Γ.Σ ΚΕΔΕ -«Κώδικας»: «Βολές» κατά εκλογικού νόμου και ρύθμισης κατά συμβασιούχων
Με τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ να χαρακτηρίζει ως «θετικό μεταρρυθμιστικό βήμα» τον νέο «Κώδικα Αυτοδιοίκησης» και στον αντίποδα τον δήμαρχο Αθηναίων να εκτοξεύει «βολές» κατά της αλλαγής του εκλογικού νόμου και τον δήμαρχο Πατρέων να ασκεί σφοδρή κριτική για την ρύθμιση του Κώδικα εναντίον των συμβασιούχων, εξελίχθηκε το πρώτο μέρος της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της ΚΕΔΕ.
Οι τρεις επικεφαλής των αυτοδιοικητικών παρατάξεων στην ΚΕΔΕ, τοποθετήθηκαν επί του κειμένου του «νέου Κώδικα», παρουσία του υπουργού Εσωτερικών, Θ. Λιβάνιου, στα πλαίσια της Γενικής Συνέλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη σε μεγάλο ξενοδοχείο των Αθηνών.
Κυρίζογλου: Θετικό βήμα ο νέος Κώδικας – Οχι στις διατάξεις για αντιμισθίες δημάρχων
Υπέρ του νέου κώδικα τάχθηκε κατ’ αρχήν ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου επισημαίνοντας παράλληλα κατά τόπους σημεία με τα οποία εξέφρασε τη διαφωνία του με τις προβλέψεις του κειμένου. Σε όλες τις περιπτώσεις επεσήμανε ότι η διαβούλευση βρίσκεται εν εξελίξει, ενώ το σχέδιο δεν αποτελεί τελικό προϊόν, αλλά βρίσκεται σε κατάσταση εσωτερικής διαβούλευσης.

Ως προς τη μεγάλη εικόνα του Νέου Κώδικα ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ σημείωσε την πολυνομία μέσω της παράλληλης ισχύς του παλαιού Κώδικα του 2006, του σχεδίου “Καλλικράτης”, αλλά και του “Κλεισθένη” που δημιουργεί σύγχυση, οδηγεί στη γραφειοκρατία που οδηγεί σε καθυστερήσεις και σε κοστοβόρα λειτουργία.
“Σήμερα γίνεται το πρώτο μεταρρυθμιστικό βήμα για να πάμε στη μεγάλη εικόνα της διοικητικής μεταρρύθμισης του κράτους”, διεμήνυσε τονίζοντας ότι “δεν είναι η μεγάλη εικόνα της αυτοδιοίκησης που το σύνταγμα επιτάσσει.”.
Ο κ. Κυρίζογλου ανέφερε επί της διαδικασίας αφήνοντας αιχμές προς τις προηγούμενες κυβερνήσεις συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης Καραμανλή της Νέας Δημοκρατίας που διαχειρίστηκαν τις μεταρρυθμίσεις της αυτοδιοίκησης, ότι για “πρώτη φορά η κυβέρνηση δεν αιφνιδιάζει κατά τη νομοθετική διαδικασία”, καθώς δεν επίκεινται άμεσα εκλογές για τους ΟΤΑ.
Την ίδια στιγμή, ο κ. Κυρίζογλου έκανε επιμέρους παρατηρήσεις για διατάξεις του κώδικα εκφράζοντας τη διαφωνία του αναφερόμενος στις διατάξεις αντιμισθίες των δημάρχων, την ένταξη ανεξαρτητοποιημένων δημοτικών συμβούλων σε άλλες παρατάξεις, ενώ ξεχώρισε και θετικά σημεία μεταξύ των διατάξεων όπως την αναγνώριση των υπολοίπων πόρων μεταξύ πέραν των αμιγώς οικονομικών κατά τις μεταβιβάσεις αρμοδιοτήτων, τη σχέση συναλλήλιας που αναγνωρίζεται ανάμεσα σε δήμους και περιφέρειες, αλλά και τους όρους δίωξης και έκπτωσης των αιρετών.
