πατούλης-σε-μητσοτάκη-να-ληφθούν-υπόψ-92426
ΔΗΜΟΙ | 13.09.2016 | 18:40

Πατούλης σε Μητσοτάκη: Να ληφθούν υπόψη οι βασικές θέσεις της ΚΕΔΕ

Την ανάγκη ουσιαστικής πολιτικής αλλαγής, σε πρόσωπα, συμπεριφορές, ιδέες και νοοτροπίες προκειμένου να αντιμετωπιστούν όλες οι παθογένειες του ελληνικού πολιτικού συστήματος, υπογραμμίζει ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γ. Πατούλης σε επιστολή που απέστειλε στον Πρόεδρο της ΝΔ Κ. Μητσοτάκη, ενόψει της παρουσίας του στη ΔΕΘ.

Παράλληλα, ο κ. Πατούλης επισημαίνει τη σημασία εκπόνησης ενός Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης της Οικονομίας «που θα υπηρετεί το συμφέρον της κοινωνίας και όχι τις επιδιώξεις των δανειστών της».

Σε αυτή την κατεύθυνση και επισημαίνοντας πως πρέπει να «επιδείξουμε εμπιστοσύνη σε θεσμούς, όπως η Αυτοδιοίκηση» καλεί τον κ. Μητσοτάκη, μέσω της επιστολής, να λάβει υπ’ όψιν, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης του κυβερνητικού προγράμματος του κόμματος, τις βασικές θέσεις της ΚΕΔΕ πάνω σε ζητήματα που απασχολούν το θεσμό.

Στην επιστολή τονίζει, μεταξύ άλλων, πως η δύσκολη κατάσταση που βιώνουν τα τελευταία χρόνια της κρίσης οι Έλληνες επιδεινώνεται από την «αδυναμία του πολιτικού δυναμικού της χώρας να συμφωνήσει και να επιχειρήσει μια συναινετική πορεία», τη «διαρκή ροπή μεγάλου τμήματος του πολιτικού προσωπικού προς το λαϊκισμό» αλλά και από τη «συστηματική υποβάθμιση θεσμών, όπως η Αυτοδιοίκηση, με σκοπό τη διατήρηση των πολιτικών κεκτημένων, σε βάρος των πραγματικών αναγκών της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας»

Καταλήγοντας ο κ. Πατούλης θέτει στη διάθεση του κ. Μητσοτάκη ένα αναλυτικό υπόμνημα με τις θέσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος πάνω στα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν το θεσμό της Αυτοδιοίκησης τονίζοντας χαρακτηριστικά:

«Σας ζητώ να αξιοποιήσετε τις γνώσεις και την εμπειρία μας, προκειμένου να καταρτιστεί ένα συγκροτημένο σχέδιο εθνικής ανασυγκρότησης, το οποίο θα περιβάλλουν με εμπιστοσύνη και θα στηρίξουν οι πολίτες και οι φορείς της κοινωνίας».

Ακολουθεί ολόκληρο το υπόμνημα με τις προτάσεις της ΚΕΔΕ:

Προτεραιότητες και Διεκδικήσεις της

Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας

 

ΘΕΣΜΙΚΑ

  1. Αξιολόγηση, συμπλήρωση και βελτίωση του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ»

Η μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση, με τις συνενώσεις των Δήμων και την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, αποτελούσε ώριμο και ομόφωνο αίτημα των Δήμων.

Οι προτάσεις όμως της ΚΕΔΕ σε μεγάλο βαθμό δεν υιοθετήθηκαν.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η μεταρρύθμιση να συναντήσει τεράστιες δυσκολίες που πολλαπλασιάστηκαν με την οικονομική κρίση.

Έξι χρόνια μετά την πρώτη εφαρμογή του Προγράμματος «Καλλικράτης» και επειδή η μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση εξακολουθεί να αποτελεί αδήριτη αναγκαιότητα, η ΚΕΔΕ είναι έτοιμη να προτείνει όλες τις αναγκαίες βελτιώσεις που απαιτούνται προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της Αποκέντρωσης με Αυτοδιοίκηση. Στην κατεύθυνση αυτή έχει ήδη συγκροτηθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Ομάδα Εργασίας με τη συμμετοχή της ΚΕΔΕ, για να προχωρήσει σε όλες εκείνες τις ρυθμίσεις που θα συμπληρώνουν και θα βελτιώνουν τον «Καλλικράτη».

