Generation Next: Ένα πρόγραμμα για μαθητές -«εξερευνητές του σήμερα» -Πώς μπορείτε να συμμετέχετε 

Όταν τον περασμένο Σεπτέμβριο, «οι εξερευνητές του σήμερα», Ιωάννα, Ζωή, Αλεξία, Μηχαηλία – Αγγελική, Παναγιώτης, Νικόλαος, Γεώργιος και Παναγιώτα μαζί με εκατοντάδες άλλους συμμαθητές τους σε όλη την Ελλάδα ξεκίνησαν το ταξίδι τους στις νέες τεχνολογίες, ήταν όλοι τους ενθουσιασμένοι. Βρήκαν καταπληκτική την ιδέα, η εκπαίδευσή τους σε αυτόν τον τομέα να μη γίνει με τα παραδοσιακά μέσα που διαθέτει το σχολείο τους αλλά με τον τρόπο της STEM εκπαίδευσης, μέσα από την καινοτόμα ολοκληρωμένη ψηφιακή εκπαιδευτική πλατφόρμα Generation Next www.generationnext.vodafone.gr. Άλλωστε, σε πολλούς από αυτούς είχαν φτάσει στ’ αυτιά τους οι φήμες γι’ αυτό το πρωτοποριακό πρόγραμμα, που ξεκίνησε  δυόμιση χρόνια πριν με την υλοποίηση εξωσχολικών εργαστηρίων STEM, σε απομακρυσμένα σημεία της Ελλάδας και πλέον μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας δίνει σε όλους τη δυνατότητα άμεσα και εύκολα να ταξιδέψουν στον συναρπαστικό κόσμο του STEM!

Είχαν μάθει, λοιπόν, ότι το  Generation Next δίνει την ευκαιρία στους ίδιους και τους συμμαθητές τους να σκεφτούν διαφορετικά, να προσεγγίσουν με βιωματικό και διασκεδαστικό τρόπο τη μάθηση και να ανακαλύψουν νέα γνωστικά πεδία, μέσα από την τεχνολογία και την επιστήμη. Και όχι μόνο αυτό: Μέσα από το πρόγραμμα είχαν τη δυνατότητα να σχηματίσουν ομάδες με τη βοήθεια ενός καθηγητή, να εντοπίσουν ένα πρόβλημα της τοπικής τους κοινωνίας και αξιοποιώντας τη δύναμη των εκθετικών τεχνολογιών – σένσορες, AR/VR, mobile apps, προγραμματισμό – να αναπτύξουν μόνοι τους μια καινοτόμο κατασκευή, που θα δώσει απάντηση στα ερωτήματα που οι ίδιοι είχαν θέσει για ένα καλύτερο μέλλον.

Κανένας από τους οκτώ βέβαια δεν είχε σκεφτεί ότι στο τέλος αυτού του κύκλου του προγράμματος, τον Φεβρουάριο 2020, δε θα ήταν μόνο η χαρά της ανακάλυψης νέων πραγμάτων που θα τους έκανε να νιώσουν υπέροχα αλλά και το γεγονός ότι τα αποτελέσματα της δουλειάς τους θα βραβεύονταν. Και τι βραβεία! Όπως, το ταξίδι στη Silicon Valley όπου η νικητήρια ομάδα θα επισκεφθεί κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας, θα συνομιλήσει με στελέχη τους και θα γνωρίσει από κοντά κορυφαίους καθηγητές του Singularity University.

 Το «έξυπνο» πάρκινγκ για ΑΜΕΑ, το έξυπνο γάντι & η αυτοματοποιημένη ανακύκλωση

Γιατί όμως βραβεύθηκαν οι οκτώ μαθητές και μαθήτριες ανάμεσα σε εκατοντάδες συμμαθητές τους απ’ όλη την Ελλάδα;

Η τρίτη νικητήρια ομάδα από το 3ο Γυμνάσιο Κερατσινίου, αποτελούμενη από τους Γεώργιο Κρανιδιώτη και Παναγιώτα Τρελλοπούλου, σχεδίασε ένα πρωτοποριακό σύστημα διαχείρισης θέσεων parking με στόχο τη διασφάλιση των θέσεων για τα άτομα με αναπηρία, οι οποίες συχνά παραβιάζονται από άλλα οχήματα.