Δούκας: «Πυρά» κατά εκλογικού νόμου και υποχρηματοδότησης των δήμων
Στην αντίπερα όχθη διαφωνώντας με το σχέδιο του Νέου Κώδικα που θα διέπει τη λειτουργία της αυτοδιοίκησης βρέθηκε ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας εξαπολύοντας πυρά στην κυβέρνηση αλλά και προς την ηγεσία της ΚΕΔΕ.
Τονίζοντας την ανάγκη για έναν νέο κώδικα και συμφωνώντας με κάποιες από τις προτάσεις και τις θέσεις της ΚΕΔΕ ως προς τα θετικά του κώδικα επικεντρώθηκε στα οικονομικά αναφερόμενος στις χθεσινές κινητοποιήσεις του αυτοδιοικητικού κόσμου.
“Βγήκαμε στους δρόμους και κλείσαμε τους δήμους για την υποχρηματοδότηση και την αυθαίρετη παρακράτηση των 2/3 των πόρων που δια νόμου δίνει ο κρατικός προϋπολογισμός.” αναφέρει χαρακτηριστικά διερωτώμενος “Τι λέει ο κώδικας για τους ΚΑΠ; Τίποτα.”. “Στο κείμενο δεν υπάρχει τίποτα. Το ΥΠΕΣ μας καλεί να συζητήσουμε, χωρίς να ξέρουμε τι λέει για το υπαρξιακό μας θέμα.”
Εν συνεχεία εξαπέλυσε βολές κατά της ΚΕΔΕ και του προέδρου για τη στάση του στο θέμα παραθέτοντας τα λόγια του: “Εκκρεμεί η εκπόνηση των κεφαλαίων του Κώδικα για τους ΚΑΠ” και συμπλήρωσε “Λευκή επιταγή θα δώσετε χωρίς να ξέρουμε το βασικό διεκδικητικό μας κομμάτι;”

Έντονη ήταν και η διαφωνία του με τον εκλογικό νόμο που σύμφωνα με τον Χάρη Δούκα καθιερώνει ένα σύστημα που κινείται στα όρια της εκλογικής νομιμότητας. Ως προς την ψήφο δεύτερης επιλογής ο Δήμαρχος Αθηναίων τόνισε ότι αλλοιώνει την αντιπροσωπευτικότητα και περιορίζει τη δημοκρατική νομιμοποίηση των δημάρχων.
Σημειώνει ακόμα ότι “χτίζει ένα υπόβαθρο για ανάπτυξη αδιαφανών διεργασιών και χειραγώγηση του εκλογικού αποτελέσματος” προσθέτοντας ότι συστηματικοποιεί τον πελατειασμό”
Επισημαίνει ότι δεν “προβλέπει κανένα κατώτατο όριο εκλογής. Μπορεί κάποιος να εκλεγεί με ένα πάρα πολύ χαμηλό ποσοστό χωρίς καμία νομιμοποίηση”
Ως προς το σενάριο πρόωρων εκλογών ανέφερε τα ότι για πρώτη φορά δημιουργείται νομική βάση για την αποσταθεροποίηση δημοτικών αρχών:
“Θέλω να σημειώσω και την πρόβλεψη, για πρώτη φορά, σεναρίου προώρων εκλογών στους δήμους. Χωρίς κανένα λόγο δημιουργείται νομική βάση αποσταθεροποίησης των Δημοτικών Αρχών, μεσούσης της δημοτικής περιόδου. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση με την πενταετή, ανεξάρτητη από τις πολιτικές εξελίξεις και αδιατάρακτη διάρκεια της δημοτικής περιόδου, αποτελεί μια «νησίδα» ασφάλειας και σταθερότητας στο πλαίσιο της λειτουργίας του κράτους, ανεξάρτητα από τις πολιτικές εξελίξεις σε εθνικό επίπεδο. Με την προτεινόμενη διάταξη υπονομεύεται το πλαίσιο σταθερότητας και ασφάλειας λειτουργίας των δήμων και δημιουργείται πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη τυχοδιωκτικών και προσωπικών επιλογών, με αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία τους.” τόνισε.