Σε ό,τι αφορά τυχόν χωροταξικές μεταβολές, η Ομάδα Εργασίας θα πρέπει να προχωρήσει με πολύ προσοχή και μόνο με τη συναίνεση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Οι βελτιώσεις και ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου του «Καλλικράτη», θα πρέπει να αφορούν στην οργάνωση και λειτουργία των Δήμων και το ανθρώπινο δυναμικό τους. Ο εκσυγχρονισμός αυτός θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

  • την κωδικοποίηση όλων των διατάξεων,
  • την επαναοριοθέτηση των σχέσεων Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Περιφερειών – Δήμων, σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας στους πολίτες (πολυεπίπεδη διακυβέρνηση),
  • την αποσαφήνιση και επανεξέταση των αρμοδιοτήτων και την μεταφορά ορισμένων στο σύνολό τους στους Δήμους, όπως είναι οι αρμοδιότητες που αφορούν την κοινωνική πολιτική και τις δομές της, τα σχολεία (ΟΣΚ), την απασχόληση (ΟΑΕΔ), το τοπικό εμπόριο (λαϊκές αγορές), την μεταφορά των μαθητών.
  1. Θεσμικές εκκρεμότητες που πρέπει να αντιμετωπισθούν άμεσα

Ως θεσμικές εκκρεμότητες που πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα θεωρούμε τις εξής:

Καταστατική θέση Αιρετών και Υποστήριξη της Λειτουργίας τους:

  • Άμεση επαναφορά της καταργηθείσας χορηγίας των νέων αιρετών από την τρέχουσα Δημοτική Περίοδο και εφεξής και κατάργηση της διάταξης του άρθρου 20 του Ν.4387/2016 αναφορικά με την περικοπή στο 100% της σύνταξης του συνταξιούχου – αιρετού (Δημάρχου, Αντιδημάρχου κ.λ.π.), για όσο χρονικό διάστημα διατηρεί την ιδιότητα του αιρετού.
  • Κωδικοποίηση και οριστική επίλυση όλων των θεμάτων καταστατικής θέσης των αιρετών, ώστε να ρυθμιστούν με σαφήνεια όλα τα θέματα που αφορούν στο μισθολογικό καθεστώς τους, στις ειδικές άδειες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, σε θέματα ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και χορηγίας.
  • Επαναφορά ιδιάζουσας δωσιδικίας.
  • Άρση του επαγγελματικού ασυμβίβαστου των δικηγόρων Δημάρχων.
  • Επανεξέταση του καθεστώτος του Ν.1608/1950 για αδικήματα κατά του Δημοσίου.
  • Επαναφορά της διάταξης του «Καλλικράτη» για την αντιμισθία όλων των Αντιδημάρχων καθώς και των Προέδρων των Δημοτικών Συμβουλίων.
  • Επαναφορά της διάταξης του Ν. 3463/2006 (114 Α / Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων), για την αποζημίωση των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις.
  • Επαναφορά της διάταξης για τον αριθμό των Ειδικών Συμβούλων – Συνεργατών.
  • Επαναφορά της διάταξης για τη δυνατότητα πρόσληψης Ιδιαίτερου Γραμματέα του Δημάρχου.

Προσωπικό των ΟΤΑ:

Μετά την αναστολή προσλήψεων προσωπικού στους ΟΤΑ, καθώς και την συνταξιοδότηση ικανού αριθμού υπαλλήλων, η λειτουργία πολλών ΟΤΑ είναι προβληματική.

Προτείνεται για την ενίσχυση των Δήμων να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία εθελοντικής κινητικότητας πλεονάζοντος προσωπικού.

Σε κάθε περίπτωση, για κάθε μετάταξη ή απόσπαση προσωπικού θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε Δημάρχου.

Ιδιαίτερα για τους ορεινούς και μικρούς νησιωτικούς Δήμους στους οποίους υπάρχει αδυναμία κάλυψης των θέσεων, λόγω απροθυμίας παραμονής του προσωπικού, προτείνεται η θέσπιση αυξημένης μοριοδότησης της εντοπιότητας και άλλων κινήτρων (εξασφάλιση στέγης, κάλυψη δαπανών μετακίνησης κ.ά.).

Εποπτεία – Έλεγχος:

  • Σύσταση ενός ενιαίου εσωτερικού ελεγκτικού μηχανισμού (προληπτικού ελέγχου) σε όλους τους Δήμους και κατάργηση όλων των άλλων ελεγκτικών μηχανισμών, πλην του κατασταλτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
  • Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου εποπτείας των ΟΤΑ (τροποποίηση των σχετικών διατάξεων, όπου απαιτείται).

