θεσσαλία-της-αλληλεγγύης-κριτική-στη-263536
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ | 17.03.2013 | 21:15

Θεσσαλία της Αλληλεγγύης: Κριτική στη μελέτη για τον περιφερειακό σχεδιασμό

Την κριτική της «Θεσσαλίας της Αλληλεγγύης και της Οικολογίας» στη μελέτη για τον περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό της Θεσσαλίας, αλλά και τις θέσεις της παράταξης για το θέμα, παρουσίασε στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ο επικεφαλής της, Κώστας Πουλάκης.

Τονίζοντας τη σημασία του χωροταξικού σχεδιασμού για την οικονομική ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος και συνολικά την ποιότητα ζωής των Θεσσαλών, ο κ. Πουλάκης υπενθύμισε ότι ήδη «το ΥΠΕΚΑ έθεσε πρόσφατα σε κίνηση την κατ’ ουσίαν εκθεμελίωση του, έστω και με ατέλειες, υφιστάμενου πλαισίου για τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, εναρμονιζόμενο με τις επιταγές του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου και της στρατηγικής των ιδιωτικοποιήσεων», αφού «με πρόσχημα τη δυσχερή οικονομική κατάσταση και στο όνομα της διευκόλυνσης των κερδοσκόπων, η κυβέρνηση παραβιάζει κάθε έννοια νομιμότητας, ελέγχου και συνταγματικότητας, με ρυθμίσεις όπως η ιδιωτική πολεοδόμηση, η σκανδαλώδης εύνοια υπέρ των υποψήφιων επενδυτών στα «φιλέτα» του δημοσίου και η εξαίρεσή τους από τους ισχύοντες κανόνες, η θέσπιση διαδικασιών fast-track και η κατ’ ουσίαν κατάργηση των περιβαλλοντικών και άλλων όρων, ενάντια στις τοπικές κοινωνίες και το μέλλον  της νέας γενιάς».

Κατά του διπόλου Λάρισας- Βόλου

Σε σχέση με την κατατεθείσα χωροταξική μελέτη, ο κ. Πουλάκης έστρεψε την κριτική του κυρίως στη λογική του διπόλου Λάρισας-Βόλου, που θα ενισχύσει, όπως είπε, τις υφιστάμενες τάσεις υδροκεφαλισμού και θα υπονομεύσει ακόμα περισσότερο τις σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης της Δ. Θεσσαλίας, στις αντιφάσεις σε σχέση με το στόχο της ενίσχυσης της απασχόλησης στη γεωργία και της μεταποιητικής δραστηριότητας του αγροτικού προϊόντος, στα κενά και τις ασάφειες του περιφερειακού ενεργειακού σχεδιασμού με έμφαση στις ΑΠΕ, στους κινδύνους που συνεπάγεται η θεσμοθέτηση ιδιωτικής πολεοδόμησης σε 50 στρέμματα, καθώς και στην αναχρονιστική εμμονή στην εκτροπή του Αχελώου, όσον αφορά τον περιφερειακό υδατικό σχεδιασμό.

 Οι προτάσεις της παράταξης

Καταψηφίζοντας τη συγκεκριμένη μελέτη, ο κ. Πουλάκης επανέφερε την πάγια θέση της «Θεσσαλίας της Αλληλεγγύης και της Οικολογίας», για την πραγματοποίηση ενός ολοκληρωμένου περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού, που να υπηρετεί ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης. Μεταξύ δε των προτάσεων που κατέθεσε για ένα Νέο Περιφερειακό Χωροταξικό, ξεχωρίζουν η ενίσχυση των μεταφορικών υποδομών με σκοπό τον τερματισμό της απομόνωσης των ασθενέστερων  περιφερειακών ενοτήτων της Δυτικής – ιδίως – Θεσσαλίας, με έμφαση στην ολοκλήρωση του Ε-65 και την αναβάθμιση και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, η συστηματική αξιοποίηση και η διαφύλαξη του δημόσιου χαρακτήρα τόσο των αεροδρομίων (Ν. Αγχίαλος, Σκιάθος) όσο και των λιμανιών (Βόλος, Αλμυρός, Σποράδες), η διασφάλιση της αγροτικής γης, με τη σύνταξη ειδικών χωροταξικών χαρτών που θα καθορίσουν τα γεωγραφικά όρια των περιοχών υψηλής παραγωγικότητας και θέσπιση αυστηρών κριτηρίων προστασίας τους, η αποκέντρωση κρατικών και περιφερειακών υπηρεσιών, με προτεραιότητα τις πόλεις της Δυτικής Θεσσαλίας, η ανάδειξη της συμβολής του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ σε όλες τις πτυχές τις κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης της περιφέρειας Θεσσαλίας κ.ά.

Υπέρ ενιαίου Εθνικού χωροταξικού- πολεοδομικού  σχεδιασμού

Τέλος, κλείνοντας την παρέμβασή του, ο κ. Πουλάκης τάχθηκε υπέρ «του ουσιαστικού, ενιαίου, μακροπρόθεσμου χωροταξικού και πολεοδομικού εθνικού, περιφερειακού και τοπικού σχεδιασμού, που θα προκύψει από τη σε βάθος ανάλυση των δεδομένων και των αναγκών κάθε περιοχής και τη συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και που θα ανταποκρίνεται τόσο στο συλλογικά διαμορφωμένο όραμά μας για την περιοχή, όσο και στους κανόνες της περιβαλλοντικής προστασίας και της αειφορίας».