Πελετίδης: Κατά του «Κώδικα» με «πυρά» για ρύθμιση κατά συμβασιούχων
Σε τροχιά γενικότερης πολιτικοϊδεολογικής κριτικής κινήθηκε ο Δήμαρχος Πατρέων και επικεφαλής της παράταξης της Λαϊκής Συσπείρωσης Κώστας Πελετίδης διαφωνώντας με το σχέδιο του Νέου Κώδικα.
Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι με τον Νέο Κώδικα διατυπώνεται μια κατεύθυνση προς τη θωράκιση του αστικού κράτους. “Δεν είμαστε αυτοδιοίκηση. Είναι τοπική διοίκηση είναι κρατικός μηχανισμός. Μπορούμε να πάρουμε αποφάσεις που δεν υλοποιούν αυτά που λένε οι θεσμοί;.” ανέφερε ερωτώμενος.
Ως προς τα οικονομικά τόνισε μιλώντας για τους πόρους των ΚΑΠ ότι “Οικονομικά δεν παίρνουμε αυτά που δικαιούμαστε και καλούμαστε να επιβάλουμε νέα τέλη.” Συγκεκριμένα ανάφερε: «Οι πόροι θα προέλθουν από την ξαναφορολόγηση των δημοτών μας, νέα τέλη και φυσικά ξέρουμε ότι η εκτόξευση των πολεμικών δαπανών, η ενεργειακή δαπάνη, η διεθνής καπιταλιστική κρίση, που ξετυλίγεται, θα δοκιμάσουν τον λαό και τους δήμους μας και φυσικά οι περικοπές αυτές τους πρώτους που θα δοκιμάσουν είναι τον κοινωνικό τομέα, τις δαπάνες που θα χρειαστεί να έχουμε και δεν θα τα έχουμε».

Ιδιαίτερη μνεία επεφύλασσε για τα εργασιακά ζητήματα της μονιμοποίησης συμβασιούχων με τον περίφημο “Νόμο Βορίδη”. “Έρχεται η καινούργια νομοθεσία και κάνει ένα άλμα και λέει ότι θα κλείσω τη χαραμάδα” θέτοντας εκτός τα δημοτικά συμβούλια ή τις δημοτικές αρχές χάριν της νομικής υπηρεσίας. Πλέον αρμόδια για την άσκηση ένδικων μέσων για συμβασιούχους που δικαιώνονται θα είναι οι νομικές υπηρεσίες των δήμων, αφαιρώντας ουσιαστικά το δικαίωμα σε δημάρχους και δημοτικά συμβούλια να σταθούν στο πλευρό των εργαζομένων.
Κατήγγειλε τέλος ότι η κυβερνητική πολιτική μεταφέρει ευθύνες στην Τοπική Διοίκηση χωρίς τους αντίστοιχους πόρους κι έφερε ως παράδειγμα το θέμα της Εκπαίδευσης, το οποίο η κυβέρνηση επιχειρεί να λύσει με χορηγούς. Αναφέρθηκε ακόμα στη Δημοτική Αστυνομία, τη δημοτική συγκοινωνία, όπου όλα υπηρετούν τους επιχειρηματικούς ομίλους, τις προτεραιότητες και τις ανάγκες τους.
Θα ακολουθήσει ψηφοφορία
Σημειώνεται ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί με ονομαστική ψηφοφορία στην οποία θα συμμετέχουν μόνο όσοι είναι διαπιστευμένοι και φέρουν ειδική καρτέλα, προκειμένου να εγκριθούν ή όχι, πακέτο ο νέος κώδικας Αυτοδιοίκησης και ο νέος εκλογικός νόμος.
Ακολουθεί η ομιλία του Χάρη Δούκα:
Σήμερα συζητάμε το σοβαρότερο θεσμικό εργαλείο, με το οποίο θα πορευτεί η Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις επόμενες – πιθανότατα- δεκαετίες.
Ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ορθώς, φιλοδοξεί να συγκεντρώσει, να απλοποιήσει και να εκσυγχρονίσει ένα κατακερματισμένο και συχνά αντιφατικό νομοθετικό τοπίο. Είναι επιτακτική ανάγκη οι δήμοι να αποκτήσουν ένα σαφές, συνεκτικό και λειτουργικό πλαίσιο.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι: Ποιον Κώδικα χρειαζόμαστε και για ποια Αυτοδιοίκηση. Πριν σας παρουσιάσουμε τις σκέψεις μας και τις προτάσεις μας, θα ήθελα, εισαγωγικά, να σημειώσω την σημαντική δουλειά που έχει γίνει από τις Επιτροπές της ΚΕΔΕ, και να πω ότι ένα μεγάλο μέρος από τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις που έχουν διατυπωθεί μας βρίσκει σύμφωνους. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Γιατί χθες βρεθήκαμε έξω από την Βουλή; Γιατί – μετά από χρόνια – κλείσαμε τους δήμους μας; Δεν βγήκαμε στους δρόμους για την υποχρηματοδότηση των δήμων μας, για την αυθαίρετη παρακράτηση των 2/3 των πόρων που – δια νόμου – προβλέπεται να δίνει ο κρατικός προϋπολογισμός στους δήμους; Δεν βγήκαμε στους δρόμους, απαιτώντας την εφαρμογή του νόμου 3852; Τι λέει, λοιπόν, ο νέος Κώδικας γι’ αυτό το κορυφαίο θέμα, για το οποίο χθες προχωρήσαμε σε κινητοποιήσεις; ΤΙΠΟΤΑ.
Το άρθρο 78 του τέταρτου βιβλίου είναι κενό. Το Υπουργείο Εσωτερικών μας καλεί να συζητήσουμε, χωρίς να ξέρουμε τι λέει για το θέμα που απασχολεί όλους τους δήμους, το οικονομικό. Και πώς αντιμετωπίζει το θέμα η ΚΕΔΕ; Με δέκα λέξεις σε ένα κείμενο του αγαπητού μας Προέδρου που λέει «εκκρεμεί η εκπόνηση των Κεφαλαίων του Κώδικα για τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους».
Τι θα ψηφίσουμε αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι σήμερα; Λευκή επιταγή θα δώσουμε για τον χειρισμό των οικονομικών μας; Θα ψηφίσουμε αν αυξηθεί ο αριθμός των υποψηφίων 50% ή 100%, θα ψηφίσουμε αν οι δήμοι έχουν Ειδικό Γραμματέα ή αν θα συνεδριάζουν τα δημοτικά συμβούλια και διαδικτυακά; Και δεν θα ξέρουμε τι σχεδιάζει η κυβέρνηση για τα οικονομικά μας;
Πώς μπορούμε να βάλουμε την υπογραφή μας σε έναν Κώδικα, με κενό το άρθρο για τους κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους; Από το Συνέδριο της Ρόδου, ζούμε αυτή την παρελκυστική τακτική της κυβέρνησης. Θέταμε καίρια ζητήματα για τον θεσμό και μας ανακοίνωναν, αιφνιδιαστικά, την αλλαγή του εκλογικού νόμου.
Φοβάμαι ότι η κατάσταση έχει επιδεινωθεί από τότε. Με μεγάλη ανησυχία και θυμό άκουσα προχθές τον Υπουργό Εσωτερικών να κατηγορεί τους δημάρχους ότι επιχειρούν να κρύψουν την ανικανότητά τους – όπως είπε – πίσω από τους ισχυρισμούς για δήθεν υποχρηματοδότηση.
Και μας έκανε μάθημα ότι η δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας δεν είναι διαπραγματεύσιμη. Κύριε Υπουργέ, ψάξτε στην κυβέρνηση σας για υπονομευτές. Για τον τρόπο που διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα στον ΟΠΕΚΕΠΕ, στο Ταμείο Ανάπτυξης, στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Οι δήμοι έβαλαν πλάτη στα δύσκολα της χώρας, με τους πόρους τους και τις υπηρεσίες τους. Οι δήμοι δεν ήταν αποδέκτες ούτε ενός ευρώ από το υπερπλεόνασμα των 9 δισ. ευρώ, που μεγάλο του μέρος μοιράστηκε με βάση τις εκλογικές σας ανάγκες.