Οργάνωση & Λειτουργικός Εκσυγχρονισμός των ΟΤΑ:

Με στόχο την επιχειρησιακή αναβάθμιση της διοικητικής ικανότητας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το «Πρόγραμμα Οργάνωσης και Λειτουργικού Εκσυγχρονισμού των 13 Περιφερειών και των 325 Δήμων» προϋπολογισμού 30 εκατ. €, εντάχθηκε στο εγκεκριμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» 2014–2020, κατά την πρώτη εξειδίκευσή του, που εγκρίθηκε στις 30.06.2015 από την Επιτροπή Παρακολούθησης, μετά και από τη σχετική πρόταση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και τη συστηματική συνεργασία ΥΠΕΣΔΑ–ΚΕΔΕ.

Συμφωνήθηκε να υπογραφεί Προγραμματική Σύμβαση ΥΠΕΣΔΑ – ΚΕΔΕ – ΕΝΠΕ και συγκροτήθηκε από το ΥΠΕΣΔΑ Ομάδα Εργασίας για την εξειδίκευση του Προγράμματος και την έναρξη της εφαρμογής του. Θεωρούμε αναγκαίο να αρχίσει αμέσως η εφαρμογή του Προγράμματος με βάση και τις σχετικές προτάσεις της ΚΕΔΕ.

Τέλος, επισημαίνεται ότι εν’ όψει κατάθεσης νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, με τίτλο: «Ρύθμιση θεμάτων ΟΤΑ και άλλες διατάξεις», η ΚΕΔΕ πέραν των διαλαμβανομένων ρυθμίσεων στο νομοσχέδιο αυτό, έχει υποβάλει 90 συνολικά προτάσεις – διατάξεις με τις οποίες καλύπτονται οι παραπάνω εκκρεμότητες.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ

Το 2015 ήταν μία πολύ δύσκολη χρονιά. Μετά από πολλές πιέσεις και αγώνες της ΚΕΔΕ,  οι Δήμοι κατόρθωσαν να λάβουν το σύνολο των προϋπολογισθέντων εσόδων τους. Λάβαμε συνολικά 2.572, 5 εκατ. € εκ των οποίων 2.178,625 εκατ. € ΚΑΠ, 180 εκατ. € ΣΑΤΑ και 213,875 εκατ. € παρακρατηθέντα.

Για το 2016 οι Δήμοι αντιμετωπίζουν πιεστικά προβλήματα από τη μη καταβολή μέχρι στιγμής της δόσης των παρακρατηθέντων πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ύψους 213 εκ. ευρώ, των ειδικών επιχορηγήσεων για τις ΔΕΥΑ, για τις αφαλατώσεις και για τη χρηματοδότηση των συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Τη χρονιά που πέρασε αντικείμενο σφοδρής αντιπαράθεσης υπήρξε η διαχείριση των αποθεματικών των δήμων και η παραχώρηση τους στη  Τράπεζα της Ελλάδος. Από πολλούς κατηγορηθήκαμε για ατελέσφορες διεκδικήσεις και για αγώνες που ήταν χαμένοι «από χέρι». Σήμερα έχουμε την πολυτέλεια να κρίνουμε με βάση τα αποτελέσματα, αφού η απόφασή μας δικαιώθηκε.

Σημαντική χρηματοδοτική ανάσα κυρίως στους υπερχρεωμένους Δήμους υπήρξαν οι, μετά τις παρεμβάσεις της ΚΕΔΕ, ρυθμίσεις στην εξυπηρέτηση της δημόσιας πίστης τους με αναχρηματοδότηση των δανείων.

