πρωσυνατ-χωρίς-καμία-νομιμοποίηση-το-73424
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ | 13.12.2016 | 20:03

ΠΡΩΣΥΝΑΤ: Χωρίς καμία νομιμοποίηση το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής

H ανακοίνωση της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, με την οποία σχολιάζονται τα όσα  συνέβησαν στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, με αντικείμενο την έγκριση του νέου σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ). Ιδιαίτερα, την απαράδεκτη στάση της περιφερειακής αρχής και του προεδρείου του περιφερειακού συμβουλίου.

“Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ καταδικάζει με τον πιο απερίφραστο τρόπο την πραξικοπηματική μεθόδευση, με την οποία η περιφερειακή αρχή και το προεδρείο του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής επιχείρησαν να «κλείσουν» το θέμα της έγκρισης του ΠΕΣΔΑ, στη συνεδρίαση της Τρίτης 6/12/2016, εμφανίζοντας απόφαση με αριθμό 414/2016. Η προσπάθεια να εμφανιστεί ότι λήφθηκε νόμιμη απόφαση -χωρίς εισήγηση, χωρίς συζήτηση και χωρίς ψηφοφορία- θα στιγματίζει στο διηνεκές τους ηθικούς και φυσικούς αυτουργούς αυτής της αντιδημοκρατικής εκτροπής. Η συγκεκριμένη εξέλιξη ήρθε να ολοκληρώσει -με το χειρότερο τρόπο- μια πλήρως υποβαθμισμένη διαδικασία, με το θέμα της έγκρισης του ΠΕΣΔΑ να έρχεται για συζήτηση μαζί με άλλα δώδεκα θέματα και μια επερώτηση, χωρίς -ουσιαστικά- σχέδιο απόφασης και με αναπάντητα όλα τα κρίσιμα ζητήματα του σχεδιασμού, αποσκοπώντας σε μια τυπική, fast track διεκπεραίωση.

Στο κενό φαίνεται να πέφτει και η απόπειρα της περιφερειακής αρχής να παρουσιάσει το ατόπημά της σαν προϊόν συναίνεσης άλλων παρατάξεων, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΑΠΕ-ΜΠΕ, αφού ο βασικός κορμός της αντιπολίτευσης το καταδίκασε. Εκτός και αν σαν συναίνεση εκλαμβάνεται η σιωπή της «Ελληνικής Αυγής» και των παρατάξεων των κ. Τζήμερου και Μαντούβαλου. Και, φυσικά, δεν προσφέρεται για άλλοθι η επίκληση της δίκαιης διαμαρτυρίας των πολιτών από τη Δυτική και τις άλλες περιοχές της Αττικής, που βλέπουν -για τον πάνω από ένα χρόνο που πέρασε από τη λήψη της πρώτης απόφασης για το ΠΕΣΔΑ- να αγνοούνται προκλητικά οι βαθύτατες διαφωνίες και οι ενστάσεις τους στο νέο σχεδιασμό.

Στη βάση των παραπάνω, θεωρούμε ότι δεν έχει υπάρξει νόμιμη έγκριση του ΠΕΣΔΑ και, κατά συνέπεια, θα αποτελεί συνέχεια της εκτροπής κάθε προσπάθεια να επικυρωθεί μια ανύπαρκτη απόφαση, με την έκδοση της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης που προβλέπει ο νόμος.

Η περιφερειακή αρχή Αττικής και το προεδρείο του περιφερειακού συμβουλίου οφείλουν να ξαναφέρουν το θέμα της έγκρισης του ΠΕΣΔΑ, σε ειδική μονοθεματική συνεδρίαση, αφού πρώτα πάρουν σοβαρά υπόψη τους τις καίριες ενστάσεις και διαφωνίες που έχουν διατυπωθεί. Διότι, εκτός από την τυπική νομιμοποίηση, υφίσταται και θέμα ουσιαστικής νομιμοποίησης του ΠΕΣΔΑ, αίτημα που αποτελεί και το πραγματικό υπόβαθρο των κινητοποιήσεων των πολιτών, ιδιαίτερα αυτών της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Αθήνας. Που βλέπουν ορατό τον κίνδυνο της αναπαραγωγής του συγκεντρωτικού μοντέλου διαχείρισης με επίκεντρο μια διευρυμένη εγκατάσταση της Φυλής, της αποτυχίας των στόχων υψηλής προδιαλογής και ανάκτησης, της υποχρηματοδότησης των αναγκαίων δημοτικών δράσεων και υποδομών, της ακύρωσης –στην πράξη του εθνικού σχεδίου-, της δημιουργίας προϋποθέσεων για περαιτέρω κατακερματισμό και ιδιωτικοποίηση του έργου της διαχείρισης των αποβλήτων και της προοπτικής εκδήλωσης μιας τεράστιας κρίσης διαχείρισης των σκουπιδιών της Αττικής στο άμεσο μέλλον.

