Categories: Παιδεία

ΕΛΜΕ Πειραιά για την Ελληνική Pisa: “Δεν θα επιτρέψουμε να γίνουν τα παιδιά μας πειραματόζωα”

Επιστολή προς τους γονείς των μαθητών που συμμετέχουν στην Ελληνική Pisa, απέστειλει η ΕΛΜΕ Πειραιά, εκφράζοντας την αντίδραση της και προαναγγέλοντας πανελλαδική τρίωρη στάση εργασίας στις 18 Μαΐου.

“Ένας τέτοιου τύπου διαγωνισμός – πολύ περισσότερο ακριβώς μετά το δίχρονο της πανδημίας με όσες συνέπειες αυτή είχε για την εκπαιδευτική διαδικασία , αλλά και για την γνωστική και συναισθηματική κατάσταση των παιδιών- , κατηγοριοποιεί και ενθαρρύνει έναν στείρο ανταγωνισμό και τελικά οδηγεί στην υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, Οι Σύλλογοι Γονέων δεν θα επιτρέψουμε να γίνουν για μια ακόμη φορά τα παιδιά μας πειραματόζωα, να μετατραπεί η γνώση και η αξία της για το παιδί σε μετρήσιμη δεξιότητα ή multiple choice. Δεν θα φορτώσουμε στα παιδιά μας την ευθύνη για τα κακώς κείμενα της πολύπαθης εκπαίδευσης.”, τονίζεο.

Διαβάστε αναλυτικά την επιστολή:

Αγαπητοί γονείς,

Όπως ίσως έχετε ενημερωθεί ήδη από το σχολείο σας, στις 18 Μάη  6.000 παιδιά Στ΄ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου θα εξεταστούν στον «ελληνικό διαγωνισμό PISA» στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Η διεξαγωγή του διαγωνισμού αυτού γίνεται με βάση το νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι για την εκπαίδευση. Φέτος θα γίνει δοκιμαστικά σε 300 δημοτικά και 300 γυμνάσια σε όλη τη χώρα. Ο διαγωνισμός αυτός δεν είναι κάτι νέο. Γίνεται εδώ και πολλά χρόνια σε διεθνές επίπεδο. Το έργο όμως είναι χιλιοπαιγμένο και πλέον έχουμε αρκετή πείρα τόσο από τις «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» της χώρας μας αλλά και της ΕΕ και το πού οδηγούν τέτοιου είδους εξετάσεις.

Οι εξετάσεις της PISA διεξάγονται κάθε τρία χρόνια στη Γλώσσα (κατανόηση κειμένου), Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες, ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ (Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη). Αρκεί να θυμίσουμε ότι ο ΟΟΣΑ είναι ο οργανισμός που υποστηρίζει ότι στην Ελλάδα έχουμε λίγους μαθητές στην τάξη και πρέπει να υπάρχουν περισσότεροι (!), πολλά σχολεία και πρέπει να γίνουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων (!) και πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί, παρά τα χιλιάδες κενά κάθε σχολική χρονιά!

Όπως μας πληροφορεί σε σχετικό βίντεο η ιστοσελίδα του ΙΕΠ «Η PISA είναι πνευματικό παιδί του ΟΟΣΑ και είναι ένα εργαλείο, προκειμένου οι βέλτιστες πρακτικές που υπάρχουν στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ να γενικευτούν και να υιοθετηθούν στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα». Άρα λοιπόν, το ερώτημα: “Γιατί αντιδράτε τόσο στην «ελληνική» όσο και στη διεθνή PISA” πρέπει να μπει στη σωστή του βάση: “Γιατί αντιδράτε στην πολιτική της κυβέρνησης για την παιδεία και στις πρακτικές του ΟΟΣΑ”;

Τέτοιου τύπου εξετάσεις, ειδικά στην κρίσιμη ηλικία της αποφοίτησης από το Δημοτικό, δεν είναι ελληνική πατέντα, αλλά εφαρμόζονται διεθνώς και σαν στόχο έχουν την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών. Στην Αγγλία στο τέλος του Primary School, ο μαθητής δίνει εξετάσεις στα Μαθηματικά και τη Γλώσσα (SAT ‘s) και με βάση τα αποτελέσματα προκύπτει το λεγόμενο flight path (προσδοκία μάθησης) η οποία τον ακολουθεί τα επόμενα μαθητικά του χρόνια και τον προσανατολίζει σε τι επίπεδο σχολείου δευτεροβάθμιας θα φοιτήσει, με βάση την έντονη ταξική διαφοροποίηση που υπάρχει στα σχολεία της Αγγλίας. Στη Γερμανία, στην ηλικία των 11 ετών, το συμβούλιο του σχολείου αποφασίζει με βάση την επίδοση του μαθητή σε ποιον από τους τρεις τύπους σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα οδηγηθεί: Hauptschule (τετραετές τεχνικό σχολείο) Realschule (πενταετές γενικού χαρακτήρα σχολείο) και Gymnasium (επταετές ή οκταετές που οδηγεί στο Πανεπιστήμιο).