Παρακρατηθέντα

Από το 2009 μέχρι σήμερα, το κεντρικό κράτος συνεχίζει να παρακρατεί, νομοθετικά κατοχυρωμένα έσοδα, των Δήμων. Το 2016 ενώ ο Νόμος 3852/2010 ορίζει οι Δήμοι να λαμβάνουν το 21,3% των Εσόδων του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων, σύμφωνα με τον Κρατικό Προϋπολογισμό, προβλέπεται οι Δήμοι να πάρουν μόνο το 10%. Αντίστοιχα, στο ΦΠΑ ο Νόμος ορίζει το 12% να αποτελεί έσοδο των Δήμων, στον Κρατικό Προϋπολογισμό  προβλέπεται το 7%, στον ΕΝΦΙΑ οι Δήμοι έχουν ως νομοθετημένα έσοδα το 11,3% ενώ στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2016 προβλέπεται μόνο το 4% των εσόδων από τους φόρους περιουσίας. Παράλληλα, στα έσοδα των Δήμων δεν συμπεριλαμβάνονται τα έσοδα από Παρελθόντα Οικονομικά Έτη (ΠΟΕ). Οι συνολικές απώλειες για τους Δήμους το 2016 ανέρχονται σε 2.738 εκατ. € εκ των οποίων 2.438 εκατ. € από τον μη ορθό υπολογισμό των ποσοστών του Ν. 3852/2010 και 300 εκατ. € από τα ΠΟΕ.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το κεντρικό κράτος ακολουθεί αυτή την πολιτική. Το 2009 όμως είχε τη γενναιότητα και το παραδέχθηκε και έτσι προέκυψε, μετά από διαπραγματεύσεις, το ποσό των 1.711 εκατ. €, η πρώτη δηλαδή γενιά των παρακρατηθέντων.

Το 2016 η κατανομή του ποσού αυτού τελειώνει. Θα πρέπει το κράτος με την ίδια γενναιότητα να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα που είναι από τη μία πλευρά η μη προγραμματική του συνέπεια από την άλλη η βοήθεια που προσέφεραν οι Δήμοι στις δύσκολες συνθήκες που πέρασε η χώρα.

Προτείνουμε να ξεκινήσουν άμεσα οι διαπραγματεύσεις για τη νέα γενιά παρακρατηθέντων. Οι διαπραγματεύσεις αυτές θα πρέπει να έχουν τελειώσει μέχρι τον Οκτώβριο του 2016, ώστε τα ποσά των νέων παρακρατηθέντων να ενταχθούν στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2017, σε αντικατάσταση των 214 εκατ. € που, για το 2016, είναι η τελευταία δόση της πρώτης γενιάς των  παρακρατηθέντων.

Από τα ποσά που προαναφέρθηκαν για το 2016 είναι προφανές ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να μιλά για συνολικό ποσό παρακράτησης της περιόδου 2009-2016, μικρότερου των 10 δις €.

Φορολογική αποκέντρωση

Ζούμε μία απίστευτη φοροκαταιγίδα. Το φορολογικό βάρος των πολιτών είναι πλέον δυσβάστακτο. Τα τελευταία στοιχεία από τις εισπράξεις του ΦΠΑ το 2016 επιβεβαιώνουν την αναποτελεσματικότητα της πολιτικής αυτής.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως η πλησιέστερη στον πολίτη εξουσία, καταλαβαίνει πολύ καλά το δραστικό  περιορισμό της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών. Καταλαβαίνει παράλληλα και τις διεθνείς υποχρεώσεις και δεσμεύσεις της χώρας. Μία είναι η λύση. Μικρότερη κατά κεφαλή φορολογική επιβάρυνση με μεγαλύτερα συνολικά φορολογικά έσοδα.

Πως μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτό;

Με ένα έξυπνο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα.

Πως μπορούμε να το πετύχουμε;

Η μεταφορά του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως συμβαίνει σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, θα μπορέσει να μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές και να επιτύχει καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα. Όλες οι διεθνείς μελέτες θεωρητικές και εμπειρικές, το επιβεβαιώνουν. Ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας είναι αποτελεσματικότερος όταν διαχειρίζεται σε τοπικό επίπεδο γιατί:

  • Η φορολογική του βάση δεν μπορεί να μετακινηθεί.
  • Η ακίνητη περιουσία δεν είναι εύκολο να αποκρυφτεί, ιδιαίτερα σε τοπικό επίπεδο.
  • Η αποκεντρωμένη διαχείριση του είναι αποτελεσματικότερη με μικρό διαχειριστικό κόστος.
  • Θεωρείται ότι τα έργα κυρίως υποδομής των ΟΤΑ επενεργούν θετικά στην αξία των ακινήτων. Υπάρχει δηλαδή, ένα όφελος των ιδιοκτητών ακινήτων από τις δημοτικές επενδυτικές παρεμβάσεις. Ο ΕΝΦΙΑ ουσιαστικά είναι ένας τρόπος για να χρηματοδοτηθούν οι Τοπικές Δημόσιες Δαπάνες από αυτούς οι οποίοι, πρώτα και κύρια, ωφελούνται.