Συγκεκριμένα, το σύστημα, έχει ως σκοπό τη διασφάλιση των θέσεων parking των ΑμεΑ μέσα από ένα σύστημα που εντοπίζει το αυτοκίνητο που παρκάρει, ενημερώνει τον κώδικα arduino, ο οποίος ενεργοποιεί το συναγερμό. Αν είναι ΑμεΑ, τότε θα τοποθετήσει την κάρτα RFID tag στον «αναγνώστη», ο οποίος θα εξακριβώνει την αυθεντικότητα του σειριακού αριθμού, που υπάρχει μέσα στην κάρτα και αν όλα είναι σωστά, τότε ο συναγερμός θα απενεργοποιηθεί.

Εναλλακτικά, υπάρχει και η δυνατότητα ο χρήστης να ενημερώσει το σύστημα μέσω του κινητού του. Αυτό θα επιτευχθεί, μέσω application που δημιούργησε η ομάδα με πρόγραμμα του MIT, που η επικοινωνία μεταξύ arduino και κινητού, πραγματοποιείται με την χρήση bluetooth. Τώρα, στην περίπτωση που δεν ενημερωθεί το σύστημα, ούτε μέσω του «αναγνώστη», ούτε μέσω της εφαρμογής, σε έναν καθορισμένο χρόνο ο arduino στέλνει μήνυμα στη βάση δεδομένων μέσω της κάρτας ethernet και ο συναγερμός θα συνεχίσει να λειτουργεί. To μήνυμα, αναφέρει ότι μια θέση ΑμεΑ έχει καταληφθεί από άτομο που δεν πραγματοποίησε καμία από τις δύο παραπάνω τακτικές και ο υπεύθυνος θα δράσει ανάλογα.

Μιλώντας στην aftodioikisi.gr o συντονιστής της ομάδας, καθηγητής τεχνολογίας στο 3ο Γυμνάσιο Κερατσινίου Κωνσταντίνος Γιανναράς, που πήρε και την πρωτοβουλία συμμετοχής στον διαγωνισμό, τονίζει με έμφαση:

«Οι διαγωνισμοί μας κάνουν καλύτερους, παιδιά και καθηγητές. Είναι σημαντικό ότι μέσα από το  Generation Next τα παιδιά έμαθαν πως η δουλειά και η μεγάλη προσπάθεια επιβραβεύονται», προσθέτει. Αναφορικά με την ίδια την εμπειρία, σημειώνει, πως «για τα παιδιά ήταν πρωτόγνωρη και συναρπαστική, καθώς μέσα σε τρεις μήνες κατάφεραν όχι μόνο να δημιουργήσουν κάτι που τα ίδια σκέφτηκαν αλλά και να βραβευθούν γι’ αυτό».  

Η δεύτερη νικήτρια ομάδα, αποτελούμενη από τους μαθητές του 1ου Λυκείου και του 3ου  Γυμνασίου Ρόδου, Μηχαηλία – Αγγελική Κλαδογένη, Παναγιώτη Κλαδογένη και Νικόλαο Χατζημανώλη, έχοντας ως στόχο την διευκόλυνση της διαδικασίας της ανακύκλωσης για πολίτες και μονάδες επεξεργασίας, ανέπτυξαν ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που περιλαμβάνει ειδικές σακούλες οι οποίες ανάλογα με το χρώμα τους θα «φιλοξενούν» συγκεκριμένα υλικά ανακύκλωσης. Κάθε σακούλα θα ενσωματώνει QR code που αντιστοιχεί σε κάθε νοικοκυριό. Έτσι, ο πολίτης το μόνο που έχει να κάνει, είναι να συλλέγει τα υλικά προς ανακύκλωση με τον σωστό τρόπο, και να ρίχνει τις σακούλες στους ειδικούς κάδους στη γειτονιά του, σκανάροντας απλώς την κάρτα του.

