Ελλάδα – Γερμανία: Το οικονομικό σφιχταγκάλιασμα και η πρόκληση της Γερμανικής αγοράς

Ένα βασικό αποτέλεσμα των χρόνων του μνημονίου είναι η περαιτέρω εμβάθυνση των ελληνογερμανικών οικονομικών σχέσεων. Πέρα από το γεγονός ότι βασικός δανειστής της χώρας είναι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ο ESM είναι ο μεγαλύτερος δανειστής της Ελλάδας, έχοντας δανείσει κεφάλαια ύψους 188 δισ. ευρώ.  Επίσης ο ESM έχει στα βιβλία του 50% του ελληνικού χρέους) όπου η Γερμανία έχει ποσοστό συνεισφοράς 27,5%, δυο επιχειρήσεις με κρατική Γερμανική συμμετοχή έχουν συμβάλλει σημαντικά στις επενδύσεις στην Ελλάδα. Ο λόγος για τη Fraport και τον ΟΤΕ, δυο επιχειρήσεις που δεσπόζουν σε σημαντικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, τις μεταφορές και τις τηλεπικοινωνίες, και αποτελούν οχήματα για την μετάβαση στο νέο οικονομικό μοντέλο που αναζητά η χώρα.

Πιο συγκεκριμένα, όπως είχε αναφέρει στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας Θεόδωρος Φέσσας στο πλαίσιο Οικονομικού Συνεδρίου που συνδιοργανώθηκε από το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο και τα Economist Events στο Βερολίνο, η Γερμανία είναι από τους βασικούς επενδυτές στη χώρα. «Η Γερμανία πάγια αποτελούσε σημαντικό επενδυτικό εταίρο της χώρας. Οι Γερμανικές εταιρίες έχουν υλοποιήσει επενδύσεις στην Ελλάδα, μόνο την δεκαετία 2005-2015 που ξεπερνούν τα 12,5 δισ. ευρώ.Οι γερμανικές εταιρείες που έχουν επενδύσει στην Ελλάδα συμβάλλουν στην τόνωση των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα» είχε τονίσει ο πρόεδρος του ΣΕΒ.

Όπως είπε ο κ. Φέσσας αναδεικνύοντας τη σημασία της διμερούς σχέσης «οι γερμανικές επιχειρήσεις εξακολουθούν να επενδύουν, να αναβαθμίζουν κρίσιμες υποδομές και να ενισχύουν τα τοπικά δίκτυα προμηθευτών. Βασικοί επενδυτές είναι η Deutsche Telekom και η Fraport, που συμβάλλουν σημαντικά στην αναβάθμιση των βασικών υποδομών στη χώρα».

Επίσης στις μεταφορές στην Ελλάδα δραστηριοποιείται και η DHL θυγατρική των Γερμανικών Σιδηροδρόμων με ισχυρή παρουσία στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ και στο λιανεμπόριο (ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl), στα φάρμακα και στην ενέργεια καταγράφεται σημαντική παρουσία Γερμανικών εταιριών στη χώρα.

Τουρισμός

Πάντα βέβαια υπάρχει και η πλευρά του τουρισμού που πέρα από το ότι οι Γερμανοί είναι η πρώτη εθνικότητα επισκεπτών τα τελευταία χρόνια υπάρχει και η σημαντική παρουσία της TUI. Με ξενοδοχεία αλλά και αφίξεις που ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια τουριστώβν αποτελεί ο πολυεθνικός κολοσσός με έδρα τη Γερμανία τον πρώτο πελάτη της ελληνικής τουριστικής αγοράς.

Είναι ενδεικτικό ότι στους ισχυρούς δεσμούς που υπάρχουν μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας αναφέρθηκε κατά τη διαδικασία προσφωνήσεων στο Προεδρικό Μέγαρο η Καγκελάριος της Γερμανίας Άνγκελα  Μέρκελ ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου. Μάλιστα στάθηκε ιδιαίτερα στο 4 εκατομμύρια Γερμανών τουριστών επέλεξαν την Ελλάδα το 2018 για τις διακοπές τους.

Άλλο ένα σημείο οικονομικής συνάφειας των δυο πλευρών είναι και οι εξαγωγές.Άλλωστε η Γερμανία είναι από τους ισχυρότερους εμπορικούς εταίρους της χώρας με εξαγωγές από την Ελλάδα που φτάνουν τα 2 δισεκ. ευρώ. Σε αυτά τα προϊόντα είναι κυρίως τα τρόφιμα κατά 30%, τα χημικά κατά 15% και τα προϊόντα μεταποίησης κατά 12%.  «Οι εξαγωγές στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 18% μεταξύ 2014 και 2018. Ωστόσο, οι ελληνικές εταιρείες θα μπορούσαν να επωφεληθούν περισσότερο από τη βελτιωμένη πρόσβαση στη γερμανική αγορά» είχε αναφέρει ο κ. Φέσσας στο Συνέδριο στο Βερολίνο.