Και αυτό ήταν το δεύτερο φάουλ του Υπουργού. Το πρώτο ήταν στην Αλεξανδρούπολη, που μας ζήτησε να αυξήσουμε τα δημοτικά τέλη, για να κλείσουμε τις τρύπες που έχουν δημιουργήσει οι κυβερνητικές πολιτικές. Θα επανέλθω στο θέμα των οικονομικών, καθώς είναι πολλά τα δείγματα γραφής του Κώδικα στο θέμα, και είναι επιεικώς απογοητευτικά. Ας δούμε συνολικά το κείμενο του Κώδικα.
Είναι ένας Κώδικας που θωρακίζει τους δήμους θεσμικά, που τους φέρνει πιο κοντά στην συνταγματική πρόβλεψη για διοικητική αυτοτέλεια και οικονομική αυτοδυναμία, που κλείνει την ψαλίδα της ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την Ευρωπαϊκή; Δυστυχώς, η πρόταση που μας παρουσιάστηκε διαπνέεται από ένα νέο συγκεντρωτισμό και οδηγεί την Αυτοδιοίκηση σε νέα θεσμική υποχώρηση. Μόνο μερικές ενδεικτικές επισημάνσεις:
Σε κανένα σοβαρό θέμα δεν προβλέπει ο Κώδικας να υπάρχει σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΕ ή των δημοτικών συμβουλίων, αλλά απαιτείται μόνο απλά γνώμη. Αποκορύφωμα είναι το άρθρο Υ + 29 που προβλέπει ότι οι κρατικές αρχές μπορούν να εκδίδουν κανονιστικές διοικητικές πράξεις, που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, τα ρυθμιστικά ή χωροταξικά σχέδια, αποφάσεις χωροθέτησης εγκαταστάσεων και λοιπών δραστηριοτήτων, χωρίς την σύμφωνη γνώμη των κατά τόπους δημοτικών συμβουλίων. Η πρόβλεψη μόνο για απλή γνώμη της ΚΕΔΕ ή των δημοτικών συμβουλίων, γνωρίζουμε πολύ καλά τι σημαίνει. Δυστυχώς, έχουμε πλούσια αρνητική εμπειρία. Η ΚΕΔΕ είχε γνώμη, τεκμηριωμένη και για την ενέργεια και για το νερό και για τα απορρίμματα και για το ΝΟΚ, όμως η κυβέρνηση νομοθέτησε σε αντίθετη κατεύθυνση.
Απουσιάζει παντελώς η ικανοποίηση του πάγιου αιτήματος της Τ.Α., που είναι η πλήρης μεταφορά σημαντικών αρμοδιοτήτων , με ταυτόχρονη υποχρεωτική μεταφορά των αναγκαίων οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, των υποδομών και του εξοπλισμού, με την παράλληλη εφαρμογή προγράμματος υποστήριξης της αποτελεσματικής άσκησης της μεταφερόμενης αρμοδιότητας, ενώ δεν διασφαλίζει τις ήδη μεταφερθείσες (π.χ. αδέσποτα, πολιτική προστασία κ.ά..). Αντίθετα, μας αφαιρούνται αρμοδιότητες, όπως είναι οι πολεοδομίες, οι λαϊκές αγορές και ουσιαστικά ΚΑΙ η δημοτική συγκοινωνία.
Εισάγονται νέες ρυθμίσεις για τους ελέγχους νομιμότητας, διευρύνοντας το πεδίο τους.
Περιλαμβάνει μια σειρά ρυθμίσεις, όπως η μείωση των ποσοστώσεων του φύλου ή οι νέες προβλέψεις διεξαγωγής δημοψηφίσματος που περιορίζουν τα περιθώρια συμμετοχής. Άφησα τελευταία τα δύο σημαντικότερα θέματα, τα οικονομικά και τον εκλογικό νόμο. Τι κάνει ο Κώδικας με τα οικονομικά. Κρατά κλειστά, όπως είπαμε, τα χαρτιά του για τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους. Ας δούμε όμως δύο άλλες παρεμβάσεις.
