η-αεπι-ξυπνά-το-πολιτικό-σύστημα-53642
ΚΟΣΜΟΣ | 18.03.2017 | 12:36

Η ΑΕΠΙ «ξυπνά» το πολιτικό σύστημα

Η οσμή σκανδάλου που αναδεύεται από την υπόθεση της ΑΕΠΙ φαίνεται να ξυπνά το πολιτικό σύστημα.

Αργά το απόγευμα της Παρασκευής ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας μετά από σειρά συσκέψεων στενών του συνεργατών στο Μαξίμου απαντώντας ουσιαστικά στις επιστολές κορυφαίων δημιουργών που δέχτηκε εξέδωσε ανακοίνωση και δεσμεύτηκε ότι «το Υπουργείο Πολιτισμού ορίζει άμεσα προσωρινό επίτροπο για να ασκήσει τον δέοντα έλεγχο επί της ΑΕΠΙ.Επίσης, καταθέτει άμεσα στη Βουλή τον νόμο για τα πνευματικά δικαιώματα, όπου θα ρυθμίζονται όλα τα σχετικά ζητήματα κατά τρόπο που να μην αφήνει περιθώρια για νέες αυθαιρεσίες και αθέμιτες επιλογές. Η υπόθεση αυτή αφορά στην διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και των επικοινωνιακών δικαιωμάτων της κοινωνίας και δεν έχουμε την παραμικρή πρόθεση να κάνουμε κάτι λιγότερο από αυτό που πρέπει. Μεγάλη ή μικρή, πρόσφατη ή από μακρού χρόνου υπαρκτή, κάθε κακοδαιμονία που χαρακτηρίζει τη λειτουργία των θεσμών της χώρας, είναι στόχος αυτής της κυβέρνησης να εξαλειφθεί» ανέφερε η ανακοίνωση.

Η πρωτοβουλία κάθαρσης και νέου νόμου

Σημειώνεται ότι σε δήλωσή του στις 14 Φεβρουαρίου ο πρώην υπουργός Πολιτισμού και νυν Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ξυδάκης που με απόφασή του ξεκίνησε η διαδικασία ελέγχου της ΑΕΠΙ και ήταν ο πρωτεργάτης αλλαγής του πλαισίου για τα πνευματικά δικαιώματα είχε παραβάλει την υπόθεση αυτή με τις υποθέσεις Siemens, Energa, Proton Bank, ΚΕΛΠΝΟ, Novartis. «Μεταξύ πολλών άλλων, δείχνουν τον ακολουθητέο δρόμο για την εξυγίανση του δημόσιου βίου» είχε σημειώσει.

Σημειώνεται ότι ήδη επί Ξυδάκη είχε ξεκινήσει η διαδικασία για την ενσωμάτωση σχετικής Οδηγίας 2014/26/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 και τη διαμόρφωση νομοσχεδίου για την αλλαγή του Ν. 2121/1993, που μέχρι σήμερα καθορίζει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας και το νομικό καθεστώς των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων.

Επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά το νομοσχέδιο είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και ήταν έτοιμο προς κατάθεση. Ωστόσο δεν πήρε το δρόμο της Βουλής. Μόλις πριν λίγες εβδομάδες μετά το σάλο λόγω πορίσματος το υπ. Πολιτισμού και η υπουργός Λυδία Κονιόρδου έσπευσε να ανακοινώσει ότι το Ν/Σ ήταν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για να λάβει τη σχετική έκθεση και να πάει στη Βουλή.

Σύμφωνα όμως με πληροφορίες το κείμενο που έχει πάει στο ΓΛΚ είναι σημαντικά αλλαγμένο από αυτό που είχε δοθεί σε δημόσια θέα στη Διαύγεια και είχε πάρει αρκετά θετικά σχόλια. Ουσιαστικά, σύμφωνα με πληροφορίες, απομειώνει τον εποπτικό ρόλο του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας και κατ΄επέκταση της  Πολιτείας δίνοντας ευχέρεια για «διαχειριστικές» κινήσεις στους φορείς που διαχειρίζονται τα δικαιώματα. Όπως γίνεται αντιληπτό αυτά τα ζητήματα στο φόντο των όσων συμβαίνουν δημιουργήθηκαν εύλογες ανησυχίες στον καλλιτεχνικό κόσμο αλλά και τους πολίτες που βλέπουν άλλη μια υπόθεση τύπου Energa να ξεδιπλώνεται .

Αντίδραση της ΝΔ

Ενδεικτική ήταν η αναφορά της Όλγας Κεφαλογιάννη στη Βουλή την Πέμπτη κατά τη συζήτηση ερώτησής της προς την υπουργό Πολιτισμού. «Τον Ιούλιο του 2016 κατατέθηκε στη Βουλή από το προκάτοχό σας, τον κ. Μπαλτά, το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο είχε περάσει από τη δημόσια διαβούλευση, είχε περάσει από την ΚΕΝΕ, στο οποίο είχαν ενσωματωθεί οι παρατηρήσεις και είχε υπογραφεί από οκτώ υπουργούς. Το νομοσχέδιο αυτό αποσύρθηκε εν μία νυκτί, αντικαταστάθηκε από ένα άλλο, το οποίο παρουσιάστηκε σε συνέντευξη τύπου από τον κ. Μπαλτά, κυκλοφόρησαν στη συνέχεια και αλλαγές επί αυτού του σχεδίου νόμου και λίγο αργότερα ακολούθησε η αλλαγή πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Εξακολουθούμε να μαθαίνουμε, ανεπίσημα και μόνο, για διάφορες αλλαγές που γίνονται επί των ημερών σας. Μαθαίνουμε και ακούμε λοιπόν για αλλαγές στο σχέδιο νόμου, σχέδιο νόμου δεν βλέπουμε και η κατάσταση έχει οξυνθεί δραματικά μετά τη δημοσιοποίηση στα μέσα μαζικής ενημέρωσης του πορίσματος ιδιωτικής ελεγκτικής εταιρείας σχετικά με την ΑΕΠΙ, πόρισμα το οποίο είχε ζητήσει ο πρώην Υπουργός κ. Ξυδάκης» σημείωσε η βουλευτής της Ν.Δ.