Άρα η φορολογική αποκέντρωση προσφέρει μικρότερο φορολογικό βάρος στους πολίτες, καλύτερη κατανομή του, αφού οι Δήμοι γνωρίζουν περισσότερο από τον καθένα τις τοπικές ιδιαιτερότητες και αποτελεσματική διαχείριση.

Πακέτο Γιούνκερ

Υπενθυμίζεται ότι με βάση απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ και με προσωπικές μου παρεμβάσεις στον Πρόεδρο Juncker και στην Επιτροπή Περιφερειών και προφανώς στην Ελληνική Κυβέρνηση, έχω απαιτήσει ποσοστό 10% του Juncker Plan να κατευθυνθεί σε Δημοτικά Έργα

Η συμμετοχή της Ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο πακέτο Γιούνκερ κρίνεται απαραίτητη. Οι Ελληνικοί Δήμοι έχουν να προσφέρουν πολλά και ιδιαίτερα συγκριτικά πλεονεκτήματα, η αξιοποίηση των οποίων εγγυάται αποτελεσματικές και αμοιβαία επωφελείς επενδύσεις γιατί:

  • Οι Ελληνικοί Δήμοι έχουν τη μικρότερη έκθεση σε δανεισμό από σχεδόν όλους τους Δήμους της Ευρώπης. Παράλληλα, οι δανειακές τους υποχρεώσεις καλύπτουν το 64% των απαιτήσεων και διαθέσιμων τους. Αυτό και μόνο το στοιχείο αναδεικνύει τις προοπτικές αλλά και την πιστοληπτική ικανότητα της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης.
  • Οι προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης θεωρούνται από όλους τους μελετητές πολύ μεγάλες. Ο κορεσμός του Ελληνικού συγκεντρωτικού κράτους έχει επέλθει. Για να γίνουν κατανοητές οι προοπτικές της Ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σημειώνεται ότι ο μέσος όρος εσόδων ή δαπανών της ευρωπαϊκής Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε σχέση με το ΑΕΠ, είναι περίπου 11,6% όταν ο αντίστοιχος δείκτης στην Ελλάδα κυμαίνεται στο 3,5 %.
  • Οι Ελληνικοί Δήμοι επέδειξαν μεγάλη αποτελεσματικότητα κατά τη διάρκεια της κρίσης γιατί αξιοποίησαν το βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα της αποκέντρωσης. Γνωρίζουν καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον τις ιδιαιτερότητες, ανάγκες και προοπτικές των τοπικών αγορών και κοινωνιών. Είναι επόμενο ότι η εξειδικευμένη γνώση των χωρικών προβλημάτων, σε συνδυασμό με πληροφορίες που πολλές φορές δεν αποτυπώνονται στις τυπικές και επίσημες στατιστικές, να αποτελούν σημαντικό παράγοντα περιορισμού των επιχειρηματικών κίνδυνων στο σχεδιασμό μίας επένδυσης.
  • Οι εμπειρίες των Ελληνικών Δήμων στη διαχείριση όχι μόνο μικρών αλλά και πολύπλοκων έργων είναι πλέον πολύ μεγάλη.

Τι είναι αυτό που θα θέλαμε εμείς από το πακέτο Γιούνκερ;

Αμοιβαία επωφελείς λύσεις σε:

  • Αποτελεσματικές και καινοτόμες προτάσεις και
  • Δράσεις που θα κατευθύνονται κυρίως στην βελτίωση του επιπέδου της ποιότητας ζωής των πολιτών.

Επιστροφή των πόρων που αφαιρέθηκαν από την Τοπική Αυτοδιοίκηση

Διεκδικούμε:

  • Την επαναφορά του ποσοστού από 2,5% σε 10% από την απόδοση των πόρων του Πράσινου Ταμείου προς την α’ βάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση.
  • Την αναπλήρωση απωλειών Δήμων από τη μεταφορά πόρων από το Φόρο Ζύθου στο Δημόσιο ή επαναφορά του πόρου στους Δήμους.
  • Την επαναφορά της διάταξης για την απόδοση του ποσοστού 15% επί της ειδικής εισφοράς του «Λογαριασμού Χρηματοδότησης Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών», ως ετήσια ενίσχυση περιβαλλοντικών προγραμμάτων των Δήμων.

Η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο ΕΣΠΑ 2014-20

Η α’ βάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση με τεκμηριωμένες προτάσεις διεκδικεί την ενεργητική συμμετοχή της στον σχεδιασμό και την υλοποίηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.

