ecoeleusis-επιστολή-στον-υπουργό-για-δυσοσμία-21740

ECOELEUSIS: Επιστολή στον υπουργό για δυσοσμία στα διυλιστήρια της ΕΛΠΕ

Με αφορμή τα περιστατικά δυσοσμίας από την λειτουργία των δύο διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ, η Κίνηση Πολιτών ECOELEUSIS απέστειλε αναφορά στον Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Γ. Σταθάκη και σε όλες τις αρμόδιες για την λήψη μέτρων και για τον περιβαλλοντικό έλεγχο Αρχές.

Κύριε Υπουργέ,

Τα τελευταία συχνά περιστατικά έντονης δυσοσμίας από την λειτουργία των 2 διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ που πλήττουν την Ελευσίνα, την Μάνδρα, την Μαγούλα  αλλά και τον Ασπρόπυργο κατά τις τελευταίες ημέρες, υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων, υπονομεύουν την υγεία τους και προκαλούν την δικαιολογημένη αγανάκτησή τους.

Ενδεικτικά, μόνο την τελευταία εβδομάδα, καταγράφηκαν περιστατικά έντονης αφόρητης  δυσοσμίας «αερίου – πετρελαίου» στην Ελευσίνα στις 26/7 κατά τις βραδινές ώρες, στις 27/7 το πρωί από τις  9 π.μ έως 10.30  π.μ και το απόγευμα  από τις 2 μμ έως τις 5 μμ, στις 29/7 από τις 2 μμ έως τις 3 μμ ενώ οι κάτοικοι των Εργατικών Κατοικιών Μάνδρας διαμαρτύρονται δικαιολογημένα για μονιμότερη έκθεση. Τέλος, έντονη δυσοσμία αερίου κατά την τελευταία εβδομάδα διαπιστώθηκε στην Μάνδρα καθώς και στην Μαγούλα με αποκορύφωμα το χθεσινοβραδινό περιστατικό για περισσότερο από μιάμιση ώρα μετά τα μεσάνυχτα στην Μαγούλα. Πιο εκτεθειμένος παραμένει  ο οικιστικός ιστός του Ασπροπύργου και μάλιστα με μεγαλύτερο διάστημα έκθεσης.

Έτσι, εκτός από τις δυσλειτουργίες, τόσο στο διυλιστήριο της Ελευσίνας – που οδήγησαν σε νέο πρόωρο Shutdown την εγκατάσταση – όσο και στο διυλιστήριο του Ασπροπύργου ( όπως πρόσφατα στις 11/7), που γίνονται αιτία για να απελευθερωθούν στην ατμόσφαιρα του Θριάσιου Πεδίου χιλιάδες κυβικά μέτρα απαερίων, προστίθενται και οι οσμές των 2 διυλιστηρίων που συναγωνίζονται τις έντονες οσμές του ΧΥΤΑ της Φυλής οι οποίες, με ανατολικούς ανέμους, συμπληρώνουν το κοκτέιλ του ρυπαντικού φορτίου στο οποίο εκτίθεται καθημερινά ο πληθυσμός του Θριάσιου.

Καμία από τις εγκεκριμένες από τις κρατικές υπηρεσίες Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των 2 διυλιστηρίων δεν προέβλεψε παρόμοιες διαρροές, δυσλειτουργίες και επιπτώσεις και κατά συνέπεια δεν πρότεινε μέτρα για την αντιμετώπιση ή την ελαχιστοποίησή τους! Η καθημερινότητά μας στο Θριάσιο Πεδίο διαψεύδει όλες τις εκτιμήσεις των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εκπονήθηκαν είτε από ιδιωτικούς είτε από Πανεπιστημιακούς φορείς! Είναι προφανές ότι το σύστημα περιβαλλοντικής αδειοδότησης πάσχει εκ γενετής και είναι υπάκουο στην πολιτική βούληση και αυτό δεν φαίνεται να θίγεται ούτε κατ’ ελάχιστον από την νέα Κυβέρνησή σας.

Ταυτόχρονα εκκρεμεί σωρεία αναφορών μας τόσο στην Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος όσο και στις αρμόδιες Περιφερειακές Αρχές οι οποίες δεν έχουν εξετασθεί εξ αιτίας της υποστελέχωσης και της συνακόλουθης κατάρρευσης του Περιβαλλοντικού Ελέγχου. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε  τις αιτήσεις μας για την χορήγηση αντιγράφων των Εκθέσεων Αυτοψιών που αφορούν στις ετήσιες Επιθεωρήσεις SEVESO που πραγματοποίησε το ΥΠΕΚΑ/ΥΠΕΝ στα διυλιστήρια Ελευσίνας και Ασπροπύργου κατά τα έτη 2013, 2014, 2015 και 2016 καθώς εκκρεμεί η απάντηση των Υπηρεσιών σας  στο σχετικό αίτημά μας που υποβάλαμε στις 2/11/2016.

