το πιστέψαμε και το προωθήσαμε από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε το τιμόνι του τόπου.
Λύνοντας με τόλμη τα πραγματικά τεράστια -ήταν μεγαλύτερα και από αυτά που περιμέναμε- προβλήματα που κληρονομήσαμε. Υπερβαίνοντας νομικές ή γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και ανατρέποντας παρωχημένες νοοτροπίες αλλά και βαλτωμένες αντιλήψεις. Ένα κουβάρι που τελικά πέτυχαν να ξετυλίξουν τα αρμόδια Υπουργεία.
Θα μνημονεύσω ξεχωριστά, διότι έβαλαν τη δική τους σφραγίδα στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα, το Υπουργείο Ανάπτυξης, τον Υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη, τον Αναπληρωτή Υπουργό, τον κ. Νίκο Παπαθανάση. Το Υπουργείο Οικονομικών, τον Χρήστο Σταϊκούρα, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Λίνα Μενδώνη, αλλά και τη διοίκηση και τα στελέχη της εταιρείας Lamda Development.  Συγχαρητήρια, λοιπόν, σε όλες και σε όλους.
Και τώρα στρεφόμαστε στο μέλλον, με το όραμα του Σπύρου Λάτση να παίρνει σάρκα και οστά. Ένα σχέδιο το οποίο θέλω να σας θυμίσω ότι γεννήθηκε πριν ακόμα μετεγκατασταθεί το αεροδρόμιο και ενώ ακόμα τα αεροπλάνα προσγειώνονταν και απογειώνονταν εδώ, στους διαδρόμους του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού.
Η πρώτη σχετική συζήτηση στη Βουλή θυμάμαι έγινε το 2007. Ήμουν τότε νέος βουλευτής. Και αφού πέρασε από επτά χρόνια και «40 κύματα», το πράσινο φως για το έργο «άναψε» για τα καλά το 2014. Τότε υπεγράφη η σύμβαση και πάλι με κυβέρνηση τη Νέα Δημοκρατία και με Πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά.
Έπειτα μεσολάβησαν, δυστυχώς, πολλές αναβολές. Ήταν η εποχή που ακούστηκαν τα πάντα: από τη διατήρηση των «κουφαριών», των ερειπίων του παλιού αερολιμένα μέχρι τη μετατροπή όλης της περιοχής σε κοινωνικό λαχανόκηπο. Γιατί η κυβέρνηση που ακολούθησε, αν και το 2016 τυπικά αποδέχτηκε τη λύση, δυστυχώς αντί να λύνει εκκρεμότητες δημιούργησε πολλές καινούργιες. Πότε με το πρόσχημα της αναθεώρησης της σύμβασης και πότε συνθηκολογώντας με την ελληνική γραφειοκρατία. Και έπρεπε να έρθει το καλοκαίρι του 2019 για να ξεκινήσει, επιτέλους, το έργο και οι εργασίες να ξεκινήσουν για τα καλά το καλοκαίρι του 2021.
Έκτοτε το «νερό μπήκε στο αυλάκι» και κυλάει ορμητικά. Και θα συνεχίσει να κυλάει ως ότου ένας χώρος που είχε αφεθεί στην τύχη του για σχεδόν 20 χρόνια να μετατραπεί -όπως είδαμε και στο σχετικό βίντεο- σε ένα μοναδικό οικοσύστημα αναψυχής, πρασίνου και πολιτισμού, τουρισμού και ιστορίας, αθλητισμού και παραγωγικού δυναμισμού, στεγαστικής πρωτοπορίας και συλλογικής αρμονίας.
Γιατί εδώ η οικονομική προκοπή πρέπει να συμβαδίζει με την κοινωνική συνοχή, ώστε το όφελος αυτής της μεγάλης, της σπουδαίας επένδυσης, να απλώνεται όχι μόνο στην περιοχή αλλά και σε ολόκληρο το λεκανοπέδιο. Προφανώς στους επενδυτές αλλά κυρίως στους πολίτες. Αυτό άλλωστε επιδιώκουμε και με κάθε μεγάλο επιχειρηματικό σχέδιο που υποδεχόμαστε στην πατρίδα μας.