Ειδικότερα, η ΚΕΔΕ έχει προτείνει ένα Εθνικό Πρόγραμμα Τοπικής Ανάπτυξης προϋπολογισμού δύο (2) δισ. Ευρώ, την υποστήριξη των Δήμων και ειδικότερα των μικρών ορεινών και νησιωτικών Δήμων από την Τεχνική Βοήθεια και τη διεύρυνση του ρόλου των Δήμων στην άσκηση της κοινωνικής πολιτικής με τις κατάλληλες υποδομές και προγράμματα.

Από τα παραπάνω έχουμε ορισμένες θετικές εξελίξεις στις κοινωνικές δομές και προγράμματα:

  • Κατασκευή υποδομών (βρεφονηπιακών σταθμών κ.λπ).

Αναμένεται η έκδοση σχετικής Πρόσκλησης από τα ΠΕΠ.

  • Λειτουργία κοινωνικών δομών

Ήδη εκδόθηκε σχετική πρόσκληση από 3 Περιφέρειες και αναμένονται οι υπόλοιπες.

  • Λειτουργία βρεφικών, παιδικών σταθμών, ΚΔΑΠ κ.λπ.

Έχουν εκδοθεί δύο (2) σχετικές προσκλήσεις και για την περίοδο 2016-17

Δεν υπάρχει όμως μέχρι σήμερα ουσιαστική ανταπόκριση στα υπόλοιπα αιτήματά μας:

  • Πρόγραμμα υποστήριξης (Τεχνική Βοήθεια) σε μικρούς Δήμους.

Προς το παρόν το μόνο που έγινε ήταν η έκδοση Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 1349/13-5-2016) για Δικαιούχους. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο πρόγραμμα υποστήριξης για μικρούς Δήμους.

  • Εθνικό Πρόγραμμα Τοπικής Ανάπτυξης

Μέχρι τώρα δεν έχει γίνει κάτι σχετικό.

Έχουν συσταθεί οι ΠΕΑΣ (περιφερειακές επιτροπές αναπτυξιακού σχεδιασμού) αλλά δεν έχουν ακόμα ενεργοποιηθεί.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ

ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ

Προγράμματα κοινωφελούς εργασίας

Διεκδικήσαμε και πετύχαμε μέχρι στιγμής:

  • Την κάλυψη των ειδικοτήτων που υπάγονται στο ασφαλιστικό καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών.
  • Την αύξηση του χρονικού διαστήματος υλοποίησης των προγραμμάτων από 5 μήνες σε 8 μήνες.

Η ΚΕΔΕ διεκδικεί:

  • Την άμεση έναρξη προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας (2016) σε όλους τους Δήμους της χώρας με:
  • Δωδεκάμηνη (12) διάρκεια προγραμμάτων
  • Κριτήριο Εντοπιότητος.
  • Δυνατότητα διαδοχικής πρόσληψης του προσωπικού στους Δήμους, εντός του χρονικού πλαισίου υλοποίησης του προγράμματος.
  • Δικαιούχοι στα Προγράμματα Κοινωφελούς εργασίας να είναι και οι Σύνδεσμοι Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Υπενθυμίζεται η διαφωνία της Κ.Ε.Δ.Ε. με την

  • έναρξη του προγράμματος πιλοτικά σε 17 ΔΗΜΟΥΣ, με κριτήρια του Υπουργείου Εργασίας, τα οποία ήταν ασαφή και
  • την πρόταση της ΚΕΔΕ , είτε για την ανακατανομή όλων των 2.500 θέσεων σε όλους τους Δήμους που έχουν Κέντρα Φιλοξενίας προσφύγων με τα νέα δεδομένα όπως έχουν διαμορφωθεί,  είτε να προστεθούν επιπλέον θέσεις στις 2.500 υφιστάμενες θέσεις, σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της Γ.Γ. Μεταναστευτικής Πολιτικής.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