Το άρθρο 91 του τέταρτου βιβλίου, καταργεί τις προβλέψεις όλων των νόμων που μετέφεραν στους δήμους συγκεκριμένο, καθορισμένο ποσοστό από διάφορα τέλη, όπως το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, το τέλος ιαματικών πηγών, το τέλος διαφήμισης, το τέλος τοπικής ανάπτυξης και άλλα. Εφεξής, ο Υπουργός Εσωτερικών και οι εκάστοτε συναρμόδιοι υπουργοί θα αποφασίζουν, με γνωμοδοτικό μόνο ρόλο της ΚΕΔΕ, τι ποσοστό πως θα κατανέμονται στους δήμους τα έσοδα από τα τέλη αυτά. Και μετά τα μαγειρέματα, έρχονται και οι περικοπές. Μας μειώνουν τα ήδη κουτσουρεμένα έσοδα μας από το Πράσινο Ταμείο.
Όταν συγκροτήθηκε το Πράσινο Ταμείο, η σκέψη ήταν να διατίθενται στους δήμους το 50% των πόρων του. Τελικά νομοθετήθηκε να εισπράττουμε το 10%, τα χρόνια των μνημονίων μειώθηκε στο 5%, και αντί να επανέλθει στην αρχική πρόβλεψη, μειώνεται κι άλλο, στο 3%. Εκλογικός Νόμος: Αναρωτιέμαι τι άλλαξε από το 2021, που ο εκλογικός νόμος «μακράς πνοής» του Μάκη Βορίδη, καταργείται;
Ποια ανάγκη βάζει την Ελλάδα στην κατηγορία των νησιών Φίτζι και της Εσθονίας; Γιατί το εκλογικό σύστημα και οι σχετικές ρυθμίσεις που προτείνονται να εφαρμοστούν στις αυτοδιοικητικές εκλογές, μόνο εκεί έχουν εφαρμοστεί.
Θέλω να είμαι ξεκάθαρος εξ’ αρχής. Το εκλογικό σύστημα που προτείνεταικινείται στα όρια της δημοκρατικής νομιμότητας και έγκριτοι συνταγματολόγοι, σημειώνουν, ότι καθιστά την προτεινόμενη εκλογική διαδικασία νομικά έωλη:
Η κατάργηση του δεύτερου γύρου των εκλογών και η καθιέρωση της ψήφου δεύτερης επιλογής, αλλοιώνει την αρχή της ισοδυναμίας της ψήφου, αλλοιώνει την αντιπροσωπευτικότητα, περιορίζει την δημοκρατική νομιμοποίηση των δημάρχων, καθώς επιτρέπει την εκλογή τους με ισχνές σχετικές πλειοψηφίες που τους καθιστά ανίσχυρους, χειραγωγούμενους και κατά συνέπεια απολύτως εξαρτώμενους από την κυβέρνηση. -Η μείωση ακόμη περισσότερο του ποσοστού εκλογής δημάρχου με την ψήφο πρώτης επιλογής στο 42%, οδηγεί στη μειωμένη κοινωνική και πολιτική νομιμοποίηση των δημοτικών αρχών, οι οποίες ενδέχεται να εκλεγούν με ποσοστό που δεν αποτελεί πλειοψηφία στην τοπική κοινωνία, ενώ απέχει σημαντικά από το απαιτούμενο ποσοστό για την απόλυτη πλειοψηφία.