Η καθολική, σχεδόν, καταδίκη των χειρισμών της περιφερειακής αρχής, αλλά και η γενικευμένη κριτική στο ΠΕΣΔΑ -με τη σημερινή του μορφή- δεν είναι ικανή να μας κάνει να κλείσουμε τα μάτια μας σε μιαν άλλη πραγματικότητα. Αυτήν που μας λέει ότι οι αντιδράσεις που εκδηλώνονται, τόσο σε κεντρικό-πολιτικό ή περιφερειακό επίπεδο, όσο και στο τοπικό ή θεματικό-κινηματικό επίπεδο, δεν έχουν ούτε την ίδια αφετηρία, ούτε τα ίδια κίνητρα και επιδιώξεις. Οπότε έχει τη δική της σημασία, σε αυτήν την κρίσιμη στιγμή, να μιλήσουμε χωρίς περιστροφές και να πούμε τα σύκα – σύκα και τη σκάφη – σκάφη.

Λέμε όχι στο συντηρητισμό και στα αδιέξοδα

Ιδιαίτερα, θα θέλαμε να αναφερθούμε σε ορισμένες αντιλήψεις που εμφιλοχωρούν σε συγκεκριμένα τμήματα των κινηματικών αντιστάσεων, που κάνουν μια σημειακή κριτική στο ΠΕΣΔΑ, αποσυνδέοντας το -δίκαιο, σε κάποιες περιπτώσεις- αίτημα της αποτροπής συγκεκριμένων δραστηριοτήτων από το αίτημα μιας ολοκληρωμένης εναλλακτικής λύσης, στη βάση της αποκέντρωσης και της δίκαιης κατανομής των όποιων βαρών αυτή συνεπάγεται. Μιλάμε, πιο συγκεκριμένα, για τον -τελείως ανυπόστατο- ισχυρισμό ότι η χωρητικότητα του ΧΥΤΑ Φυλής επαρκεί ως το 2035 και για το ανεύθυνο και επικίνδυνο σύνθημα «ποτέ και πουθενά ΧΥΤΑ». Ποια είναι η ωμή πραγματικότητα:

  • Οι υπολογισμοί για τη μακρόχρονη χωρητικότητα του ΧΥΤΑ Φυλής γίνονταν με την προϋπόθεση ότι θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν τα φαραωνικά εργοστάσια επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων του προηγούμενου σχεδιασμού. Με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, δεν υπάρχει πιθανότητα λειτουργίας -στο άμεσο μέλλον- τέτοιων μονάδων που θα κάνουν σημαντική ανάκτηση, με αποτέλεσμα ο ΧΥΤΑ Φυλής να εξαντλήσει τη χωρητικότητά του στο τέλος του 2018, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις των τεχνικών του ΕΔΣΝΑ.
  • Κατά συνέπεια, ο ισχυρισμός στον οποίο αναφερόμαστε καλλιεργεί κλίμα εφησυχασμού και στέλνει λάθος μήνυμα στους δήμους της Αττικής, νομιμοποιεί την αδιαφορία της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ να βρουν και να κατασκευάσουν ΤΩΡΑ νέους χώρους ασφαλούς διάθεσης και υποβαθμίζει το στόχο να περιληφθεί στο νέο ΠΕΣΔΑ ρητή δέσμευση για το άμεσο και οριστικό κλείσιμο -όχι μόνο του ΧΥΤΑ, αλλά και- ολόκληρης της εγκατάστασης της Φυλής.
  • Πέρα από την αναγκαία δέσμευση στο ΠΕΣΔΑ, ο στόχος για το άμεσο και οριστικό κλείσιμο της Φυλής θα γίνει πραγματικότητα, μόνο με τη εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αποκεντρωμένης διαχείρισης. Που θα έχει βασικό μοχλό τις δημοτικές υποδομές και δράσεις προδιαλογής και ανάκτησης ανακυκλώσιμων και οργανικών υλικών, αλλά θα υποστηρίζεται και από ένα επαρκές δίκτυο μονάδων ήπιας διαχείρισης των υπολειμματικών σύμμεικτων και ασφαλών νέων χώρων διάθεσης του τελικού υπολείμματος.
  • Με ποσοστά ταφής που, σήμερα, αγγίζουν το 93% του συνόλου των ΑΣΑ, είναι παρανοϊκό να αποδεχτεί κανείς ότι μπορεί -ταυτόχρονα- να κλείσει η Φυλή και να μην κατασκευαστούν (και) νέοι χώροι ταφής, χωρίς να ξαναμπεί μπροστά η φάμπρικα της ανεξέλεγκτης διάθεσης σε ΧΑΔΑ και χωρίς να εκδηλωθεί περιβαλλοντική και υγειονομική κρίση τεράστιας κλίμακας, πολύ σύντομα.
  • Για τους παραπάνω λόγους, η λογική του «ποτέ και πουθενά ΧΥΤΑ» αποτελεί «βούτυρο στο ψωμί» των εργολάβων της καύσης των απορριμμάτων, που αυτή τη στιγμή «τρίβουν τα χέρια τους» από την ατολμία της περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ να περιγράψει και να δρομολογήσει το σύνολο των αναγκαίων υποδομών. Θυμίζουμε το περίφημο σχέδιο-πρόταση Ανδρεόπουλου (ΕΜΠ), προς την περιφέρεια Αττικής (28/1/2016), το οποίο -εκτός της μονάδας της WATT ΑΕ- προέβλεπε και τη κατασκευή μονάδας καύσης στη Φυλή.