Μάλιστα, το τραγελαφικό φαινόμενο να μην διαμορφώνουν οι υποστελεχωμένες Περιφερειακές – και όχι μόνο – Αρχές ιδίαν γνώμη αλλά απλώς να αναπαράγουν την πληροφόρηση που τους παρέχει  ο ελεγχόμενος συνεχίζεται. Έτσι η τήρηση των περιβαλλοντικών όρων – που συχνά υπαγορεύονται από τους ελεγχόμενους – επαφίεται στον …πατριωτισμό των ελεγχόμενων!

Θέσπιση ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ ΘΡΙΑΣΙΟΥ ΠΕΔΙΟΥ και ΜΕΓΑΡΙΔΑΣ

Η έναρξη λειτουργίας του διυλιστηρίου των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνας το 2012 προκάλεσε σοβαρότατα ρυπαντικά επεισόδια, για τα οποία έχουμε ενημερώσει όλες τις αρμόδιες αρχές (Δ/νση Εγκατάστασης Πετρελαιοειδών & Δ/νση ΕΑΡΘ του ΥΠΕΚΑ, Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, Τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Δυτ. Αττικής). Στην μία και μοναδική αυτοψία, στα τελευταία 8 χρόνια, των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος διαπιστώθηκαν παραβάσεις που επέφεραν πρόστιμο του Αρμοδίου Υπουργού 255.000€ (Μάϊος 2015). Ρυπαντικά επεισόδια και δυσλειτουργίες λαμβάνουν χώρα και στο διυλιστήριο του Ασπροπύργου. Το τραγικό ατύχημα (Μάϊος 2015) στο διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο δεν ήταν σοβαρότερο από αυτό που επακολούθησε ένα μήνα μετά (30/6) και απεκρύβη – ευτυχώς χωρίς ανθρώπινες απώλειες. Ανέδειξε όμως και όλες τις ανεπάρκειες των υφιστάμενων ελεγκτικών μηχανισμών.

Επιπλέον, οι 14 από τις 20 εγκαταστάσεις SEVESO που εδρεύουν στο Θριάσιο και στην Μεγαρίδα είναι εγκαταστάσεις διύλισης, αποθήκευσης, εμφιάλωσης υγρών και αερίων καυσίμων.

Είναι γεγονός ότι η εφαρμογή και η τήρηση των περιβαλλοντικών όρων καθώς και των όρων ασφάλειας τόσο των διυλιστηριακών όσο και των λοιπών εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών, που γειτνιάζουν μάλιστα με τον οικιστικό ιστό, δεν μπορούν να γίνονται σποραδικά ή εκτάκτως ή ετεροχρονικά, αλλά σε διαρκή βάση, σε πραγματικό χρόνο και μάλιστα από Ειδικά Όργανα Ελέγχου.

Στην περίπτωση του διυλιστηρίου της ΠΕΤΡΟΛΑ ΕΛΛΑΣ ΑΒΕΕ (νυν ΕΛΠΕ ΒΕΕ) αναγνωρίστηκε αυτή η αναγκαιότητα και δόθηκε η δυνατότητα παράλληλου ελέγχου των εγκαταστάσεων από Ειδική Επιτροπή Ελέγχου με την ΚΥΑ Δ3/Α/1354 (ΦΕΚ 149/Β/14.2.2001). Με την ΚΥΑ Δ3/Α/1069 /23.1.2002 (ΦΕΚ 62/Α/24.01.2002) η Ειδική Επιτροπή Ελέγχου κατέστη υποχρεωτική πράγμα που επαναλήφθηκε και με την ΚΥΑ Δ3/Α/4216 /14.3.2003 στην οποία ρητά αναφέρονταν τα εξής :

«Η εφαρμογή και η τήρηση των περιβαλλοντικών όρων και των όρων ασφαλείας του διυλιστηρίου, εκτός από την παρακολούθηση και τον έλεγχό της από τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας, θα γίνεται από ειδική επιτροπή ελέγχου που θα συσταθεί γι’ αυτό τον σκοπό με απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, και στην οποία θα μετέχουν εκπρόσωποι των συναρμοδίων Υπουργείων, της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης και εκπρόσωποι ενός κατάλληλου ΑΕΙ και του ΤΕΕ».

Επίσης, η Ειδική Επιτροπή Ελέγχου απετέλεσε ξεχωριστό περιβαλλοντικό όρο (εδ. 15) της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το διυλιστήριο της ΠΕΤΡΟΛΑ ΕΛΛΑΣ AEBE (νυν ΕΛΠΕ ΒΕΕ) που εξεδόθησαν από την Δ/νση ΕΑΡΘ με αριθμό 55978/8.8.2001. ]

Η ανωτέρω Ειδική Επιτροπή Ελέγχου δεν συστήθηκε ποτέ αφού η Άδεια Εγκατάστασης και η ΑΕΠΟ, του τότε σχεδίου επέκτασης του διυλιστηρίου, ακυρώθηκαν από το ΣτΕ το 2004.

Παρόμοια Επιτροπή Ελέγχου δεν προβλέφθηκε ούτε στην νέα (2007) Άδεια Εγκατάστασης και στην ΑΕΠΟ της νέας επέκτασης του διυλιστηρίου των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα.