Ο ρόλος του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου

 «Η Γερμανία πάγια αποτελούσε κι αποτελεί στρατηγικό οικονομικό εταίρο της χώρας» είχε τονίσει μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχαννικού Επιμελητηρίου Δρ. Αθανάσιος Κελέμης. Ο κ. Κελέμης μάλιστα είχε σταθεί ιδιαίτερα στο γεγονός ότι μέσω του Επιμελητηρίου υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας τόνωσης των εξαγωγών είτε στη Γερμανία είτε σε Τρίτη χώρα που γερμανικές επιχειρήσεις έχουν ισχυρή παρουσία.

«Με στοχευμένες δράσεις ευρωπαϊκής και εθνικής  εμβέλειας, χαράσσουμε νέους δρόμους για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, τη Γερμανία. Είναι χαρακτηριστικό, ότι μόνο τη τελευταία τριετία υλοποιήσαμε 900 περίπου επιχειρηματικές συναντήσεις στους κλάδους του τουρισμού, της ενέργειας, του περιβάλλοντος, της τεχνολογίας και της αγροτικής οικονομίας.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι μόνο την τελευταία τριετία το Ελληνογερμανικό Eμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο υλοποίησε περίπου 900 επιχειρηματικές συναντήσεις στους κλάδους του τουρισμού, της ενέργειας, του περιβάλλοντος, της τεχνολογίας και της αγροτικής οικονομίας. Μόνο πέρυσι το Επιμελητήριο διοργάνωσε περισσότερες από 52 εκδηλώσεις και δράσεις, ενώ πραγματοποίησε 5 επιχειρηματικές αποστολές από και προς Γερμανία και συνέχισε με τη διοργάνωση 3 ελληνικών επιχειρηματικών αποστολών σε μεγαλουπόλεις της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής, με στόχο την προώθηση ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών στους μεγάλους καταναλωτικούς πληθυσμούς απομακρυσμένων αγορών, όπως και την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος για αναπτυξιακά έργα στην Ελλάδα. Ανάλογες είναι και οι πρωτοβουλίες  σε ό,τι αφορά την υποστήριξη ελληνικών επιχειρήσεων στις μεγαλύτερες Διεθνείς Γερμανικές Εκθέσεις, αλλά και σε εκθέσεις άλλων εθνικών αγορών, για τις περισσότερες από τις οποίες το Επιμελητήριο είναι ο επίσημος αντιπρόσωπος στην Ελλάδα και Κύπρο. Την περασμένη χρονιά, 1.096 ελληνικές και 177 κυπριακές επιχειρήσεις έδωσαν το παρόν σε γερμανικές εκθέσεις και πολλές από αυτές τις εταιρείες άνοιξαν νέους δρόμους για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουν.

Σημαντικές εκθέσεις

Μάλιστα φέτος το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο εστιάζει στη Διεθνή Έκθεση Μέσων και Οργάνωσης Μεταφορών, transportlogistic, η οποία θα λάβει χώρα από τις 4 έως τις 7 Ιουνίου 2019, στο Εκθεσιακό Κέντρο του Μονάχου. Για δεύτερη φορά το Επιμελητήριο πρόκειται να διοργανώσει με δική του πρωτοβουλία Ελληνικό Ομαδικό Περίπτερο και Επιχειρηματική Αποστολή. Επίσης σχεδιάζει για τρίτη συνεχή χρονιά Ελληνικό Ομαδικό Περίπτερο στη Διεθνή Έκθεση Φρούτων και Λαχανικών, AsiaFruitLogistica, στις04. -06.09.2019. Η Ελλάδα συμμετείχε στην προηγούμενη έκθεση με 9 δυναμικές επιχειρήσεις μεταξύ 826 εκθετών από 46 χώρες, οι οποίες παρουσίασαν τα προϊόντα τους σε περισσότερους από 13.500 επαγγελματίες επισκέπτες από 70 χώρες, αναδεικνύοντας τη δυναμική που παρουσιάζει ο κλάδος της αγροτικής παραγωγής της χώρας. Μέσω της πρωτοβουλίας αυτής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου προβλήθηκαν για δεύτερη φορά σε ομαδική παρουσίαση στην τεράστια αγορά των ασιατικών κρατών των 4,43 δισεκατομμυρίων καταναλωτών, τα χαρακτηριστικά των ελληνικών φρούτων, η ποιότητα, η φρεσκάδα, η διατροφική και γευστική αξία τους και ενισχύθηκε η αναγνωρισιμότητά τους.

Γιώργος Αλεξάκης

ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΓΕΡΜΑΝΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ, ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!