Σε κάθε περίπτωση, όσοι/ες θεωρούν ότι αδικούνται από τις παραπάνω εκτιμήσεις δεν έχουν παρά να περιγράψουν το βέλτιστο μοντέλο ολοκληρωμένης διαχείρισης, που μπορεί, κατά τη γνώμη τους, να λειτουργήσει με καθολική απουσία χώρων ασφαλούς διάθεσης (ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ). Αρκεί να μην επαναλάβουν δημόσια μια ανοησία, που ως τώρα διακινείται υπόγεια, για εξαγωγή σύμμεικτων αποβλήτων στο εξωτερικό (για την καύση, που την εξορκίζουμε όταν πρόκειται για τον τόπο μας, φυσικά!). Τα οποία σύμμεικτα απόβλητα, για τις ανάγκες πειθούς των αφελών, βαφτίζονται σε υπόλειμμα (ποιας διαδικασίας επεξεργασίας, άλλωστε;).

Κανένα βήμα πίσω από τους στόχους μας, η μάχη δε χάθηκε

Η εμπειρία των αγώνων για τα ζητήματα της διαχείρισης των αποβλήτων, με πιο χαρακτηριστικό (αρνητικό) παράδειγμα αυτό της Κερατέας, μας έχει διδάξει ότι για να έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα με μακροχρόνιο αντίκτυπο και για να μην καταγραφούν σαν μεμονωμένα επεισόδια – παρενθέσεις, χρειάζεται να υπάρξει ένα δυνατό και ενιαίο μέτωπο, με σαφείς και ολοκληρωμένες θέσεις, στη βάση της υπεράσπισης του δημόσιου συμφέροντος και απαλλαγμένο από συντηρητικές – τοπικιστικές αντιλήψεις και από τις φιλοεργολαβικές «ουρές» τους.

Το μέτωπο αυτό χτίζεται συστηματικά, εδώ και κάμποσα χρόνια, στη βάση της αντίληψης για την αποκεντρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, με έμφαση στην πρόληψη, στην προδιαλογή και στην ανάκτηση των υλικών και έχει αποτελέσει το συνδετικό ιστό δεκάδων πρωτοβουλιών και κινηματικών δραστηριοτήτων σε ολόκληρη τη χώρα. Στην προσπάθεια αυτή, η ΠΡΩΣΥΝΑΤ έχει καταθέσει κάθε ικμάδα των δυνάμεών της και είναι περήφανη για τη συμβολή της αυτή. Σε αυτήν την κρίσιμη ώρα, έχουμε πολλούς λόγους να πιστεύουμε πως η μάχη που δίνουμε -και στην περιφέρεια Αττικής- δε χάθηκε και πως ο αγώνας θα συνεχιστεί, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, όσο θα εξακολουθούν να εφαρμόζονται αντικοινωνικοί, αντιπεριβαλλοντικοί και φιλοεργολαβικοί σχεδιασμοί.

«Πλάτη» στη WATT ΑΕ

Κρατήσαμε για το τέλος, την υπόθεση της WATT ΑΕ. Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ έχει γνωστοποιήσει από την αρχή του Φλεβάρη του 2016, την πρόθεση της εταιρείας WATT AE να κατασκευάσει μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων, μέσα στην εγκατάσταση (ΟΕΔΑ) της Φυλής. Μέχρι αυτήν την ώρα, η περιφερειακή αρχή Αττικής έχει κρατήσει κλειστό το στόμα της στη συγκεκριμένη υπόθεση. Ακόμη και όταν ήταν υποχρεωμένη να γνωμοδοτήσει, στη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) της συγκεκριμένης μονάδας. Η δημόσια διαβούλευση έληξε στις 6/12/2016 και το θέμα δεν έχει συζητηθεί ακόμη στο περιφερειακό συμβούλιο.

Ο κίνδυνος η γνωμοδότηση -αν, υπάρξει- να χαρακτηριστεί εκπρόθεσμη είναι προφανής και το γεγονός δεν θα περάσει ανεκμετάλλευτο από τη WATT ΑΕ. Το ότι για το θέμα εξέδωσε αρνητική γνωμοδότηση η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, δεν αποτελεί ελαφρυντικό και δεν αναιρεί την ευθύνη της περιφερειακής αρχής και του προεδρείου του περιφερειακού συμβουλίου, γι αυτή τους την αμέλεια (;). Άλλωστε και η απόφαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ είναι συζητήσιμο αν θα είχε ληφθεί, χωρίς τη σταθερή στάση των αρμόδιων υπηρεσιακών στελεχών του ΕΔΣΝΑ”.