  1. Προγράμματα Κοινωνικής Συνοχής & Αλληλεγγύης

Η ΚΕΔΕ διεκδικεί τη συνέχιση της λειτουργίας όλων των κοινωνικών δομών / προγραμμάτων Κοινωνικής Συνοχής & Αλληλεγγύης( περίπου 4460 Κοινωνικές Δομές) για όλη την προγραμματική περίοδο 2014-2020 με διασφάλιση των απαιτούμενων πόρων και τη ταυτόχρονη διασφάλιση της εργασίας του υφιστάμενου προσωπικού σε αυτά.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Βοήθεια στο σπίτι παράταση έως 31/12/2016 (879 προγράμματα – 80.000. ωφελούμενοι – 3.300 εργαζόμενοι)
  • Κ.Η.Φ.Η (68 δομές -1521 ωφελούμενοι -276 εργαζόμενους)
  • Κέντρα Στήριξης Ρομά & Ευπαθών Ομάδων ( 25 Κέντρα) παράταση έως 31/12/2016
  • Εθνικό Δίκτυο Κοινωνικών Δομών Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας (256 Δομές – 118.000 ωφελούμενοι – 850 εργαζόμενοι), παράταση έως Οκτώβριο 2016.
  1. Δράση Εναρμόνισης Οικογενειακής & Επαγγελματικής Ζωής» Παιδικοί Βρεφονηπιακοί Σταθμοί – ΚΔΑΠ/ΚΔΑΠ-ΜΕΑ 2016-2017

Η πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση διεκδίκησε και πέτυχε για το τρέχον έτος :

  • Την έγκαιρη έναρξη του προγράμματος και την διασφάλιση της χρηματοδότησής του, από Ευρωπαϊκούς & εθνικούς πόρους.

Προϋπολογισμός προγράμματος 2016-2017 175 εκατ. Ευρώ.

( 95 εκ. ΕΣΠΑ και 80 εκ. Εθνικοί Πόροι).

  • Την διασφάλιση κάλυψης 80.000. θέσεων αντίστοιχα με την περσινή σχολική χρονιά.
  • Την κατάργηση του περιορισμού του 70% της δυναμικότητας
  • Την μηνιαία καταβολή των πληρωμών.

Ωστόσο, η αλλαγή του συστήματος Διαχείρισης & εφαρμογής του προγράμματος 2016-2017, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη συρρίκνωση των δημοτικών παιδικών σταθμών και την αντίστοιχη ενίσχυση των Ιδιωτικών Σταθμών.

Διαφωνούμε  επίσης, ως προς τις  μειώσεις 5% στις τιμές των Vouchers για τις κατηγορίες των Παιδικών και βρεφικών σταθμών και ΚΔΑΠ και 10% στα Vouchers των ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, που θα οδηγήσουν πολλές από τις δομές αυτές σε αδυναμία της συνέχισης της λειτουργίας τους.

Διεκδικούμε:

Την επαναφορά του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου εφαρμογής του προγράμματος.

Επισημαίνεται:

Ως προς την Αδειοδότηση των Παιδικών και Βρεφονηπιακών σταθμών που έχει παραταθεί εως 31/12/2016 διεκδικούμε την πενταετή Παράταση της ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ, των Δημοτικών Παιδικών και Βρεφονηπιακών σταθμών.

  1. Πρόγραμμα Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης

Η εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, αποτελούσε πάγια πρόταση και θέση της Κ.Ε.Δ.Ε. και αποτυπώνεται και στην Απόφαση του Ετήσιου Τακτικού Συνεδρίου της έτους 2015, ύστερα και από την επιτυχημένη πιλοτική  εφαρμογή του  ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.

Επετεύχθη,  έστω και  πιλοτικά και με μεγάλη καθυστέρηση η έναρξη του προγράμματος σε 30 Δήμους.

Διαφωνούμε ως προς τον αποκλεισμό της ΚΕΔΕ από τον σχεδιασμό του προγράμματος και την διαμόρφωση των κριτηρίων για την ένταξη των Δήμων στο πρόγραμμα.

ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ – ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Ι.     Πολεοδομικός – Χωροταξικός Σχεδιασμός

Σε μία χρονική στιγμή που η χώρα βιώνει τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση και όλοι συμφωνούμε πως το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη, πρέπει να αντιληφθούμε ότι ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός είναι βασική συνιστώσα για την ανάπτυξη. Για να υλοποιηθούν επενδύσεις πρέπει, να ολοκληρωθούν τα Χωροταξικά Πολεοδομικά Σχέδια και το θεσμικό πλαίσιο που τα διέπει και να λειτουργήσει σωστά το νέο σύστημα έκδοσης οικοδομικών αδειών.

