πού-μπορεί-κανείς-να-κάνει-ποδήλατο-σ-194016
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ | 09.11.2014 | 10:45

«Πού μπορεί κανείς να κάνει ποδήλατο στην Αττική χωρίς να κινδυνεύει;» Την απάντηση τη δίνει ο χάρτης των ποδηλατοδρόμων

«Πού μπορεί κανείς να κάνει ποδήλατο στην Αττική χωρίς να κινδυνεύει;». Η προσπάθεια να δοθεί απάντηση σε αυτή την απορία οδήγησε τον συγκοινωνιολόγο μηχανικό Κωνσταντίνο Αθανασόπουλο να δημιουργήσει τον πρώτο χάρτη ποδηλατοδρόμων της Αθήνας.

Πρόκειται για μια πλατφόρμα στην οποία να καταγράφεται αναλυτικά το σύνολο των ποδηλατόδρομων της Αττικής. Οπως εξηγεί ο ίδιος μιλώντας στην εφημερίδα Καθημερινή «έχουμε ξοδέψει πολλά χρήματα για να κατασκευάσουμε 55 χλμ. ποδηλατόδρομων στην Αττική, αλλά παραβλέψαμε ότι αυτοί πρέπει να συντηρούνται».

Μάλιστα όπως επισημαίνει, περισσότεροι από τους ποδηλατόδρομους δεν είναι καν λειτουργικοί: ο ποδηλατόδρομος του Γέρακα συνδέει το δημαρχείο με το γήπεδο και εκτείνεται στα 1.2 χλμ. Κάποιοι δήμοι διαθέτουν πιο εκτεταμένα δίκτυα, όπως αυτός της Κηφισιάς (13,3 χλμ.), όπου όμως παρατηρούνται σημαντικά κενά στις διασταυρώσεις τους, ενώ απουσιάζει η σήμανση. Το δίκτυο της Κηφισιάς αποτελείται από τον ποδηλατόδρομο Κηφισιάς – Μελισσίων (2,7 χλμ.), Κηφισιάς – Νέας Ερυθραίας (2,0 χλμ.), Νέας Ερυθραίας – Εκάλης (7,1 χλμ.), τη διακλάδωση Λυκείου (0,2 χλμ.), τον ποδηλατόδρομο Σεβδικίου (0,8 χλμ.) και Ακρίτα (0,5 χλμ.).

Ο ποδηλατόδρομος του Χαλανδρίου (5,1 χλμ.), από την άλλη, είναι ένα καλό παράδειγμα δικτύου με συγκοινωνιακή λογική. Αποτελείται από τον ποδηλατόδρομο κέντρο – ρέμα Χαλανδρίου -Ολύμπου – σταθμός Πεντέλης – Αττική Οδός (3,1 χλμ.), τον ποδηλατόδρομο σταθμού Χαλανδρίου – Ολύμπου (0,4 χλμ.) και Μεταμορφώσεως – σταθμού Δουκίσσης Πλακεντίας (1,6 χλμ.). Συνδέει την πλατεία Δουκ. Πλακεντίας με το κέντρο του Χαλανδρίου, ωστόσο η απουσία σήμανσης δεν καθοδηγεί τον ποδηλάτη, που δεν έχει τρόπο να γνωρίζει πού οδηγεί ο ποδηλατόδρομος.

Ομως, όσο οι ποδηλατόδρομοι δεν οδηγούν κάπου συγκεκριμένα, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν: «Ενας ποδηλάτης θα άλλαζε πορεία προσθέτοντας χιλιόμετρα στη διαδρομή του εάν ήξερε ότι θα κινηθεί σε ασφαλές δίκτυο που δεν διακόπτεται και δεν έχει εμπόδια», εξηγεί ο Αθανασόπουλος. Το να κατέβει ο ποδηλάτης από το όχημά του για να υπερπηδήσει εμπόδια είναι ασύμφορο σε χρόνο, άνεση και ασφάλεια.

Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και στους δήμους όπου λειτουργεί σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων, τα περισσότερα ποδήλατα έχουν ξεφούσκωτα λάστιχα, ενώ δεν υπάρχει κάποιο σημείο όπου μπορεί κανείς να βάλει αέρα κι έτσι αχρηστεύεται όλο το σύστημα αφού δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί.

Η εφαρμογή την οποία δημιούργησε ο κ. Αθανασόπουλος βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ (www.smu.gr) και σε ιστοσελίδες ποδηλατών. Περιλαμβάνει λεπτομέρειες για το είδος του ποδηλατόδρομου, το υλικό του εδάφους και το μήκος του.