ΟΤΑ Θεσ/κης: Υπέρ της υλοποίησης του περιφερειακού σχεδιασμού για τα σκουπίδια μέσω ΣΔΙΤ

Υπέρ της άμεσης και ταχύτατης υλοποίησης του υφιστάμενου Περιφερειακού Σχεδιασμού για τη διαχείριση των απορριμμάτων, που προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία μιας μονάδας επεξεργασίας αποβλήτων εντός του ΧΥΤΑ της Μαυροράχης και μίας ολοκληρωμένης εγκατάστασης επεξεργασίας απορριμμάτων στον Άγιο Αντώνιο, τάχθηκε ο πρόεδρος του Συνδέσμου ΟΤΑ Ν. Θεσσαλονίκης – ΦοΔΣΑ, Μιχάλης Γεράνης, προτάσσοντας τη διαδικασία των ΣΔΙΤ για τη δημιουργία των αντίστοιχων δύο εργοστασίων. Από την πλευρά τους, δήμαρχοι διαφόρων δήμων του νομού κατέθεσαν ενστάσεις για τον αριθμό των εργοστασίων, την υλοποίηση του τρέχοντος περιφερειακού σχεδιασμού, το αν λαμβάνονται υπόψη οι γειτονικοί νομοί της Θεσσαλονίκης αλλά και η τρέχουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία καθώς και τη μη ενεργοποίηση πρακτικών διαχείρισης απορριμμάτων όπως η κομποστοποίηση.

Ο κ. Γεράνης, μιλώντας σε σχετική ημερίδα, τόνισε ότι με τον σημερινό ρυθμό διάθεσης απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ της Μαυροράχης, ο χρόνος ζωής των κυψελών δεν θα ξεπεράσει τα τρία με τέσσερα χρόνια. Επισήμανε ότι τα χρονικά περιθώρια είναι πολύ στενά καθώς η ωρίμανση ενός έργου διαχείρισης απορριμμάτων απαιτεί τουλάχιστον τρία με πέντε χρόνια και έθεσε το δίλημμα: «ή προχωράμε τις μονάδες επεξεργασίας, ή επιστρέφουμε στα αδιέξοδα της υγειονομικής ταφής και των χωματερών».

Ζήτησε μάλιστα να ξεκινήσουν άμεσα, μέσω ΣΔΙΤ, οι διαδικασίες για τις μονάδες της Μαυροράχης και του Αγίου Αντωνίου. Για την πρώτη σχολίασε ότι το ζήτημα της τεχνολογίας που θα εφαρμοστεί είναι ανοιχτό, εφόσον καλύπτονται οι απαιτήσεις των περιβαλλοντικών στόχων, γνωστοποίησε ότι θα επιδιωχθεί μείωση της δυναμικότητας της εγκατάστασης (από τους 400.000 τόνους ετησίως που είχε αρχικά οριστεί) και τόνισε ότι βασικό κριτήριο επιλογής του αναδόχου θα είναι το χαμηλότερο τέλος χρήσης που θα κληθεί να καταβάλλει ο δημότης. Για τη μονάδα του Αγίου Αντωνίου δυναμικότητας 350.000 τόνων ετησίως σχολίασε ότι προβλέπονται δύο εναλλακτικές τεχνολογίες. Για την πρώτη εκπονήθηκε τεχνική προμελέτη και σύντομα θα υπογραφεί σύμβαση για την εκπόνηση της δεύτερης τεχνικής προμελέτης.

Από την πλευρά του ο Ειδικός Γραμματέας Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) Νικόλαος Μαντζούφας επισήμανε ότι η λογική των Συμπράξεων είναι να υπάρχει ένας υπόλογος για το έργο και αυτός θα είναι ταυτόχρονα ο μελετητής, ο κατασκευαστής και ο λειτουργός του έργου. Σημείωσε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα έχει την υποχρέωση της επίβλεψης της λειτουργίας του έργου και διευκρίνισε ότι η προκήρυξη των δημοπρασιών γίνεται με ανοιχτή διαδικασία ως προς τις τεχνολογίες. «Αυτό το αφήνουμε στο πλαίσιο της αγοράς» είπε και τόνισε ότι η χρηματοδότηση των έργων αυτών γίνεται κατά 50 με 60% από ευρωπαϊκούς πόρους και κατά 50 με 40% αντίστοιχα από την πλευρά του ιδιώτη. «Τα πρόστιμα από την Ευρώπη είναι προ των θυρών» ανέφερε και πρόσθεσε ότι θα πρέπει να αξιοποιηθούν ευκαιρίες για τη δημιουργία μιας νέας υγιούς οικονομίας μέσω της ενεργοποίησης των ΣΔΙΤ.

Ερωτηματικά για το αν μπορεί να γίνει έργο διαχείρισης απορριμμάτων με άλλον τρόπο εκτός των ΣΔΙΤ έθεσε ο δήμαρχος Θέρμης Θεόδωρος Παπαδόπουλος επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο Περιφερειακός Σχεδιασμός δεδομένου ότι οι μονάδες που σχεδιάστηκαν δεν πληρούν σήμερα τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας. Τόνισε, μάλιστα, ότι δεν θα πρέπει να γίνουν δύο εργοστάσια καθώς μετά τη μείωση των ποσοτήτων των παραγόμενων απορριμμάτων κατά 40% λόγω οικονομικής κρίσης αλλά και λόγω των ιδιαιτεροτήτων των γειτονικών νομών, το ένα εργοστάσιο θα είναι αρκετό.

Υπέρ της διαδικασίας των ΣΔΙΤ αλλά μόνο για ένα εργοστάσιο στο νομό Θεσσαλονίκης τάχθηκε ο δήμαρχος του κεντρικού δήμου Γιάννης Μπουτάρης. Εκτίμησε ότι οι δήμοι δεν έχουν χρηματοδοτικά εργαλεία για να αναλάβουν τέτοια έργα συνεπώς τα ΣΔΙΤ είναι η καλύτερη λύση. Υπογράμμισε ακόμη ότι καθώς με την ανακύκλωση, την κομποστοποίηση και την ενεργειακή αξιοποίηση τα υπολείμματα μπορούν να είναι μόλις 3 με 5% των παραγόμενων σκουπιδιών, μία μόνο μονάδα είναι αρκετή. Παράλληλα τόνισε την ανάγκη αναθεώρησης του περιφερειακού σχεδιασμού και γνωστοποίησε ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης υπέγραψε σύμβαση με τον ΟΣΕ για τη δημιουργία στους λαχανόκηπους ενός ΣΜΑ ανακυκλώσιμων υλικών ώστε να μεταφέρονται με το τρένο στο Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών της Σίνδου.

Πηγή: ΑΜΠΕ

ΟΤΑ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ, ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΟΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ


Αφήστε μια απάντηση

ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!