Η απάντηση του ΟΟΣΑ, της ΕΕ αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στις ανισότητες και στην αποτύπωσή τους στα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων, είναι ο διαχωρισμός των μαθητών και η διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα σε σχολεία υποβαθμισμένα. Έχει αποδειχθεί σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκε, ότι αυτή η τακτική λειτουργεί ως «αυτοεκπληρούμενη προφητεία» για αυτούς τους μαθητές: όχι μόνο δε βοηθά στη γνωστική ανάπτυξη αυτών των μαθητών , αλλά πολύ περισσότερο δε λειαίνει τις ταξικές ανισότητες, όπως οι ίδιοι ευαγγελίζονται, αλλά τις αποτυπώνει, παγιώνοντάς τες. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ, ο μαθητές τοποθετούνται σε τμήματα στο Δημοτικό Σχολείο με βάση την επίδοσή τους στη γραφή και την ανάγνωση. Εννιά στους δέκα μαθητές που τοποθετούνται στο χαμηλό επίπεδο, παραμένουν και αποφοιτούν από αυτό.  Γι’ αυτή την προοπτική ανοίγουν δρόμο!

Απέναντι λοιπόν στη μομφή ότι δε θέλετε εξετάσεις, δε θέλετε να αξιολογηθεί η δουλειά σας, απαντάμε: πώς μπορεί και γιατί να είναι μετρήσιμο με τέτοιου τύπου ποσοτικούς δείκτες το αποτέλεσμα της διδασκαλίας; Με τέτοιου είδους κλίμακες και «διαγωνισμούς» ανοίγουν σήμερα το δρόμο ώστε, σε συνδυασμό με την εφαρμογή της λεγόμενης «αξιολόγησης», να βαθμολογήσουν και να κατηγοριοποιήσουν τα σχολεία, να δημιουργήσουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων. Δεν επιδιώκουν να βελτιώσουν το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στους διαγωνισμούς τύπου PISA “πρωτεύουν” χώρες όπως η Σιγκαπούρη και η Νότια Κορέα…

Ξέρουμε πολύ καλά εμείς οι εκπαιδευτικοί της τάξης ότι δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε τη δουλειά μας με τέτοιους όρους, η διδασκαλία δεν είναι ένα μονόπρακτο έργο που κρίνεται μέσα σε ένα δίωρο εξετάσεων, με ενιαίους ισοπεδωτικούς όρους.

Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια τώρα και εσείς οι γονείς και εμείς οι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε. Λιγότερα παιδιά στην τάξη, μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, δομές που θα υποστηρίζουν τις ειδικές ανάγκες των μαθητών μας , γενναία χρηματοδότηση, βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα  κάνουν τα παιδιά να αγαπούν τη γνώση.

Το Υπουργείο θα σας πει ότι η συμμετοχή των παιδιών σας είναι «υποχρεωτική». Το λέει για να σας πιέσει. Το λέει γιατί ξέρει ότι υπάρχουν αντιδράσεις. Σας το λέμε καθαρά: δεν υπάρχει καμία συνέπεια για τα παιδιά σας αν δεν συμμετέχουν στο διαγωνισμό. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά μας σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να μην συμφωνήσετε στη συμμετοχή των παιδιών σας, να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή του.

Γιατί αν πραγματοποιηθεί φέτος, από του χρόνου θα αφορά όλους τους μαθητές της  Στ΄ τάξης του Δημοτικού και της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου και αργότερα και άλλες τάξεις και άλλα μαθήματα, κάτι που προβλέπει ο νόμος.

Γιατί θέλουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δε «θα διδάσκει για το τεστ». Γιατί δε θέλουμε να γίνει και ο διαγωνισμός PISA άλλος ένας τρόπος που θα χωρίζει σε κατηγορίες μαθητές και σχολεία, που θα ανοίγει το δρόμο για ακόμα περισσότερες αντιεκπαιδευτικές πολιτικές. 

Comments are closed.


Recent Posts

Θεσσαλονίκη: Συνελήφθη 60χρονη που κρατούσε 16 σκυλιά σε βρώμικο σπίτι

Χειροπέδες πέρασαν αστυνομικοί σε 60χρονη γυναίκα στη Θεσσαλονίκη. Διαπιστώθηκε, έπειτα από καταγγελίες, να παραβαίνει τη νομοθεσία που αφορά την ευζωία…

6 λεπτά ago

Ευλογιά των πιθήκων: Ποια η κατάσταση της υγείας των δύο ασθενών που εντοπίστηκαν στην Ελλάδα

Οι δύο ασθενείς είναι καλά στην υγεία τους και παραμένουν σε απομόνωση. Ο κίνδυνος εμφάνισης της νόσου παραμένει χαμηλός για…

14 λεπτά ago

Basket League: «Όχι» του ΕΣΑΚΕ στην αρνητική εισήγηση για ΑΕΚ, Άρη, Λάρισα και Απόλλωνα

Basket League: Το ΔΣ του ΕΣΑΚΕ καταψήφισε με ψήφους 8-4 την εισήγηση της Επιτροπής Αδειοδότησης για αποβολή της ΑΕΚ, του…

21 λεπτά ago

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Αμετανότητος ο κ. Μητσοτάκης

Αμετανόητος ο κ. Μητσοτάκης, μιλάει και πάλι σήμερα για το κλείσιμο του επώδυνου κύκλου που άνοιξε το 2012, όταν ο…

29 λεπτά ago

ΑΒ Βασιλόπουλος: Τι προσφορές έβαλε -Δείτε τις όλες εδώ

Το πήρε πάνω του ο ΑΒ και κλείνει τη βδομάδα με κάτι ΜΟΝΑΔΙΚΟ! Συγκεκριμένα, σε μεγάλες προσφορές αποφάσισε να προχωρήσει η αλυσίδα…

37 λεπτά ago

Ολλανδία: Ρώσος κατάσκοπος προσπάθησε να παρεισφρήσει στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο

Αν δεν είχε αποκαλυφθεί εγκαίρως από τις ολλανδικές Αρχές, ο άνδρας θα μπορούσε να είχε πρόσβαση στο κτίριο και στους…

38 λεπτά ago