Αυτά, όπως ξέρετε, είναι πολλά. Και φέτος, παρά τις αλλεπάλληλες κρίσεις, καταγράφηκε ρεκόρ όλων των εποχών στις άμεσες ξένες επενδύσεις, αισιοδοξούμε ότι αυτό θα σπάσει εκ νέου το επόμενο έτος. Πρόκειται για επενδύσεις με σημαντικό αντίκρισμα στα δημόσια έσοδα, στην τόνωση της απασχόλησης, την κινητοποίηση των τοπικών αγορών, για την υλοποίηση δηλαδή του κυβερνητικού προγράμματος, που θέλει την ανάπτυξη πραγματικά για όλους.
Γιατί το Ελληνικό, ενώ είναι ένα έργο το οποίο χρηματοδοτείται αποκλειστικά με ιδιωτικά κεφάλαια, χωρίς ούτε ένα ευρώ του φορολογούμενου, δημιουργεί έναν πολύ σημαντικό συλλογικό πλούτο. Θα προσθέσει, υπολογίζεται, 2,4 μονάδες στο Εθνικό Προϊόν, θα εισφέρει στη διάρκεια της ζωής του πάνω από 14 δισεκατομμύρια ευρώ στα δημόσια ταμεία, θα δημιουργήσει παραπάνω από 70.000 νέες θέσεις εργασίας, θα δώσει ώθηση σε δεκάδες κλάδους της ελληνικής παραγωγής, κατασκευές αλλά και υπηρεσίες. Μιλάμε, λοιπόν, για ένα τεράστιο έργο με θετικές συνέπειες σε πολλά επίπεδα της οικονομικής και της κοινωνικής ζωής.
Ταυτόχρονα, και ίσως αυτό είναι και το πιο σημαντικό, η πρωτεύουσά μας στρέφεται επιτέλους προς τη θάλασσα, αξιοποιώντας τις μοναδικές ακτές της και μετασχηματίζοντας το παλιό αεροδρόμιο σε ένα τοπόσημο μίας νέας εποχής, αλλά και σε ένα νέο πόλο έλξης για επισκέπτες από κάθε γωνιά του πλανήτη. Υπολογίζεται ότι μόνο το Ελληνικό μπορεί να προσθέσει 1 εκατομμύριο πρόσθετους τουρίστες που θα συρρεύσουν στην περιοχή για να θαυμάσουν το εμβληματικό πάρκο, να επισκεφτούν τους νέους χώρους πολιτισμού, τους χώρους ψυχαγωγίας, αναψυχής, τις αθλητικές εγκαταστάσεις, τα καταστήματα.
Είναι, όμως, αρκετοί εκείνοι οι οποίοι θα επιλέξουν να μετοικήσουν, να ζήσουν σε αυτή την «έξυπνη» και πράσινη πόλη που γεννιέται μπροστά στη θάλασσα, συνδυάζοντας την ιδιωτική και την κοινοτική χρήση. Γιατί εδώ δεν διαμορφώνεται απλά το μεγαλύτερο παράκτιο πάρκο της ηπείρου μας. Θέλω να επιμείνω σε αυτό: εδώ διαμορφώνεται ένα υπόδειγμα αειφόρου αναβάθμισης μίας ολόκληρης περιοχής που μάλιστα οικοδομείται με σεβασμό στην παρακαταθήκη και στη μοναδική ιστορική της ταυτότητα.