Η εκλογή δημάρχων με την ψήφο της δεύτερης επιλογής στον ένα και μοναδικό γύρο των εκλογών, δημιουργεί το κατάλληλο υπόβαθρο για την ανάπτυξη αδιαφανών διεργασιών με στόχο τη χειραγώγηση του εκλογικού αποτελέσματος. Το γεγονός μάλιστα ότι δεν προβλέπεται κατώτατο πλαφόν εκλογής, άρα επιτυχών συνδυασμός στο στάδιο της δεύτερης καταμέτρησης θεωρείται ο συνδυασμός που μπορεί να αποκτήσει τη σχετική μόνο πλειοψηφία, καθιστά ορατή την προοπτική εκλογής δημοτικών αρχών με αισθητά μειωμένη εκλογική, κοινωνική και πολιτική νομιμοποίηση.
Η πρόβλεψη για ηλεκτρονική ψηφοφορία, ανοίγει κερκόπορτα. Από την φύση της η ηλεκτρονική ψηφοφορία, ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους για το αδιάβλητο της ψηφοφορίας. Οι κίνδυνοι αυτοί πολλαπλασιάζονται, όταν δεν διασφαλίζεται ένα αξιόπιστο περιβάλλον και μηχανισμοί θωράκισης του αδιάβλητου της ψηφοφορίας. -Σοβαρότατα πρόβλημα διαφάνειας εγείρει και η πρόβλεψη για την διενέργειας της διαδικασίας καταμέτρησης της εναλλακτικής ψήφου μόνο από στα κατά τόπους Πρωτοδικεία και όχι στο φυσικό και πρωτογενή καταμετρητή, που είναι οι αρμόδιες ανά εκλογικό τμήμα εφορευτικές επιτροπές, υπό την προεδρία νομικού, τη συμμετοχή πολιτών και εκπροσώπων των συνδυασμών.
Θέλω να σημειώσω και την πρόβλεψη, για πρώτη φορά, σεναρίου προώρων εκλογών στους δήμους. Χωρίς κανένα λόγο δημιουργείται νομική βάση αποσταθεροποίησης των Δημοτικών Αρχών, μεσούσης της δημοτικής περιόδου. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση με την πενταετή, ανεξάρτητη από τις πολιτικές εξελίξεις και αδιατάρακτη διάρκεια της δημοτικής περιόδου, αποτελεί μια «νησίδα» ασφάλειας και σταθερότητας στο πλαίσιο της λειτουργίας του κράτους, ανεξάρτητα από τις πολιτικές εξελίξεις σε εθνικό επίπεδο. Με την προτεινόμενη διάταξη υπονομεύεται το πλαίσιο σταθερότητας και ασφάλειας λειτουργίας των δήμων και δημιουργείται πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη τυχοδιωκτικών και προσωπικών επιλογών, με αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία τους.
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, νομίζω ότι ένα πράγμα μπορούμε να πούμε σήμερα, ότι δεν νομιμοποιούμαστε να αποφασίσουμε τέτοια πράγματα. Aν αποφασίσουμε σήμερα, ενώ χθες βγάλαμε τον κόσμο στους δρόμους, ότι δίνουμε λευκή επιταγή για τα οικονομικά μας και ότι αλλάζουμε τους κανόνες του παιχνιδιού στην επόμενη εκλογική διαδικασία, τότε θα χάσουμε και εμείς – δικαίως – την εμπιστοσύνη των δημοτών μας και θα δημιουργήσουμε, με δική μας ευθύνη, μια οριστική ρήξη με την κοινωνία.
Δεν έχουμε καμία νομιμοποίηση, θα είμαστε υπόλογοι. Προτείνω να ακούσουμε και τον Υπουργό, να έχουμε τα οικονομικά στοιχεία στα χέρια μας και όταν τα έχουμε, να συγκεντρωθούμε ξανά και να δούμε τι κάνουμε.
Σε ό,τι αφορά τον εκλογικό νόμο, νομίζω ότι κανένας από εμάς όλους που είμαστε σήμερα εδώ, ούτε προεκλογικά, ούτε όλη αυτή την περίοδο, ούτε η ΚΕΔΕ, ούτε οι παρατάξεις, είχαμε ζητήσει ή συζητήσει την εφαρμογή αυτού το απίστευτου εκλογικού συστήματος που καταργεί την δεύτερη Κυριακή.
Προτεινόμενα άρθρα
15.06.2026 | 21:06






