διαμαρτυρία-καθηγητών-για-την-κατάργ-414395
ΠΑΙΔΕΙΑ | 18.06.2020 | 10:48

Διαμαρτυρία καθηγητών για την κατάργηση του μαθήματος της Γεωλογίας

Την έκπληξη και και την αγανάκτηση της για την κατάργηση του μαθήματος επιλογής της Α΄Λυκείου, Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, εκφράζει με επιστολή διαμαρτυρίας η Ομάδα Αναπληρωτών Γεωλόγων.

Η επιστολή:

Από: Ομάδα Αναπληρωτών Γεωλόγων

(Mε τη στήριξη του Συλλόγου Ελλήνων Γεωλόγων)

Email: [email protected]

Θέμα: «Διαμαρτυρία για την κατάργηση του μαθήματος επιλογής της Α΄Λυκείου, Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων»

Έκπληξη και αγανάκτηση προκάλεσε στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας των γεωεπιστημόνων, η απόφαση του Υπ. Παιδείας (Υπ. αρίθμ. 74182/Δ2 ΦΕΚ Τεύχος Β´ 2338/15.06.2020) με την οποία ορίζεται το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων Γενικού Λυκείου.

Στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα διαπιστώσαμε, ενεοί και κεχηνότες, πως καταργείται η διδασκαλία του μαθήματος επιλογής της Α΄Λυκείου, Γεωλογία και διαχείριση φυσικών πόρων!

Παρόλο που στην τελευταία μας συνάντηση με τη γεν.γραμματέα Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, Αναστασία Γκίκα (31/10/19), η ίδια μας ζήτησε προτάσεις για την αξιοποίηση των γεωλόγων στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Σύμφωνα με τα λεγόμενά της «η επιστήμη της γεωλογίας περιλαμβάνει θέματα σχετικά με την κλιματική αλλαγή, τις φυσικές καταστροφές, τη διαχείριση και ανάδειξη γεώτοπων κ.α.» Ανέφερε μάλιστα ως παράδειγμα το ρόλο των γεωλόγων στη λειτουργία των κέντρων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και μας προέτρεψε να στείλουμε σχετικές προτάσεις σε αυτήν την κατεύθυνση.

Προτάσεις που είχαν γίνει επανειλημμένα για να αγνοηθούν όμως, ακόμα μια φορά, όπως φάνηκε από την κατάρτιση του ωρολογίου προγράμματος στο οποίο δε χωρούσε σχετικό μάθημα.

Η ενέργεια αυτή, δε μπορεί παρά να θεωρηθεί φυσική συνέχεια της εξίσου απαράδεκτης, αντιπαιδαγωγικής και αναχρονιστικής περικοπής στις ώρες του μαθήματος «Γεωλογία-Γεωγραφία» της Α΄Γυμνασίου (Υπ. αρίθμ. 93381/Δ2/07-06-2016 Υ.Α. (ΦΕΚ Β´1640). Ενέργεια που καταδίκασε και το ΙΕΠ  καθώς σύμφωνα με το αριθμ.πρωτ. 4799/24­-06­-2016 έγγραφό του «η εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες είναι μεγάλης σπουδαιότητας για τη δημοκρατική συμμετοχή των πολιτών σε ένα κόσμο, που κυριαρχείται από ζητήματα και προκλήσεις που αφορούν στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία». Με το ίδιο έγγραφο, το ΙΕΠ εισηγούνταν τον περιορισμό των μονόωρων μαθημάτων και τη δίωρη διδασκαλία του μαθήματος «Γεωλογία-Γεωγραφία» (2 ώρες στην Α´ Τάξη, 2 ώρες στη Β´ Τάξη).

Νωρίτερα, με την αύξηση κατά μία ώρα της διδασκαλίας του μαθήματος «Γεωλογία-Γεωγραφία» στην Α´ Γυμνασίου, στα Εσπερινά Γυμνάσια (Υπ. αρίθμ. 72323/Δ2 ΦΕΚ Τεύχος Β´ 2265/12.06.2020), εις βάρος μάλιστα της Βιολογίας, το Υπ. Παιδείας φρόντισε να μοιράσει..χάντρες στους ιθαγενείς.

Αφενός διότι το σύνολο των ωρών διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών στα Εσπερινά παρέμεινε ίδιο, αφετέρου διότι η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών φοιτά σε Ημερήσια Γυμνάσια!