Α.    Ολοκλήρωση του Πολεοδομικού Χωροταξικού Σχεδιασμού

Προτείνεται η άμεση συγκρότηση Ομάδας Εργασίας και η λειτουργία Παρατηρητηρίου, με στελέχη του ΥΠΕΚΑ, της ΚΕΔΕ και του ΤΕΕ με αντικείμενο:

  1. την ολοκλήρωση της έκδοσης όλων των εκτελεστικών και εξουσιοδοτικών διατάξεων και κωδικοποίηση του νέου θεσμικού πλαισίου για τον Πολεοδομικό και Χωροταξικό Σχεδιασμό, με ειδική πρόνοια για τις αναπλάσεις αστικών περιοχών έτσι ώστε οι Δήμοι, να προετοιμάσουν ολοκληρωμένες χωρικές προσεγγίσεις που είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 (ΣΕΣ)
  2. την εκτίμηση των επιπτώσεων από το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις Πράξεις Εφαρμογής για την δημιουργία των ελεύθερων δημόσιων χώρων
  3. την προώθηση των θεσμικών ρυθμίσεων για την ανάπλαση – αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων ιδιωτικών και δημοσίων ακινήτων
  4. την καταγραφή των πόρων που αποδίδονται στο Πράσινο Ταμείο και αφορούν τους Δήμους, έτσι ώστε να μπορεί να τεκμηριωθεί το πάγιο αίτημα της ΚΕΔΕ που αφορά, στο να προσδιοριστεί σε ετήσια βάση συγκεκριμένο ποσό του Πράσινου Ταμείου με ειδικούς κωδικούς που θα αποδίδεται στους Δήμους για αποκατάσταση απαλλοτριούμενων ακινήτων, με βάση την αρχή της αναλογικότητας 

Β.    Λειτουργία νέου συστήματος έκδοσης Οικοδομικών Αδειών

Προτείνεται η άμεση συγκρότηση Ομάδας Εργασίας με στελέχη του ΥΠΕΚΑ, της ΚΕΔΕ και του ΤΕΕ, η οποία μέχρι τα τέλη του 2015 θα πρέπει να οργανώσει ψηφιακό οδηγό με σχέδιο κοστολογημένων δράσεων, η χρηματοδότηση των οποίων θα πρέπει να διασφαλιστεί από πόρους του ΕΣΠΑ ή και το Πράσινο Ταμείο για:

  • στο πρόγραμμα εκπαίδευσης των στελεχών από το ΤΕΕ για την εφαρμογή του νέου πλαισίου έκδοσης οικοδομικών αδειών.
  • στις ανάγκες εξοπλισμού των ΥΔΟΜ, προκειμένου να ανταποκριθούν στο νέο τους ρόλο.
  • στις ανάγκες στελέχωσης των ΥΔΟΜ.
  • στην οριστικοποίηση του πλήθους των ΥΔΟΜ (ισχύει ακόμη το μεταβατικό στάδιο όπου οι ΥΔΟΜ κάποιων Δήμων υποστηρίζουν και άλλους Δήμους).

ΙΙ.    Διαχείριση Αστικών Στερεών Αποβλήτων

Ο σχεδιασμός και η διαχείριση των αστικών αποβλήτων αποτελεί το κατ’ εξοχήν πεδίο ευθύνης και δραστηριοποίησης της τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία και εισπράττει από τους πολίτες ανταποδοτικά τέλη για τις υπηρεσίες διαχείρισης που παρέχει.

  • Ο δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος και προφανώς δεν συναρτάται από τον τρόπο υλοποίησης και λειτουργίας των επιμέρους εγκαταστάσεων και δράσεων που προβλέπονται στους οικείους Περιφερειακούς Σχεδιασμούς (ΠΕΣΔΑ).
  • Οι Δήμοι είναι υπέρ της Ανακύκλωσης ξεχωριστών ρευμάτων διαλογής στην Πηγή για την κάλυψη όλων των στόχων που τίθενται από τις κοινοτικές οδηγίες και τους εγκεκριμένους ΠΕΣΔΑ, με τη σταδιακή μείωση έως το μηδενισμό των ποσοτήτων σύμμεικτων στερεών αποβλήτων που οδηγούνται σε επεξεργασία.
  • Η Τοπική Αυτοδιοίκηση θεωρεί ότι τα τοπικά σχέδια δράσης θα πρέπει να κατηγοριοποιηθούν με κριτήρια χωρικά, πληθυσμιακά, οικονομοτεχνικά και περιβαλλοντικά, σε τουριστικές περιοχές, αγροτικές, βιομηχανικές κ.λ.π., υπηρετώντας πιστά και εξειδικεύοντας σε τοπικό επίπεδο τους στόχους των κοινοτικών οδηγιών και των Περιφερειακών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων, δημιουργώντας ταυτόχρονα σημαντική εξοικονόμηση πόρων από μία λελογισμένη διαχείριση με στόχους ανακύκλωσης και με ευρεία εφαρμογή της διαλογής στην Πηγή.