Πάντως λόγω και της ανάδειξης της σημασίας του θέματος στο δημόσιο χώρο καθώς αφορά τόσο τη βιωσιμότητα της μουσικής παραγωγής, κλάδος ιδιαίτερα ξεχωριστός για τη χώρα, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έδωσε το στίγμα του νέου πλαισίου τονίζοντας ότι το θέμα είναι δημόσια πολιτικής και «τα δικαιώματα των δημιουργών θα προστατευθούν και θα διευρυνθούν. Ο κόσμος της εργασίας του Πολιτισμού έχει ανάγκη από διαφάνεια στη διαχείριση του μόχθου και των δικαιωμάτων του».

Το νέο πλαίσιο

Η δε υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου μιλώντας στη Βουλή απαντώντας στην ερώτηση της Όλγας Κεφαλογιάννη σημείωσε ότι:

·         «Προβλέπεται ο διορισμός επιτρόπου με υψηλά εχέγγυα ανεξαρτησίας. Προβλέπεται να διοριστεί και για όσο χρόνο χρειάζεται, προκειμένου να συνεχίσει τη λειτουργία της η εταιρεία και να οικοδομηθεί εκ νέου σε γερές, υγιείς βάσεις. Ο Επίτροπος μπαίνει για να εξασφαλίσει τη συνέχεια των εσόδων των δημιουργών, την απρόσκοπτη λειτουργία του εισπρακτικού μηχανισμού, αλλά και για την εξυγίανση της εταιρείας και για να μπορέσει να δοθεί μεγαλύτερη αποφασιστική παρουσία των δημιουργών μέσα στην εταιρεία.

·         Όσον αφορά τη γενική συνέλευση και το εποπτικό συμβούλιο της ΑΕΠΙ, όπως ισχύει και για τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, έχει προβλεφθεί η συγκρότηση γενικής συνέλευσης και εποπτικού συμβουλίου με αυξημένες αποφασιστικές αρμοδιότητες.

·         Η διοίκηση ακόμα και στην ΑΕΠΙ θα ελέγχεται από τους ίδιους τους δημιουργούς και δεν θα μπορεί να δράσει, χωρίς τουλάχιστον τη συναίνεσή τους για τα θέματα που τους αφορούν.

·         Το εποπτικό συμβούλιο της ΑΕΠΙ θα διοριστεί από την Υπουργό Πολιτισμού, ύστερα από εισηγήσεις των ίδιων των δημιουργών και θα μετέχουν αυστηρά δημιουργοί-μέλη της ΑΕΠΙ.

·         Τα επόμενα εποπτικά συμβούλια θα εκλέγονται κανονικά από τη γενική συνέλευση της ΑΕΠΙ, όπως θα ισχύει και με τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, με σκοπό οι ίδιοι οι δημιουργοί να αποφασίζουν ποιοι θα ελέγχουν τη διοίκηση της εταιρείας και πως θα διαχειρίζονται τα δικαιώματά τους.

·         Παράλληλα, στην ΑΕΠΙ, όπως και στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, προβλέπεται υποχρεωτική υιοθέτηση κανόνων διαφάνειας στη λειτουργία, στις αποφάσεις και στη δράση τους, ούτως ώστε όλοι, χρήστες και δημιουργοί, να μπορούν να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και τις υποχρεώσεις τους και να έχουν την ίδια μεταχείριση.

·         Οι διαχειριστικές δαπάνες του ΟΣΔ και της ΑΕΠΙ δεν θα ξεπερνούν το 20% των εσόδων τους και έτσι οι δημιουργοί θα εισπράττουν πλέον τα πραγματικά αναλογούντα στο έργο τους, χωρίς ανεξέλεγκτες μειώσεις εις όφελος μισθών μελών του ΔΣ και πολυτελών παροχών.

·         Αναφορικά με τα αμοιβολόγια, τόσο για την ΑΕΠΙ, όσο και για τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, καθορίζεται δομημένη διαπραγμάτευση με τους χρήστες και τις αντιπροσωπευτικές ενώσεις, δημόσια ανάρτηση των τελικών αμοιβολογίων και υποχρεωτικές ηλεκτρονικές συναλλαγές, προκειμένου να εξαλειφθούν προβλήματα του παρελθόντος.

·         Τέλος, προκειμένου στο μέλλον να μην υπάρξει άλλη κρίση και ανασφάλεια στον χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων, προβλέπεται αυστηρή εποπτεία και έλεγχος των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και της ΑΕΠΙ από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας και άμεση επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση που διαπιστώνονται παραβάσεις.»

 Γιώργος Αλεξάκης