Πλέον, με τα νέα ωρολόγια προγράμματα Γυμνασίου-Λυκείου, οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διδάσκονται: 33 ώρες Μαθηματικά, 17 ώρες Φυσική, 12 ώρες Χημεία, 13 ώρες Βιολογία, 13 ώρες Αγγλικά, 14 ώρες Πληροφορική και μόλις…03 ώρες Γεωλογία!!

Κι όλα αυτά σε μια χώρα με πέντε (05) ενεργά ηφαίστεια, πρώτη σε σεισμική δραστηριότητα στην Ευρώπη και έκτη στον κόσμο, με είκοσι (20) επισκέψιμα μεγάλα καρστικά σπήλαια, ογδόντα (80) επίσημα αναγνωρισμένες ιαματικές, θερμομεταλλικές πηγές, κοιτάσματα μετάλλων και πετρελαιοειδών και αναρίθμητους επισκέψιμους γεωτόπους, δηλαδή σε έναν ΓΕΩΛΟΓΙΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ με την άλλη πλευρά του νομίσματος να είναι το Αίγιο, η Καλαμάτα, η Μάνδρα και άλλες περιοχές φυσικών καταστροφών.

Σε αυτή τη χώρα, οι μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα έχουν..επιδερμική επαφή με όλα τα παραπάνω, μέσα από κάποιες ενότητες του μαθήματος «Γεωλογία-Γεωγραφία» στο Γυμνάσιο (για το οποίο χρόνια τώρα ζητάμε νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών) και καθόλου στο Λύκειο μιας και το μάθημα Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων καταργείται!

Σε απόλυτη εναρμόνιση με τις προαναφερθείσες πρακτικές υποβάθμισης της διδασκαλίας της γεωλογίας και των εκπαιδευτικών της, των γεωεπιστημόνων, αποφασίστηκε ο διορισμός μόλις έξι (06) γεωλόγων εκπαιδευτικών, ΠΕ04.05, για τις ανάγκες της προκήρυξης 3ΕΑ/2019, σε δομές ειδικής αγωγής (Υ.Α. 197948/Ε1/14-12-2019).

Νούμερο προσβλητικό, απαξιωτικό και ενδεικτικό της νοοτροπίας απέναντι στα Πανεπιστημιακά Τμήματα Γεωλογίας, στους αποφοίτους και στο ερευνητικό και διδακτικό προσωπικό των Τμημάτων αυτών.

Ολοκληρώνοντας, με αφορμή τη δυσάρεστη αυτή συγκυρία, ζητάμε έστω και την ύστατη στιγμή:

  • Επαναφορά της ώρας που περικόπηκε, δίωρη διδασκαλία του μαθήματος «Γεωλογία-Γεωγραφία» της Α΄Γυμνασίου σύμφωνα και με την εισήγηση του ΙΕΠ (4799/24-06-2016).
  • Υποχρεωτικό μάθημα Γεωλογίας στα Γενικά Λύκεια.
  • Δημιουργία γεωτεχνικού τομέα στα ΕΠΑΛ για ειδικότητες μαρμαροτεχνιτών, γεωτρυπανιστών, τεχνολόγων πετρελαίου κ.α.
  • Νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών για τα μαθήματα Γεωλογίας βασισμένα σε εισηγήσεις μελών ΔΕΠ τμημάτων Γεωλογίας, ώστε τα σχολικά εγχειρίδια να διορθωθούν και να επικαιροποιηθούν. Συμμετοχή γεωεπιστημόνων στον καθορισμό των προγραμμάτων σπουδών της β/θμιας εκπ/σης.
  • Ένταξη στην ομάδα Α΄ όλων των μαθημάτων Φυσικών Επιστημών Γυμνασίου ανεξαιρέτως, (Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωλογία-Γεωγραφία).
  • Όσον αφορά τους αναμενόμενους διορισμούς μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού (2ΓΕ/2019), αναμένουμε να μην επαναληφθεί η απαξίωση που αντιμετωπίσαμε με την προκήρυξη μόλις 06 θέσεων Γεωλόγων για την προκήρυξη 3ΕΑ/2019. Πάγια θέση μας είναι οι διορισμοί να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες και στα αντίστοιχα οργανικά κενά, τα οποία βάσει της Αρ. Πρωτ. 59779/E2/20-05-2020 πρόσκλησης ενδιαφέροντος για μετατάξεις, ανέρχονται σε 100!

Με εκτίμηση

Ομάδα Αναπληρωτών Γεωλόγων