Την πρώτη θέση κατέλαβαν οι μαθήτριες από το 6ο Γυμνάσιο Χανιών, Ιωάννα Μαργαριτάκη, Ζωή Μαρινάκη και Αλεξία Μπιτσαξή, που προσπαθώντας να δώσουν λύση σε ένα σημαντικό κοινωνικό ζήτημα, αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα «έξυπνο» γάντι (Sign language glove). Το γάντι αναγνωρίζει την αλφάβητο της νοηματικής γλώσσας και διευκολύνει έτσι την επικοινωνία μεταξύ ατόμων που δεν γνωρίζουν τη νοηματική, καθώς και ατόμων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ακοής. Στα πλάνα της ομάδας είναι να λειτουργήσει το σύστημα και σε κινητό, ώστε να είναι πιο εύχρηστο απ’ όσους το έχουν ανάγκη.

Έρχεται και ο επόμενος κύκλος Generation Next

Δεν ήταν μόνο αυτές οι ιδέες που ήταν πρωτοποριακές. Ήταν τόσο πολλές και καλές και αυτές των υπόλοιπων μαθητών που η κριτική επιτροπή «πονοκεφάλιασε» μέχρι να αναδείξει τις κορυφαίες. Ο «πονοκέφαλος» όμως ήταν ευχάριστος, καθώς όλες οι ιδέες έρχονται να υπηρετήσουν το κοινό καλό, δίνοντας λύση σε ένα πρόβλημα της καθημερινότητας και της τοπικής κοινωνίας. Όλοι οι μαθητές που συμμετείχαν, ακόμη κι αν τα projects τους δε διακρίθηκαν, ανακάλυψαν ότι στην πρωτοποριακή πλατφόρμα Generation Next, το STEM μπορεί να γίνει παιχνιδάκι. Εξερεύνησαν τις αφάνταστες δυνατότητες της νέας τεχνολογίας, παρακολούθησαν ψηφιακά μαθήματα STEM (κι όμως το μάθημα μπορεί να γίνει διασκεδαστικό!), πειραματίστηκαν με τη βοήθεια των καθηγητών τους, και δημιούργησαν το συναρπαστικό αύριο όπως εκείνοι το ονειρεύονται.  Τόσο πολύ που ήδη καλούν και άλλους συμμαθητές τους να δοκιμάσουν και τις δικές τους ιδέες, στον επόμενο, 7ο  κύκλο του Generation Next που ξεκινάει σύντομα.

Άλλωστε, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει ότι αυτό το  εκπαιδευτικό πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων για μαθητές Γυμνασίου – Λυκείου, που ξεκίνησε πιλοτικά πριν από τρία χρόνια, σε συνεργασία με τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία και την Ελληνογερμανική Αγωγή, θα είχε αγκαλιαστεί με τέτοιο τρόπο από την εκπαιδευτική κοινότητα, με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα να έχουν επωφεληθεί περίπου 61.000 μαθητές και καθηγητές και να έχουν δημιουργηθεί συνολικά 289 καινοτόμα project από 82 περιοχές της χώρας.

Τι είναι η STEM εκπαίδευση

Η STEM εκπαίδευση υποστηρίζει έναν σύγχρονο τρόπο διδασκαλίας και μάθησης που ενθαρρύνει τον πειραματικό σχεδιασμό και την καινοτομία και ανοίγει τους ορίζοντες των παιδιών προς τις ψηφιακές και τεχνολογικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για το μέλλον. Παράλληλα, η συνεργασία δημόσιων, ιδιωτικών σχολείων και τοπικών κοινωνιών οδηγεί σε ανοιχτά σχολεία και συμβάλει στον ευέλικτο εμπλουτισμό του προγράμματος.

Το Ίδρυμα Vodafone στην Ελλάδα

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Generation Next  δε θα γινόταν ποτέ πραγματικότητα αν δεν υποστηριζόταν από το Ίδρυμα Vodafone, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2002, έχοντας συνεργαστεί με περισσότερους από 99 οργανισμούς και φορείς. Έχει υποστηρίξει δράσεις και προγράμματα για την κάλυψη σημαντικών, πάγιων και διαρκών αναγκών στον χώρο της υγείας και της εκπαίδευσης με στόχο την επιμόρφωση, την κοινωνική επανένταξη και τη βελτίωση των συνθηκών ζωής ευάλωτων κοινωνικά ομάδων.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΠΑΙΔΕΙΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, VODAFONE, ΜΑΘΗΤΕΣ, ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, GENERATION NEXT


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!