Όλα τα αρχαία και νεότερα μνημεία του τόπου θα συντηρηθούν και θα ενταχθούν αρμονικά στο πάρκο. Η ιστορική παράδοση του Ελληνικού άλλωστε είναι μακραίωνη. Όπως είδατε και στο σχετικό βίντεο, ανθρώπινη δράση καταγράφεται, ήδη, εδώ από το 3.000 π.Χ. Εδώ άλλωστε διασταυρώνονταν τρεις αρχαίοι Δήμοι: Αιξωνής, Αλιμούντος και του Ευωνύμου, με τα ίχνη τους να συναντιόνται σήμερα σε τρεις σύγχρονους Δήμους, κύριοι Δήμαρχοι, Αλίμου, Γλυφάδας και Ελληνικού – Αργυρούπολης, οι οποίοι εξάλλου θα είναι  και οι πρώτοι ωφελημένοι από αυτό το σπουδαίο έργο.
Η ανάπλαση αυτή, λοιπόν, θα δώσει την ευκαιρία στο χθες να συνομιλήσει δημιουργικά με το σήμερα και θα ανοίξει διάπλατα και τον δρόμο για ένα καλύτερο αύριο. Ένα αύριο που το διαπερνά ήδη η απειλή της κλιματικής κρίσης, γι’ αυτό και η οικολογική διάσταση διαπερνά και πρέπει να διαπερνά όλες τις εργασίες της παρέμβασης: από την απορρύπανση του εδάφους και των υδάτων μέχρι την αναγέννηση του ρέματος των Τραχώνων ως διαδρομής περιπάτου με διαμόρφωση δρόμων μόνο για ποδήλατο, από την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος μέχρι την αναβάθμιση των τοπικών συγκοινωνιών.
Και από τη διαμόρφωση αυτού του μεγάλου, του μεγαλύτερου πνεύμονα πρασίνου, μέχρι τον οικολογικό σχεδιασμό όλων των κτιρίων αυτής της νέας πολιτείας. Με πιο εμβληματικό τον νέο πύργο κατοικιών, ένα πραγματικά εντυπωσιακό έργο, ο οποίος θα δώσει το στίγμα αυτής της συνολικής ανάπλασης συνδυάζοντας μια υψηλή, μια πρωτοπόρα για τα ελληνικά αλλά και τα ευρωπαϊκά δεδομένα, αρχιτεκτονική αισθητική με τον πρωτοποριακό σχεδιασμό, τον σεβασμό προς το περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής.
Όλα αυτά δηλώνουν τον αναπτυξιακό και ταυτόχρονα κοινωνικό χαρακτήρα του έργου που γιορτάζουμε σήμερα. Δηλώνουν, όμως, και την αντοχή της ελληνικής οικονομίας μας μέσα σε ένα ασταθές διεθνές τοπίο: τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση. Γιατί παρά τα εμπόδια, τα μεγάλα έργα στον τόπο μας προχωρούν. Μόλις πρόσφατα, άλλωστε, το Μετρό έφτασε στον γειτονικό Πειραιά. Ενώ απέναντι στην εισαγόμενη ακρίβεια η πολιτεία υψώνει συνεχώς αναχώματα ανακούφισης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.
Πράγματι, οι συμπολίτες μας δοκιμάζονται. Αντιλαμβάνονται με ωριμότητα, ωστόσο, το μέγεθος των προκλήσεων και νιώθουν την κυβέρνηση δίπλα τους, ενώ διαπιστώνουν ότι δεν κάνει βήμα πίσω από το πρόγραμμά της. Ό,τι είπαμε το κάνουμε.
Και όπως μέχρι και τώρα, έτσι κι αυτή η παγκόσμια δυσκολία θα μετατραπεί τελικά σε μια εθνική επιτυχία.
Εύχομαι, λοιπόν, καλή δουλειά και γρήγορα αποτελέσματα σε αυτό το φιλόδοξο σχέδιο της ανάπλασης του Ελληνικού, για το καλό της Αθήνας, της Αττικής και ολόκληρης της χώρας. Σας ευχαριστώ, και πάλι συγχαρητήρια για τη σπουδαία δουλειά που έχει γίνει μέχρι σήμερα.