Υπό τις παρούσες συνθήκες η θέσπιση Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου με εξουσίες και αρμοδιότητες (αυτοψιών, εισήγησης προστίμων, επιβολής πρόσθετων περιβαλλοντικών όρων και μέτρων ασφάλειας) αλλά και διαρκούς παρακολούθησης της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων και των όρων ασφάλειας των διυλιστηριακών και λοιπών εγκαταστάσεων καυσίμων στο Θριάσιο και στην Μεγαρίδα αποτελεί επιτακτική ανάγκη.

Είναι το ελάχιστο που μπορεί να κάνει η πολιτεία, που με τις επιλογές της – διαχρονικά – δημιούργησε μη βιώσιμες και μη ανεκτές καταστάσεις στην περιοχή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αντίστοιχη περίπτωση μη τήρησης περιβαλλοντικών όρων ή ανάγκης διαπίστωσης της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων (περιοχή Ασωπού) η πολιτεία προχώρησε στην σύσταση ειδικού Γραφείου Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (Οινοφύτων) «με σκοπό τη συμμόρφωση των βιομηχανικών και άλλων δραστηριοτήτων στους εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους, για την διασφάλιση της Δημόσιας Υγείας και την προστασία του περιβάλλοντος.»

Επιπλέον, υπενθυμίζουμε ότι στην ΑΕΠΟ για τις εγκαταστάσεις της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός» στο Νομό Χαλκιδικής (ΚΥΑ 201745/26.7.2011) περιλαμβάνεται ο υπ’ αρ. δ1.39 όρος για την σύσταση Επιστημονικής Επιτροπής Ελέγχου.

Κύριε Υπουργέ,

Σας καλούμε να προχωρήσετε στην θέσπιση της ανωτέρω Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου είτε με δική σας νομοθετική πρωτοβουλία, είτε με τροποποιήσεις των Αδειών Εγκατάστασης, Λειτουργίας και ΑΕΠΟ των ανωτέρω συναφών δραστηριοτήτων, είτε με οποιοδήποτε πρόσφορο τρόπο.

Η χρηματοδότηση της προτεινόμενης κατά τα ως άνω ανεξάρτητης Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου, με εξουσίες και αρμοδιότητες, μπορεί να προέρχεται από ένα κοινό ταμείο, στο οποίο θα συνεισφέρουν οι ίδιοι οι φορείς ρυπαινουσών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» αλλά και στο πλαίσιο της «αρχής της πρόληψης» ή, εναλλακτικά, από τους παρακρατούμενους πόρους, από το 2013 και μετά, της Ειδικής Εισφοράς 1,2% στην προ εισφορών και φόρων αξία των πετρελαιοειδών προϊόντων που πληρώνουν οι καταναλωτές (Τέλος πετρελαιοειδών: άρθρο 19 ν. 3054/2002 όπως αυτό τροποποιήθηκε και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 11 του ν. 3335/2005).

ON LINE δημοσίευση των εκπομπών των διυλιστηρίων και άλλων μονάδων.

Η πολιτεία οφείλει να προχωρήσει άμεσα στην τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων των δύο διυλιστηριακών μονάδων του Θριάσιου Πεδίου ώστε να υποχρεωθούν να δημοσιοποιούν, σε ειδική ιστοσελίδα, και σε πραγματικό χρόνο (online), τις εκπομπές τους από όλες τις πιθανές πηγές. Το μέτρο πρέπει να επεκταθεί και στις λοιπές ρυπογόνες εγκαταστάσεις του Θριάσιου.

Επιπλέον, υπενθυμίζουμε ότι στην ΑΕΠΟ για τις εγκαταστάσεις της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός» στο Νομό Χαλκιδικής (ΚΥΑ 201745/26.7.2011) περιλαμβάνεται όρος σύμφωνα με τα παραπάνω (ο υπ’ αρ. δ4.6 ).

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΣΜΩΝ

Με δαπάνες των δύο διυλιστηρίων θα πρέπει να εκπονήσουν οι υπηρεσίες σας μελέτη για τον εντοπισμό και την διαρκή παρακολούθηση των πηγών καθώς και των διεργασιών έκλυσης δυσάρεστων οσμών και να ελαχιστοποιηθεί η συχνότητα εμφάνισης των επεισοδίων που πλήττουν ευθέως την ποιότητα ζωής και την υγεία των κατοίκων αλλά και των εργαζομένων οι οποίοι βρίσκονται σε συνεχή έκθεση.

Κύριε Υπουργέ,

Κανένα από τα παραπάνω μέτρα δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Η βασική αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» ακριβά για την αποκατάσταση των περιβαλλοντικών βλαβών που δημιουργεί  – και όχι φτηνά για άρτους και θεάματα για να τις ξεπλύνει  – αποτελεί περιβαλλοντικό κεκτημένο που οι Κυβερνήσεις δεν θέλησαν να εφαρμόσουν.  Στο χέρι σας είναι να αποδείξετε, χωρίς χρονοτριβή,  ότι για το Θριάσιο και την Δυτική Αττική δεν είναι όλες οι Κυβερνήσεις …ίδιες!